Kaikkihan me sen tiedämme, mistä Audin varaosatiski on saanut liikanimensä "marmoritiski", mutta osaako joku valaista miksi Audin alkuperäisosien hintataso tuntuu olevan yhä tähtitieteellinen muihin merkkeihin verrattuna?
BMW:tä voidaan kieroleukaisempienkin haasteluista huolimatta pitää ns. vastaavan tason kilpailevana merkkinä. Molemmat valmistavat premium-autoja ja osat ovat samaa preussilaista insinöörityötä. Kuitenkin BMW:n kaikkien varaosien hinnat ovat nykyään aivan aivan eri sfääreissä Audin kanssa.
Kaikki osat mallin harvinaisuudesta/yleisyydestä tai iästä huolimatta tuntuvat olevan jopa kolme kertaa kalliimpia esim. juuri BMW:n vastaaviin osiin verrattuna. Ja sama pätee riippumatta vertaileeko Saksan vai Suomen hintoja. Itseasiassa nykyiset BMW:n Suomen hinnat ovat aikalailla jo Saksan hintojen tasoisia. Ja molempiahan tuo suomeen nykyisin sama Laakkonen. Meillä toki myös Teppo :)
Esimerkiksi nyt pari hyvin kaikin puolin vastaavaa osaa:
- bensaputki takaa eteen: Audi yli 100e -- BMW ~10e.
- virtalukon lukkopatruuna: Audi ~160e -- BMW ~70e.
- jokin muoviklipsi sisustaan: Audi ~3-5e/kpl -- BMW alle ~1e/kpl.
- K-jetin se iso kumituutti vessanpytyltä: Audi ~300e -- BMW ~60e.
Tämän lisäksi Audin vanhempien mallien varaosia tuntuu olevan hyvin pian jopa vaikeaa enää löytää alkuperäisenä, kun taas BMW:ltä löytää 80-luvun alun peleihin osaa varastosta yhtä helposti kuin uusiinkiin. 70-luvun laitteisiinkin on vielä edes jotain saatavuutta.
BMW:n hinnat olivat kyllä ennen enemmän Audin sfääreissä, mutta ovat olleet jo useita vuosia oikealla hintatasolla.
Eli valaiskaahan nyt arvon herrat mikä on se suuri ajatus noissa Audin hinnoissa? Tai korjatkaa, jos olen väärässä.
BMW:tä voidaan kieroleukaisempienkin haasteluista huolimatta pitää ns. vastaavan tason kilpailevana merkkinä. Molemmat valmistavat premium-autoja ja osat ovat samaa preussilaista insinöörityötä. Kuitenkin BMW:n kaikkien varaosien hinnat ovat nykyään aivan aivan eri sfääreissä Audin kanssa.
Kaikki osat mallin harvinaisuudesta/yleisyydestä tai iästä huolimatta tuntuvat olevan jopa kolme kertaa kalliimpia esim. juuri BMW:n vastaaviin osiin verrattuna. Ja sama pätee riippumatta vertaileeko Saksan vai Suomen hintoja. Itseasiassa nykyiset BMW:n Suomen hinnat ovat aikalailla jo Saksan hintojen tasoisia. Ja molempiahan tuo suomeen nykyisin sama Laakkonen. Meillä toki myös Teppo :)
Esimerkiksi nyt pari hyvin kaikin puolin vastaavaa osaa:
- bensaputki takaa eteen: Audi yli 100e -- BMW ~10e.
- virtalukon lukkopatruuna: Audi ~160e -- BMW ~70e.
- jokin muoviklipsi sisustaan: Audi ~3-5e/kpl -- BMW alle ~1e/kpl.
- K-jetin se iso kumituutti vessanpytyltä: Audi ~300e -- BMW ~60e.
Tämän lisäksi Audin vanhempien mallien varaosia tuntuu olevan hyvin pian jopa vaikeaa enää löytää alkuperäisenä, kun taas BMW:ltä löytää 80-luvun alun peleihin osaa varastosta yhtä helposti kuin uusiinkiin. 70-luvun laitteisiinkin on vielä edes jotain saatavuutta.
BMW:n hinnat olivat kyllä ennen enemmän Audin sfääreissä, mutta ovat olleet jo useita vuosia oikealla hintatasolla.
Eli valaiskaahan nyt arvon herrat mikä on se suuri ajatus noissa Audin hinnoissa? Tai korjatkaa, jos olen väärässä.
Comment