Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 ostamassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Hihna vai ketju. KIIRE oisi. Autoa ostamassa.

    Hei foorumilaiset. Olen ostamassa tällaista Audia
    Audi S3 Quattro 3d vm 2000
    http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_S3_(1999)
    Onko tässä kone ketjulla vai hihnalla. Autowikissä ilmoitta, että jompikumpi ? Miten kestävä tuo Haldex-kytkimen sydeemi on tässä nelivedossa.

    Kaikki tiedot ( muutkin ) otan KIITOLLISESTI vastaan.
    Viimeksi muokannut malibu79; 10.4.2017, 10:22.

    Comment


    • #62
      Hihnalla.
      Haldexista menee esipainepumppuja joskus. Itselläni oli samanlainen tt:nä aikanaan ja tykkäsin.

      Noissa tuntuu kattolistojen luona olevan hyvin tyypillisesti ruostetta, samoin helmat/listat tuntuvat aika usein repsottavan, joten kannattaa ne katsoa tarkkeen. Itse kone on luotettava ja mukava/riittävä pikkuvirillä tuohon koriin.

      Comment


      • #63
        Kiitos nopeasta vastauksesta. Eli hihna menee vaihtoon jos ei tietoa milloin tuossa vaihdettu.
        Miten tuo kytkin kestää tehon nostoa. Ajatellaan vaikka 300hp

        Nuo esipainepumput ei taida paljoa enää nykyään maksaa
        Viimeksi muokannut Killeri; 10.4.2017, 10:10. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti perään uutta viestiä, vaan editoi vanhaa.

        Comment


        • #64
          Vääntöhän sen tappaa, ei teho. Itselläni oli aikanaan siinä tt:ssä diskopottu ja vakiokytkimellä juurikin tuo 300hv kieppeillä.

          Comment


            #65
            Juurikin niin.
            (3000 rpm x 356 Nm )/9.5488 = 150 hv
            (6000 rpm x 356 Nm )/9.5488 = 300 hv

            Comment


              #66
              Vuosimallin '00 auto on 1.8T, jolla ei ole paljonkaan yhteistä seuraavan korin TFSI-koneiden kanssa. Tuossa vanhemmassa ei esipainepumppua käsittääkseni ole.

              Comment


              • #67
                Puhuin kyllä saman ikäluokan koneesta, oli aikanaan vm. -99 tt siis. Ei ole esipainepumppua? No pumppuosia noista käsittääkseni tuossakin ikäluokassa on eniten mennyt, eikös juu?

                Comment


                  #68
                  Saa ojentaa jos olen käsittänyt väärin, mutta eikös 1.8T käytä vain tankissa olevaa bensapumppua? TFSI- koneessa sitten korkeapainepumppu erikseen tekemässä paineen bensakiskolle?

                  Comment


                  • #69
                    Juuri näin. Me tosin puhutaan haldexin pumpusta :)

                    Comment


                      #70
                      Selittää..
                      Tämän perusteella kannattaa lukea myös edellistä viestiä edeltävää keskustelua. Haen takkini. :D

                      Comment


                      • #71
                        S3 2008 Jakopää

                        Tiedustelen onko S3 2008 jakopää remmillä vai ketjulla?

                        Comment


                          #72
                          Remmillä on.

                          Comment


                          • #73
                            Auton myyjä Kamuxilta väittää että ketju kone?

                            Comment


                              #74
                              No, sitten varmasti myyjä tietää paremmin, vai mitä ajat takaa?

                              Katso tästä.
                              Viimeksi muokannut Killeri; 12.9.2017, 16:52. Perustelu: Linkki lisätty.

                              Comment


                              • #75
                                Ainakin 2011 mallinen CDLA moottori on remmillä.

                                Comment


                                  #76
                                  Jakopää hihnalla ja nokkien välillä jakoketju sylinterikannen toisessa päässä.

                                  Comment


                                  • #77
                                    S3 8P/8V hakusassa kakkos/harraste autoksi eli noin vm08-15.
                                    Kaikki tieto käytössä havaittu ko mallaista kiinnostaa.
                                    CC vs SB hyödyt ja haitat?
                                    Man vs stron hyödyt ja haitat?
                                    Haldex toimivuus tarviiko ohjelmointia?
                                    Stage 1/2 kokemukset ja hyödyt?
                                    Rata-ajo toimivuus, suositeltavia muutoksia / parannuksia?
                                    Kaikki risut ja ruusut mitä tulee mieleen :)

                                    Comment


                                      #78
                                      Onko takaoville tarvetta ja kumpi kori miellyttää silmää enemmän? Ei kai korimallien välillä muuta ihmeellistä.

                                      Ainakin 8V:n S-tronic tuntuu ihan soivalta. Aktiivisessa ajossa manuaalipuolella oikein kiva ja kohtuu nopea vaihtamaankin.

                                      8V:n gen. 5 haldex pelaa talvessa oikein hyvin. Öljynvaihtoväli on posketon 3 vuotta ilman kilometrirajaa, joten toiminta on syytä tarkistaa ostaessa. 8P lie eri juttu? Uudemmasta on erillinen suodatin pudonnut pois ja ilmeisesti kytkimestä irtoava muhju tukkii esipainepumpun sihdin, josta voi seurata tuho. Pumppu on helppo irrottaa öljynvaihton yhteydessä ja putsata, eli täysin hallittavissa oleva asia. Öljyjä kannattaa edelleen vaihdella vaikkapa sen vanhan 60 tkm välin mukaan. En ole kokenut tarvetta ohjelmoinnille.

                                      Asvalttirataa en ole kokeillut, jäällä pirun hauska ja yllättävän tail happy. Tykkään. Asvalttiradalle semit, paremmat palat ja nesteet, sekä jonkun sortin alustasarja. Luulisi olevan melko hyvä kompromissi käyttistä ja satunnaista hauskuutinta.

                                      Comment


                                      • #79
                                        8P:stä muutama markkinakommentti. Sportback pitää todella hyvin hintansa. Suomi SB:t ovat vähissä, eikä Ruotsin puolellakaan yletön tarjonta. Saksasta sitten hiukan paremmin löytyy. CC taas on pieni ja takavalot mielestäni rumat, mutta jos ei takaovia tarvi niin kyllä siitäkin kivan pelin saa ratapäiville.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Jep näinhän se menee kun raideväli on sama CC vs SB. Takaoville ei ole välttämättä tarvetta kun ne löytyy isommasta autosta ja siinä tomaatista kokemusta. Manuaali houkuttelee kyllä ratahommien kannaltakin.

                                          Joskin oli jännä että juuri manuaalissa stage2 vaatii kytkin upgraden. Olis luullu et automaatin kestävyydessä vääntöjen kanssa tulee haasteita. Semisliksit oli mielessä, lämpöä kestävät palat Ebc yellowstuff tai redstuffit vois toimia. Niistä kuullu pelkkää hyvää. Pitemmillä ratapäivillä vakioilla voi hukkua pito.

                                          Pitää kyllä paikkansa et suomi autot vähissä mut 8P SB.tä oli kyl myynnissä useampi taitaa olla tuonti tavaraa. 8V SB tuntuu olevan vielä harvinaisempi näky myynnissä.
                                          Viimeksi muokannut okkim; 22.5.2019, 07:15. Perustelu: Rivitykset korjattu, älä rivitä itse vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samankokoinen näyttö.

                                          Comment


                                            #81
                                            Itsellä kyllä tuo hinta ero 8p ja 8v välillä mietityttäisi, koska tuolla 15-20k € erolla saisi 8p tehtyä jo ratapelin. Jos tuo taas ei ole ongelma niin sitten valitsisin 8v jo silkan alusta geometrian ja ajettavuuden parantumisen takia. Ja jos viellä miettisin uudelleen ostaisin ennemmin 5f korisen (2013 uudempi) 3 ovisen cupra leonin dsg askilla missä haldex lukkoperä valmiina ja pääsisi kovempaa suomen hitailla radoilla. Tuolloin ei olisi haldex nelivedon tuomaa lisäpainoa ja koppa olisi näin hieman kevyempi. Budjetilla siis ostaisin 8p ja ilman budjettia uudempi korisen.
                                            Omana mielipiteenä ja syynä miksi hyppäsin 8p kopan yli omassa hankinnassa oli uudempi virittäjä ystävällisempi tekniikka ja ei ole niin puskeva rata-ajossa kuin tuo vanhempi 8p korinen. Muistan edelleen päivän kun sain kokeilla Joonaksen (Zeronine) edellistä 1.8tq sedani 8v ahvenistolla. Yllätti todella positiivisesti ajettavuudeltaan ja sillä kuinka hyvin auto toimi täysin vakiona ahvenistolla. Jarrut ei loppunu kesken ja vauhtiakin riitti vaikka olikin vain 180hp ja kumeina jotkin tavan renkaat, ei mitään semislicksejä. Silloin päätin että pakko saada sellainen itselle. Ja viellä en ole päivääkään katunut ostosta :D

                                            8v korista ei suomesta löydy paljoa manuaalina, omani tuli saksasta kun suomessa en ollut yhtään manuaali sedani nähnytkään, vain yhden sb ja se ei ollut vaihtoehto. Saksan maallakin tuntui nuo 3 oviset olevan harvassa manuaaleina. Pää sääntöisesti myyty 5ovisena ja dsg askilla ilmeisesti :D

                                            Comment


                                              #82
                                              Ja jos miettii vaihtoehtoa 8P ja 8V lisäksi, niin S1:t pujahtaa aika kivasti siihen väliin. Toki tuo kytkin vaatii upgreidauksen jo pelkän softan kanssa sekä kaikkea pientä muuta mm cooleri. 8V:n ahdin käy tuohon kuin nenä päähän ja silloinhan muiden panostusten kanssa kutitellaan ymmärtääkseni ~400hv lukemia. Ja kun tuo aika manuaali.
                                              Haldex tosiaan kannattaa huoltaa tasaisin väliajoin, Arton mainitsema esipaineoumpun sihti menee aivan törkeään kuntoon jo 30tkm vaihtovälillä - mistäkö tiedän..
                                              Semeillä ja softalla erittäin hauska laite radalle ja maantielläkin kerkiää ohi vaivatta. Mutta se siitä mainostamisesta. Itse tosiaan 8P/8V valinnassa kallistuisin Jonin mainitsemalla tavalla 8V:n, aimo harppaus 8P:n verrattuna mm kaikessa.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Takaovet tuo painoa(tai se lisäpituus autossa siis), eli sen puoleen lyhyempää versiota, jos on tarjolla.
                                                Jarrut, kytkin, isompi ahdin, isompi cooleri ja koko putki uusiksi, niin pääsee 8p:ssä sinne 400+ tasolle. Toki jos uudemmassa pääsee pelkällä softalla siihen ja varaa on, niin mikä ettei. Itse olen tykännyt tuosta 8p:stä, on aika sutjakka ajettava, joskin tehoa saisi olla enempi karvan verran.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Se tuosssa olikin vähän mielessä, että 8P valinnalla budjetti kestää suuremman rakentamisen kun 8V valinnalla.
                                                  Kummassakin on puolensa, mutta Audissa pysytään muut ei nyt ole vaihtoehtoja :)
                                                  8P.ssä Jarrut, kytkin, isompi cooleri ja putkisto uusiksi olikin jo mietinnässä, mutta meneehän se ahdin siinä samassa.

                                                  Radalla tosiaan takaovet on turhaa painoa kuten myös lasikattokin, jos sellanen sattuu autossa oleen.
                                                  Mutta se tosiaan on, että 8P.stä saa varmasti rakentamalla soivan pelin radalle ja muuhunkin rientoon.
                                                  8V ehkä olisi enempi kompromissi kaikkea, mutta ei silti huono sekään.
                                                  Toki jos pelkällä softalla pääsee samaan, niin onhan se helpompi...

                                                  Manuaali se saisi joka tapauksessa olla oli valinta sitten mikä tahansa.

                                                  Toi on kyllä positiivista jos vakio jarrut kestää ratapäivillä.
                                                  Jostain kyllä oli lukevinani, että pitemmillä stinteillä voi jarrut loppuakin.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Ajotyylistä ja omasta vauhdista riippuvainen miten jarrut riittää radalla. Itse olen suunnitellut jarrulevyjen vaihdon tullessa kohta ajankohtaiseksi päivittää levyt competition gti golfin alkuperäis etulevyillä. 900g kevyemmät ja paremmin toteutettu jäähdytys verraten s3 8v vakio levyihin. Uudemmissa ässissä ja tts tullut viimeisimpänä 4mäntäset satulat kun prefaceliftissä on vain yksi mäntäiset. Tätä olen ihmetellyt aiemmissakin generaatioissa kun vag konsernin ns lippulaiva merkillä on aina ollut ne niin sanotusti ujommat satulat s3 verraten cupraan ja r32/r golfeihin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      8P:hen saa käymään zr18 kuusimäntäiset satulat 345mm levylle, kun vaihtaa a3 alatukivarret. Nämä on sitten n.0,5cm lyhyemmät, eli kulmien säädön vaatii. Lisäksi kahdet kesävanteet jäi sopimattomiksi noiden myötä, ovat vähän muhkut :)

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Myotonia Näytä viesti
                                                        Ajotyylistä ja omasta vauhdista riippuvainen miten jarrut riittää radalla. Itse olen suunnitellut jarrulevyjen vaihdon tullessa kohta ajankohtaiseksi päivittää levyt competition gti golfin alkuperäis etulevyillä. 900g kevyemmät ja paremmin toteutettu jäähdytys verraten s3 8v vakio levyihin. Uudemmissa ässissä ja tts tullut viimeisimpänä 4mäntäset satulat kun prefaceliftissä on vain yksi mäntäiset. Tätä olen ihmetellyt aiemmissakin generaatioissa kun vag konsernin ns lippulaiva merkillä on aina ollut ne niin sanotusti ujommat satulat s3 verraten cupraan ja r32/r golfeihin.
                                                        Clubsport S tai perfomance pack R-Golfin jarrut juttu on, että ovat rei'itetyt ja rakenteeltaan kelluvat eli kaksi osaiset (kestää lämmön vaihtelua ja toki kevyemmätkin, kun keskusta alumiinia). Itselläni sellaiset on kiinni. Siihen kun heittää tukivarsiin kiinni RS3:n ilmanohjaimet, niin aika hyvä OEM+ setti kadulle.

                                                        Mikä juttu tuo 4-mäntäinen satula on? Siis että facelift S3 ja TTS olisi 4-mäntäiset (ja sisarmerkeissä myös olisi)? Aika varma olen, että ei ole nelimäntäiset. Ei ole kyllä tällainen juttu tullut missään vastaan ja 2018 4x4 Cuprassa ainakin on ihan samat jarrut mitä pre-facelift S3. Sellainen kaveripiirissä oli joskus. Olikohan Cuprasta joku erikoismalli olemassa, mistä en ihan varma ole (mutta se on aika harvinainen).
                                                        Viimeksi muokannut Poikarukka; 29.5.2019, 11:39.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Ja vielä vinkkinä, että 8p:stä on itselläni jonkinlainen lanka olemassa foorumilla, mistä näkee aika suoraan, mitä kaikkea joutuu/kannattaa tehdä, että pääsee sinne 400 huitteille. Tällä hetkellä on käytännössä ns. valmis ja tällä mennään, ellei joku keksi hyviä vinkkejä lisähengittävyyteen :)

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viesti
                                                            8P:hen saa käymään zr18 kuusimäntäiset satulat 345mm levylle, kun vaihtaa a3 alatukivarret. Nämä on sitten n.0,5cm lyhyemmät, eli kulmien säädön vaatii. Lisäksi kahdet kesävanteet jäi sopimattomiksi noiden myötä, ovat vähän muhkut :)
                                                            En ole alustaguru, mutta mulla on tutina, että alatukivarsi saisi olla mielummin pidempi kuin lyhempi. Tähän liittyy toki monta asiaa ja kaikki liittyy kaikkeen, mutta jos alusta ei ole madallettu pilalle, tukivarren pää, tai oikeastaan pallonivel, eli tukipiste jäisi alemmas, mikä taas on hyvä asia alusta geometrian suhteen. Sivuseikkoja ja detailijuttuja varmaan tässä kohtaa, mutta avasinpa suuni kuitenkin. Josko joku viisaampi minua vaikka valistaisi tässä, suuntaan tai toiseen.

                                                            Joonaksen mainitsema S1 on kyllä musta hevonen tässä kisassa. Tuo minun diesel-koneinen 8V-SB S-tronicilla painaa ~1500 kg, pikku-ässä taisi olla ~1300 kg. Se näkyy jo about kaikessa radalla, kiihtyvyys, pysähtyvyys, kääntyvyys.. Kävin joskus Ahvenistolla sillai varovasti vähän tyyppaamassa vakiota ja sekin oli jo turkasen hauskan oloinen. Sanoisinko että erittäin potentiaalinen hauskuutin.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Totta ja totta. Itselleni tuli aika yllättäen ja pyytämättä ilmi, että tukivarsi oli lyhyempi. Intternetti kertoi sen olevan raskaampi, koska ässän on alumiininen ja siksi paksumpi. Reiluhko auraus paljasti pituuseron alla olessa. Kulmat kyllä sai vihreille arvoille, eli ei sinällään ollut ongelma.
                                                              Keveys on puoliruokaa kyllä. Jos ei ole tarvetta takapenkeille, niin S1 on varmasti hauskempi. Aika selkeästi ainakin tuo 8L->8P ja sportback vs. cc erosi toisistaan painoissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X