Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Muutoksia tieliikennelainsäädäntöön...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Muutoksia tieliikennelainsäädäntöön...

    ... Espanjassa.

    Kongressi on juuri hyväksynyt muutokset tieliikennelakiin. Todettakoon alkuun, että Espanjassa on käytössä pistekortti. Seuraavat muutokset astuvat voimaan lähitulevaisuudessa:

    -sakon pikaisen maksun alennusta nostetaan 30%:sta 50%:iin. Aiemmin alennuksen sai jos sakon maksoi 30pv sisällä, nyt sakko tulee maksaa 15pv sisällä niin saa suuremman alennuksen.

    -kiinteät sakkosummat: lievästä rikkeestä 100?, vakavasta rikkeestä 200? ja erittäin vakavasta rikkeestä 500?.

    -kaikki sakkotulot on ohjattava liikenneturvallisuuden parantamiseen.

    -pisteitä ajokortista ei menetä moottoritiellä tai kaupunkien muuttuvanopeusrajoituksellisilla sisääntuloväylillä (80-120 km/h) alle 151km/h nopeudesta, joka määritellään lieväksi rikkeeksi. Myöskään bussikaistalle pysäköinnistä ei pisteitä menetä, joskin sakotetaan.

    -tutkanpaljastimen käyttö sallitaan. Häirintälaitteston käyttö on kuitenkin ankarasti rankaistava rikos.

    -maksullisilta pysäköintipaikoilta ei enää hinata ilman pysäköintimaksua olevaa autoa pois, vain sakotetaan.

    -autossa mukana kuljetettavia dokumentteja karsitaan ja vastuu papereiden kunnossaolemisen todistamisesta siirtyy viranomaiselle (tähän saakka autossa on pitänyt olla mukana kuitti maksetusta autoverosta ja vakuutuksesta, rekisteriotteen ja ajokortin lisäksi).

    Sisäministeriön mukaan muutosten on tarkoitus lisätä lain opastavaa ja pedagogista vaikutusta sekä vähentää tarpeetonta sakottamista.

    Tämä ei ole minkään sortin juhannuspila, vaikka uskomattomalle tuntuukin. Mahtaako tällainen toiminta kantautua Suomalaisen Lainsäätäjän korviin koskaan?

    Minusta tuntuu, kuin olisi jussin sijasta joulu. Hyvää Juhannusta kaikille kuitenkin täältä etelästä... Barcelonassa, missä tällä hetkellä olen töissä, sitä vietetään melkein yhtä railakkaasti kuin Suomessakin :)

  • #2
    -pisteitä ajokortista ei menetä moottoritiellä tai kaupunkien muuttuvanopeusrajoituksellisilla sisääntuloväylillä (80-120 km/h) alle 151km/h nopeudesta, joka määritellään lieväksi rikkeeksi.
    Un-fucking-believable. Mä muutan sinne, vaari saa opettaa kielen, se osaa.

    Minkähänlainen huuto ja itkuparku mahtaisi alkaa netti-Hesarin yleisönosaston kukkahattutätien ja -setien joukossa, jos joku kansanedustajistamme uskaltaisi edes ehdottaa mitään tuollaista...

    Comment


    • #3
      Jotenkin tuntuu että homma vain toimisi paremmin tuollaisilla.. selkeät säännöt, ei jäisi arvuuttelun varaan.

      Comment


        #4
        Toimiva tutkanpaljastin pitäisi sallia...äh unohdin jo. Varma tulonlähde alkaisi ehtymään isolla...

        Comment


        • #5
          Täällä olikin hyvä kommentti sanomalehden yleisönosastopalstalla tuohon tutkanpaljastinasiaan: Kun paljastin alkaa piipittää, niin kyllähän se kaasujalka 99% kuljettajista nousee. Näin tutka ajaa OIKEAN tehtävänsä, eli liikenneturvallisuuden parantamisen.

          Jos asiaa pohdittaisiin pidemmälle, olisi itse asiassa varmaan halvempaa laittaa pönttöjä jotka lähettää tutkaa imitoivaa signaalia kuin kalliita kameralaitteistoja ja näinkin säästyisi veronmaksajien rahaa (montako sakkoa pitää yhden kameran saada aikaan ennen kuin se maksaa itsensä takaisin?). No, tämähän on jo täysin hypoteettista ja perustuu ideaaliin, jossa tutkilla on muukin tarkoitus kuin kerätä rahaa valtion kassaan. Mitenkähän jos Suomessakin ne sakkotulot olisi pakko ohjata vaikkapa tiestön parantamiseen?

          Comment


          • #6
            -kiinteät sakkosummat: lievästä rikkeestä 100€, vakavasta rikkeestä 200€ ja erittäin vakavasta rikkeestä 500€.
            Eli jos on tarpeeksi rahaa niin saa ajaa miten vain. Tuommoinen 500e sakko tuskin tuntuu miljoonatuloilla missään... hieno maa se Epsanja.

            Comment


            • #7
              Kuten kirjoittaja sanoi, espanjassa on käytössä pistesysteemi tuon lisäksi.

              Comment


              • #8
                Kuten kirjoittaja sanoi, espanjassa on käytössä pistesysteemi tuon lisäksi.
                Miten se toimii? Kortti hyllylle määräajaksi kun tili on täynnä? Sitten vaan lipuu Phantonin takapenkillä sen aikaa kun voi ne parisataatonnia käyttää kuskiin mitkä sivistysmaassa menisi sakkoihin. Olipa systeemi mikätahansa niin minusta sen pitäisi rokottaa kaikkia tasapuolisesti...

                Comment


                • #9
                  eikös nimen omaan sama tuomio samasta rikoksesta - katsomatta sosiaaliseen statukseen ole sitä tasapuolisuutta? Tämä tuloihin vahtaava sakotushan on vain pelkästään kateusmaksu.

                  Comment


                  • #10
                    Justdet - viitaten Anle:n ja hookoo:n kommentteihin. Pitääkö ylinopeus "rikoksesta" verottaa tulojen mukaan? Miksei sitten isotuloista murhaajaa rangaista isommalla linnatuomiolla kuin pienituloista - WTF ?!?

                    On tää Suomi banaanivaltio ylinopeussakkojen ja monen muunkin asian suhteen. Taitaa olla jokakesäinen huvitus Ruotsissa ja muualla euroopassa kun ihmetellään isoon ääneen lehdissä miten jossain maassa = Suomessa voi sakottaa 25km/h ylinopeudesta 120.000eur... Samasta rikkeestä sama rangaistus...
                    Viimeksi muokannut Monster; 19.6.2009, 10:56. Perustelu: typoja...

                    Comment


                    • #11
                      Hookoo, pistesysteemi toimii seuraavasti:

                      Juuri kortin saanut kuljettaja aloittaa 8 pistettä tilillään. Kolmen vuoden "koeajan" jälkeen saldo nousee 12:sta. Jos ajat rikkeettä, saldosi nousee pisteellä jokaista rikkeetöntä vuotta kohti, maksimissaan 15 pisteeseen.

                      Eri rikkeistä menettää eri määrän pisteitä rikkeen vakavuudesta riippuen. Lievästä rikkeestä kuten valoitta ajamisesta -2p tai kännykän käytöstä -3p. Vakavasta rikkeestä, kuten stop-merkin noudattamatta jättämisestä tai 0,25-0,5 promillen humalassa ajamisesta -4p. Erittäin vakavasta rikkeestä, kuten yli 0,5 promillen humalassa ajamisesta tai yli 50% ylinopeudesta rajoitukseen nähden -6p.

                      Menetetyt pisteet kertyvät em. mallin mukaan takaisin, jos ei enempää hölmöile.

                      Jos menetät kaikki pisteesi, lähtee kortti hyllylle puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen se on mahdollista lunastaa takaisin käymällä uudelleenorientointikoulutus, jonka kesto on 24 oppituntia ja hinta n. 350€. Tämän jälkeen täytyy myös suorittaa teoriakoe uudelleen. Jos koulutuksen ja kokeen läpäisee, saa takaisin 8 pistettä, ei täyttä kahtatoista.

                      Toistuvat rikkeet -lievätkin- voivat muuttua rikokseksi, josta voi saada vankeutta, joten ei sillä rahallakaan pälkähästä pääse. Lisäksi viranomaisilla on tällaisissa tapauksissa oikeus mm. immovilisoida kulkuneuvo.

                      Mielestäni tässä on lainsäätäjillä ollut kovastikin järki kädessä...

                      Comment


                      • #12
                        Pitääkö ylinopeus "rikoksesta" verottaa tulojen mukaan? Miksei sitten isotuloista murhaajaa rangaista isommalla linnatuomiolla kuin pienituloista - WTF ?!?
                        Linnatuomio (vaikkapa vuosi) ketuttaa rikasta ja köyhää aivan samanlailla. Toisin on 500e sakon kanssa :)

                        Monster: ilman kunnon keppiä valitsisi aika moni suomalainen autoilija matkanopeuden ihan oman mielen mukaan. Se vain on niin, että autoilu ja viinan juonti ei suomalaisille oikein sovi... Ei tarvitse olla kummoisetkaan tulot että 500e sakko ei tunnu juuri missään. Sitten voikin ajella ihan miten huvittaa kunnes pisteet on tippuneet tuonne 8 bongon pintaan.
                        Viimeksi muokannut hookoo_; 19.6.2009, 16:34.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä mä luulen, että rikas sen linnatuomion jälkeen paremmin laskeutuu kuin köyhä...

                          EDIT: Näin niinkuin asian vierestä.

                          Comment


                          • #14
                            Jep, näin se on, joku syrjäytymisen ja köyhyys rajan nurkilla elävä yksilö jos vaikka ihan syystäkin linnaan vuodeksi joutuu ja siten menee koulupaikat ja työpaikan jämät sivusuun, sen vuoden jälkeen meillä on yksi 100% veronmaksajien elätti taas lisää.

                            Comment


                            • #15
                              Se vain on niin, että autoilu ja viinan juonti ei suomalaisille oikein sovi...
                              Eikä se ajatus että jollakulla saattaa olla tilillä enemmän rahaa kuin itsellä. Aika järjettömiä nuo Suomen/maailman suurimmat ylinopeussakot. Kai siinäkin joku katto voisi olla ylityksen suuruuden mukaan. Ei 20kmh ylinopeutta ajava rikas kuitenkaan aiheuta isompaa riskiä kuin 20kmh ylinopeutta ajava köyhä.

                              E: Niin ja en myöskään usko siihen että ihmiset ajaisivat keskimäärin paljon suuremmalla nopeudella vaikka rajoitukset poistettaisiin kokonaan. Varsinkin kapealla maantiellä kovaa ajaminen vaatii siinä määrin keskittymistä ettei sitä kovin pitkästi jaksa.

                              Comment


                              • #16
                                Suomessa verotus ja sakotuskäytäntö on niin ankaraa ettei kukaan tervejärkinen rahamies itse viitsi ajaa ylinopeutta.. ellei sitten ole lahjoittamisen halu kunnossa ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Ilpo on kyl aivan oikeassa. Muutaman kerran on sakot tullu otettua ja vitutti kyllä niin lahjakkaasti ja vielä kortin menetys siihen päälle, eikä auttanu selitellä nimismiehen juttusilla, että tarviis töissä autoa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X