Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dyno paperia vakio TDI A3:sesta? jauhantaa kulutuksesta..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dyno paperia vakio TDI A3:sesta? jauhantaa kulutuksesta..

    Hieman kiinnostaisi minkälainen on tuollaisen A3 77kw 1.9tdi:n vakio dynokäyrä.
    Näkisi hieman missä pyörii vääntöalue ja tehoalue.
    Osaisi paremmin optimoida omaa ajoa niin taloudellisen kuin vähän ripeämmän liikkumisen osalta.
    Viimeksi muokannut Kennedy; 29.6.2009, 12:57.

  • #2
    Skoda Roomsterin 1.9 TDI 77 kW käppyrä löytyy tuolta. Ei liene paljon eroa(?)

    Comment


    • #3
      Jepjep, karvan alta kakstuhatta ja isompaa vaihdetta pesään..:)

      Comment


      • #4
        Aika huonosti tuosta mitään selvää saa, mutta jotain.
        No tänään vedetty tankki täyteen. Kokeillaan jos saisi pidettyä 2k pinnassa sen vaihdon.

        Comment


        • #5
          Aika huonosti tuosta mitään selvää saa, mutta jotain.
          Klikkaa sieltä vasemmalta "Power curve". Kyllä tosta selvää pitäs saada:

          Comment


          • #6
            Eiköhän tuo taloudellisin ajotapa ole, että mahdollisiman vähän vaihteen vaihtoja kiihdytyksessä ja rivakasti.
            Itse harrastan tuolla bensa-autolla kolmosella 80-90km/h ja vitonen päälle.
            Keskikulutus pääkaupunkiseudulla 8,3-8,5L/100km

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja H3000 Näytä viesti
              Klikkaa sieltä vasemmalta "Power curve". Kyllä tosta selvää pitäs saada:

              http://www.skoda-auto.com/cc/images/...x391_64_5J.jpg
              Puusilmä :)
              Kiitos.
              Ei mitään toivoakaan 1&2 saada 2000 kohdalla vaihdettua. Saa aika pintakaasulla kiihdyttää. 1500-2500 näyttäisi olevan tuossa aika hyvä alue.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Kennedy Näytä viesti
                Puusilmä :)
                Kiitos.
                Ei mitään toivoakaan 1&2 saada 2000 kohdalla vaihdettua. Saa aika pintakaasulla kiihdyttää. 1500-2500 näyttäisi olevan tuossa aika hyvä alue.
                Jaksaako lähteä kevyellä kuormalla ja tasamaalla suoraan kakkosella? A2 TDI (66kW) ei ole hyvä siinä mutta se onkin pumppari. Ex A4 B5 1.8Tq:lla kakkosvaihteella paikaltaan lähteminen oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Siitä sitten kolmosen kautta vitoselle.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen Näytä viesti
                  Jaksaako lähteä kevyellä kuormalla ja tasamaalla suoraan kakkosella? A2 TDI (66kW) ei ole hyvä siinä mutta se onkin pumppari. Ex A4 B5 1.8Tq:lla kakkosvaihteella paikaltaan lähteminen oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Siitä sitten kolmosen kautta vitoselle.
                  Ei. Saanut sammumaan 5-10kmh vauhdissa kun kakkosella yritin lähteä kiihdyttämään. ( Portista sisään kääntyen ja kiihdyttämään parkkiksen ramppia kohden )
                  Ykköselläkin saa tarjota yllättävän paljoa kaasua, että ei tumppaa liikennevaloista lähdettäessä.

                  Comment


                  • #10
                    tankkaus topicci

                    Alkuperäinen kirjoittaja Kennedy Näytä viesti
                    Itse yllättynyt miten hankalaa omalla on päästä alle 5l kulutukseen. Kuitenkin speksien mukaan pitäisi olla hyvinkin heppoa.
                    Paperin mukaan 3,8 / 4,5 / 5,6 tai 5,8 ( en muista ja kännykuvasta ei saa selvää )

                    Pääsääntöisesti 60kmh aluetta. Muutamat kilsat 80kmh ja sitten muutamia kilsoja kaupunkia ( pieni kaupunki ja nopea kulku ). Satunnaisesti voin jonkun matkaa ajella motarilla (tosin nopeus tuppaa heilumaan sen 10-15kmh kun ei ole kruisea).
                    5,2-5,3 tuntuu ottavan soppaa. Kerran saanut 4,97 kun lähes koko tankin pysyin poissa motareilta.

                    Arviolta 4-8 liikennevaloa joihin voi joutua pysähtymään aamuisin.
                    Vai johtuuko tuo vitosen ylitys siitä kun kierrätän liian korkealle kiihdytyksessä? Helposti sen 3k tulee otettua.


                    Alkuperäinen kirjoittaja Kennedy Näytä viesti
                    No tänään vedetty tankki täyteen. Kokeillaan jos saisi pidettyä 2k pinnassa sen vaihdon.
                    4.72 keskikulutus 1020km matkalla.
                    Moottorijarrutusta huomattavasti enemmän. Varsinkin aamulla kaupunginläpi kylmällä koneella niin 2000 -viimeistään 2500rpm kohdalla vaihdoin isommalle. Lähes aina
                    Pari kertaa käynyt yli 3500rpm.
                    1500->2500rpm aluetta käyttänyt muuten ajossa.
                    80% 60-80kmh aluetta
                    Kerran kävin lohjalla vanhaa tietä ajaen ja 100kmh alue. tosin 3 kertaa tein 70->140kmh -> 100kmh ohituksen
                    Kertaakaan en käynyt motarilla.

                    Ei tuossa paljoa rauhallisemmin pysty enää ajamaan ja silti ei saa kulutusta lähellekkään speksejä. En uskoisi, että noi pari ohitusta niin paljoa soppaa söi, että vaikuttaisi keskikulutukseen kovin pahasti.

                    Comment


                    • #11
                      Kuvittelenko liikoja vai pitäisikö tuolla autolla oikeasti päästä huomattavasti pienempiin kulutuslukemiin?
                      Itse en tällä hetkellä näe mitenkään mahdolliseksi edes tuota tehtaan 3.8l keskikulutusta maantieajossa.
                      Vaikka ne onkin jotain labratason testejä niin silti pitäisi aika lähelle päästä.

                      Comment


                        #12
                        Ilmastointilaite lisää kulutusta varmaan 0,5 litraa, kesällä luultavasti enemmänkin. Vakionopeudensäädin myöskin nostaa kulutusta hieman. Labrassa aletaan ilman em. laitteita.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen Näytä viesti
                          Ilmastointilaite lisää kulutusta varmaan 0,5 litraa, kesällä luultavasti enemmänkin. Vakionopeudensäädin myöskin nostaa kulutusta hieman. Labrassa aletaan ilman em. laitteita.
                          Milläs automaatti-ilmastoinnin saa pois päältä? Auto-nappi koelaudassa on, mutta ilmastointi tuntuu olevan päällä ilman sitäkin.
                          Käyttohjekirjaa vieläkään saanut joten ei mitään hajua esim. mitä se econ nappi tarkoittaa.

                          Eikös vakionopeudensäädin laske kulutusta? Ei tule sitä pumppaavaa liikettä tasaisella tiellä.. ylämäki/alamäki akselillahan tuo piti paikkansa.

                          Comment


                          • #14
                            Econ pistää käsittääkseni kompuran pois päältä?

                            Comment


                              #15
                              Vakionopeussäädin nostaa kulutusta, jos kuski on tasainen. "Taitamattomalla" ryntäilevällä kuskilla laskee.

                              Comment


                                #16
                                Noihin normeihin pääsyssä on kyllä automallikohtaisia eroja. Itse ajoin autolla (1,8 bensa) jonka normikulutus 7,9 l/100 km parhaan tankillisen 6,0 litraa sadalla- samaan putkeen 3 tankillista 6,4 l/100 km. Talvirenkailla ja useampia reippaita rekkojen ohituksia. Seuraavalla saman valmistajan autolla yhdistetty normikulutus 8,4 litraa/100 km - itselläni kulutus koko ajan 8-9 litraa sadalla vaikka kuinka pihisteli.
                                Nykyinen 300 tkm ajettu 2 litran HDI vetää 5-5.1 l/sadalla vaikka luulisi että maantieajossa menis selvästi alle , normi kai 5,5 ....

                                Comment


                                • #17
                                  Oma auto menee kyllä aika lähelle luvattua. Viime tankillinen meni suurinpiiretein kaupunki 10%/maantie 70%/moottoritie 20% ajossa. Luvattu maantie kulutus on 4.4 ja tankatessa äkkiseltään laskettu keskikulutus oli n. 5.4 luokkaa. Motarilla ajo nostaa kulutusta jonkun verran, ja muutenkin olis ehkä vielä vähän varaa pihistellä. Mielestäny nykyään tuollainen ~0.4l heitto ei ilmoitetuissa kulutuksissa ole paljoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin joo tämäkin aihe..
                                    Ilman ilmastointia kun on ajellut ( aika turhaa kun ei ole kuumaa ollut ) niin pääsee rauhallisesti ajamalla olikos 4,4l tienoolle ja polkemalla pyörii 5l tienoolla. Normiajossa siinä välissä.
                                    Motarilla pahemmin vieläkään ajele. Kehä3 ja pieni pätkä hmltietä.

                                    En tiedä missä laboratorio-olosuhteissa tuohon alle 4l kulutukseen pääsee :)

                                    Onko jengit miten huomannut kulutuksen kasvua kun rengaskoko kasvaa?
                                    205/55 16" jos vaihtaisi 215 tai 225/40 18" eli orkkis vanteet jorpakkoon ja tilalle jotain muuta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kulutus yleensä kasvaa isompien renkaiden ja vanteiden vuoksi sillä vierintävastus on suurempi samoin kuin renkaan ja vanteen yhteismassa. Samalla tosin tasapuolisuuden vuoksi myös kiihtyvyys ja ajettavuus heikkenee kun laitetaan lisää jousittamatonta massaa autoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noi alkuperäiset kun taas painaa kuin synti.
                                        Olihan tuolla yhdessä topicissa juttua, että org. 17" painoi enemmän kuin 18" A8 replicat.
                                        Ei nyt älytöntä muutosta leveyteen ole tulossa. Joten tuskin siinä kamalaa muutosta tapahdu vierintävastuksessa. Kevyitäkin vanteita saa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos ilmanputsari vaihdettu milloin? Sillä tuntuu olevan merkitystä aikatavalla.

                                          Viimeksi kun vaihdoin putsarin en ollut uskoa kulutuslukema Lohja - Tampere välillä jossa 80km 80-100km/h rajoituksia ja 120km 120km/h rajoitusta. Ajotietokone näytti kulutukseksi 4.7l. Toki siinä on varmaan vähän virhettä johtuen mittarin heitosta 5%. Aikaisemmin pyörinyt siellä 5.2 tienoilla. Toki en ole kyllä enään päässyt ihan samaan tulokseen sen koomin.

                                          Olen toki päässyt tietokoneen näytöllä myös lukemiin 3.9 Tampere - Lappeenranta välillä. Tosin silloin saa kyllä mennä huopatossut jalassa.

                                          Mutta ei sekään paha A4 Avanttille 235 "eco" renkailla ja 160hp/380NM ohjelmalla. Ei sentään neliveto :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Auto huollettiin kuukausi sitten. Kaikki suodattimet ja nesteet meni vaihtoon.

                                            Toi on jo aika pirun hyvin jos nelosen alittaa tuolla autolla =)

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei valmistajan ilmoittamia kulutuksia pidä lukea kuin piru raamattua. Oikea autolla ajaminen kun on aivan eri asia kuin labra olosuhteet. Tärkein tehtävä noilla on mahdollistaa erilaisten ja merkkisten autojen keskenään vertailu, kun kaikki autot mitataan samalla tavalla.
                                              Sama koskee mittariston kulutusnäyttöjä, ei tehdas ole tarkoittanut niitä auringon tarkoiksi.

                                              Mutta hyvin kyllä mennyt jos alle 4L on mennyt mittarinkin mukaan. =)

                                              Comment


                                              • #24
                                                3,8-4,1 litraa menee

                                                Olen saanut kulutuslukemia 3,8-4,1 litraa aikaiseksi TDI e- versiolla. Tuo 4,1 litraa /100 km on tankkaus/ km kulutus.

                                                Työmatka-ajossa, josta 20 % kaupunkiajoa , 80% maantieajoa 80- 100 km rajoitusalueilla vie tuon 3,8 litraa sataa kilsaa kohden.
                                                Blondihuomioita:
                                                - märkä asfaltti vie enemmän
                                                - vastatuuli vie enemmän /myötätuuli vähemmän , enkka 3,4 l/ 100 km ajotietokoneen mukaan
                                                - kylmänä kiihdyttely ( kierrokset yli 2500) vie enemmän
                                                - useampi käynnistys vie enemmän ( "ostarisukkulointi" pahimmillaan 5,0 l/100 km)
                                                -kun kone on lämmin ei moottoritienopeus lisää kulutusta juurikaan. Verrokkina standardimatka Kotka- Hki. Kun pitää kierrokset alle 2000 kulutus pysyy 3,8-4,0 = n. 110 km tunnissa. Kun posottaa 120 km tunnissa koko sallitun matkan ohitellen kaikki hitaammat kulutus n. 4,2 litraa /100 km.
                                                - 80- 90 nopeus = "etana-ajo" on kaikkein taloudellisinta etenemistä eli taloudellisin reitti Kotka - Hki välille on tie 170....jos sattuu olemaan aikaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noissa on kyllä kauheita eroja, miten valmistajan lukemat pitää kutinsa. Tämän hetken kulkineella oon vain ihmetelly, että eikö se valmistajan ilmoittama kulutus mee ollenkaan puhki... 3.0L bensakone menee aika kaupunkipainotteisessa ajelussa kokoajan 9,0L nurkilla. Joskus jopa desin alle. Ilmastointi on aina päällä ja tankissa 98E bensaa. Kulutukset on vielä tarkastettu tankatessa. Keskinopeus 40-44km/h. Maantiellä reilusti pienemmällä.

                                                  No voi olla että tota autoa myydään nimenoman sillä kulutuksella ja se on siksi pitänyt kaunistella spekseihin. Kaverin 118D menee kans aivan naurettavan pienellä.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X