Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Täytyyhän niillä siviilipalvelusmiehillä jotain töitäkin olla.

    Comment


    • Meni melko nappiin nuo torstaiset autokaupat. Päivällä ostin tuon B7:n, ajoin tuohon kahden kilsan päässä kotoa olevaan tolppaan ajatuksissa ylinopeutta, sitten illalla myin vanhan niin ostaja oli ajanut kotimatkalla myös tolppaan :D Eli todennäköisesti nuo tulee juuri päinvastoin kun kuuluisi.

      Comment


        Kysytään yksinkertaisemmin: jos maksan kaverille osoitetun rikesakon ylinopeudesta, näkyykö rike ajokorttirekisteriotteellani vai kaverin otteella?
        Kaverisi joutuu tilille tuosta rikesakosta. Viranomainen ei näe maksusta muuta, kuin viitetiedon/maksajan nimen. Viitetiete ohjaa maksun oikeaan paikkaan valtion reskontrassa.

        Maksajasta maksun saaja näkee vain nimen ja sen perusteella ei pystytä identifioimaan, kuka maksun oikeasti suoritti. Pankista viranomainen saa tarvittaessa selville tilin omistajan, jonka tililtä maksu suoritettiin, mutta silloin astutaan jo pankkisalaisuuden harmaalle alueelle enkä ole ollenkaan varma saako poliisi näin mitättömän rikkeen takia henkilötietoja ulos pankista. Joka tapauksessa olisi hirveä duuni selvittää, kuka sakon oikeasti maksoi.

        Eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä, kun sakon saaja (auton omistaja/haltija) hyväksyy saamansa sakon maksamalla sen, vaikka tosiasiassa joku muu olisi sakon maksanut.

        Comment


          Ihme on tapahtunut.
          http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/565...poliisin+sakot

          Comment


          • Miten tämä on mahdollista? Peltipoliisithan ovat täydellisiä ja erehtymättömiä ;)

            Isäni ajoi muuttokuormaa kuormuriksi rekisteröidyllä Ducatolla ja eräässä viitostien mäessä räpsähti. Oli muistaakseni satasen alue. Isä kyllä ihmetteli miten on mahdollista että kamera räpsäyttää, vaikkei koko vehkeellä pääse satasta. Eipä tuolta kyllä sakkoakaan tullut.

            Comment


              Isä kyllä ihmetteli miten on mahdollista että kamera räpsäyttää, vaikkei koko vehkeellä pääse satasta. Eipä tuolta kyllä sakkoakaan tullut.
              Joskushan nuo ottaa kuvia muutenkin. Tarkistavat kuulemma turvavöiden käyttöä.

              Comment


                Tarkistavat kuulemma turvavöiden käyttöä.
                Juu juu.

                Comment


                  Ainakin näin mulle selitteli eräs ylikomissario kun kyselin asiasta. :)

                  Comment


                    Minäkin olen kuullut selityksen turvavyötarkistuksista, kun salama välähtää ilman ylinopeutta. Näin käynyt myös itselle, eikä siitä tullut postia. Mutta voihan se jotain muutakin olla, mistä näistä tietää mitä milloinkin kyttäillään.

                    Comment


                    • Itse olen taas ymmärtänyt (=lukenut jostain lähteestä jota en muista), ettei nykyisin nopeuskameratolppien kuvia saisi käyttää muuhun kuin nopeusvalvontaan. Kyseessä kun ei ole yleinen kameravalvonta, vaan nimenomaan nopeusvalvonta. Suomessa kun on melko tarkat määräykset yleisellä paikalla suoritettavan kameravalvonnan käytöstä.

                      Ilmeisesti turvavyö, handsfree yms. tarkastuksiin on suunnitteilla omia kamerasysteemejä, mutta niitä ei vielä ole käytössä.

                      Tolpat saattavat myös ottaa "turhia" kuvia. Itse toissakesänä räpsäytin tolppaan yhteensä 8 kertaa ilman mitään seuraamuksia. Kolme näistä kerroista tapahtui vieläpä jonossa ajaessa siten, ettei muille samaa nopeutta ajaville tolppa räpsähtänyt.

                      Edit. Tai ilmeisesti kameroiden kuvia voidaan käyttää vakavien rikosten tutkimiseen, mutta se vaatisi oikeuden päätöksen. Turvavyön käyttämättömyys tuski lukeutuu vakavaksi rikokseksi.
                      Viimeksi muokannut elexter; 27.11.2013, 08:25.

                      Comment


                        Sanokaapas toimivatko pikkuhiljaa käytöstä poistuvat nopeusnäytöt samalla periaatteella kuin kameratolpat? Nimittäin henkilöautolla hinattavaa liikenteenohjainta vedettäessä nopeusnäyttö antaa +20km/h kovempia lukemia kuin todellisuudessa, mutta vielä ei ole sattunut samalla yhdistelmällä kameratolppa välähtämään. Onko tuossa nyt jotenkin silmukkaa hämäävä akseliväli vai voiko kärryssä oleva akusto sekoittaa silmukkaa? Ns. normaaleilla peräkärryillä en ole samaa ilmiötä huomannut.

                        Comment


                        • http://www.iltalehti.fi/autot/2013112717673189_au.shtml

                          Nyt sakosta valittanut ja voittanut henkilö sitten kehuskelee kusettaneensa oikeutta ja ajaneensa oikeasti ylinopeutta. Todella ikävä homma kaikkien niiden kannalta, joille kamera räpsähtää oikeasti virheellisesti. Voi olla seuraavan casen valittajalle myönteinen ratkaisu paljon tiukemmassa, vaikka aihetta olisikin sakon mitätöimiseen.

                          Comment


                            Olikohan tuomio jo lainvoimainen vai voiko syyttäjä valittaa hoviin?

                            Comment


                              http://www.iltalehti.fi/autot/2013112717673189_au.shtml

                              eiköhän tuosta valitus lähde liikkeelle...

                              Comment


                                Ainakin Turun sanomissa luki että päätöksestä ei voi valittaa.
                                Jusabergin viesti #1384.

                                Comment


                                  Sillähän ei ole mitään merkitystä kusettiko auton kuljettaja päin tuomarin naamaa vai ei, sillä kysehän koko tuomiossa ei ollut autoilijan kertomuksista. Kyse oli siitä, voidaanko kiistattomasti osoittaa kameran toimineen tilanteessa oikein. Käsittääkseni oli jätetty jotain kalibrointeja tms. tekemättä, jonka vuoksi näin ei voitu osoittaa.

                                  Eli ei myöskään pitäisi vaikuttaa mitenkään tuleviin tuomiohin. Jatkossakaan kameran laitteison kunnon todistaminen ei riipu mitenkään valittajasta.

                                  Comment


                                  • Sanokaapas toimivatko pikkuhiljaa käytöstä poistuvat nopeusnäytöt samalla periaatteella kuin kameratolpat? Nimittäin henkilöautolla hinattavaa liikenteenohjainta vedettäessä nopeusnäyttö antaa +20km/h kovempia lukemia kuin todellisuudessa, mutta vielä ei ole sattunut samalla yhdistelmällä kameratolppa välähtämään. Onko tuossa nyt jotenkin silmukkaa hämäävä akseliväli vai voiko kärryssä oleva akusto sekoittaa silmukkaa? Ns. normaaleilla peräkärryillä en ole samaa ilmiötä huomannut.
                                    Mielestäni eivät toimi, toki noissakin saattaa olla eroja. Muistaakseni yksikään näyttötaulu ei ole reagoinut prätkällä ajamiseen, mutta kameratolppa välähtää kyllä yhtä iloisesti kuin autollakin.

                                    Näyttötauluun olen itsekin saanut venetraileria vedettäessä +20kmh todellisesta, joten jotain häiriötä se kyllä ottaa kärrystä.

                                    Comment


                                    • Jaha. Eilen nasahti. Motarilla 100 rajoituksella Stalker dualiin 124 eli virhemarginaalin kanssa 121. Kääntyivät vastaantulevien kaistalta perään, 10 päiväsakkoa.

                                      Kysymys: epähuomiossa varmaan meni hetkellisesti yli mutta lukema kuulostaa kovalle. Onko tuossa kuitenkaan mahdollisuutta / järkeä lähteä kyseenalaistamaan? Vai onko mahdollisuudet samaa luokkaa lumipallon ja infernon kanssa...?

                                      Comment


                                      • Eipä taida olla. Eikös 20 ylityksestä pitäisi kortin lähteä suoraan, jos mennään pykälien mukaan? vai onko motarilla "löysempi" ylitysraja?

                                        Ainahan voi lähteä vääntämään, mutta jos sinulla ei ole todisteita ettet ajanut ylinopeutta niin empä siihen lähtisi.

                                        Comment


                                        • No ei todellakaan pitäisi kortin lähteä 20kmh:n ylityksellä.

                                          Comment


                                          • 21 ylityksellä mennään "vasta" päiväsakoille. Onkohan se kortti höllässä jossain +29 kohdilla tms.

                                            http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194...napsahtaa.html

                                            Tämän tyyppistä aiheesta uutisoitu. Teknisestihän kyseessä on "liikennerikkomus" tai "liikenneturvallisuuden vaarantaminen". Semmoista syytä sakolle ei olekaan kuin "ylinopeus". Jos koko letka menee 100 alueella 115 niin eihän siihen puututa. Tässä taisi vain hetkellisesti itse irtaantua massasta ja tikun nokkaanhan siitä pääsee..

                                            Jos sieltä tuo 124 on saatu seulottua niin pitää sanoa että on poskettoman huono tuurikin mutta peiliin katselemallahan näitä parannellaan...

                                            Comment


                                            • Totta. Minulla meni tuo päiväsakoille meno nyt tässä kohtaa sekaisin.

                                              Comment


                                                +30 kohdalla vaaditaan jo hyviä näyttelijän lahjoja ja supliikki miestä, että saa pitää kortin.

                                                Ja noissa +20 nopeuksissa riippuu vähän missä, miten, milloin ja kenen kanssa joutuu asioimaan noissa.

                                                Comment


                                                  Kyllä 30 pitää olla yli, että voivat ottaa ja 40 ylityksestä on "pakko" ottaa kortti. Kyse siis pelkästä ylinopeudesta.

                                                  Comment


                                                  • Kehä I:llä on ensimmäiset tolpat pystytetty.

                                                    Comment


                                                      Totesin kanssa saman eilen. Eivät välähdelleet ainakaan omalla kohdalla. :)

                                                      Comment


                                                      • Syksyllä ne niitä antureita asenteli jo. Yllättävän pitkään tuossa on mennyt, että tolpat saatu asennukseen. Ruuhka-aikaan noi ei kyllä napsi yhtään ainutta kuvaa, mutta ruuhka-ajan ulkopuolella lienee tilanne toinen.

                                                        Aika tiheään ovat niitä ripotelleet jos vertaa esim. Kehä III:een.

                                                        Comment


                                                        • Monessako niissä on oikeasti sitten kamera - taitavat vaihdella paikkoja satunnaisesti. Pahin paikka tulee olemaan itään ajettaessa tunnelin jälkeinen pätkä ennen 80-rajoituksen alkamista. Siinä tulee kyllä melko pumppaavaa ajoa, kun tunnelissa paukutetaan kuitenkin se 90.

                                                          Comment


                                                            Hauska nähdä mimmoista haitaria saa aikaiseksi.
                                                            Yheksääkymppiä? Siellähän mennään 55-70 pitäen samalla huolen, että ylämäkeen posottaessa hyytyy lineaarisesti aina alle 60 km/h. :)

                                                            Comment


                                                            • Kun ajaa kehällä cruise päällä sen 85, niin jokapuolelta tullaan ohi ja koukitaan :0

                                                              Ylämäkeen jotkut sitten hyytyvät ja panikoivat ajokaistavalintoja (läänteen ajettaessa). Anyway, melkoinen rahasampo tuosta lienee tulossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X