Täytyyhän niillä siviilipalvelusmiehillä jotain töitäkin olla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista
Collapse
X
-
Meni melko nappiin nuo torstaiset autokaupat. Päivällä ostin tuon B7:n, ajoin tuohon kahden kilsan päässä kotoa olevaan tolppaan ajatuksissa ylinopeutta, sitten illalla myin vanhan niin ostaja oli ajanut kotimatkalla myös tolppaan :D Eli todennäköisesti nuo tulee juuri päinvastoin kun kuuluisi.
Comment
-
Kysytään yksinkertaisemmin: jos maksan kaverille osoitetun rikesakon ylinopeudesta, näkyykö rike ajokorttirekisteriotteellani vai kaverin otteella?
Maksajasta maksun saaja näkee vain nimen ja sen perusteella ei pystytä identifioimaan, kuka maksun oikeasti suoritti. Pankista viranomainen saa tarvittaessa selville tilin omistajan, jonka tililtä maksu suoritettiin, mutta silloin astutaan jo pankkisalaisuuden harmaalle alueelle enkä ole ollenkaan varma saako poliisi näin mitättömän rikkeen takia henkilötietoja ulos pankista. Joka tapauksessa olisi hirveä duuni selvittää, kuka sakon oikeasti maksoi.
Eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä, kun sakon saaja (auton omistaja/haltija) hyväksyy saamansa sakon maksamalla sen, vaikka tosiasiassa joku muu olisi sakon maksanut.
Comment
-
-
Miten tämä on mahdollista? Peltipoliisithan ovat täydellisiä ja erehtymättömiä ;)
Isäni ajoi muuttokuormaa kuormuriksi rekisteröidyllä Ducatolla ja eräässä viitostien mäessä räpsähti. Oli muistaakseni satasen alue. Isä kyllä ihmetteli miten on mahdollista että kamera räpsäyttää, vaikkei koko vehkeellä pääse satasta. Eipä tuolta kyllä sakkoakaan tullut.
Comment
-
Itse olen taas ymmärtänyt (=lukenut jostain lähteestä jota en muista), ettei nykyisin nopeuskameratolppien kuvia saisi käyttää muuhun kuin nopeusvalvontaan. Kyseessä kun ei ole yleinen kameravalvonta, vaan nimenomaan nopeusvalvonta. Suomessa kun on melko tarkat määräykset yleisellä paikalla suoritettavan kameravalvonnan käytöstä.
Ilmeisesti turvavyö, handsfree yms. tarkastuksiin on suunnitteilla omia kamerasysteemejä, mutta niitä ei vielä ole käytössä.
Tolpat saattavat myös ottaa "turhia" kuvia. Itse toissakesänä räpsäytin tolppaan yhteensä 8 kertaa ilman mitään seuraamuksia. Kolme näistä kerroista tapahtui vieläpä jonossa ajaessa siten, ettei muille samaa nopeutta ajaville tolppa räpsähtänyt.
Edit. Tai ilmeisesti kameroiden kuvia voidaan käyttää vakavien rikosten tutkimiseen, mutta se vaatisi oikeuden päätöksen. Turvavyön käyttämättömyys tuski lukeutuu vakavaksi rikokseksi.Viimeksi muokannut elexter; 27.11.2013, 08:25.
Comment
-
Sanokaapas toimivatko pikkuhiljaa käytöstä poistuvat nopeusnäytöt samalla periaatteella kuin kameratolpat? Nimittäin henkilöautolla hinattavaa liikenteenohjainta vedettäessä nopeusnäyttö antaa +20km/h kovempia lukemia kuin todellisuudessa, mutta vielä ei ole sattunut samalla yhdistelmällä kameratolppa välähtämään. Onko tuossa nyt jotenkin silmukkaa hämäävä akseliväli vai voiko kärryssä oleva akusto sekoittaa silmukkaa? Ns. normaaleilla peräkärryillä en ole samaa ilmiötä huomannut.
Comment
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2013112717673189_au.shtml
Nyt sakosta valittanut ja voittanut henkilö sitten kehuskelee kusettaneensa oikeutta ja ajaneensa oikeasti ylinopeutta. Todella ikävä homma kaikkien niiden kannalta, joille kamera räpsähtää oikeasti virheellisesti. Voi olla seuraavan casen valittajalle myönteinen ratkaisu paljon tiukemmassa, vaikka aihetta olisikin sakon mitätöimiseen.
Comment
-
Comment
-
Sillähän ei ole mitään merkitystä kusettiko auton kuljettaja päin tuomarin naamaa vai ei, sillä kysehän koko tuomiossa ei ollut autoilijan kertomuksista. Kyse oli siitä, voidaanko kiistattomasti osoittaa kameran toimineen tilanteessa oikein. Käsittääkseni oli jätetty jotain kalibrointeja tms. tekemättä, jonka vuoksi näin ei voitu osoittaa.
Eli ei myöskään pitäisi vaikuttaa mitenkään tuleviin tuomiohin. Jatkossakaan kameran laitteison kunnon todistaminen ei riipu mitenkään valittajasta.
Comment
-
Sanokaapas toimivatko pikkuhiljaa käytöstä poistuvat nopeusnäytöt samalla periaatteella kuin kameratolpat? Nimittäin henkilöautolla hinattavaa liikenteenohjainta vedettäessä nopeusnäyttö antaa +20km/h kovempia lukemia kuin todellisuudessa, mutta vielä ei ole sattunut samalla yhdistelmällä kameratolppa välähtämään. Onko tuossa nyt jotenkin silmukkaa hämäävä akseliväli vai voiko kärryssä oleva akusto sekoittaa silmukkaa? Ns. normaaleilla peräkärryillä en ole samaa ilmiötä huomannut.
Näyttötauluun olen itsekin saanut venetraileria vedettäessä +20kmh todellisesta, joten jotain häiriötä se kyllä ottaa kärrystä.
Comment
-
Jaha. Eilen nasahti. Motarilla 100 rajoituksella Stalker dualiin 124 eli virhemarginaalin kanssa 121. Kääntyivät vastaantulevien kaistalta perään, 10 päiväsakkoa.
Kysymys: epähuomiossa varmaan meni hetkellisesti yli mutta lukema kuulostaa kovalle. Onko tuossa kuitenkaan mahdollisuutta / järkeä lähteä kyseenalaistamaan? Vai onko mahdollisuudet samaa luokkaa lumipallon ja infernon kanssa...?
Comment
-
21 ylityksellä mennään "vasta" päiväsakoille. Onkohan se kortti höllässä jossain +29 kohdilla tms.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194...napsahtaa.html
Tämän tyyppistä aiheesta uutisoitu. Teknisestihän kyseessä on "liikennerikkomus" tai "liikenneturvallisuuden vaarantaminen". Semmoista syytä sakolle ei olekaan kuin "ylinopeus". Jos koko letka menee 100 alueella 115 niin eihän siihen puututa. Tässä taisi vain hetkellisesti itse irtaantua massasta ja tikun nokkaanhan siitä pääsee..
Jos sieltä tuo 124 on saatu seulottua niin pitää sanoa että on poskettoman huono tuurikin mutta peiliin katselemallahan näitä parannellaan...
Comment
-
Syksyllä ne niitä antureita asenteli jo. Yllättävän pitkään tuossa on mennyt, että tolpat saatu asennukseen. Ruuhka-aikaan noi ei kyllä napsi yhtään ainutta kuvaa, mutta ruuhka-ajan ulkopuolella lienee tilanne toinen.
Aika tiheään ovat niitä ripotelleet jos vertaa esim. Kehä III:een.
Comment
Comment