Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itse huomasin q:n hankittua ja talviradalla pöristelyn jälkeen, että se rentouttaa ja poistaa fiiliksen leikkiä liikenteessä. =)

    Tuo valvonta kaatuu partioilla samaan miten kävi hansfree kyttäyksen kanssa, eli ihan samaan tapaan kuin nykyäänkin ajetaa. Toki kamerat räpsyy.

    Se mikä rassaa on ns. possujuna periaate, että täytyy ajaa matkaa "kimpassa" puskuri vasten puskuria. Joukossa tyhmyys tiivistyy. 4 rekasta pääsee nopeemmin ohi kuin 3 henkilöautosta. Toinen on ajattelu tapa, että turhaa tässä vaiheessa enää ohittaa tuota edellä ajavaa hidastelijaa, kuinka ollakkaan siihen tulee yksi perään ja possujuna on valmis. Sitten kiroillaan itsekseen että mihinkäs tuolla kaaharilla on kiire, kun tämä tahtoo ajaa suurinta sallittua nopeutta ja tämä letka ajelee 100km/h alueella jopa 65km/h. Nämä siis asioita mitä liikenteessä huomaa.
    Itsellä ei sakon sakkoa takana ja ohitustilanne nopeus ei nouse yli 15km/h sallitun. Sit ootellaan parempaan tilannetta.

    Mainitaan nyt vielä, että ei ne ohituskaistat ole saksan autobaanoja. Näkynyt 3-5 auton letka jotka ajaa 100km/h alueella 60-105km/h, mutta ohituskaistalla katoavat horisonttiin ja alle km ohituskaistan jälkeen tulevat vastaan jarruvalot palaen.

    Poikkeuksetta nopeuskameraa vastaan ajetaan nykyään alle 10km/h alle rajoituksen, ei se pure.

    Veikkaus, että tuohon laskettuun 13 miljoonan euron vuotuiseen säästöön on laskettu myös Näitä "toleranssi ylinopeuksia", jotka siis johtuvat ylinopeudesta ihan selkeesti.
    Viimeksi muokannut PaSilba; 13.5.2009, 17:01. Perustelu: Lisäys

    Comment


      Myönnetään että mietin jo vertausta kirjoittaessa että ei ole hyvä mutta ajattelin heittää kerralla riittävän raflaavan. Pointti oli kuitenkin se, että on joitakin lakeja joiden rikkomista pidetään kansanhuvina ja toisten rikkominen on sitten sellaista mistä tekisi mieli ottaa oikeus omiin käsiin. Silti ne on samalla tavalla säädettyjä ja samalla tavalla noudatettavaksi tarkoitettuja. Lakien noudattamisen mielekkyys, nollatoleranssi valvonnassa ja valvonnan painopisteet on sitten eri juttu.

      Jani kiteytti kyllä hienosti tuon tarpeen mikä suomalaisessa liikenteessä on. Eikös jokainen meistä voisi ottaa vähän tuollaista positiivista asennetta liikenteeseen, joustavuutta ja kaverin huomioimista. Nyt kun yhä useammalla on Audiclub.fi -rekkarikilvenalustakin autossaan niin olisi kiva erottua positiivisesti tuolla liikenteessä. Ajotapavalvontaa minäkin kaipaan tuonne tien päälle nopeusvalvonnan nollatoleranssin sijaan. Lintuperspektiivistä olisi hyvä tarkkailla esim. turvavälejä tai vaarallisia ohituksia ja ohjata sitten maapartiot pysäyttämään ja antamaan maksullista ajotapaopastusta.

      Comment


        Joo,o tänään istuin taas 9h koulutuksessa aiheena tieturvakurssi. Tällä kurssilla siis valmennetaan työntekijöitä ketkä työskentelevät tiellä. Asfalttimiehet, kivimiehet yms.

        Kurssin vetäjä paasasi n.7h autoilijan näkökulmasta asioita, mihin en siis itse voi muuten vaikuttaa kun laittamalla liikennemerkkejä mitä kukaan ei kuitenkaan tule noudattamaan. Hienoja taulukoita oli jarrutus matkoista ja miten ylinopeus vaikuttaa niihin.

        Samalla oli jotain tilastoja kuinka paljon ylinopeutta yleensä ajetaan tietyö alueilla. Olikohan 10-15km/h ylinopeus keskimäärin mitä oli mitattu jossain työmaan yhteydessä.

        Kuitenkin kauheat peloitteet ja sanktiot tulee tietyöläisille jos tekee jotain vähän väärin ja autoilia törmää tietyö alueella johonkin. Lisäksi alkaa menemään aika naurettavaksi kaikki nämä kurssit ja kortit. Voisin lyödä vaikka vetoa että kun laittaa nämä kaikkien korttien kiellot yhteen niin en pystyisi tekemään kun 10% töistäni kun joku pykälä sen jotenkin kumminkin kieltää.

        Mun mielestä tämmöisen kurssin pitäisi olla jokaiselle ajokortin ajavalle vaikka 4h pituisena ja pakollisena. Avautuisi ehkä edes vähän noi asiat mitä tietyömailla tehdään ja minkä takia niitä vauhteja pudotetaan ja laitetaan niitä keiloja sinne esteeksi. (ei siis vain autoilijan kiusaksi)

        Oli kanssa joku taulukko missä oli kuolemantapaukset laitettu ylös tietyömailla ja tähän oli tullut runsas korotus lukumääräisesti 2000 luvulla. Varmaan liikennemäärien kasvu lisää pakollakin tota mutta on liikennekulttuurillakin varmasti osaa tässä.

        Kuinka moni täällä ajaa tietyömaa aluella rajoitusten mukaan?

        Tiedän myös että se ottaa pannuun ajaa tietyö merkin ohi ja katsoa tyhjää tietä missä on alennettu rajoitus. On myös täällä päässä sitä vikaa että unohdetaan ne alennetut rajoitukset sinne myös silloin kun on lähdetty työmaalta.

        Suurin syy onnettumuuksiin johtui siis ylinopeuksista tietyömailla ja siihen liittyvä rajoitutumpi havannointi kyky, sais tehdä semmoisen muutoksen lakiin että ylinopeus tietyömaa alueella toisi vaikka 2000e pikavoiton kyseiselle kuskille. Vois noi nopeudet tippua ja myös kuoleman tapaukset työpaikoilla.

        Tästäkin on tosin semmoinen kokemus kun kysäistiin yhdeltä maijalta että jos vois jäädä vähäksi aikaa kattelee tota touhuu meidän työmaan kohdilla kun vauhdit ei tipu rajoituksista huolimatta yhtään. Sanoivat vaan etteivät kerkee. Kerkesivät kumminkin käymään honkkarissa ostoksilla....

        Tiellä ei kuitenkaan kukaan ole tahallaan tekemässä kiusaa muille autoilijoille vaan parantamassa tien kuntoa että siinä olisi sitten tulevaisuudessa olisi parempi ja turvallisempi ajaa.


        Huoh, tulipa avauduttua.

        Comment


        • Poistoon
          Viimeksi muokannut Jami; 22.7.2009, 11:51. Perustelu: indeksointi

          Comment


            Kuinkahan iso möly tulisi jos vaikka pyöräilijät otettaisiin samanlaisen nollatoleranssin piikkiin, kaikki kaupungin valvontakameroiden nauhat syyniin ja jokaiselle ilman kypärää tai jalkakäytävällä pyöräilijälle heti rikesakko. Tankojuoppoudenkin voisi nostaa unholasta taas oikeaksi rikokseksi.

            Comment


              missään ulkomailla ajaessa/kyydissä ei ole tullut vastaan tietöitä jossa nopeutta on alennettu kilometritolkulla, itse tietyön ollessa 500m matkalla eikä siellä esim viikonloppuna ole yhtään ainutta miestä tai konetta mailla halmeilla.

              Tämä tosin vähentynyt oleellisesti kilpailutusten yms seurauksena, mutta kansa on jo opetettu siihen että tietyömerkin jälkeen ei ole oikeasti mitään tiellä, ainakaan iltasin/viikonloppusin. Sitä minä en voi ymmärtää miksi esim sitä että kaistat menee yhteen ja mihin suuntaan, sitä ei voi etukäteen kertoa.

              Meni vähä off topikiksi, mutta maallikon näkökulmaa asiaan, tiedän varsin hyvin, että olette "hyödyksesi tiellä"

              Comment


                Sunnuntaina sain kirjallisen huomautuksen liikennemerkin noudattamatta jättämisesestä.
                Kysyin, et paljos mul oli ylinopeutta, kun mittari näytti aika lähelle 50. Kytät tokas vaan,
                et pari hassua kilometria, mut kuulemma kurvasin agressiivisesti liikennevaloista ja siksi
                päättivät pysäyttää. En tiennytkään, että kun kääntyy valoissa, niin kuuluu jarruttaa. :)

                Nyt tiedän.

                :D

                Comment


                  Noilla tietyömailla varmaan suurin syy nopeusrajoitusten ylittämiseen on se, että ne kyltit jätetään todella usein sinne työmaalle, vaikkei siellä oo mikään työ edes käynnissä. Siitä se on pikkuhiljaa alkanut lipeämään. Toisaalta joskus voi vain ihmetellä miks se 40km/h täytyy alkaa kilsan ennen työmaata jossa yks kaivuri häärää ojassa, eikä edes ajoradalla. Veikkaan että esim asvalttityömaalla, missä hommat on täysillä käynnissä jengi ajaa aika ihmisiks. Jos ei aja niin selkään sietäis saada.

                  Noi nykyiset tiellä työskentelyn kurssit pitäis tosiaan koskea ennemmin vaikka niitä, jotka eivät siellä tee töitä. Varmasti aika monelle teillä töitä tekeville asian vaatima varovaisuus on jo selvillä.

                  Comment


                    Tuohan se suurin syy on siihen, että työmaiden kohdalla harva hidastaa. Kun 80% ajasta kylttien takana on virheetöntä tietä, jossa ei ole muuta merkkiä tietöistä kun se kilometri sitten ohitettu kyltti, monelle on jo iskostunut aika pitkälle, ettei se tietyömaakyltti mitään tarkoita.

                    Kuinka monen kertaa on itsekin tullut ajettua mökille tietyömaakyltin ja alennetun nopeusrajoituksen ohitse, todetakseni ainoan poikkeavan asian sen parin kilometrin matkalla olevan ainoastaan "tietyömaa loppuu" -kyltin. Järvenpäässä on lisäksi tapana, että kaupunki tuo ensin tietyömaakyltit ja rajoitukset ja vasta sitten seuraavalla viikolla kaivetaan yksi kuoppa, jos ehditään. Ja kun on yksi kuoppa saatu kaivettua tien poikki, pidetäänkin kesälomaa kuukausi tai mennään toiselle työmaalle ja jätetään tämä sikseen. Pääasia, että saatiin jokin pikkuhaitta aikaiseksi, että näyttää työmaalta :)

                    Yksi vastuullisesti liikennemerkkejä asetteleva urakoitsija ei vielä tuota muuta takaisin, niin ikävää kun se onkin. Enpä kyllä ole tosin tavannut valitettavasti sellaista mestaria vielä, joka moisesta edes välittäisi. "Ajakoot perkele hiljaa vaan koko tien pätkän ja juhannuksen ja kyllä toi yksi kyltti juridisesti riittää. Enempää ei laiteta.". Ja tämä kesäisin kuorma-autoilijan näkökulmasta niillä samoilla työmailla asiasta vastaavien tahojen kanssa jutustelleena.

                    Comment


                      Jep, meni tosiaan ehkä vähän OT:ksi. Mutta moni sen jo sanoikin pitäis myös kaikkien ketkä niitä merkkejä laittaa tonne teitten varsille, kattoo peiliin ja miettiä että jos nyt siinä omalla työmaalla se kohta saa olla vielä sen tietyö merkin alla vähän pidempään ja liian suurena alueena niin se vie sen merkin uskottavuuden myös toisilta työmailta missä se todellakin on siellä tarpeen.

                      Ei tule äkkiseltään mieleen toista työpaikkaa missä ollaan jatkuvan hengenmenetyksen vaaran alla ja myös päivittäin tapahtuvan uhkailun/solvaamisen kohteena. (nämä solvaamiset yms. muut tosin menevät jo toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Niin monta vuotta olen tota kuunnellut et ei enää paljon jaksa kiinnostaa.)

                      Jos joku mode vois tehdä vaikka tästä oman thredi, otsikko vois olla vaikka:
                      Tietyömerkin alaisuudessa ajaminen.

                      Kiitos ja anteeksi. :)

                      Comment


                        Eli, jos tuossa Oulun tienoon esimerkissä on mitattu 2200 autoilijan nopeus samalla kun on puhallutettu ja ylinopeutta on ajanut 320, niin se tekee 15 prosenttia. Tuossa ei vaan sanota moniko 320:sta ajoi huomautukseen johtavaa, moniko rikesakon verran ja moniko peräti päiväsakon arvoisesti yli sallitun. Ne kun tietäisi saisi jotain kuvaa siitä mikä osuus liikenteessä on huomattavasti (eli yli 20) ylinopeutta ajavia. Moniko niistä sitten ajaa sitä aina ja vaarallisesti, on toinen kysymys. Jotain viitettä antaa 17 pois otettua korttia. Ne 0,8 prosenttia ovat niitä kaahareita, ei nuo kaikki 320. Ja ihan oikein virkamies mainitsee, rattijuopumukset huolestuttavat enemmän kuin ylinopeudet.

                        Comment


                          ohjata sitten maapartiot pysäyttämään ja antamaan maksullista ajotapaopastusta
                          Tämäkin hiukan ihmetyttää, miksi hemmetissä se ajotapaopastus pitäisi olla jotenkin automaattisesti aina maksullista? Budjettivajeen vuoksi vai? Pysäytys ja huomautus (suullinen tai kirjallinen, ihan sama) isompaan rooliin, sehän sitä tapakasvatusta olisi.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                            Sunnuntaina sain kirjallisen huomautuksen liikennemerkin noudattamatta jättämisesestä.
                            Kysyin, et paljos mul oli ylinopeutta, kun mittari näytti aika lähelle 50. Kytät tokas vaan,
                            et pari hassua kilometria, mut kuulemma kurvasin agressiivisesti liikennevaloista ja siksi
                            päättivät pysäyttää. En tiennytkään, että kun kääntyy valoissa, niin kuuluu jarruttaa. :)

                            Nyt tiedän.

                            :D
                            Pitääpä tämän luettuani ottaaa myös kantaa, muutama vuosi taaksepäin, Citroen AX 1.1:llä lähdin valoristeyksestä herwoodin valtaväylää pitkin hervantaa kohden. Motariliittymien jälkeen poliisit pysäyttivät sanoivat samaa että lähdin rivakkaasti risteyksestä (kyllä, 1.1 koneella jolla kakkoselle tarvitsi vielä välikaasun niin pojin sen mitä lähti sinne 70km/h), siitä kyllä nopeus saattoi nousta vielä kun poliisit olivat metrin turvavälillä perseessä seuraavan 500m kiinni. En kyllä itse tajunnut että poliisit siellä oli kun niin kiinni piti ajaa ja pyrin vain nopeasti jonon ohitse ja pois alta. Keli oli pimeä syksy ja vettä tuli ihan reippaasti.
                            Ihmetytti itseäni vain se että poliisit tuumasivat "oltais me valot laitettu jos ois ohi haluttu" ja tosiaan naamat näkyivät peruutuspeilistä kyllä mutta auto ei. Nopeutta tiedustelin mutta "Ei saatu tutkattua" oli vastaus.. hyvä niin..

                            3km/h toleranssi on naurettaa omasta mielestäni, ruotsin malli eli kilpiin +10 olisi se toimiva ratkaisu. Itse tulee sen verran vähän ajeltua (10t-20tkm/vuosi) että lähinnä on mietityttänyt millähän aika välillä niitä huomautuksia pitää kertyä sakkoon ja millainen sakko sieltä sitten tulee?

                            OT:
                            Tietöistä kun ollut puhetta niin itse kyllä hidastan sen -10km/h jos tietyömerkki ja jotain vilkkuvaa edessä näkyy, jos on nopeusrajoitus tietykilven luona niin silloin +10% on nopeus sen aikaa että ohitse päästään, jos taas mitään työläisiä ei merkin luona (= 300-500m matkalla siitä) niin kyllä se nopeus tuppaa takaisin ylös kirimään. Tärkein tässä olisi turvallisuuden kannalta se minkä joku jo mainitsikin että ne kilvet pitäisi peittää kun ei olla töissä ja tarvetta niille ei ole.

                            Asfalttijannuja kun näkyy niin rajoituksen mukaan kyllä mittari silloin taas näyttää.

                            Tähän miten tietyöalueilla saadaan nopeutta noudatettua kannattaisi ottaa mallia Jämsän osuudelta jossa oli 30km/h rajoitus ja jono liikkui 5-10km/h ja ihan normaalilla alustallakin taisi putki kolista kerran pari.. vitutti suoraan sanottuna se millainen ohituspätkä siihen oli sätöstelty.

                            Comment


                              http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2009/05/22382
                              GPS kaatumassa rahapulaan
                              Keskiviikko 20.05.2009 klo 09:53
                              AAKUVA: Pauli Järvinen/PSA



                              Satelliittipaikannusjärjestelmä GPS on kaatumassa rahanpuutteen ja heikon ylläpidon vuoksi. Brittilehti Guardianin mukaan amerikkalaisvirkamiehet pelkäävät, että järjestelmä alkaa osoittaa heikentymisen merkkejä jo ensi vuonna.

                              Navigointilaitteet toimivat maata kiertävien satelliittien avulla. Satelliitit ovat olleet Yhdysvaltain ilmavoimien vastuulla aina järjestelmän rakentamisesta alkaen 1990-luvun alussa.

                              Yhdysvaltain valvontavirasto GAO on tuoreessa selvityksessään huolissaan satelliittien huonosta kunnosta ja määrärahojen puutteesta. Jos uusia satelliitteja ei saada ajoissa taivaalle, järjestelmä voi alkaa nikotella.

                              –Siinä tapauksessa osalle sotilasoperaatioita ja siviilikäyttäjiä aiheutuu haittaa, virasto ennustaa.

                              Haitat voivat vaihdella laitteen hetkellisistä sammumisista aina vääriin osoitetietoihin asti.

                              Järjestelmää uusitaan miljardisummilla, mutta viivästykset ja määrärahojen ylitykset ovat GAO:n mukaan vaarantamassa koko järjestelmän.

                              Venäjä, Intia ja Kiina ovat kehittäneet omat satelliittipaikannusjärjestelmänsä, joita ollaan parhaillaan laajentamassa.

                              Asiasta kertoi Suomessa Taloussanomat.
                              Tällaisen järjestelmän varaan siis Suomen nerokkaat ministerit kaavailevat käyttömaksuja...

                              Ei taida siviilien paikannustieto olla kovin tarkkaa kohta, kun järjestelmä alkaa nikottelemaan. Voi olla että "vahingossa" vielä jenkit vääntää häirintää päälle. Galileota odotellessa...

                              Comment


                              • Ja vielä lisää OT:ia. Itse paljon öiseen aikaan ajavana olen vuosia odottanut kohtaavani tietyömaan, jossa työmiesten turvallisuutta silmällä pitäen lasketut nopeusrajoituskyltit olisi huputettu piiloon viimeisen (tie)työmiehen poistuessa paikalta. Ei ole vielä vastaan tullut, mutta jaksan elää(ajaa) toiveikkaana.. :)

                                Comment


                                • Tampereelta etelään lähtevä moottoritie on ollut alkupäästään tilapäisesti(?) 80 kilometriin rajoitettuna räjäytystyömaan ja siitä johtuvien mahdollisten pysäytysten vuoksi kohta vuoden verran. Tänä aikana ei ole ollut yhtään räjäytystä tai pysäytystä, kun kaarran Sulkavuoren kohdalta ohitustielle työpaikkaa kohti. Ei kovin nauti luottamustani tuo rajoitus.

                                  Joo oikeastihan se rajoitus on Lakalaivan työmaata varten, eikä satasta muutenkaan voisi kovin pitkään pitää, mutta siltikin mieli lukee turhan rajoituksen lähinnä kiusanteoksi. Ehkäpä sekin jäytää, että normaalin kehityksen mukaan ko. rajoitus saattaa hyvinkin jäädä pysyväksi.

                                  Comment


                                    Jarin mainitsemaa asiaa minäkin "pelkään". Rajoituksia, miljoonia rajoituksia.. Tulis se satanen siihen pian takaisin.

                                    Comment


                                    • Ai että kun sapettaa tää holhous, autot ja tekniikka paranee ja nopeudes laskee. Tää yheiskunta ottaa takapakkia, pumppu hirttää kiinni...

                                      Pitäisi joskus tempaista sellanen kampanja tuonne pk seudulle jotta ajetaan siel 30km/h nopeutta kaikkia kehäteitä. 2 autoo rinnakkain tuota vauhtia kehä päästä päähän, kaikilla kehillä samaan aikaan. Ja mielellään vähän ajan pääst perässä toinen pari. Että onko porukka vaan tyytyväisiä kun keskinopeus laskee. Jos jotain mutinaa tulisi niin ei vaan tuntunut turvalliselta ajaa sen lujempaa... Aurinko häikii, eläimiä ja penskoja voi juosta tielle....

                                      Comment


                                        Pitäisi joskus tempaista sellanen kampanja tuonne pk seudulle jotta ajetaan siel 30km/h nopeutta kaikkia kehäteitä
                                        Totahan voi melkein tulla kokeilee joka arkipäivä, aamu ruuhkaan vaan ajelee kehä I:llä ei se nopeus paljon korkeampi ole. :)

                                        Tampereelta etelään lähtevä moottoritie on ollut alkupäästään tilapäisesti(?) 80 kilometriin rajoitettuna
                                        Näistä motarilla nopeuden pudottamisistahan tulee se tunne että siellä menettää kaikista eniten sitä aikaa, kun vois ajaa satasta ja täällä ei ole mitään. Tämä pännii myös itseä kun on niitä turhia jätetty pystyyn.

                                        Jos puhun vain omista työmaista niin ne sijoittuu n.90% taajama nopeuksien alle. Myös siellä vaikka tietyömerkin jälkeen näkyy tötteröitä ja muita mitkä pitäis vähän vinkata että siellä ollaan juuri nyt töissä, ei nopeudet paljoa putoa.

                                        Yhdet pahimmat on ehkä ammattiautoilijat & bussit, ne kun on jo valmiiksi leveämmät kun henkilöautot ja hyvin usein kuskit myös osaa ajaa isoa peliään aika tarkasti. Ei auta jos kaventaa tietä että nopeudet putois meidän kohdalla kun yhdistelmä jurraa 50km/h ohi siitä kun se hahmottaa autonsa rajat hyvin. Monta kertaa henkilöautoilia jää melkein jumiin samoihin kohtiin missä rekka paukkaa menemään.

                                        Comment


                                        • Kartta- ja navigointijärjestelmien uusi kuvauspiirre: "kameravapaa museotie 47km"

                                          Kehitys kehittyy. Tästä se alkoi:
                                          http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/1992/19920312

                                          Finlexin Henkilötietolaissa 22.4.1999/523 on velvoitteet rekisterinpit[COLOR=Black]äjälle. 26 § [/COLOR][COLOR=Black]Tarkastusoikeus. Jo[/COLOR]kaisella on oikeus saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu.

                                          Siitä vaan kaikki joukolla tarkiostamaan rekisteriä, missä auto liikkunut ja milloin.

                                          Ja näin muualla:

                                          On 11 March 2008, the German Federal Constitutional Court ruled that the laws permitting the use of automated number plate recognition systems in Germany violated the right to privacy.

                                          http://www.bverfg.de/entscheidungen/...bvr207405.html

                                          Comment


                                            Aamulehti uutisoi Tampereen keskustan uusista nopeusrajotuksista. Pitääkin asentaa polkupyörään nopeusmittari paikalleen...

                                            Comment


                                            • Nopeuksien rajoittamisesta tuli mieleen tämä uutinen.
                                              Mitenhän tuo rajoittimen yläraja sitten määritellään? Kuinkas rajoittimen saa pois esim. moottoriradalla tapahtuvaa ajoharjoittelua silmällä pitäen.

                                              Kyllä kaikkien suomen liikennelakien valmistelijoiden ja rajoitusten jatkuvien lisääjien pitäisi viettää joku viikko tien päällä keskisessä euroopassa, varsinkin Italian mutkateillä. Saisivat varmasti niin paljon ajateltavaa että niillä menisi ainakin kymmenen vuotta miettiessä miten voisimme estää ettei meillä liikenne ole koskaan samanlaista..

                                              Itse tuli siellä juuri pari viikkoa taasen vietettyä ja kaikesta ajoittaisesta järjettömyydestä huolimatta en 2000km ajolla nähnyt ainuttakaan kolari- tai muuta onnettomuuspaikkaa. Hälytysajoneuvoista puhumattakaan.

                                              Kotisuomeen palattuani kirosin ensimmäisen 2 päivää juhannuksen 900km lenkin aikana näitä nopeusvalvontatolppia jotka aiheuttavat normaalissakin liikenteessä heilurin, puhumattakaan lisääntyneestä liikennemäärästä. Nuo pirulliset harmaat tolpat on niin nerokas liikenneturvallisuutta "edistävä" keksintö, että ihmettelen varmasti elämäni loppuun kuinka noita paniikkijarrutuksia aiheuttavia laitteita saa edes olla olemassa.
                                              Harvoin olen niiden todennut ainkaan edistävän liikenteen sujuvuutta.
                                              Luojan kiitos niitä ei täällä ruuhkasuomen väylillä ole. Vielä.
                                              Viimeksi muokannut Vänni; 26.6.2009, 09:16. Perustelu: poistettu puuroa

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja A.J.A Näytä viesti
                                                Aamulehti uutisoi Tampereen keskustan uusista nopeusrajotuksista. Pitääkin asentaa polkupyörään nopeusmittari paikalleen...
                                                Onneksi ei tarvitse käydä keskustassa kuin kerran (-pari) kuussa maksimissaan. Ihan tuskaa tuo on kun tarvii mittaria tuijotella kokoajan kun vaihtoehtona voisi myös keskittyä ajamiseen.. Onneksi Ideapark palvelee mukavasti samoin kuin muut isot marketit. Tulis vaan se rantatunneli jo niin voisi syrjiä keskustaa vieläkin enemmän.

                                                OT:na hieman, toivottavasti tämä on toimivampi ratkaisu kuin uusi bussiasema jossa ei tunnu olevan mitään järkeä ja tullaan heti huutamaan kun MH:n edessä odottelee isompaa pakettia että ei tähän saa parkeerata...
                                                Toisena pointtina miksi syrjin keskustaa on se että bussikortti on aina rikki kun sitä tarviis, siellä ne muutama kymppi on hyvässä tallessa kun 4v aikana kortti on töötännyt toimimattomuutta 2/3:sta kerrasta ja tarviis sinne keskustaan mennä vaihtaan...
                                                Pahoittelut OT:sta mutta piti nyt avautua hieman.

                                                Comment


                                                • Sain sitten ensimmäisen automaattisakon. Ennen tolppaa katsoin mittariin: näytti karvan alle 100km/h. No hätä.. mutta, mitä vielä: bling! Mitä v*ttua? Tämähän on 100:n alue.. Niin, tai oli. Jossain vaiheessa oli muutettu pätkä Laihialta Hulmin huoltamoille 80km/h alueeksi, mutta en huomannut tätä vaan ajelin sama nopeutta kuin ennemmin (jonkin verran ajanut pätkää aiemmin, mutta viimeisen vuoden aikana varsin vähän).

                                                  Siinä loppu matka Vaasaan ajaessa päällimäisenä v*tutus. Ei niinkään sakosta vaan siitä kuin typerästi on taas toimittu. Tie ei ole muuttunut; ei kuoppia, ei huonoa asvalttia, ei lisää asutusta tai liittymiä. Nopeus vain tiputettu.

                                                  Mutta, valtiovalta ei turhia aikaile. Lappu tippui postista alle viikossa! On se hyvä, että resurssit keskitetään poistamaan teiltä suurrikolliset. Harmi vaan kun vastaavaa ei nähdä muissa rikkeissä saati sitten rikoksissa ellei se oli erittäin merkittävä.

                                                  Comment


                                                    Rahaahan näilläkin toimilla vain kerätään. Turvallisuus on täysin toissijaista. Muuten niihin kameratolppiin voisi oikein hyvin laittaa kameran alle nopeusrajoituskyltin, ettei tarvitse arvuutella. Mutta kun sitten ei tule rahaa...

                                                    Comment


                                                    • Jos tahdottaisiin, että kamerat tuovat lisää turvallisuutta, niin ne sijoitettaisiin uudelleen risteyksiin ja muihin "vaarallisiin" paikkoihin. Kamerasta ilmoitettaisiin kyltillä 300m aikaisemmin.
                                                      Näin nopeus laskisi paikoissa joissa tilannenopeus on usein liian korkea ja rahastuksenmaku tippuisi pois.
                                                      Nykyinen käytäntö, että kamera sijoitetaan suoralle tienpätkälle tai ohituskaistan päätteeksi on aivan naurettavaa eikä edistä turvallisuutta millään lailla.
                                                      Esimerkiksi 25-tiellä tasaista maks nopeutta on mahdoton ajaa kun edessäolevat jarraavat joka tolpan kohdalla sen 20km/h alle rajoituksen ja kiihdyttävät heti perään 10km/h yli sallitun vauhtiin.
                                                      Lopputulos on se, että pakkohan siitä nykivästä letkasta on painella ohi reilulla vauhdilla kun ohituspaikat ovat vähissä ja toivoa ettei seuraava jojoletka tule ihan heti vastaan.

                                                      Comment


                                                        Ja pakkohan se on jarrutella, kun ei voi loogisesti päätellä mikä nopeusrajoitus tässä nyt on, jos ei ole merkkiä huomannut. Kuten Pasi joutui karvaasti kokemaan, se mitä olettaisit tien kunnon, risteävien teiden, asutuksen tiheyden ja paikallistietämyksen nopeusrajoituksista perusteella olevan rajoitus, ei kerrokaan vielä mitään. Se nopeusrajoitus kun ei perustu enää nykyisin mihinkään moiseen vaan on täysin mielivaltaista.

                                                        Comment


                                                          Ja eritoten siellä salittu nopeus oli 130km/h. Ei 80km/h tai 60km/h jossain keskellä peltoa valtaväylällä.

                                                          Comment


                                                          • Ensimmäisen kerran näin kamera-auton täällä Oulun taajamassa. Sinänsä hyvä, että olivat kamera-autolla, koska perinteisellä tutkaamisella olisi varmaan mutkan takaa tullessa mennyt ainakin rikesakon puolelle. Nyt selvittiin kevyellä kaasun löysäämisellä. Jos vaan vähänkin seuraa tiealuetta ja huonosti mutkan taakse pysäköityjä pakuja, niin hyvin ehtii hiljennellä lailliset nopeudet ennen kameratutkaa. Liekö se tuossa tarkoituskin?
                                                            Kesäreissuja tuli muutama ajettua etelä-Suomeen ja takaisin eri reittejä. Huomasi itsekin selkeästi, että noihin kameroihin alkoi turhautumaan sitten, että kun kamerat voi suunnilleen ennakoida (risteyksien lähellä yms.) niin kamerattomilla pätkillä nousee nopeudet helposti suuremmiksi mitä kameravapailla ajoreiteillä, joissa on "aina vaarana" perinteinen tutka. Tästä seuraa se, että ajoaika on sama kuin ennenkin, nyt vaan kameroiden välillä otetaan takaisin se mikä kameratolppien kohdalla joutuu hidastelemaan.

                                                            Comment


                                                              Toi on kyllä tullut huomattua että kameran kohdalla se nopeus laskee joka varmaan on lainsäätäjän tarkoitus. Ei minua sinänsä haittaisi ajaa vähän aikaa vaikka vähän alle rajoituksen mutta kun useasti tilanne on se, että kameran jälkeen rajoitus muuttuu takaisin 100km/h ja kameraan on hidastanut joku varmuuden vuoksi noin 70km/h nopeuteen.

                                                              Sit siinä turvahitaan ajoneuvon takana on esim. yhdistelmärekka, karavaanari tai joku litranen fiatti joka yksinkertaisesti ei kiihdy siihen sallittuun maksimiin vaikka mitä tekis. Tämä tietenkin aiheuttaa sit kuumapäisiä ohituksia aina ensimmäisen kilometrin matkalla kameran jälkeen. Itsekin tähän syyllistyn, on sentään sen verran jerkkua että pääsee ohi riittävän reippaasti.

                                                              Enemmän kuin kerran olen kuitenkin nähnyt kun ennen kameraa letka kulkee suht samaa nopeutta ja heti kameran jälkeen tulee jo lähemmäs 40km/h nopeuseroja. Eikös liikenteen pitäisi olla kaiken turvallisinta silloin kun kaikki kulkevat samaa nopeutta? Oli se vauhti sit mikä hyvänsä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X