Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eikös se ole jo useampaan kertaan kerrottu täällä ettei sinne valtin kassaan kerry ropoakaan ellemme ME itse "halua" sinne maksaa!?
    Eli lienee lähinnä jeesustelua se että vaikerramme rahastuksesta.
    Tuli väkisin mieleen semmoinen nykyaikainen jenkkilötkö, joka on tässä Lahden alueella joskus cruisaillut. Takalasissa "Vain köyhillä on kiire" - tarrasta päätellen ei taida olla mikään persaukinen kaveri.

    (ja ei varmasti ole kyllä köyhtynyt ylinopeussakoilla).
    Viimeksi muokannut Pekkap; 7.5.2009, 12:53. Perustelu: Opettelee kirjoittamaan

    Comment


    • Tästä on taas syntynyt hirveä haloo about kaikilla autofoorumeilla ja vähän muuallakin.

      Aivan ymmärrettävää sinänsä, mutta hukkaan taitaa mennä täällä huutelu jos oikeasti haluttaisiin vaikuttaa asioihin. On kai joku jo kirjoitellutkin lehtien mielipidepalstoille ja lähetellyt kuulemma sähköpostiakin kansanedustajille, mutta lieköhän kukaan edustaja uskaltaa esittää eriävää mielipidettä. Puolueet kun tuppaavat nykyään asettumaan mahdollisimman lähelle toisiaan. Odotankin mielenkiinnolla, kuinka kauan ihmiset jaksaa katsella tätä menoa ennen kuin joku älähtää kunnolla =).

      Lopuksi vielä, että en todellakaan ole yhteisiä pelisääntöjä vastaan enkä niiden valvomista, vaan lähinnä ihmetyttää miksi nopeusrajoitukset aina laskevat milloin milläkin perusteella ja suurin osa ihmisistä senkun myhäilee tyytyväisenä =). Onko autot tulleet huonommiksi ajaa, ollaanko teidenrakennustaidossa palattu keskiajalle vai mistä tämä käänteinen kehitys voi johtua?

      Comment


        Saahan niitä, mutta harvoin ne minusta niin poskellaan on, että asialla olisi mitään käytännön merkitystä.
        Käytännön esimerkki. Ykköstiellä kun ajaa Hesan suuntaan niin YO-kylän kohdalla alkaa 60-alue. Minä ajan sitä yleensä mittarissa 75. Melkein kaikki menee ohi. Kupittaan jälkeen alkaa 80-alue. Minä nostan siinä kohtaa yleensä mittariin 95. Edelleen melkein kaikki menee ohi. Kaarinassa vaihtuu 100 ja heti perään 120. Tuossa 120 alueella alkaa useimmat edellämainitut tulla perä edellä vastaan. Minulla siis koko ajan mielestäni looginen mittarissa 15 yli sallitun. No, isommilla rajoituksilla kaikki eivät uskalla ajaa niin kovaa, joten se selittää osan. Anyway, pointtina oli kyseenalaistaa joko suurin osa tuolla ajavista tai sitten se rajoitus. Arvaa kumpaa minä äänestän.

        Jos vaikka motarilla on 80km/h rajoitus jostain syystä, niin liikenne on vaan paljon sujuvampaa, kun kaikki ajavat rajoituksen mukaan.
        100:n sooloilijat aiheuttavat helposti sen, että sitten siellä ajetaan puskuri puskurissa 65km/h.
        Tämä ei aukene minulle? Jos kaikki muut ajaa kahdeksaakymppiä ja joku tai jokunen sooloilija satasta, niin mitäs ihmettä noi kuusvitoset on?

        Comment


        • Adressi

          Tälläiselle ujommalle kaverille käy alkuun tämmönen nettivaikuttaminen.

          Kävinpä siis allekirjoittamassa; http://www.adressit.com/liikenteen_nollatoleranssi

          Comment


            Ja lähinnä nyt se, että sitä nopeusrajoitusta pitää noudattaa millin tarkkuudella. Nämä tiet kun eivät ole luotisuoria ja autossa konepellin alla mikään askelmoottori.

            Kyllä minä niitä järkeviä nopeusrajoituksia noudatan ihan mielelläni, kunhan toleranssi on sellainen, ettei keskittyminen mene liiaksi siihen itse ajamisesta. 80km/h alueella sellainen 10km/h toleranssi on ihan hyvä. Tämä toki silloin, jos moista voit ajaa.

            Ajan tilanteiden ja liikennevirran mukaan. En keskity siihen keinotekoiseen nopeuden jalustalle nostamiseen. Nopeus nousee ja välillä laskee nopeusrajoituksen molemmin puolin tilanteiden mukaan. En ole ikinä kokenut tarvetta kaahata tai edes puikkelehtia muun liikenteen seassa. Uskallan jopa väittää, että ajan huomattavasti turvallisemmin ja tarkkaavaisemmin kuin ne suojatien eteen pysäyttämättömät ja vilkutta ajavat, vaikkakin noudatan nopeusrajoituksia vain ns. tilannetoleranssilla. 10km/h ylinopeus ei mielestäni ole mitään kaahausta eikä vaarantamista, jos liikenne ja tilanne sen sallivat.

            Ja kyllä törkeän rattijuopumuksen rajaa ainakin olisi mielestäni aiheellista laskea. Nykyään nuo on kieltämättä vähän sellaiset, että mieluummin aja kännissä kuin vähänkään yli nopeusrajoituksen. Jotkin 0,4/0,7 olisivat enemmän kohdallaan. Tuon alle ei mielestäni ole järkeä mennä tai menee samaksi kuin tämä nopeusrajoitusfetissi.


            edit:
            Teiden turvallisuudesta esimerkki. Järvenpään Sipoontielle tehtiin mittava ja kallis parannus, joka sisälsi erään mäen madaltamisen ja mutkan loiventamisen, sekä kaikille suojateille keskikorokkeet. Aiempikin tie oli oikein hyvä ja turvallinen. Onnettomuuksia on sattunut vissiin 20 vuoden aikana jotain alle 10 kpl, joista suurin osa on ollut teinien kännikaahausta yöllä tai yli ajokortti-iän täyttäneiden täyttä töpeksimistä. Liikennemäärät ovat pieniä ja lähinnä työmatka-aikoina siinä liikku useampi auto. Väljää kuitenkin on aina. Suurimman osan ajasta on tyhjää.

            Nyt kun tie on turvallisempi kuin koskaan kaikkien kalliiden parannusten jälkeen, siihen lyötiin 50km/h rajoituksen sijaan 40km/h. Ja kaiken lisäksi aiemmin tuossa oli ehkä korkeintaan pari kertaa vuodessa joku puhallusratsia, mutta nopeuden muutoksen jälkeen on lähes joka viikko nopeusratsiat. Viimeksi mm. vapppupäivänä ja sitä seuraavana samassa kohtaa. Vain tutkaamista, ei puhallutuksia.

            Kertooko joku mitä tekemistä tällä on turvallisuuden kanssa? Kiusanteon ja rahastuksen ymmärrän, muuta en.
            Viimeksi muokannut jasso; 7.5.2009, 14:35.

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju Näytä viesti
              Tämä ei aukene minulle? Jos kaikki muut ajaa kahdeksaakymppiä ja joku tai jokunen sooloilija satasta, niin mitäs ihmettä noi kuusvitoset on?
              65 on lopputulos. Jos minä esim. ajan 80km/h, pidän väliä edessä ajavaan ja takaata tulee joku 100:sta ohi ja kiilaa jarruvalot palaen, puskuria viistäen eteeni, jolloin joudun hiljentämään ja perässä ajavatkin näin ollen joutuvat hiljentämään.
              Kaikki tietää, että letkassa tuo pumppaus voimistuu ja hetken päästä ajellaan 65km/h.
              Minusta on todella itsekästä vetää 15km/h ylinopeutta ja tehdä sillä liikenteestä agressiivista. Omaan napaan tuijottavaa asennetta.

              Ei tästä enempää. Eiköhän mielipide tullut kerrottua, vaikka pointti tuskin menikään perille.

              Comment


                Kyllähän normaalilla henkilöautolla pystyy toisen samanlaisen ohittamaan ilman että siihen eteen pitää tuikata heti puskuria raapien takaisin. Ei jonoa tee se ensimmäinen hitaasti ajava vaan se toinen ja kolmas jotka jää siihen taakse nussimaan. Yleensä vielä sellaisilla väleillä että ohi ei pääse yksitellen vaan pakko painaa koko possujunan ohi kerralla.

                Koita siinä sit ohittaa turvallisesti kun 80km/h tiellä menee toinen jalka jo laatokalle jäänyt patu viittäkymppiä, perässään karavaanari tai hevoskoppi. Ainoan kerran kun sulkuviiva päättyy, on suoran varrella kamera.

                Comment


                  65 on lopputulos. Jos minä esim. ajan 80km/h, pidän väliä edessä ajavaan ja takaata tulee joku 100:sta ohi ja kiilaa jarruvalot palaen, puskuria viistäen eteeni, jolloin joudun hiljentämään ja perässä ajavatkin näin ollen joutuvat hiljentämään.
                  Kaikki tietää, että letkassa tuo pumppaus voimistuu ja hetken päästä ajellaan 65km/h.
                  Minusta on todella itsekästä vetää 15km/h ylinopeutta ja tehdä sillä liikenteestä agressiivista. Omaan napaan tuijottavaa asennetta.
                  Tuo on kyllä tilanteesta riippuen totta, mutta sen olen itse huomannut että suomalaiset ilmeisesti tykkäävät ajella tiiviissä porukassa. Tähän kiinnittänyt huomiota sekä moottoriteillä ja maanteillä sellaisiin aikoihin kun on hieman vähemmän liikennettä. Teillä kulkee viiden kuuden auton ryppäitä alle rajoitusnopeuden ja sen jälkeen taas pari kilometriä tyhjää. Moottoritiellähän se ei haittaa, mutta maanteillä se saattaa itseäni joskus ärsyttää, sillä yleensä nämä ryppäät ajavat ns. tappituntumalla toistensa perässä, veti sitä letkaa sitten rekka tai henkilöauto. Eli ei voida pitää järjellisiä välejä niihin edellä meneviin, siten että se jonon saavuttava kaahaava huligaani ja yhteiskunnan vihollinen numero yksi voisi ohittaa edes jotenkin turvallisesti ja sujuvasti yhden auton kerrallaan jatkaakseen päätöntä kaahaustaan päästyään jonon ohi. Ilmeisesti jonossa olijat eivät uskalla itse ohittaa tai koe sitä tarpeelliseksi ja silloinhan sitä ohitusta ei tietenkään tarvitse kenelle muullekaan suoda. Vaihtoehdoksi jää jonon perässä roikkuminen tai sitten ahtaaseen väliin väkisin tunkeminen, joka taas ei ole turvallista eikä sujuvaa. Ja tähän sujuvuuteen riittäisi se että jätettäisiin siihen edellä menevään hieman reilumpi etäisyys. Toki tämä koskee siis pääasiassa vain tilanteita ruuhkien ulkopuolella ja kun ei ole kyseessä mikään 50 auton jono.
                  Saattoi karata vähän aiheesta, mutta sainpahan avauduttua :)

                  Edit: hopsis ehtikin jo saman asian hieman tiiviimmin kertomaan
                  Viimeksi muokannut Henksa; 7.5.2009, 16:16. Perustelu: runoilun hitaus ja olemisen suuri vaikeus :)

                  Comment


                    Veemäisin väli mitä olen ajanut Savosta Tampereelle, on Pieksämäeltä Vaajakoskelle. 100 km/h:n alueella mennään 80 km/h. Enemmän ollut sääntö kuin poikkeus. En ymmärrä ja missä milliisi on, kun se vois sakottaa alinopeutta ajavia.

                    Ja milloin tulee samankaltainen moottoritie Jyväskylä-Tampere välille kuin Tampereelta Helsinkiin on? Yhtä älyvapaasti sielläkin mennään. Säästyis monelta ohitukselta..

                    Comment


                      Protestina kaikki autoilijat voisivat aina poliisin nähdessään ajaa tahallaan sen 3km/h ylinopeutta että joutuisivat huomauttamaan jokaista autoa suomessa semmoisen nähdessään.

                      Alkais varmaan poliisi sedälläkin tulla mitta täyteen.

                      Comment


                      • Ennemmin se motari laajenee nelostietä ylös päin jos on pidentymässä ;) Onhan tuo 9 tie tre-jkl väli ihan hyvä verrattuna esim vieressä kulkevaan nelostiehen. Risteyskohtana ei oikeen mihinkään suuntaan tunnu jyväskylän liikenne kunnolla sujuvan. Talvella aika paljon pitävät 100km/h tuossa jyväskylä - äänekoski välillä mikä toimii yllättävän hyvin, mutta juurikin tampereen suuntaan ja savoon päin menee vähän kaarevampia teitä niin ei ohikaan pääse kuin parissa kohtaa.

                        Comment


                          Täytyy vain toivoa että se virkapukuinen poliisi tiellä on fiksumpi kuin näitä keksintöjä viljelevät virkaveljensä tai mikälie huuhaa komiteat.

                          Itellä yksi hyvä esimerkki ko. toiminnasta oli kun tulin joskus lauantai-iltapäivällä kesäaikaan aivan tyhjää maantietä 100km/h alueella noin 120 lasissa ja eikös se ainoa puoleen tuntiin vastaan tullut auto ollut poliisi. Kirosin jo valmiiksi mut oli positiivinen yllätys kun vastaantullessa vilkuttivat vain poliisikylttiä katolla ja sit vielä vastaan ajettuaan vilkuttivat jarruvalolla.

                          Tuli oikein hyvä mieli ja pudottelin vauhdinkin rajoituksen mukaiseksi loppumatkaksi. Porkkanalla saa aikaan enemmän kuin kepillä ja kaikille jää parempi mieli.

                          Comment


                            Totta. Kieltämättä ne poliisit eivät näitä lakeja keksi, mutta itse ainakin nämä viimeaikojen uudistukset on aika vaikea muistaa olla liittämättä juuri siihen poliisiin, vaikka kaikki heistä eivät varmasti edes näiden lakimuutosten takana seiso.

                            Kaveri sai muuten sakot tuolla mainitsemallani Sipoontiellä 50km/h nopeudesta. Poliisi oli todennut, ettei kyllä häneltäkään saa ymmärrystä tämä alennettu nopeus lainkaan, mutta minkäs teet.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
                              Protestina kaikki autoilijat voisivat aina poliisin nähdessään ajaa tahallaan sen 3km/h ylinopeutta että joutuisivat huomauttamaan jokaista autoa suomessa semmoisen nähdessään.

                              Alkais varmaan poliisi sedälläkin tulla mitta täyteen.
                              Veisin tämän hieman pidemmälle. Että valtiohallinto ymmärtäisi millaisesta kiusanteosta on oikeasti kyse niin jokainen ylinopeussakko, mikä kuuluu kastiin alle 20km/h ylinopeutta, pitää kiistää ja viedä käräjille. Aivan sama onko oikeassa tai väärässä - sakonhan voi myöntää välittömästi oikeaksi kun käräjät alkaa (tai miten se siellä meneekään), mutta tärkein on saavutettu eli käräjät. Näitä käräjiä kun alkaa tulemaan muutamia tuhansia ylimääräisiä tulee uudelleen harkittavaksi tällaiset muutokset.

                              Comment


                              • Lisää vettä kiukaalle.. Enää ei voi ku nauraa näille ehdotuksille :D
                                http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...49809_uu.shtml

                                Comment


                                  65 on lopputulos. Jos minä esim. ajan 80km/h, pidän väliä edessä ajavaan ja takaata tulee joku 100:sta ohi ja kiilaa jarruvalot palaen, puskuria viistäen eteeni, jolloin joudun hiljentämään ja perässä ajavatkin näin ollen joutuvat hiljentämään.
                                  Kaikki tietää, että letkassa tuo pumppaus voimistuu ja hetken päästä ajellaan 65km/h.
                                  Minusta on todella itsekästä vetää 15km/h ylinopeutta ja tehdä sillä liikenteestä agressiivista. Omaan napaan tuijottavaa asennetta.
                                  No tuossahan ongelma ei varsinaisesti ole se satasta ajava, vaan ne, jotka ei jätä riittävää väliä? Jos vaikka joku haluaa ohi ...

                                  Comment


                                  • Jos joku ohittaa kovempaa, kuin itse ajaa (miten muuten se edes onnistuisi?) ja jatkaa samaa nopeutta ohituksen jälkeen, miten se voi hidastaa omaa etenemisvauhtia? Varsinkin jos on edes jonkinlaiset välit autoilla.

                                    Comment


                                    • Olen kaikkien kanssa samaa mieltä siitä että tästä on tulossa kovaa vauhtia holhousvaltio, mutta onko teillä aina niin kiire?

                                      Jos nyt vaikka letkaa ajaa normaalilla säällä 84km/h - 80km/h alueella niin onko mittariin pakko saada 100?

                                      Sinänsä minua ei kiinnosta pätkäkää kuinka lujaa kukakin ajaa ja pidän tätä nollatoleranssia lähes naurettavana tapana saada lisää sakkotuloja huonosti hoidetulle valtion kassalle, mutta 2 kaistainen tie, johon kertyy ns. letka on yksi vaarallisimmista paikoista ohittaa.

                                      Tuo välien pitäminen ei ole aina helppoa. Jos vaikka 8 autoa ajaa peräkkäin ja jokaisen moottorikoko vaihtelee 1 litrasta 4 ja omamassa 1200kg 2 tonniin niin autot käyttäytyvät koko ajan niin erilailla että vaatii hirveästi energiaa pitää turvaväli samana ja kun yksi siellä keskellä on vähän laiska niin loppu kasa heiluu koko ajan.

                                      Comment


                                      • Kyllähän tuo nopeus jo riittää, jos letka etenee todellista nopeutta sen 80-85, ei sen takia enää kannata lähteä tekemään reikäpäisiä ohituksia.

                                        Todellisuus kun nyt menee siihen, että sakkojenpelossa väki ajaa todellista nopeutta varmasti reilusti tuon 80 alle, pyörien lähempänä 70 km/h, tiellä joka oikeasti sallisi 100 km/h.

                                        Närästystä herättää tuo turhanpäiväinen motkotus kolmen kilometrin ylityksestä, jonka pelossa väki sitten alkaa harrastamaan tuota "turvallista" kympin pari rajoituksen alle nopeutta.

                                        Comment


                                          Kummasti saksassa liikenne sujuu vaikka vauhtia on 60-300 km/h. Moni tie suomessa on aivan vastaava kuin saksassa, ja noita nopeuksia voisi käyttää täälläkin.

                                          Comment


                                            Suomessahan liikennekulttuuriksi on oikeastaan ajettu se, että kuljettaja ei ole vastuussa liikenteestä vaan rajoitukset. Muualla sitten on vielä jäljellä sellainen käsitys, että kuljettaja on se, joka on vastuussa siitä omasta ajostaan.

                                            Comment


                                              Näin se menee. Onnettomuuksista kaivetaan aina se ylinopeus esiin (huumekuskit, juopot, ylettömät kaaharit, ajon aikana keskittyminen muuhun kuin ajamiseen jne), vaikkakin nuo tapahtumat sattuvat aivan muista syistä, kuin yleisien nopeusrajoituksien ylittämisestä vaikkapa 3 km/h. Suurinta osaa riskiryhmästä ei edes kiinnosta onko nollatoleranssi vai ei ja tavallinen kanssa rupeaa pelkäämällä ajamaan, ettei vaan mene viisari yli => turvallisuusko parantuu..

                                              Saksassa juuri huomaa, ettei rajoitukset tee autuaaksi eli menee pohja tältä suomen liikenneturvallisuuden parantamisen hakemisesta holhoomisen kautta. Tuollakin oli kamerarysiä tietyömailla, eikä vapaiden nopeuksien alueella, joissa nopeus on katsottu olevan vapaata hyvien olosuhteiden takia. Suomessa kameraratsia tietyömaalla on liki mahdottomuus, saati paljon puhuttujen koulujen yms lähistöllä.

                                              Sopivat rajoitukset ajorataan suhteutettuna ja valvonta siellä missä pitääkin (taajamat, tietyömaat jne.) niin homma toimii.

                                              Comment


                                              • Lisää vettä kiukaalle.. Enää ei voi ku nauraa näille ehdotuksille :D
                                                http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...49809_uu.shtml
                                                Melko selkeä tuo äänestyskin:
                                                Sallitko pienet ylinopeudet:
                                                Kyllä 92%, Ei 8%
                                                Ääniä ~7000

                                                Comment


                                                  Kansa on väärässä tuossa iltalehden äänestyksen ja kansa täytyy vaihtaa. Päättäjillä absoluuttisen oikea näkemys kaikesta. ;)

                                                  Comment


                                                  • Kuinkahan suuri kapasiteetti yhdessä kamerassa on? Menee suuret ylitykset ohi, kun tolppa on täynnä 3-9km/h ylityksiä :D Ja sitä jarrutusten määrää, kun nykyään jo tolpista mennään ohi jarruvalot palaen niin syksystä lähtien varmaan jarrut "lukossa". Eli tolppa kohdissa nopeus on sen 20km/h alle sallitun kun se nykyään on monesti 5-10km/h alle.

                                                    Niin nopeudessa ei sallita toleranssia, mutta alkoholin juonnissa on? Ja tuo 3km/h on sen takia se mistä voidaan alkaa sakottaa sillä tutkissa on 3km/h virhemarginaali. Eiköhän ne sen hio talveen mennes 0km/h. Nykyäänkään kun ei voida enää poliiisin toimia edes kuvata niin alkaa kohta näyttämään jo pahalta.

                                                    Alkoholista liikenteeseen sen verrankin, että eihän poliisin yliajostakaan päissään näyttäny kovin kovaa tuomiota edes saavan. Tais mennä vain kuolemantuottamuksesta.

                                                    Comment


                                                      Saiskohan kännissä ylinopeutta ajaessa vähän alennusta sakkoihin. Okei eihän se voinut mitään kun oli humalassa. :) Suomessa siis.

                                                      Comment


                                                        Muistanko väärin, vai olisko Tanskassa tehty siten, että nopeusrajoituksia hieman nostettiin ja otettiin "nollatoleranssi". Nopeuserot pienenivät ja onnettomuuksien määrä samoin. Mielestäni olennaisinta on, että rajat ovat selvät. Minusta paras vaihtoehto olisi nostaa rajoitukset suurinpiirtein siihen, mitä yleisesti maanteillä ajetaan, ja ottaa esim. 3 km/h toleranssi. Muutaman kilsa yli toleranssin toisi hyvin pienen sakon. Luulen, että poliisiauton takapenkillä istuminen hillitsee nopeuksia, vaikka sakko olisi nimellinenkin.

                                                        Comment


                                                        • Tässä itsekseni pohdin sitä että:

                                                          Mitäpä tapahtuu sen jälkeen jos, ja kun (teoriassa): Kameravalvonta ei enään tuota valtiolle tuloja?

                                                          Comment


                                                            Ja mie puolestani pähkäilin tässä sitä että ajaako nämä vääriin paikkoihin asetettujen liian matalien nopeusrajoitusten kritisoijat sitten rajoituksen mukaan siellä missä rajoitus on oikein asetettu. Vai onko niitä missään asetettu oikein?

                                                            Comment


                                                              On. Esim. 5-tieltä kun kääntyy Lusin suoran jälkeen liittymästä vasemmalla samaan suuntaan jatkavalle soratielle. Siinä on aluksi 60km/h asvaltilla ja sitten muuttuu soraksi ja tulee rykelmä todella jyrkkiä mäen nyppylöitä. Ennen nyppylöitä saa jo painaa 80km/h, johon minä en ainakaan edes pystynyt. Ei tarvitse mittaria tuijottaa, vaan voi keskittyä ajamiseen ja ajaa huolettomasti, koska nopeusrajoituksen ylitys tarkoittaa jo oikeasti rallimenoa.

                                                              Samoin Sipoossa on muutamia virheettömiä asvalttiteitä keskellä peltoa ilman mäkiä, joissa on 80km/h. Mutkat on kuitenkin sitä luokkaa, että saa jo ihan tosissaan veivata, jos haluaa pitää vauhdin.

                                                              Sitten on myös 5-tiellä kohti Lappia heti sen jälkeen, kun kamerat loppuvat 100km/h alueet. Ovat erittäin kohdillaan.

                                                              Myös Vanhalla Lahden tiellä on paikoin 100km/h rajoitus, joka on erittäin kohdillaan.

                                                              Kaikissa noissa ylinopeus tarkoittaa jo oikeasti suunnitelmallista vauhtia, jonka ylläpito ei tule vahingossa. Näitä oli ennen enemmänkin, mutta nykyään on enemmänkin vain alueita, joissa nopeusrajoituksesta tietämättä ajaisi oman harkintakyvyn mukaan turvallista ja huoletonta vauhtia, ajaisi huomattavasti yli rajoituksen.

                                                              Eli lyhyt vastaus on, että ajaa ja ajan.
                                                              Viimeksi muokannut jasso; 9.5.2009, 00:14.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X