Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pitääkös tuota tulkita nyt niin, että moottoripyörällä alle 30 km/h ylinopeuksista kameratolpan kohdalla joutuisi maksamaan mutta suuremmista ylityksistä ei?

    Comment


      Siinä listaa selfiekameroista pääsiäisen aikoihin. Toki on niitä muissakin tolpissa, mutta noissa siis varmuudella.

      http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005167664.html

      Comment


        Kehä III on ilmestynyt ainakin kaksi uutta peltipoliisia. Länteen ajettaessa. Siinä kiihdytyskaistan kohdalla mistä tullaan Tuupakasta Kehälle. Toisen bongasin Vihdintien sillan kupeesta. Juuri ennen Vihdintietä. Ovat ilmestyneet ihan viime päivien aikana. Ajelkaahan iisisti kehällä.
        Viimeksi muokannut Ilkka L; 6.6.2018, 17:25.

        Comment


        • Kehä I:llä on tilapäisesti 60 km/h rajoitus länteen päin ajettaessa ennen Malmia ja kamera myös näemmä viritettynä siihen lukemaan. Ajoin siitä molempiin suuntiin ohi ja sinä aikana näin jo sen viisi välähdystä kun porukka ei malta hidastaa työmaan kohdalla. Lienee hyvät tienestit tulossa siitä kamerasta.

          Comment


            Näin ne teki maaliskuussa itäväylällä kamerapakulla.

            Comment


              Just luin iltasanomista juttua Kehä I kamerasta
              https://www.is.fi/autot/art-2000005708643.html

              Mä kyllä tykkään, että tietyömaa ajonopeuksia valvotaan. Vaikka sekään ei vielä poista rattijuoppoja yms. liikenteestä, mutta jospa sillä olisi pieni vaikutus työmaan turvallisuuteen.

              Comment


                Saisivat pystyttää kameroita myös VT1/Turun väylälle jossa tietyömaa välillä Tuomarila-Nihtisilta. Aamuisin tulen tuosta Tuomarilan rampista Turun väylälle ja siinä sitten heti 60 km/h rajoitus. Vasemmalta lappaa autoa ohi aikamoista haipakkaa. Mikä on merkille pantavaa niin havaintojen perusteella näistä huomattavan suuri osa on naisia yleensä jollain pikkukinnerillä, varmaan ainakin puolet, vaikka autoilijoista tuskin puolet on naisia. Asiaan kuuluu tietenkin että useat heistä näpyttelee puhelinta samalla tai puhuu siihen ilman handsfreetä.
                Vähän sitä vauhtia hillitsi kun tuli pari päivää sitten siihen se kiertotie/koukkaus ja siihen kohdalle 50 km/ rajoitus.

                Comment


                • Noita sais kyllä olla useamminkin aktiivisten tietyömaiden kohdalla. Ei niitä nopeuksia kuitenkaan huvikseen tai vittuillakseen lasketa noilla kohdin.

                  Comment


                    No kyllä ne väliltä vittuilulta tuntuu kun noita rajoituksia katsoo. Ja kun ne olisikin voimassa vain silloin ja sillä kohdalla kun työmaa on mutta kun ne tuntuu saapuvan paikalle viikko ennen työmiehiä ja poistuvan kuukausi työmiesten jälkeen.

                    Comment


                    • Siksi puhuinki nimenomaan aktiivisista työmaista. Työturvallisuudesta on syytä pitää kiinni ja nuo turhaan öisin ja autioilla työmaapätkillä roikkuvat rajotukset on oma asiansa.

                      Comment


                        Tässä varmaan mukana kaiken maailman vakuutusyhtiöt sun muut lakipykälät. Jos tiestä puuttuu vaikka tie merkinnät. Kaistan katkoviivat keskellä tai reunasta sulku viiva niin ei täytä tie luokitusta ja on oltava alennettu nopeus rajoitus. Jos maalaisjärjellä pärjäisi niin olis helppoo. Mutku ei oo.

                        Comment


                          Kymmeniä kilsoja uutta asvalttia ja sitten 80km/h, kun Suomen varmaan kaksi ainoaa tiemerkintäporukkaa ei kerkeä joka paikkaan samaan aikaan. Saattaa mennä kuukausi, että hermoja kiristellään. Kukaana aja rajotusten mukaan.

                          On täällä maallakin ns ei-aktiivisia tieremppoja jossa 50 kyltti. Kuten Kurikassa koko talven kolmostiellä. Onhan siinä liittymätyöt menossa, mutta 10 kuukauteen ei ole ollut aktiviteettia. Arvaten ei siinäkään juuri kukaan rajotusta noudata. Toki en ohita siinä itsekkään nyt, jos joku ajaa hiljaa, kuten oli aikasemmin tapana.
                          Ei tulisi meileenkään paahtaa yli rajotuksen, oli se 30 tms esim asvalttiporukan ohi. Paljon porukkaa joka poukkoilee välillä vähän ajattelemattomasti jalan tai koneilla, eikä sitä tilaakaa liikaa ole. Ei me autolijat voida kadota mihinkään, jos eteen paukkaa, vaikka kuinka varovaisesti ja hiljaa ajais.

                          Jottei menisi ihan offtopikiksi niin onko nuo uudet kamerat, jotka tulee tänne, taas jotain Hollannin tms käytöstä poistettuja? Eikös edelliset ollut jotain "romukauppatavaraa", eli second hand tolppia. Vai onko ihan esson baaria?

                          Comment


                          • Järjettömiltä tuntuu myös liikennemerkit Tunneli alkaa ja Tunneli loppuu. Viranomainen perusteli niiden tarvetta sillä, että tunnelissa on erilaiset valonkäyttösäännöt kuin tunnelin ulkopuolella. Pitää kait käyttää ajovaloja päivälläkin, päivävalot ei riitä. Tästä huolimatta jokainen huomaa tunnelin alun ja lopun paremmin itse tunnelista kuin liikennemerkistä.

                            Comment


                              Kyse on varmaan enemmän juridiikasta kuin autoilijalle viestittämisestä noissa tunnelimerkeissä.

                              Comment


                                Ainakin ajovalot pitää tosiaan napsauttaa päälle. Ei saa pysähtyä eikä peruuttaa. Ei saa tehdä edes uukkaria. Kaiken kivan kieltävät. Monissa tunneleissa erikseen kielletty ohitus kuorma-autolla, ettei synny turhaa hidastelua vasemmalla kaistalla. Tämän verran tulee ainakin mieleen sääntöjä tunnelimerkkien välissä.

                                Comment


                                  Näyttää joissakin uudemmissa vekottimissa mennä ajovalot automaattisesti päälle noitten tunneli merkkien mukaan ja sammuvat sitten kun tulee tunneli päättyy merkki.

                                  Comment


                                  • Myös menevät automatic jos valokytkin auto asennossa. Ja muissakin Euroopan maissa on tunneliliikennemerkki (joissain vielä mainitaan sen nimi ja pituuskin) vaikka olisi 50m pitkä.

                                    Comment


                                      Siis tunnistaa kameralla kyltistä tunnelin ettei vaan valoisuusanturin ohjaamana? Kuulostaa scifihienolta.

                                      Comment


                                        Eikai se mikään mahdottomuus ole, kun jotkut autot tunnistaa nopeusrajotuksetkin kyltistä. Kyltti siinä kun muutkin.
                                        Jotenkin uskottavampi selitys kuitenkin valoautomatiikka. Passatissa toimi juuri noin.

                                        Comment


                                          Kyllä uudet autot tunnistaa ohituskieltoliikennemerkit ja ainakin isot Audit muuttaa valoja risteykseen ajettaessa navin mukaan joten miksei tunnistaisi tunneleita.

                                          Comment


                                            Hmm, tarjoaako nuo uudet ruotsalaiset keskinopeuskamerat kuvauspalveluja ilman salamia? Taittelin perjantaina (Lpr -> Espoo) jo varmuuden vuoksi muutamaan kertaan aurinkoläppää näkösuojaksi, kun fläsärit jännitti.

                                            Comment


                                              Joo. Ei tarvihe salamaa enää pimeälläkään.

                                              Comment


                                                Kiitti, mainosvideon perusteella taitavat myös ymmärtää ajoneuvoluokkien päälle. Tekoäly äkkää varmaan kilven perusteella esim. 100-alueella rajottimella hurjastelevan kuormurin ja näpsäyttää kuvan. Melko virtaviivasen näkösiä pönttöjä ovat joka tapauksessa.

                                                Comment


                                                  Ja kaiken lisäksi ne osaa aloittaa keskinopeuden mittaamisen siitä pisteestä, jossa ajoneuvo on käynnistetty.

                                                  Sillä mainosvideolla ja todellisuudella ei taida olla kovin paljon yhteistä.

                                                  Comment


                                                    Noni, arvasin! Parempi jättää samantien auto kotia sitte. Ruotsalaiset valvoo salaa meidän joka liikettä. Ei mutta tosissaan pitäisi olla ajoneuvoluokan tunnistaminen mahdollista jo suurin piirtein pelkällä ultraäänellä. Jos kerran kilpiä lukee, niin sieltä saa varmaan vielä vähän varmemman tuloksen.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X