Kyllä itekin ymmärtäisin kameratolppien päälle jos ne olis sijoitettu turvallisuutta edistäviin paikkoihin. Nykyään niitä näkee lähinnä rahastusmielessä sijoitettuina, esim. nopeusrajoitus vaihtuu niin ei ehdi kaasua päästämällä alentamaan nopeutta ennen kuin kamera osuu kohdalle, eli joutuu usein jarruttamaan voimakkaasti. Jossain kohdin näkyy kameroita ohituskaistan päässä jossa kaistat yhdistyy. Valtatien risteysaluella on usein 80 rajoitus ja 100 kyltin pystyy näkemään jo siinä 80 kyltin kohdalla ja kamera siellä väissä, järkeä..?
Kameratolpan avulla pakotetaan autoilija hiljentämään risteyksen kohdalla, koska usein tämä ei muuten viitsisi parin sadan metrin takia ottaa vakionopeussäädintä pois päältä. Nopeusrajoituskyltti tarkoittaa sitä, että kyltin kohdalla maksiminopeus on kyltin osoittama lukema, eikä silloin vasta päästetä kaasua. Tuolla on merkitystä lähinnä silloin kun on nimenomaan tuollainen lyhyt 80km/h alue, koska ei siitä paljon ole hyötyä jos 50 metriä ennen risteystä päästää kaasun.
Ihanteellisessa tilanteessa olisi päivän, kellonajan, vuodenajan, sään ym. asioiden mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset. Tai vielä parempi olisi se, jos liikenteessä olisi vain täydellisiä kuskeja jotka täydellisesti keskittyisivät ajamiseen, ja jotka ajaisivat aina optimaalista tilannenopeutta. Sitä odotellessa lienee paras koittaa sopeutua nykysysteemiin. Etenkin moottoripyörän päällä muistaa kuolevaisuutensa ja arvostaa sitä, että tieliikenteessä on sääntönsä, vaikka ne joustamattomia ovatkin. Toisaalta moottoripyörän päällä vähiten luottaa siihen että muut noudattavat niitä sääntöjä.
Comment