Näin jenkeissä..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista
Collapse
X
-
Noniin, vähän sarkasmia sunnuntai-iltaan:
Tuossa eräs tuttava meni ja vaaransi omansa, sekä kaikkien muiden Kehä 3:lla liikkuneiden terveyden ajamalla 80 alueella 82km/h. Onneksi oli kamera pöntössä ja näin saatiin terroristi kiinni ja tuomittiin 70e suuruiseen sakkoon. Toivottavasti ottaa opikseen, jotta me muut rehelliset kansalaiset uskallamme taas olla liikenteessä.
Prkl mitä touhua!
Comment
-
Eikös tuo ole nykyisen lainsäädännön mukaan laitonta, sakottaa 2km/h ylityksestä? Tietääkseni sakotusraja on 6km/h ylitys ja vielä mitatusta pitää vähentää 3 km/h mittausvirhettä, joten melkeinpä kympin pitäisi kestää ajella tolppiin, ilman sakon pelkoa. Muistutuksia ovat lähetelleet noista kilometrinkin ylinopeuksista.
Comment
-
Eikös tuo ole nykyisen lainsäädännön mukaan laitonta, sakottaa 2km/h ylityksestä?
Vai olisko ollut joku yleisen järjen vastainen 70 rajoitus?
Comment
-
Ei välttämättä. Taitaa olla vasta 20+ ylityksistä kun menee päiväsakoille. Siihen asti rikesakolla jonka suuruus määräytyy tapahtumapaikan nopeusrajoituksen mukaan. Jos nyt kuitenkin on näin että rajoitus on 80km/h ja mitattu nopeus 82km/h niin onhan noissa valitusaikaa.
Comment
-
Eikös tuo ole nykyisen lainsäädännön mukaan laitonta, sakottaa 2km/h ylityksestä?
edit: Tämä on toinen kerta kun kuulen, että 2-3 km ylityksestä on tullut sakko nykykäytännön aikana. Tosin molemmat on sattuneet "tuttavalle" - skeptikko saattaisi hiukan kohotella kulmakarvojaan... ;)Viimeksi muokannut taski; 9.5.2011, 12:14.
Comment
-
Jos nyt kuitenkin on näin että rajoitus on 80km/h ja mitattu nopeus 82km/h niin onhan noissa valitusaikaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiEi välttämättä. Taitaa olla vasta 20+ ylityksistä kun menee päiväsakoille. Siihen asti rikesakolla jonka suuruus määräytyy tapahtumapaikan nopeusrajoituksen mukaan. Jos nyt kuitenkin on näin että rajoitus on 80km/h ja mitattu nopeus 82km/h niin onhan noissa valitusaikaa.
Nimimerkillä 62km/h neljänkympin alueella ja siitä miinus 3km/h =
170€ rikesakko :(
Comment
-
Comment
-
-
Kyllä oli taas tänään Turun Sanomien autoliitteessä semmosta juttua tolpista että ei voinu lukea kokonaan kun hermot menee. Niin ja kaiken lisäksi ne on laittamassa tolppia Kantatie 40:lle Naantali-Piikiö, eli ohikulkutielle. Tulee varmaan todella sujuvaa, kun siellä ruuhkassa seisotaan jarrulla. Suomessa tuollainen asukkaiden voimakas protestiliike ei vaan tule koskaan toteutumaan, valitettavasti :-/
Comment
-
Automaattinen valvonta kaupunkien keskustoissa on perusteltua, mutta taajamien ulkopuolella, pikateillä ja varsinkin moottoriteillä se on selvää kiusantekoa. Puhdasta rahastusta liikenneturvallisuuden nimissä. Ja sitten tämä paska uppoaa kaikkiin jeesustelijoihin ja kukkahattufeministeihin. Huomaa että suomi on sarvikuonojen ja hippien maa.
Kannan protestikorteni kekoon ja ajelen kirjallisia muistutusräpsyjä aina kun liikenne tilanne antaa myöden.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maxpres Näytä viestiKyllä oli taas tänään Turun Sanomien autoliitteessä semmosta juttua tolpista että ei voinu lukea kokonaan kun hermot menee. Niin ja kaiken lisäksi ne on laittamassa tolppia Kantatie 40:lle Naantali-Piikiö, eli ohikulkutielle. Tulee varmaan todella sujuvaa, kun siellä ruuhkassa seisotaan jarrulla. Suomessa tuollainen asukkaiden voimakas protestiliike ei vaan tule koskaan toteutumaan, valitettavasti :-/
Comment
-
Ainakin nelostien tolpat tais kaatua rahan puutteeseen.
Comment
-
Nelostien tolpista:
http://www.iltalehti.fi/autot/2011100714515283_au.shtml
Taas puhutaan sakkotuloista ihan kuin se olisi joku ansaintakone eikä turvallisuutta parantava laite.
No jokatapauksessa olen iloinen tästä. Nelostie Jyväskylästä Joutsaan on erittäin hyvä tie nyt, pitkät ohituskaistat (järjestään yli 2km) ja useita. Suoraa ja hyvää tietää paria kohtaa lukuunottamatta. Todella mukana ajaa, kun voi oikeasti seurata liikennettä ajaessa eikä tarvitse vilkuilla nopeutta vähän väliä. Sujuvaa ollut liikenne vaikka tuota sahattu ruuhka-aikoina ja viime talvena ainakin oli satasen rajoitukset talvirajoituksinakin. Ainut mikä harmittaa näissä on se, että miksei niitä vain samantien vetästä kokomatkalle kaksikaistaisiksi... Mikkeli-Lahti välillä kanssa isot työt tehdään ja sitten kuitenkin tilaa olisi ollut jatkaa moottoritietä Mikkeliin asti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viestiTuhat kilometriä kameravalvonnassa säästää vuodessa noin kymmenen ihmishenkeä ja sata loukkaantumista.
Tilastojen pyörittäminen on hienoa puuhaa.
Comment
-
Sainpa tossa Kirjallisen Muistutuksen niinkin rikollisesta teosta kuin: Kehä III, länsimäki i, nopeus: 83km/h@80. Mukana tietysti opettavainen tietopläjäys, miten ylinopeus vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.
Jos siinä olisi ollu puhelinnumero mukana niin voisin kyllä soittaa ja sanoa että ei saatana.
Comment
-
En jaksa ottaa kantaa automaattiseen nopeudenvalvontaan, mutta siitä käydään eri foorumeilla paljonkin keskustelua, ja se pistää joskus huvittamaan.
Moni peltipoliisilta sakon saanut valittaa miten automaattisella nopeudenvalvonnalla rahastetaan ja ylinopeuksista nipottaminen on väärin, koska kyllähän hyvä kuski osaa ajaa oikeaa nopeutta. Ironista tuossa on se, että tällainen hyvä kuski saa sitten sakot, koska ei kykene havainnoimaan. Moni vielä yrittää kompensoida tuota havainnointikyvyn puutetta navigaattorin kameratolppavaroituksilla.
Jos minä saisin peltipoliisilta sakon, niin syyttäisin kyllä täysin itseäni koska: 1) tiedän nopeusrajoitukset 2) kameratolpat kyllä näkee kyllin kaukaa 3) vauhtia voi säädellä kaasupolkimella. Ei kameratolpat tee ainakaan mitään ihmeitä liikenneturvallisuudelle, mutta tolpan "uhrilla" on ainakin syytä katsoa peiliin.
Comment
-
Kyllä itekin ymmärtäisin kameratolppien päälle jos ne olis sijoitettu turvallisuutta edistäviin paikkoihin. Nykyään niitä näkee lähinnä rahastusmielessä sijoitettuina, esim. nopeusrajoitus vaihtuu niin ei ehdi kaasua päästämällä alentamaan nopeutta ennen kuin kamera osuu kohdalle, eli joutuu usein jarruttamaan voimakkaasti. Jossain kohdin näkyy kameroita ohituskaistan päässä jossa kaistat yhdistyy. Valtatien risteysaluella on usein 80 rajoitus ja 100 kyltin pystyy näkemään jo siinä 80 kyltin kohdalla ja kamera siellä väissä, järkeä..?
Keskustoissa ja taajamissa näkyy aika harvoin tolppia, varsinkaan 30-50 alueilla, usein siellä on paljon suojateitä, kävelijöitä, pyöräilijöitä, mopoilijoita, lapsia jne. liikenteen seassa. Näillä alueilla ilmeisesti ei ole tarve nopeutta valvoa, mutta keskellä mettää yöllä on sen sijaan on todellinen tarve?
Comment
Comment