Huvittavinta on lukea ja kuunnella radiosta ihmisten valitusta siitä kuinka moottoritiellä ohitetaan oikealta. Miten se on edes mahdollista jos moottoritiellä ajettaisiin ohjeiden mukaan eli sitä oikeaa kaistaa? Pientareen kauttako ne ohittajat vetää ohi vai mistä? Itselleni ei tuollaista tilannetta ole koskaan kohdalle sattunut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista
Collapse
X
-
-
Hyvin harvoin käy niin, että moottoritiellä joku roikkuu takapuskurissa kiinni tai yrittää oikealta ohi. Melkeinpä aina tämä tapahtuu tilanteessa, missä olen vasemman kaistan autojonossa se kymmenes auto. Ja jonon on tietenkin aiheuttanut se ensimmäisenä ajava valittaja, joka ei kerta kaikkiaan näytä ymmärtävän, miksi ilkeät ihmiset roikkuu puskurissa kiinni tai yrittää oikealta ohi. Näitä valittajia ja vasemmalla kaistalla roikkujia tulee aina olemaan jonkun verran. En osaa edes kuvitella sellaista utopiaa, että kaikki näistä oppisivat ajamaan sujuvasti. Mutta se siitä...
Vielä enemmän kyrpii ne "huippukuskit" (omasta mielestään), jotka roikkuu takapuskurissa kiinni taajamassa. Usein vieläpä sellaisella pikkutiellä, missä on keskikoroke eikä siis minkäänlaista ohitusmahdollisuutta. On se kumma, ettei kaikki voi silloin jättää edes 10 metrin turvaväliä, mieluummin vielä pidemmän, mutta vähintään joku 10 m saisi olla. Se perseessä roikkuminen ei todellakaan nopeuta matkaa yhtään. Ja jos tulee peräänajo, niin sittenpä vasta kestääkin. Usein nämä perässä roikkujat tulevat takaa reilua ylinopeutta ja jäävät sitten puskuriin roikkumaan. Ei voi ymmärtää.
Takaisin ketjun aiheeseen:
Automaattinen nopeudenvalvonta ja muutenkin poliisin puuttuminen pieniin ylinopeuksiin on aika lailla kiistanalaista. Viranomaisten mielestä siitä on hyötyä, mutta lähes kaikki tien päällä liikkujat inhoavat sitä. Itse myös, en oikein näe, että tuo oikeasti vaikuttaisi, kun nykyään navigaattoritkin tietävät, missä ne tolpat sijaitsevat, ja osaavat varoittaa ylinopeutta ajavia.
Tolppapoliisit kyllästyttää. Parempi olisi lisätä ihan oikeiden poliisien näkyvyyttä liikenteessä. Ja sen pienten ylitysten kyttäämisen voisi jättää pois. Esimerkiksi ohitustilanteessa maantiellä on aika vaikea päästä kenestäkään ohi, ilman että rikkoo nopeusrajoituksen. Mielestäni ohitustilanteessa pitäisi sallia nopeusrajoituksen ylittäminen jollakin järjellisellä määrällä, esimerkiksi +20...+30 km/h, jotta ohittaminen yleensä olisi mahdollista.
Tärkeämpää olisikin puuttua juuri räikeisiin ylilyönteihin, kuten törkeään ylinopeuteen, törkeään liikenteen vaarantamiseen ja liian pieniin turvaväleihin.
Comment
-
Perjantaina tulin kentältä, helsinki-vantaa, kahden maissa ja lähdin tamperetta kohti. Hiukan oli ruuhkaa ja sininen skeida veti ohituskaistan jonoa, hyvinkään kohdalla pääsin itse skeidan perään ohituskaistalla, nopeutta reilu satanen, välillä jopa 110 km/h. Oikealla kaistalla oli tasaisesti rekkaa. Vilkutin vasempaan ja väläytin pitkiä niin skeidan vauhti vaan hiljeni. Vetäsin oikealta ohi ekassa raossa niin sitten alkoi skeida kulkea, ajoi ihan perseessä kiinni kaistojen välissä kunnes kääntyi Riksuun.
Meinasin heittää uukkarin ja käydä työntää kaverille varapyörän sinne minne aurinko ei paista.
Kaveri siis veti kehä kolmoselta riksuun asti ohituskaistaa reipasta alinopeutta eikä kertaakaan vaihtanut oikealle kaistalle ennen riksun ramppia
Comment
-
Sinä yhteiskunnan vihollinen, kortin sietäis viedä tuommoiselta. Ite sain vuodenvaihteen aikaan huomautuksen 77km/h nopeudesta 70-alueella eli pienestä on tosiaan huomautuksen ja rikesakon ero kiinni josko on uskominen että rajat on joka puolella maata samat.
Comment
-
Kun ajattelee, että on ajanut satoja tuhansia kilometrejä aika sopivasti rajoituksia noudattean, niin sakko tulee sitten kuivalla kesäkelillä lähes pienimmällä mahdollisella marginaalilla ja paikassa, jossa nopeusrajoituskaan ei edes vaihdu -risteyshän siinä tosin taitaa Moninmäessä olla.
No, pitää seuraavan kerran lähteä kotoa aikaisemmin, ettei tule niin kiire.
Comment
-
Minullakin räpsähti eilen Savonlinnan ja Juvan välillä, todellista nopeutta lienee noin 85 km/h 80-alueella. Harmitti sen verran tuo naurettavaksi vedetty sakkoraja, että ajan jatkossa kovempaa. Ja tietysti tolpan kohdalla aiheutan enemmän haitariliikettä jonoon jarruttamalla varmuuden vuoksi alinopeuteen.
Comment
-
Taitaa tuo Jonin mainitsema juttu olla ihan totta!
Itse kuulin sen lähialueella työskentelevältä poliisilta.
Kuka pukeutuu naiseksi,voin sitten tulla kingkongina perässä???? :D
Comment
-
Itse en katson navista nopeuden ja vakkari hoitaa loput, eli pyrin noudattamaan hyvin tasaista matkanopeutta. Ennen vakkarin omistamista harjoitin itselleni varsin vakaan kaasujalankin, mutta nyt on pikkuhiljaa ruvettava painelemaan jarrua tolppien kohdalla kovempaa, mikä ei varmaankaan edistä liikenteen sujuvuutta.
Comment
-
Löysin seuraavanlaista tekstiä www.lakineuvo.fi sivustolta liittyen sakotuskäytäntöön. Päivätty 02.02.2010.
"Poliisin uusi sakotuskäytäntö on lievempi. Sen mukaan 6-10 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla kirjallinen huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeurajoitusalueilla 11 kilometrin ylinopeudesta."
Tuo ei näyttäisi pitävän paikkaansa, vai liittyykö tähän jotenkin se 3km/h vähennys ylinopeudesta? Koko teksti löytyy täältä.
Comment
-
Jep ja naapurihuoneiston nisti saa tehä mitä sitä huvittaa ja kädetön oikeusjärjestelmä ei voi sille mitään
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TomKat"Poliisin uusi sakotuskäytäntö on lievempi. Sen mukaan 6-10 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla kirjallinen huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeurajoitusalueilla 11 kilometrin ylinopeudesta."
Comment
-
Aamun Karjalaisesta luin uutisen, jossa henkilö oli humalpäissään tarttunut matkustajana maantienopeutta etenevän katumaasturin rattiin ja ohjannut auton vastaantulijan kaistalle. Sattuneessa törmäyksessä kohdalle sattuneen vastaantulevan auton kuljettaja oli kuollut. Käräjäoikeudessa henkilö tuomittiin puolentoista vuoden ehdolliseen vankeuteen, rikosnimikettä ei uutisessa muistaakseni edes mainittu.
Pitäisi varmaan suhteuttaa, mutta en nyt oikein kykene.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viestiKukaan viime aikoina ajanut 9 tiellä Oriveden suuntaan Ruutanan shellin jälkeen olevaan nopeusnäyttötauluun? Joko mittarivirhe on tippunut 8 km/h nollaan tai sitten näyttötaulu on säädetty turvallisempaan suuntaan
Comment
-
en kyllä ymmärrä tuota että noita huomautuksia tulee jo noin pienistä ylityksistä, tästä johtuen minäkin olen alkanut kyttäämään miten ne poliisi-sedät sitten ajelee. Eilen ajoin kesälahti-imatra välin ja käännyin 6-tielle eikä näkynyt autoja, vähän ajan päästä näkyi kun poliisiauto alkaa saavuttamaan minua ajoin 103-106 km/h. Meinasi ruveta sylettämään niin paljon että olisin ajanut alinopeutta mutta jätin sen nyt kuitenkin tekemättä. Mutta kyllä vaan vituttaa kun poliisit ajelee itse ylinopeutta, eikä kyllä tainnut olla minkäänlaisessa "hälytys" ajossa.
Comment
-
Liikenteen sujuvuus ja nopeustoleranssit on asia sinänsä, samoin kuin poliisien omat kruisailunopeudet, mutta rajoituksissa on kyse "suurimmasta sallitusta nopeudesta". Ei tuo minusta ole kovinkaan moniselitteinen määritelmä.
Ruotsissa sakkoraja on kai 6 km/h, ja Ranskassa nollatoleranssi.
Ja ei, en ajele "alinopeuksilla" vaan ~toleranssin verran (5-6 km) yli, useimmiten liikennevirran mukana. Osin tuuria, osin vähiä ajokilometrejä, mutta viimeisin ylinopeussakko ~15v sitten. Jos ja kun seuraavan kerran napsahtaa, syytän itseäni. Kuten tuosta edellisestäkin.
Totta on, että kovasti mustavalkoinen on tuo kameratolppasysteemi. Jotain sameaa älyä noissa(kin) saisi olla liikennetiheyden ja kelin suhteen. Mutta toisaalta, sillähän tätä nykymetodia meille perusteltiin, että "on yhdenvertainen kaikille" kun ei sovelleta tapauskohtaista harkintaa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja taskiRuotsissa sakkoraja on kai 6 km/h, ja Ranskassa nollatoleranssi.
Omat kokemukset esim. viime kesältä ei kyllä antaneet ymmärtää, että siellä nollatoleranssi on. Jos me ajettiin mittarinopeutta vajaan kympin yli sallitun, niin hyvin vahvasti jaloissa oltiin. Valtaosa ajosta kaupunkien ulkopuolella tosin, että jos se siellä centraalissa ...
Comment
-
No mikähän on Ranskassa kyttäysaste ja millaiset sanktiot?
Eikä ne kyllä Pariisissakaan toissa kesänä vaikuttaneet mitenkään alinopeutta köröttelevän, myönnetään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari LukkarinenPitäisi varmaan suhteuttaa, mutta en nyt oikein kykene.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...38899_uu.shtml
Comment
-
-
Laitteet kalliita? Ei varmasti vaikuta oikeasti hankintaan, kun veronmaksaja ne kuitenkin kustantaa. Tuottokin on varmaan kohdallaan. Noita keskinopeustolppia on kylvetty Turku-Tampere väli aivan väärälleen. Taitavat ottaa ne aika pian käytöön. Mistähän sais sellaisia rekisterikilven ruuveja, että ne aina pidemmälle reissulle lähdetäessä katkeis harmillisesti niin, että kilven joutuisi kerämään talteen autoon ja kiinnittämään myöhemmin takaisin...
Comment
-
Mistähän sais sellaisia rekisterikilven ruuveja, että ne aina pidemmälle reissulle lähdetäessä katkeis harmillisesti niin, että kilven joutuisi kerämään talteen autoon ja kiinnittämään myöhemmin takaisin...
Comment
Comment