Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
    Olivat ruuvanneet tolppien rajoja vissiin alemmas, kun palttiarallaa ~85 nopeudella välähti tolpassa. Jonossa ajelin ja edellä menneellä ei välähtäny.
    Käykää ny joku Laihian Hulmilla testaamassa, että onko näin :)
    On näin. Itsellä 60:n alueelta 66km/h ja 80:n alueelta 85km/h -huomautuslaput kotona. Tosin niillä saa pyyhkiä vaikka perseen... ei vaikutusta muuhun, kuin vitutus odottaessa tuleeko sakkoa vai ei(tosin tuli ajettua hieman hiljempaa odotuksen ajan, kun oli sakkokin pohjalla...).
    Jos vaan keräilis noita pikkuylityslappuja kotona johki piironginlaatikkoon... ku ny sattuu oleen tällänen keräilijäluonne.

    Comment


    • Ylinopeus nostaa selkeästi sekä onnettomuusriskiä että mahdollisen onnettomuuden seurauksien vakavuutta...
      Noniin eli nostetaan ne nopeusrajoitukset edes lähelle järkevää tasoa pääteillä niin ei tarvitse ajaa tuota paljon puhuttua ja vaarallista ylinopeutta.

      Comment


      • Jos nopeusrajoituksia nostettaisiin, niin senkö jälkeen enää ajettaisi niin paljoa ylinopeutta?

        Comment


        • Kyllä ainakin itselle 140 on jo ihan riittävä matkavauhti esim. Tampereen supertylsällä moottoritiellä ja vaarallistahan se on nyt vain siksi että nykysäädöksen mukaan se on ylinopeutta.
          Kalusto ja tiet ovat kehittyneet siitä kun nuo nopeudet on päätetty, joten olisi aika jo hieman nykyaikaistaa rajoituksiakin pääteillä.

          Comment


            Varmasti vähenisivät ylinopeudet jos rajoitukset olisivat enemmän linjassa, tien kuntoon, keliin, liikennemäärään jne. Nyt kun ajelet sitä satasta hyvällä kelillä, hyvällä tiellä, ketään ei missään, niin ei suuresti ihmetä vaikka ylinopeuksia esiintyy...

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja TatuS Näytä viesti
              Kyllä ainakin itselle 140 on jo ihan riittävä matkavauhti esim. Tampereen supertylsällä moottoritiellä ja vaarallistahan se on nyt vain siksi että nykysäädöksen mukaan se on ylinopeutta.
              Kalusto ja tiet ovat kehittyneet siitä kun nuo nopeudet on päätetty, joten olisi aika jo hieman nykyaikaistaa rajoituksiakin pääteillä.
              Täsmälleen samaa olen ajatellut monen monta kertaa.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                Jos nopeusrajoituksia nostettaisiin, niin senkö jälkeen enää ajettaisi niin paljoa ylinopeutta?
                No ei tietenkään ajettaisi enää niin paljon.

                En myöskään voi käsittää miten rattijuopumuksia voitaisiin vähentään laskemalla promillerajaa 0,2 promilleen. Maalaisjärjen mukaan rattijuopumusten määrä nousee silloin. Jos nopeusrajoitus olisi kaikkialla 300 km/h ja rattijuopumuksen promilleraja 5 promillea, niin ylinopeuksien ja rattijuopumusten määrät sekä niistä johtuvat onnettomuudet putoaisivat todella hienoihin lukemiin. Hyvä, jos kerran kuukaudessa koko maasta löytyisi joku, joka näihin rikkomuksiin syyllistyisi. Ehkä muutama uuden tulkinnan mukaan "maistissa oleva" ja "tilannenopeutta noudattava" voisi päästä hengestään kylläkin.

                Comment


                • Kylläpä hiukan vitutti kuskia eilen (itse seurasin vierestä) 24-tiellä kun siellä taas 80-alueella hidasteltiin 60:iin tolppien kohdalla. Muutenkin tosi turvallinen olo, mopokyttä tutkaamassa sekä siviili-Skoda liikkeellä.

                  Jälkimmäinen muuten poimi V50:sen ilmeisesti sen takia että koko jono veti 100:n alueelta 80:in alueelle ja hidasti (kuten kaikki aina) 80:iin löysäillen eikä tasan merkin kohdalle -> disko ja hanska heiluu Octaviasta Volvolle ajaa tien sivuun puhutteluun. Hienoja ihmisiä.

                  Comment


                  • Käväisin lauantaina Kuopiossa. Lämpimät osanottoni kaikille kameroihin kettuuntuneille, jotka käyttävät tuota vitostietä Mikkelin- Kuopion välillä jatkuvasti. Kameratiheys oli suorastaan hämmennystä aiheuttava, varsinkin kun ne pöntöt olivat ihan järjettömissä paikoissa polttoainetaloudellisenkin ajon näkökulmasta katsottuna.

                    Comment


                      Tulipa ajeltua eilen ysitietä. Hienosti olivat laittaneet uusia tolppia (tai siirtäneet vanhoja) välittömästi nopeusrajoituskyltin jälkeen, sai pariin kertaan ihan tosissaan polkea jarrua. Risteys tietysti vasta muutaman sadan metrin päässä. Luulisi että turvallisuuden kannalta olisi parempi laittaa tolppa lähelle risteystä, pisti kyllä vituttamaan tuollaiset sakkorysät.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja TatuS Näytä viesti
                        Kyllä ainakin itselle 140 on jo ihan riittävä matkavauhti esim. Tampereen supertylsällä moottoritiellä ja vaarallistahan se on nyt vain siksi että nykysäädöksen mukaan se on ylinopeutta.
                        Kalusto ja tiet ovat kehittyneet siitä kun nuo nopeudet on päätetty, joten olisi aika jo hieman nykyaikaistaa rajoituksiakin pääteillä.
                        Sen kummemmin tuntematta Sinua henkilönä mutta oletko sitä mieltä että äitisi tai mummosi kyydissä olisi turvallista olla jos ao. moottoritiellä saisi ajaa 140 km/h? Ja voit ajatella myös sen niin päin että jos ao. henkilöt eivät itse ajaisikaan rajoituksen mukaan vaan edelleen esim. 120 km/h niin kuinka hauskaa ja turvallista se olisi jos samalla konetiellä olisi nopeudella 87 km/h liikkuvia rekkoja, 20 km/h alle rajoituksen ajavia, rajoituksen mukaan ajavia sekä niitä, jotka ajaisivat sillä "rikesakkorajalla" eli n. 150 km/h todellisella nopeudella.

                        Nopeusrajoitusten yksi tehtävä on tasata nopeuseroja ja sitä kautta taata kaikille turvallisempaa liikkumista.

                        Comment


                          Hyvin sanottu. Mutta vallalla nykypäivänä tuntuu joka asiassa olevan MINÄ MINÄ MINÄ. Minulla on kiire, minä osaan ajaa kovempaa kuin muut, minä saan ajaa kovempaa kuin muut kun minulla parempi auto, jne. Prkl, tulis sota ja tappas tuommoset.
                          Ihan vinkkinä vaan sakkoja saaneille: vakionopeudensäädin on mahdottoman kätevä peli, sen kun asettaa sopivaan nopeuteen, liikkuminen on ripeää ja kamerat eivät välähtele.

                          Comment


                            vakionopeudensäädin on mahdottoman kätevä peli, sen kun asettaa sopivaan nopeuteen, liikkuminen on ripeää ja kamerat eivät välähtele.
                            Ei pidä paikkaansa... jos ei aja sitten kaiken aikaa 20km/h alinopeutta, ja silloinkin on vielä 60-kamerat vielä vaarana

                            Comment


                            • Kuopiosta Joensuuhun eilen iltapäivällä ajaminen oli Ohtaansalmelle saakka lähes yhtä tuskaa: jonoa jonon perään ja yleensä jonoa veti jotain 20 km/h alle sallitun tiekohtaisen ajava köröttelijä, joka jarrutti joka kameratolpan kohdalla. Moneen kertaan mainittu, mutta taas kerran todettu täysuin käsittämätön ilmiö: kun ohituskaista alkaa, oikean kaista liikennevirran nopeus nousee, laskeakeen takaisin entiseen, reilusti alle tiekohtaisen.

                              Jos verrataan kaasulla annosteltavaan nopeudensäätöön, vakionopeussäädin on kyllä erinomainen ratkaisu, mikäli vain latu on auki edessä. On paljon turvallisempaa ja hyödyllisempää keskittyä esim. edessä olevaan liikenteeseen bongaamaan esim. nopeusrajoituskylttejä ja näihin kytköksissä olevia kameratolppia kuin kytätä nopeusmittaria tai navin näyttöä seuratakseen, että nopeus ei vahingossa lipsahda yli sallitun.

                              Comment


                                Ei tällä valtion ahneudella tunnu olevan mitään rajaa. Ihan hyvä, että joku käy nyppimässä noita tolppia traktorilla irti tasaisin väliajoin. Jos niitä ei kukaan tärvele, ne ovat riskitön ja 100% varmuudella puhdasta tuloa tuottava keksintö. Silloin voidaan todeta, että kun kerran ne tuovat jatkuvasti lisää rahaa ilman riskiä, laitetaan niitä sitten vielä lisää. Rahasampo on keksitty.

                                Kun tutkitaan vaikka 9-tietä Turku-Tampere välillä, alkaa kameroita olla aivan helvetisti. Jokaisen 60km/h tolpan jälkeen on kamera keräämässä rahat huolimattomilta. Tuon järjestelmän ylläpitäminen vaatii aika paljon rahaa. Aika monta henkilötyövuotta menee pelkästään tolppien pystytykseen, korjaamiseen ja ylläpitoon.

                                Tässä ei voi kuin ihmetellä, miksi ko rahasummaa ei ole käytetty liittymien parantamiseksi ja rakentamiseksi sellaiseen kuntoon, että risteyksissä ei tarvitsisi laskea nopeutta. Olisi jouhevaa ja turvalista. No syy on kyllä varmasti kaikkien tiedossa. Siitä olisi kuluja, ei tuloja. V*ttu että mä osaan inhota tätä suomalaista liikenne ja veropolitiikkaa.

                                Comment


                                  Miten ne Saksassa onnistuvat ajamaan eri nopeuksilla samalla motarilla? Veikkaisin jonkinlaisen tekijän olevan siinä, että ohituskaistalle ei lähdetä niillä rekoilla, mökkiperäkärryillä tai muuten vain kiilata sinne hyvin hiljaisella nopeudella. Entä Ranskassa, jossa nopeusero rekkoihin on nopeimmilla 10km/h enemmän ihan laillisesti kuin meillä?

                                  Se, että joku kuljettaja ei osaa ajaa yli 100km/h turvallisesti, ei ole nopeusrajoitusten suitsittavissa, vaan ajokoulutuksen. Ja jos haluaa ajaa hiljaa, valitsee muun tien tai pysyy poissa ohituskaistalta.

                                  Minua ainakin häiritsee huomattavasti kaikin puolin reilusti liian alhaisiksi muutetut nopeudet. Kuinka monta tietä onkin muutettu nyt parin vuoden sisällä vanhasta monta kymmentä vuotta toimineesta nopeusrajoituksesta 10km/h tai 20km/h alhaisemmaksi. Ja mikään muu ei tiellä ja valittsevissa olosuhteissa ole muuttunut kuin tuo nopeusrajoitus.

                                  Minusta sujuvaa liikennesuunnittelua on sellainen, jossa kuljettaja pystyy helposti tietämään mm. nopeusrajoituksen ilman sitä nopeusrajoituskylttiäkin. Näin oli ennen. Nykyään erittäin monessa paikassa on päinvastoin; tie ja tilanteet pysyvät täysin identtisenä matkan edetessä, mutta nopeusrajoitus saattaakin pompata yhtäkkiä reilusti alaspäin. Tien leveys, suojatiet, risteävät tiet tai mikään muukaan ei ole sopusoinnussa monen alennetun nopeusrajoituksen kanssa, joten jos et kyttää pääasiallisesti nopeuskylttejä, et voi mitenkään arvata nopeusrajoitusta.

                                  Sama pätee monen kaupungin risteyssuunnitteluun. Jossain vaiheessa vain napataan kolmio pois sivutieltä ja se pitäisi nyt arvata, että yhden auton levyinen pihatie on tasa-arvoinen ison kokoomatien kanssa. Aiheuttaa jo itsessään vaaratilanteita moinen epäselvyys eritoten, kun pari sataa metriä aiemmin vastaavassa risteyksessä on yhä etuajo-oikeus. Ja mikä on useimmiten ainakin täällä päin virallinen syy moiseen ansan tekoon? Nopeudet alenevat kohdassa, kun risteyksestä tehdään vaikeampi ja siten myös vaarallisempi.
                                  Viimeksi muokannut jasso; 17.5.2010, 12:50.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    Miten ne Saksassa onnistuvat ajamaan eri nopeuksilla samalla motarilla? Veikkaisin jonkinlaisen tekijän olevan siinä, että ohituskaistalle ei lähdetä niillä rekoilla, mökkiperäkärryillä tai muuten vain kiilata sinne hyvin hiljaisella nopeudella. Entä Ranskassa, jossa nopeusero rekkoihin on nopeimmilla 10km/h enemmän ihan laillisesti kuin meillä?

                                    Se, että joku kuljettaja ei osaa ajaa yli 100km/h turvallisesti, ei ole nopeusrajoitusten suitsittavissa, vaan ajokoulutuksen. Ja jos haluaa ajaa hiljaa, valitsee muun tien tai pysyy poissa ohituskaistalta.

                                    Minua ainakin häiritsee huomattavasti kaikin puolin reilusti liian alhaisiksi muutetut nopeudet. Kuinka monta tietä onkin muutettu nyt parin vuoden sisällä vanhasta monta kymmentä vuotta toimineesta nopeusrajoituksesta 10km/h tai 20km/h alhaisemmaksi. Ja mikään muu ei tiellä ja valittsevissa olosuhteissa ole muuttunut kuin tuo nopeusrajoitus.

                                    Minusta sujuvaa liikennesuunnittelua on sellainen, jossa kuljettaja pystyy helposti tietämään mm. nopeusrajoituksen ilman sitä nopeusrajoituskylttiäkin. Näin oli ennen. Nykyään erittäin monessa paikassa on päinvastoin; tie ja tilanteet pysyvät täysin identtisenä matkan edetessä, mutta nopeusrajoitus saattaakin pompata yhtäkkiä reilusti alaspäin. Tien leveys, suojatiet, risteävät tiet tai mikään muukaan ei ole sopusoinnussa monen alennetun nopeusrajoituksen kanssa, joten jos et kyttää pääasiallisesti nopeuskylttejä, et voi mitenkään arvata nopeusrajoitusta.

                                    Sama pätee monen kaupungin risteyssuunnitteluun. Jossain vaiheessa vain napataan kolmio pois sivutieltä ja se pitäisi nyt arvata, että yhden auton levyinen pihatie on tasa-arvoinen ison kokoomatien kanssa. Aiheuttaa jo itsessään vaaratilanteita moinen epäselvyys eritoten, kun pari sataa metriä aiemmin vastaavassa risteyksessä on yhä etuajo-oikeus. Ja mikä on useimmiten ainakin täällä päin virallinen syy moiseen ansan tekoon? Nopeudet alenevat kohdassa, kun risteyksestä tehdään vaikeampi ja siten myös vaarallisempi.
                                    Veit sanat suusta.

                                    Comment


                                    • Erittäin hyvä kirjoitus Jassolta. Mieluusti sitä näkisi, että liikennesuunnittelua ei toteutettaisi mielivaltaisesti, sillä se juuri rapauttaa liikennekurin ja aiheuttaa ylilyöntejä, minkä seurauksia jokainen teillä liikkuva näkee lähes päivittäin.

                                      Comment


                                      • Saksalaiset on ajelleet autoilla _moottoritiellä_ siinä vaiheessa kun täällä vielä valtaosa kulki Jawalla CZ-llä jne, eli siellä osataan oikeasti ajaa motarilla.

                                        Käsittääkseni se vasemmanpuoleisin kaista on Saksassa mm. rekka-ja kuorma-autoilta kielletty kokonaan.

                                        Moottoritieajossa ei kotimaassa häiritse niinkään nopeuserot kuin se, että kiilataan takaisin omalle kaistalle ohituksen jälkeen etulokasuojaa viistäen, vaikka siinä olis latua edessä jatkaa hieman pidemmällekin.

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja ramiv Näytä viesti
                                          Saksalaiset on ajelleet autoilla _moottoritiellä_ siinä vaiheessa kun täällä vielä valtaosa kulki Jawalla CZ-llä jne, eli siellä osataan oikeasti ajaa motarilla.

                                          Käsittääkseni se vasemmanpuoleisin kaista on Saksassa mm. rekka-ja kuorma-autoilta kielletty kokonaan.

                                          Moottoritieajossa ei kotimaassa häiritse niinkään nopeuserot kuin se, että kiilataan takaisin omalle kaistalle ohituksen jälkeen etulokasuojaa viistäen, vaikka siinä olis latua edessä jatkaa hieman pidemmällekin.
                                          niinpä. juurikin tuo kiilaus takaisin omalle kaistalle pakkaa aina tympimään. varsinki silloin kun on vähän kosteutta yms. tienpinnassa. entisenä lippalakki-kuskina jouduin aina välissä melkein jarruttelemaan mootoritiellä varsinki jos vähän uudemmilla autoilla ihmiset ohittivat. itsehän aloin sitte tekemään sitten sen saman niille joka ohitti, jos vain pystyi. ei ehkä paras mahdollinen tapa, mutta kyllä uudelleen ohitus tapahtui yleensä sitte paremmilla turvaväleillä.

                                          Comment


                                            Mitä tuohon turvavyön käyttöön tulee niin minusta olisi kohtuullista, että vyötä käyttämättömät maksaisivat itse/omista vakuutuksistaan tms. mahdolliset hoitokulunsa tapaturman sattuessa. Voitaisiin tuo vyön käyttöpakko poistaa, se tuntuu jotenkin typerältä sosialismilta.

                                            Itse käytän toki aina vöitä ja edellytän sitä muiltakin autossani matkustavilta mutta se on ihan henkilökohtainen valinta, enkä tee sitä todellakaan siksi että ajattelisin miten yhteiskunta taloudellisesti kärsii mikäli kolaroin vyöttä ja kuolen.

                                            Mitä tulee saksalaiseen ajokulttuuriin, niin on siellä joukossa paljon niitäkin jotka eivät ole ajaneet niillä moottoriteillä 40-luvulta lähtien. Mutta kenties siellä osaavat käyttää ihan omia aivojaan liittyessään autobaanalle. Se ei olisi Suomessakaan pahitteeksi. Luulenpa että tarkkaavaisuus ja omien aivojen käyttö saattaisi vaikka lisääntyä, mikäli nopeudet olisivat vapaat.

                                            Comment


                                              Minusta Suomessa ollaan yhä voimakkaammin menossa siihen suuntaan, että itse ei tarvitse ajatella ja ottaa vastuuta teoistaan, sen hoitavat lait ja rangaistukset. Ja pätee niin liikenteeseen kuin muuhunkin. Ainakin minusta pelottava ja kestämätön suunta, joka johtaa kierteeseen idiotismin kasvu vs. idiotismin seurauksia estämään pyrkivät yhä uudet säännökset.

                                              Jos ei ole keltaista tarraa, voi kissan laittaa mikroon.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                Minusta Suomessa ollaan yhä voimakkaammin menossa siihen suuntaan, että itse ei tarvitse ajatella ja ottaa vastuuta teoistaan, sen hoitavat lait ja rangaistukset. Ja pätee niin liikenteeseen kuin muuhunkin. Ainakin minusta pelottava ja kestämätön suunta, joka johtaa kierteeseen idiotismin kasvu vs. idiotismin seurauksia estämään pyrkivät yhä uudet säännökset.
                                                Taitaa suurin osa näistä hienoista säädöksistä ja laeista olla naisten käsialaa?

                                                Comment


                                                  Moottoritieajossa ei kotimaassa häiritse niinkään nopeuserot kuin se, että kiilataan takaisin omalle kaistalle ohituksen jälkeen etulokasuojaa viistäen, vaikka siinä olis latua edessä jatkaa hieman pidemmällekin.
                                                  Tämä onkin hanurissa roikkumisen ohella suurin ongelma suomalaisessa moottoritieajossa. Opetetaankohan nykyisin autokoulussa moista?

                                                  Comment


                                                    Mites sitten pakujen 80 tai 100km/h nopeusrajoitus, taas yhdet ihan itse keksityt nopeuserot kaikkialle suomeen. Ei käsitä, voisiko tästä tulla jotain uutta suomeenkin?

                                                    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/p...0-kmh-rajoitus


                                                    Samaan sarjaan kuuluu nämä jenkki "kuorma-autot" 80km/h rajoitus, aivan uskomatonta..........
                                                    Viimeksi muokannut quattro20v; 17.5.2010, 21:19.

                                                    Comment


                                                      Jos ei ole keltaista tarraa, voi kissan laittaa mikroon.
                                                      Amerikasta tulee paljon shittiä.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                        Sama pätee monen kaupungin risteyssuunnitteluun. Jossain vaiheessa vain napataan kolmio pois sivutieltä ja se pitäisi nyt arvata, että yhden auton levyinen pihatie on tasa-arvoinen ison kokoomatien kanssa. Aiheuttaa jo itsessään vaaratilanteita moinen epäselvyys eritoten, kun pari sataa metriä aiemmin vastaavassa risteyksessä on yhä etuajo-oikeus. Ja mikä on useimmiten ainakin täällä päin virallinen syy moiseen ansan tekoon? Nopeudet alenevat kohdassa, kun risteyksestä tehdään vaikeampi ja siten myös vaarallisempi.
                                                        Vähän vastaavia kotitiellä on useampi.. en tiedä onko kolmioita joskus ollut, mutta risteyksinä sellaisia, kun itse käännyt "päätielle" niin parempi ajatella se kolmio siihen tai muuten rytisee jo näkyvyyden vuoksi. Talvella lumet, kesällä puskat.

                                                        Jyväskylässä tosin noita kolmioita on aika hyvin käytetty kaupungin alueella, että jossain muualla ajaessa meinaa ihan unohtua, että on tasa-arvoisia risteyksiäkin siellä missä maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi olla kolmiot.

                                                        Comment


                                                        • Muistaako kukaan niin vanhoja aikoja, kun Pieksämäellä kaupungin läpi kulkevan nelikaistaisen valtaväylän risteävät kadut olivat tasa-arvoisia? Samoin lähes kaikki muutkin risteykset. Melko veemäistä ajella, kun sai koko ajan olla ns. varpaillaan.
                                                          Pari viikkoa sitten kävin Outokummussa ajamassa ja vaikka olin aikanaan kymmeniä kertoja sahannut eräänkin kadunpätkän, en enää muistanut, että useimmat risteykset siellä ovat tasa-arvoisia.
                                                          Sen mitä itse olen rapiat 28 vuotta autolla ajanut, sanoisin, että kyllä liikennesuunnittelu ja -ratkaisut ovat aika paljon edistyneet vuosien varrella.

                                                          Comment


                                                            Aikaskaalassa 20-30 vuotta parantunut varmasti, mutta skaalassa 10v ja vähän alle alamäki alkanut.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                              Tämä onkin hanurissa roikkumisen ohella suurin ongelma suomalaisessa moottoritieajossa. Opetetaankohan nykyisin autokoulussa moista?
                                                              Vasenkaista on moottoritiellä ohittamista varten. Aika usein näkee esim Helsinki-Tampere välillä autoja jotka ohittavat n. 1 - 5 km/h nopeuserolla oikeaan kaistaan. Mikäli näkee peilistä että siinä on auto takapuskurissa kiinni, niin sitten vaan vaihtaa itse oikealle kaistalle heti kun paikka tulee ja antaa nopeammin ajavien mennä ohi.

                                                              Huvittavinta on lukea ja kuunnella radiosta ihmisten valitusta siitä kuinka moottoritiellä ohitetaan oikealta. Miten se on edes mahdollista jos moottoritiellä ajettaisiin ohjeiden mukaan eli sitä oikeaa kaistaa? Pientareen kauttako ne ohittajat vetää ohi vai mistä? Itselleni ei tuollaista tilannetta ole koskaan kohdalle sattunut.

                                                              Saksassa moottoritieliikenne toimii erinomaisesti. Ihmiset seuraavat liikennettä molempiin suuntiin ja nopeammin ajaville anetaan siihen mahdollisuus. Suomessa on juurikin Minä, minä minä asenne ja aika usein nämä ovat niitä kavereita jotka ovat roikkumassa siinä moottoritien vasemmalla kaistalla ajaen 115 km/h kun se oman auton mittari on juuri tarkalleen 120 km/h kohdalla. Takana on 10 autoa jonossa 2 metrin välein toisistaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X