Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua (automaattisesta) nopeudenvalvonnasta ja rajoituksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    TM:ssä oli pääkirjoituksessa juuri puitu tuota lumisen talven vaikutusta kolareihin. Kun keli oli selkeästi ja pysyvästi aidosti talvinen, niin sitä osattiin ajaa sen mukaisesti. Jos se taas on epämääräistä mitä sattuu, ei osata arvioda enää mikä on hyvä vauhti, kun ei osata arvioda sitä keliä oikein.

    Osasyyksi mainittiin toki myös se, että ajotaidottomat ovat jättäneet autonsa tänä talvena suosiolla pihaan ja menneet julkisilla.

    Kaikki tilastot voi kääntä puolelleen tulkitsemalla niitä omien tarpeiden mukaan. Kuten aiemminkin jo todettua, kuinka moni esim. kehien kolareista tapahtuu ylinopeuksilla? Aika harva, väittäisin.

    Comment


      http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=2111438

      Lisää vain tolppia ja rajoituksia, niin ei tapahdu tämmösiä (on 50-alue sitten toi rantatie...)

      Comment


        Niin, olisiko ollut tuollaista ylinopeutta jos tuossa kohdassa olisi ollut kameravalvontatolppa?

        Comment


        • Hän puhalsi alkometriin 0,7 promillea.
          Luultavasti tälläkin jotain vaikutusta ollut kaasujalkaan..

          Comment


          • Ei taida kovin paljoa olla kameravalvontaa viidenkympin alueilla. Muissa keskusteluissa mainittu pakollinen alkolukko ja nopeudenrajoitin voisi jotain auttaakin.

            Comment


              Ei ole paljoa mutta on kuitenkin. Helsingissä Tuusulantien vaihtuessa Mäkelänkaduksi rajoitus on 50 km/h ja siinä on kameratolppa. Samaisessa kylässä on rautatieaseman edessä valvontakamera 30 km/h rajoitusalueella. Toki jokaiselle hiljaiselle kylätielle ei voi kameraa asentaa mutta kameroiden asentamisen pitäisi tarkoittaa sitä, että resursseja muuhun valvontaan jää enemmän.

              Comment


                Taas on tämmöinen viikko:
                http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...010/04/1108071

                Comment


                  nopeudenrajoitin voisi jotain auttaakin
                  Ai että sitten voisi ajaa enää 50km/h alueella vain sen 120-130km/h...

                  Comment


                    Sunnuntaina Iittalasta palatessa ammuskeli sinisiin pukeutunut pistoolimies puskista Turun suunnasta ajavia Auran kohdalla muutama sata metriä sen seittemänkympin alueella olevan tolpan jälkeen. Olikohan siinä menossa tehotarkkailu siitä, kiihdyttävätkö ihmiset tosiaan tolppien välillä?
                    Viimeksi muokannut Ipsi; 26.4.2010, 14:19. Perustelu: Väärä viikonpäivä

                    Comment


                    • Siinä vaiheessa, kun nopeudenrajoitin tulee pakolliseksi, se osaa ehkä ottaa huomioon ainakin vallitsevan tiekohtaisen rajoituksen.

                      Comment


                        Toivotaan, ettei tule sitä vaihetta. Mieluummin lehmien korvissa ne merkinnät ja kissojen niskoissa sirut kuin meillä.

                        Comment


                        • Uutta tekniikkaa...

                          Comment


                            Tuo tuleva rotisko voisi samalla valvoa lennosta rengaspaineita, ylikuormaa, vireystilaa, mankan räpläämistä jne näin aluksi. Päättävissä elimissä asuu tosiaan pieni piru, kohta meillä luojan pikkukusiaisilla on jokaisella pieni siru.

                            Comment


                              Tuon tekniikka kyllä kiinnostaa. Kuiteskin noita turvavöitä on eri värisiä kuten on ihmisten vaatteita. Millä toi kamera muka näkee musta vyön musta vaatteen päältä?

                              Comment


                              • Ihme kitinää ihan selvästä aiheesta: turvavyötä käytetään aina auton liikkuessa. Piste. Mikä siinä on niin vaikeaa lakia noudattavalle ihmiselle hyväksyä se tosiseikka, että liikenteessä on myös piittaamattomia, jotka eivät välitä rajoituksista ja joiden mahdollisten onnettomuuksien seuraukset ja kustannukset koituvat valtion sekä veronmaksajien kannettavaksi.
                                Pelkkä ylinopeus tai turvavyön käyttämättömyys harvemmin aiheuttaa onnettomuuksia.
                                Ylinopeus nostaa selkeästi sekä onnettomuusriskiä että mahdollisen onnettomuuden seurauksien vakavuutta. Turvavyön käyttämättömyys sinällään tuskin nostaa onnettomuusriskiä, mutta lisää selvästi onnettomuuksien seurauksien vakavuutta. Ei tarvita suurtakaan nopeutta (ylinopeudesta puhumattakaan), kun mahdollisessa törmäyksessä vyöttämätön auton matkustaja lentää autosta ulos ja seuraukset ovat aina vakavat.
                                Ei hyvää päivää. Kontrolliyhteiskunta kyyläyslaitteineen menee ihan sairaaksi. Keskityttäisiin valvomaan todellisia ongelmia!
                                Kun tuon kirjoittaja seuraavan kerran viikonloppuyön pikkutunneilla nakkispudarin jonossa pienessä päihteessä vahingossa tönäisee väärää henkilöä ja saa joutuu pieksetyksi, tämä varmaan kiittelee sitä, että torin kulman poliisin valvontakameraan tuolloin tuntemattomaksi jääneen tekijän tuntomerkit tallentuvat ja tekijä saadaan edesvastuuseen.

                                Comment


                                  hme kitinää ihan selvästä aiheesta: turvavyötä käytetään aina auton liikkuessa. Piste.
                                  Juu ei tuossa mitää, ite tuntee olonsa alastomaksi ilman vyötä. En varmaan oo ajanu metriäkään ilman vyötä. Mutta se ei oo tässä se juttu vaan orvelimainen holhousyhteiskunta, eihän me semmosta haluta... eihän...?

                                  Comment


                                  • Tuo siis ilmeisesti kuvaa kaikki ohikulkevat autot, ja kuvien joukosta poimitaan mm. turvavyöttömät ja mahdollisesti myös kännykkään puhuvat. Jatkossa vastaavilla valvotaan myös keskinopeuksia.

                                    Jos kuvaustekniikka säilyy nykyisenä niin salamavalon välke yöaikaan voi kyllä muodostaa kohtalaisen suuren riskitekijän.

                                    Comment


                                    • Käsittääkseni automaattisesta kameravalvonnasta Suomessa ilmoitetaan liikennemerkillä, joten asian ei pitäisi tulla yllätyksenä.

                                      Tuskin kukaan kiistää sitä, että peltipoliisien sijaan poliisi voisi valvoa näkyvästi "oikeisiin ongelmiin puuttuen", kuten tuossa lehtijutun kommenteissa nuristiin. Sunnuntaina ajelin kuutostietä Joensuun suuntaan ja vaikka tien varrella on kameratolppia melko säännöllisesti, oli myös poliisipartioiden läsnäolo huomattava.

                                      Jo tällä hetkellä ylinopeuskameroiden kuvista paljastuu ylinopeuden lisäksi "oikeita ongelmia" kuten katsastamattomia autoja, kännykkään puhuvia, vyöttömiä. Näitähän me emme kai halua liikenteeseen?

                                      Comment


                                        Olivat ruuvanneet tolppien rajoja vissiin alemmas, kun palttiarallaa ~85 nopeudella välähti tolpassa. Jonossa ajelin ja edellä menneellä ei välähtäny.
                                        Käykää ny joku Laihian Hulmilla testaamassa, että onko näin :)

                                        Comment


                                          Vielä kun saatais noihin mikrofonit kuuntelemaan liian kovaäänisiä pakoputkia ja pakokaasuanalysaattorit perkaamaan viriviri tai käyntihäiriöiset autot pois liikenteestä.

                                          Comment


                                          • Ja etälamautinjärjestelmä, millä lakia rikkova kulkuneuvo hyydytetään välittömästi tien sivuun odottamaan poliisipartion saapumista. ;>

                                            Tätä nykyähän esim. motoristien ei tarvitse automaattivalvonnasta välittää.

                                            Comment


                                              Kohta jokunen kamera käännetäänkin kuvaamaan tolpan ohittaneita takaviistosta? Kun kerran kuskin tunnistus ei enää välttämätöntä ole. Siinähän tulee moponkin rekkarit kuvaan.

                                              Comment


                                                Otan mieluummin nakkijonossa turpaan kuin elän siru niskassa jatkuvan absoluuttisen valvonnan alla.

                                                Palatakseni aiheeseen, en näe edelleenkään, että lievä nopeusrajoituksesta joustaminen aiheuttaisi itsessään mitenkään onnettomuuksia.
                                                Viimeksi muokannut jasso; 27.4.2010, 15:30. Perustelu: dumppi asennettu, ettei sakkaa

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                  Vielä kun saatais noihin mikrofonit kuuntelemaan liian kovaäänisiä pakoputkia ja pakokaasuanalysaattorit perkaamaan viriviri tai käyntihäiriöiset autot pois liikenteestä.
                                                  Saksassa tuota tienvarsipäästömittausta on kuulemma kokeiltukin. Tulos mukamas saadaan lennosta..? Totta vai huhua?

                                                  Comment


                                                    Ja etälamautinjärjestelmä, millä lakia rikkova kulkuneuvo hyydytetään välittömästi tien sivuun odottamaan poliisipartion saapumista. ;>
                                                    Samanlainen haarukka sinkoutuu auton kylkeen, kuin Fast anf the furious leffassa :)

                                                    Comment


                                                      Ja etälamautinjärjestelmä, millä lakia rikkova kulkuneuvo hyydytetään välittömästi tien sivuun odottamaan poliisipartion saapumista. ;>
                                                      Ääriesimerkkinä telemetrisen laitteen ominaisuuksista on se, että tarvittaessa sillä voi etälamaannuttaa auton moottorin. Kaliforniassa poliisi on jo hyödyntänyt GM:n järjestelmää ja pysäyttänyt autovarkaita sammuttamalla näiden moottorit - kauko-ohjaamalla, nappia painamalla.
                                                      Edellisellä sivulla oli linkki koko uutiseen, mistä em. lainaus.

                                                      Comment


                                                      • Ei tarvitsisi mielestäni kyllä tuota liikenteen valvontaa parantaa. Siitä ei tule yhtään mitään jos jokaista liikettä valvotaan. Siinähän menee järki.

                                                        Comment


                                                          Näköjään tällä viikolla uusittu nuo viime talvena kaadetut kameratolpat Vammala-Huittinen välillä valtatiellä 12.

                                                          Hyvin näyttää aamun työmatkaliikenteeseen haitariliike löytyneen parin päivän harjoittelulla. Kai se on kuin polkupyörällä ajo.

                                                          Kukahan ne tällä kertaa kaatais...

                                                          Comment


                                                          • Vapaan nopeuden puolestapuhumista Saksassa:

                                                            http://www.130-danke-nein.de/

                                                            Antakaa kannatuksenne autoturistina ja levittäkää linkkiä eteenpäin.
                                                            Ort-kohtaan : Europa-Union
                                                            Viimeksi muokannut Tommy200rs; 10.5.2010, 15:29.

                                                            Comment


                                                            • Tätä nykyähän esim. motoristien ei tarvitse automaattivalvonnasta välittää.
                                                              :-D
                                                              Joskus kun "joku on nähnyt" kameran tolpassa ollessaan liikkeellä moottoripyörällä, ihan testimielessä kohtuullista nopeutta tolppaan ja mitään ei käynyt.
                                                              Noissa kun ei välttämättä ole paljoakaan magneettista materiaalia, ja ilmeisesti noiden "silmukat" ei reagoi niin hyvin alumiiniin ja muoviin.

                                                              Niin joo, ajoin Saksassa Stuttgartin liepeillä olevassa pienemmässä kaupungissa autolla kameraan, ylitys karvan vajaat 30km/h alueella jossa 50km/h.
                                                              Sakko tuli jälkeenpäin autovuokraamon kautta, ja se oli laskutuslisineen 27e.
                                                              Täällä luultavasti olis katkottu kädet ettei pysty enää moiseen lähes kannibalismiin rinnastettavaan laittomuuteen ja ihmisyyden loukkaukseen.
                                                              *thumbs up* Soviet Finland!
                                                              Viimeksi muokannut cancermann; 14.5.2010, 01:52. Perustelu: muistoja tulvahti mieleen

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X