Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VM 2006 3.0TDI Q -Kardaanin laakeristo viallinen / Tuonitauton takuu Suomessa / EU:s

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VM 2006 3.0TDI Q -Kardaanin laakeristo viallinen / Tuonitauton takuu Suomessa / EU:s

    Ostin A6 3.0TDI Quattron VM-06 yksityiseltä henkilöltä n 2 kk sitten.
    KM-oli 52.000km. Olen aina hieman vierastanut tuonti-autoja mutta
    paikallisella AUDI-Centerillä Suomi) kun näytettiin auton huoltohistoriaa ym näytti kauppa olevan allekirjoittaneelle hyvä kauppa.

    Kyseessä on luxus-yksilö, kaikilla herkuilla! Ilmajousitukesta sisävalo-paketteihin, kattoluukusta sporttinahkapenkkeihin jne.
    Kaveri joka myi autonsa oli itse hakenut auton Saksasta 1,5v aikaisemmin ja ottanut siihen extra-takuun (voimassa 1v)

    Nyt, 2kk auton oston jälkeen alkoi ilmenemään ongelmia. Auton ollessa kylmä kuului outoa ääntä (vinguntaa) ja auto vietiin Audi Centeriin. Tutkinnan jälkeen löytyi selitys; kardaanin laakeristo viallinen ja vaihdettava ( arvio 2000-2500? )!!!

    Tiedustelin muutamalta huoltokaverilta / myyjiltä, onko tällaista vikaa ennen tullut näin tuoreessa, vähän ajetussa ja varsinkin tämän hintaluokan autossa vastaan? Vastaus oli jyrkkä EI. Kommentti olikin että, kyseessä on mitä ilmeisemmin valmistusvika, ei kannata huolestua.

    Maahantuonnilla oli kuitenkin toisenlaisia uutisia, he eivät
    ota näihin kantaa kun auto EI ole Suomesta ostettu vaan on tuontiauto.
    Valittelivat tilannetta ja toivottivat hyvää jatkoa :D

    Autot ovat täynnä kuluvia osia ja jos kyseessä olisi esim jarrulevyt, pakoputkisto ym tilanne olisi toinen. Nyt on kuitenkin
    kyseessä osa/ osat joiden kuuluisi tämän luokan autossa kestää huomattavasti pidempään. Huoltomieskin
    ihmetteli, että miten tuo osa voi olla viallinen, sen kun ei edes teoriassa pitäisi edes kulua.

    Suositeltiin ottaa yhteyttä Saksaan, mistä auto on ostettu.
    Tämä tehtiin jolloin liikkeestä vastattiin 10min että
    valitettavasti auton takuu on umpeutunut ja että he eivät ota
    mitään kantaa....

    Hienoa toimintaa :D

    Nyt kysynkin neuvoa, jos joku tietäisi miten kannattaisi edetä?

    #2
    Kertoivatko yhtään tarkemmin milla tavalla oli vialliset laakerit? Ja mitkä niistä? Ristinivel, päätymurrokset vai mitkä? Hinnasta päätellen vaihtaisivat koko kardaanin.

    Yks vaihtoehto on kait ottaa yhteyttä suoraan tehtaalle, tiedä sitte onko mitään hyötyä siitäkään.

    Comment


      #3
      Eipä kardaanissa ole kuin yksi kannatinlaakeri, ja sitä ei saa uusittua kuin vaihtamalla koko kepin.
      Harrastelemalla ehkä, mutta varaosana sitä ei tiskiltä saa.
      Viimeksi muokannut Jartsake; 21.2.2009, 14:18.

      Comment


        #4
        Valmistajalla on vissiin EU-alueella vastuu tuotteistaan. Laittavatko sitten paikallisen maahantuojan korjaamaan ja laskuttamaan tehdasta vaiko lennättävät korjaajat itse paikalle härmään lienee valmistajan asia.

        Maahantuojalla ei periaatteessa ole velvollisuutta korjata takuuseen tuollaista, mutta jos joustaisivat ja oma-aloitteisesti keskustelisivat pääkonttorin kanssa antaisivat ehkä sytykkeen asiakkaalle jos vaikka sittenkin tulisi toiste siihen lasipalatsiin. Jos vaikka seuraavan ostaisi sieltä?

        Nykymenolla suomiautohysteriassa maahantuoja ei kyllä kovin paljon pointseja keräile.

        Kai siitä kardaanista sen kannatinlaakerin saa vaihdettua. Tai sitten www.bildelsbasen.se tai www.varaosahaku.fi toista kokonaista kardaania metsästämään. Tuolla varaosahinnallahan teettäisi kokonaan uuden.

        Comment


          #5
          Käyköhän tuohonkin (noin uuteen) se bemarin laakeri, jota saa ilman, että ostaa kardaanin kanssa?

          Comment


          • #6
            Tuolta osaavat parhaiten vastata: Euroopan kuluttajakeskus

            esim. http://www.ecc.fi/Page/44fe3d0e-fc64...47ab86487.aspx ja http://www.ecc.fi/Page/979bddd3-f97a...a02659b10.aspx antavat jotain osviittaa. Mutta noin periaatteessa ensisijainen vastuu on saksalaisella myyjällä saksalaisten säädösten mukaisesti. Takuun alaisissa asioissa ei paikallisella edustajalla olisi varaa mukinoida.

            EDIT; Enpä huomannut tuota, että auto on ostettu Suomessa yksityishenkilöltä. Siinä tapauksessa korjaus taitaa mennä omaan piikkiin ellei valmistaja tai valmistajan paikallinen edustaja suostu asiasta neuvottelemaan. Kannattaa myös varmistaa että kyseessä todella on laakerivika.
            Viimeksi muokannut liki; 21.2.2009, 15:57.

            Comment


            • #7
              Mun ymmärtääkseni takuun voimassaololla ei ole mitään tekemistä ton asian kanssa.
              Jos tuote on ollut viallinen, niin se kuuluu valmistajan virhevastuun mukaisesti korjata veloituksetta. Virhevastuu on laissa määrätty, toisin kuin takuu, joka on vain myyjän antama lisäetu.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja vette73
                Mun ymmärtääkseni takuun voimassaololla ei ole mitään tekemistä ton asian kanssa. Jos tuote on ollut viallinen, niin se kuuluu valmistajan virhevastuun mukaisesti korjata veloituksetta. Virhevastuu on laissa määrätty, toisin kuin takuu, joka on vain myyjän antama lisäetu.
                Näin itsekkin uskoin / toivoin mutta Maahantuonnilta tuli viesti että
                he ovat jo "jutustelleet" Saksan pään kanssa ja yhteinen kanta pysyy siinä, että kun auto on "ohittanut" virallisen maahantuonnin kanavan, kantaa Ei oteta.... Mitään järkeähän tuossa lauseessa EI ole!

                Olenkin päättänyt vielä ottaa suoraan yhteyttä Saksaan, Ingolstadtin tehtaaseen (asiakaspalvelunumeroon) ja yrittää sitä kautta. Voi olla, että ihan turhaan mutta yritetään kuitenkinn. Se vain vaikeuttaa kun kukaan ei tunnu tietävään tarkkaan mihin minun kannattaisi kontaktoida. Suomen maahantuonti ja jälkimarkkinointipäällikkö kun ei suostunut antamaan minullemitään yhteystietoja muita kun www.audi.de.
                Kiitoksia vain.

                Alkuperäinen kirjoittaja jari_koski Näytä viesti
                Eipä kardaanissa ole kuin yksi kannatinlaakeri, ja sitä ei saa uusittua kuin vaihtamalla koko kepin.
                Harrastelemalla ehkä, mutta varaosana sitä ei tiskiltä saa.
                Näin juuri kerrottiin että laakeri rikki ja jotta vika saadaan korjatuksi, koko setti vaihdetaan...

                Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                Tuolta osaavat parhaiten vastata: Euroopan kuluttajakeskus

                esim. http://www.ecc.fi/Page/44fe3d0e-fc64...47ab86487.aspx ja http://www.ecc.fi/Page/979bddd3-f97a...a02659b10.aspx antavat jotain osviittaa. Mutta noin periaatteessa ensisijainen vastuu on saksalaisella myyjällä saksalaisten säädösten mukaisesti. Takuun alaisissa asioissa ei paikallisella edustajalla olisi varaa mukinoida.

                EDIT; Enpä huomannut tuota, että auto on ostettu Suomessa yksityishenkilöltä. Siinä tapauksessa korjaus taitaa mennä omaan piikkiin ellei valmistaja tai valmistajan paikallinen edustaja suostu asiasta neuvottelemaan. Kannattaa myös varmistaa että kyseessä todella on laakerivika.
                Olin yhteydessä myyjään (myyjäliikkeeseen Audi Zentrum Regensburg Gmbh) josta vastaus tuli 10min takaisin, heillä EI ole mitään vastuuta tästä autosta, osto tapahtunut yli 1v sitten (1,5v) ja auto oli silloin "täydellisessä kunnossa"..

                Tämä siis oli vastaus vaikka alkuperäinen ostaja olisi ollut yhteydessä
                Viimeksi muokannut 8866; 22.2.2009, 13:07. Perustelu: Yhdistin

                Comment


                • #9
                  Tiedoksi, että jos haluat vanhan kardaanin korjata niin Ko-Met Oy ja siellä Eklund vaihtoi vm 2003 ja silloin 100.000km ajettuun A6eeni kardaanin ristinivelen ja kaikki laakerit. Hintaa kertyi muistaakseni jotain 380e. Paikka sijaitsee Juvanmalmilla ja ottavat mieluummin pelkän kardaanin hoitoon eli joku muu saa/joutuu purkaa ja kasata kardaanin. Vähän jäi kardaani jurisemaan n. 100km/h vauhdissa, mutta täältä lukemani mukaan sekin lienee enempi ominaisuus kuin vika Audeissa.

                  Tämä siis tiedoksi ja vaihtoehtona taistelulle takuun kanssa.

                  Comment


                    #10
                    Niin, siis kuuluuko se ääni vaikka auto olisi paikallaan, esim D päällä ja käsijarru päällä. Eli tuleeko ääni vain liikkuessa ja riippuuko se suoraan nopeudesta.

                    Comment


                    • #11
                      Kohtelu on aivan samaa niin Suomi kuin muualta ostetuissa autoissa. Nim. keraamiset hehkut poikki huollon toimesta.

                      Comment


                        #12
                        Minä en näe tässä mitään erikoista. Vika on ilmennyt 2kk omistamisen jälkeen.
                        Auto on ostettu yksityishenkilöltä Suomesta. Ei takuuta täten.
                        Auton myynyt henkilö on tuonut auton Saksasta 1,5v sitten. Autossa on on ollut 1v ylimääräinen takuu Saksan liikkeen toimesta. Tämä on mennyt täten myös umpeen. Ei siis takuuta.

                        Sitten tullaan tilanteeseen, että Audin edustaja Suomessa ei ota hommaa hoitaakseen. No en tiedä pitäiskökään. Ei ole heidän toimittama auto. Hyvää markkinointia se tietysti olisi, mutta kun kyseessä on jotenkin katkera firma tuontiautoille niin lopputuloksen arvaa.

                        Ainoa, joka siis tähän voisi ottaa kantaa on valmistaja.
                        52tkm on tietysti liian vähän tälläisessä osassa. Selvästi siis jokin materiaalivika osassa täytyy olla.

                        En lähtisi syyttämään tästä ketään. Huonoa säkää. Syyttää ei saa myöskään sitä, että on tuontiauto. Toki, jos olisi Suomessa alunperin myyty auto, voisi maahantuoja olla eri asenteella liikenteessä. Hieman skeptinen olen tuonkin suhteen. Sillä on kuitenkin päästy hyvä tovi ajelemaan, joten luultavasti joutuisi itse maksamaan jotain. Liikkeestä ostettuna maksaja tuolle luultavasti löytyisi.

                        Onhan autossa täysi huoltokirja?

                        Comment


                        • #13
                          Petri sen sanoi.

                          Jos ostaisin auton, niin tekisin kaupat autoliikkeessä kotimaassa.

                          Comment


                            #14
                            Tai ostaisin sen merkkisen auton että tämmöiset asiat hoituu. Tää tuontiauto ja ongelmat yhdistelmä taitaa olla audin kohdalla aika murheellinen yhdistelmä. Mersun ja BMW:n kohdalla moni asia on hoitunut tuontiautonkin kanssa kuntoon. Eipä siinä, jos maahantuojan linja on toi, niin minkäs teet. Kannattaa kuitenkin lohduttautua sillä, että jos olisit ostanut autosi liikkeestä olisi se ollut ainakin tuon kardaanin verran kalliimpi, jos edes riittää. Kyllä nyt yhdelle kardaanille täytyy tästä maasta korjaaja löytyä. Jos ei merkkiliike korjaa, niin varmasti joku muu sen tekee.

                            Comment


                              #15
                              Minä en sanonut, että auto pitää ostaa Suomesta ja autoliikkeestä :)
                              Varmuuden vuoksi ostaisin auton liikkeestä, maalla ei niin väliä (EU:n alueella)
                              Tässä tapauksessa varmasti olisi aivan sama tilanne jos yksityinen myyjä olisikin ollut jo Saksassa.

                              Eipä tuo maahantuoja varmaan omia tuomiaankaan nyt takuun jälkeen kovin helposti korvaile.

                              Comment

                              Working...
                              X