Singaporelaiset taksikuskit manuaalilodjuisilla Toyota Crownilla eivät osaa pitää tasaista nopeuttaa muuten kuin pumppaamalla kaasua. Prkl olo on kuin laivassa pään heiluessa eestaas kun moottoritiellä ajetaan jonossa tyyliin, kaasua, nosto, kaasua, nosto, kaasua.... Pätee varmaan 70% kuskeista ja tekee itsellä melkein mieli sieltä takapenkiltä ruveta tunkemaan jalkaa kaasulle.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ärsyttäviä maneereja ratissa
Collapse
X
-
Ai niin ja joo.. Kun kaistaa vaihtaa niin täytyy vilkkua näyttää "comfortvilkkumaisesti" kolme vilkautusta. Ei kaksi, ei neljä vaan kolme. Onneksi comfort-vilkkusarjat on jo odottamssa asennusta niin pääsee tuostakin eroon.
Comment
-
Luin kauhulla teidän juttuja hallintalaitteita räpläävistä repsikoista.
Comment
-
Vaihteenrenkkausmaneeri on täälläkin tuttu. Ensimmäinen autoni, Escort 1.3 omasi niin jäätävän arvontalaatikon (5v), ettei kyseisessä autossa mennyt ykkönen silmään kuin kakkosen kautta. Kerran ajokorttikin tuli tuolla autolla ajettua niin ei ihme, että meneeri jäi joiksikin vuosiksi päälle. Seuraava auto sen vasta jonkin ajan päästä kadotti. Myös valoissa olen pitänyt aina vapaalla ja kytkin ylhäällä manuaaliautoja.
Tänäkin päivänä vaivaava maneeri on selvästi kaivonkansien, töyssyjen ja jääkökköjen väistely. Säästää alustaa :P
Jonkunlainen maneeri lienee myös tuulilasin pyyhkimisen välttäminen säästämistarkoituksessa. Saa sataa melko paljon, ennenkuin pyyhin lasia käyttämättä pissapoikaa... + loputtomasti muuta pilkunviilausta. Auringon varjoakin tarkempi voi vissiin olla, nostaa vaan turhaan verenpainetta.
Comment
-
No yksi tapa/tyyli, mikä ottaa pattiin on se, kun jotkut ihmiset ajaa naama kiinni tuulilasissa ja penkin ja ratin välissä ollaan niin tiukasti, ettei turvavyötä tarviis ollenkaan.
Kuski oli nimenomaan tuollainen ratti navassa ajaja. Seuraavan kerran kun ne taas olivat tulossa ohitse, vedin itse penkin niin eteen kuin sain ja parhaani mukaan esitin tätä kyseistä kuskia. Kaverin mukaan neitien naamat oli kääntynyt mutruun ja siihen loppui ohittelu.
Toivottavasti kuski oikeasti loukkaantui henkisesti minun imitoinnista :)
Comment
-
Välikaasu
ABC:llä kun on ajanut nyt 150 tkm olen päässyt tuosta feikki- välikaasu ilmiöstä ( tai siis moottorinohjaus tekee sen itsenäisesti)
BMW 2002:sella tupla 45:silla webereillä kaverit aina tiesi avata kämpän oven kun kävelin parkkipaikalta sinnepäin- olivat jo kuulleet murahteluista että olin tulossa. Selityksenä toki että noissa oli kaasu todella herkkä ja oli helpompi sovittaa vaihtaminen jos oli hieman liikaa kierroksia kuin jos oli liian vähän. Olen toki myös ajanut synkronoimatonta laatikkoa ja silloin käyttänyt ihan oikeata välikaasua ja tuplapoljentaa.
Webereissä vaan kiva soundi.....
Comment
-
No yksi tapa/tyyli, mikä ottaa pattiin on se, kun jotkut ihmiset ajaa naama kiinni tuulilasissa ja penkin ja ratin välissä ollaan niin tiukasti, ettei turvavyötä tarviis ollenkaan.
Comment
-
Muiden maneereista ärsyttävimpiä ovat seuraavat:
1. Punaisia päin ajelu, aivan liian yleistä nykyisin
2. Puskurissa roikkuminen
3. Kiihdytyskaistalla kuuttakymppiä ajelu
4. Vasemman kaistan blokkaaminen ajamalla siellä samaa nopeutta mitä oikean kaistan liikenne kulkee
5. Neljänkympin alueella kolmeakymppiä ajelu.
Itse en luonnollisestikaan ärsytä muita omilla maneereillani liikenteessä :)
Comment
-
Itsekin olen kepinvatkaaja tyyppiä. Tosin vatkaan sitä valoissa ikäänkuin sivusuunnassa vapaalla. Tuosta Janinkin mainitsemasta steppaamisesta hidastaessa olen päässyt eroon. Itselläni ei b-ascona tahtonut varsinkaan kostealla kelillä pysyä kylmänä käynnissä. Siitä tuo tarttui aikoinaan kuten välikaasukin. Tuli ajeltua sujuvan laatikon takia usein ilman kytkintä tuolla kulkineella. Muiden ärsyttäviä maneereja en rupea edes luettelemaan. Saattaa serveri kaatua. (ihan kuin itse en aiheuttaisi ärsytystä kellekkään)
Comment
-
Mullakin on sama ongelma, kuin valtsulla. Tulee valoissa monesti haettua sitä ykköstä, vaikka ei tarvitsisi.
offtopickina tai kyseessä on maneeri?: Yhdellä ryypyreissulla oli naiskuljettaja. Satasen nopeusrajoituksella hän yhtäkkiä jarrutti ja pysähtyi tien sivuun. Kysyttiin, että mistä on kysymys. Vastaus kuului, että häneltä meni kesken ajon vaihdekaavio sekaisin. Loppumatkan hieman pelotti, vaikka olikin nauttinut...Viimeksi muokannut 0200797; 26.2.2009, 22:14.
Comment
-
Pöh ei tuo mitään. Tunnen erään naiskuskin, joka naisporukan kanssa illanviettoreissulta palattaessa yöllä ajaessa pitkiä päälle laittaessa kytkikin kaikki valot pois päältä. Sitten mentiin kuulemma sokkona jonkin tovi yleisen huudon ja rukoilun saattelemana, ennen kuin ne valot taas löytyivät.
Eräs kyytiläisistä totesi jälkikäteen, että ei enää sen kyytiin istu. Tuo kyseinen kuski kävi muuten muistaakseni vähintään 3 kertaa ajokokeessa kunnes sai kortin hyväksytysti. Ilmeisesti säälistä :)
Comment
-
Ite ei onneks liiemmin tuota keppia tule vatkailtua.. sehän kuluttaa kaikkea :)
Välikaasuun ja poljentoihin tuli totuttua tukkirekan ratissa.. Füllerin laatikko on edelleen paras!
Kaivonkansia väistellään ja olen pakkomielteinen kuuntelemaan kaikkia (ylimääräisiä) ääniä mitä kulkineesta kuuluu. Vaimo välillä kuittailee et taas se vainoharhane kuuntelee..
Liikennevaloihin kyllä moottorijarruttelen/hidastelen jo reilusti aikasemmin. Usein siten välttää pysähtymiset. Moni takanatulija ei varmaankaan tykkää, mutta tässä asiassa se nyt ei hirveesti kiinnosta.
Eniten muissa varmaankin ärsyttää ohittaminen ja tunkeminen heti eteen. Ite tulee pidettyä kohtuullinen turvaväli jo tuulilasin ja konepellin kiveniskuilta suojelun takia. Sitten joku urpo ruuhkasella moottoritiellä ajelee takana ja tämän on pakko päästä yhdestä autosta ohi juuri pitämääni väliin niin, että rapa ja kivet roiskuu..
Comment
-
Talvella liikennevaloissa pitää yrittää aina päästä jonon ekaksi.
Vaihetta tulee rumpattua 1 ja vapaan välillä.
Ilmastointi pitää olla aina tasaluvussa.
"hehkuttaminen" vaikka ajan bensalla.
Lähes aina tulee käynnistettyä auto ovi auki, kuulee ääntääkö venttiilit + radion sammutus ennen kun ajan talliin.
Comment
-
"hehkuttaminen" vaikka ajan bensalla
Muista mahdollisista maneereista pitäs kysyä muilta, itse niitä ei välttämättä huomaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viestiOmista maneereista tunnistan myös tuon. En ikinä starttaa autoa ennen kuin virrat on olleet päällä muutaman sekunnin. Ei kyllä mitään hajua mistä tapa tullut...
Muista mahdollisista maneereista pitäs kysyä muilta, itse niitä ei välttämättä huomaa.
Comment
-
Vieras
Comment
-
Hehkutus bensakoneella - Hondassa piti kuunnella että pumpun rele napsahti (ja moottorin häiriövalo sammui) ennen starttia niin lähti ärhäkämmin käyntiin. Vieläpä kun ko. releessä oli joskus häikkää eikä aina voinut olla varma että se naksahtaa.
Tapa jäi elämään, pitää odotella että Audin mittarissa sammuu merkkivalot ennen starttia. Tosin tästä alan jo pääsemään pikkuhiljaa eroon.
Uudempi maneeri on vaihdekepin heitteleminen D:n ja tipin välillä ilman järkevää syytä.
Eräällä kaverilla oli tapana ajaessaan pitää kiinni käsijarrukahvasta ja painella sen vapautusnappia jatkuvalla syötöllä, pitemmän päälle alkaa todella ottamaan päähän. Samainen kaveri myös kyydissä ollessaan painelee kaikkia mahdollisia nappeja ja kytkimiä, ylipäätään jos jotain voi säätää, niin säädettävä on...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kiloWatti Näytä viestiMiten teillä on aikaa katsella jotain muita autoilijoita ja niiden maneereja liikenteessä?
Comment
-
Vieläkö joku nykyään vaihtaa kytkimen osia erikseen?? Painelaakeri kyllä kestää levyn iän vaikka seisoisikin valoissa kytkin pohjassa. Jos laakeri siitä kuluu, todennäköisesti kuluu levykin jatkuvista liikkeellelähdöista vaikkei erityisesti luistattaisikaan.
Välikaasua ja kaksoispoljentaa tuli armeijan kuorma-autoissa jonkun verran harrastettua, vaikkei Fullerilla päässytkään ajamaan. Sen jälkeen ehkä pari kertaa huvin vuoksi koittanut HA:lla.
Manuaalista comfortvilkutusta käytän itsekin välillä.
Miten teillä on aikaa katsella jotain muita autoilijoita ja niiden maneereja liikenteessä?
Yksin pidempää matkaa ajellessa ärsyttää tylsyyden torjumiseksi tapahtuva naaman vääntely, kielen naksuttelu, viheltely yms. Tästä seuraa suun kuivuminen ja jos ottaa kostuketta, on taukopaikalle tai perille saapuessa armoton kusihätä. :-/ Parempi vaikka imeskellä jotain kovia karkkeja ja juoda vain vähän.
Yksi perversio on kerätä polttoaineiden hintoja reitin varrelta ja pistää ne nettiin...
Comment
-
Omalta kohdalta tulee ehkä liikaaki seurattua tuota hetkellistä kulutusta. Yleensä jos matka-ajos ei pienellä kaasun nostolla tipahda siihe seittemän litran nurkille ni heti aina rupee miettiin et mikä vikana. Vastatuuli ku vaikuttaa huomattavasti tuohon, ja yleensä sää muutenki. Kesärenkaat eniten, ainaki omalta kohdalta.
Comment
-
Ei herättele bensakoneessa mitään :) Tosin ihan hyvä on odottaa esim. ajonestovalon sammumista ennen käynnistystä. Ja eikö niiden Xenonien kannataisi odottaa syttyvän vasta kone käynnissä? Akun varassa kuitenkin sieltä pakkasesta lähdetään.
"Comfort-vilkuttamisesta" jää jotenkin sellainen kuva, että kesällä sitten veivataan ikkunaa ranneliikkeellä ja sanotaan "srrrrrrrrr" :)
Comment
-
Itse omaan seuraavat "säätämiset" ajaessa:
1.Vaihdekepin vatkaaminen, kuten monella muullakin
2.Käsijarrun nappulan räpeltäminen
3.Jatkuva tarkistaminen, onko pitkät päällä vai ei
4.Tuuli-/takalasia pestessä tulee aina seurattua, alkaako jostain valumaan nestettä pyyhitylle alueelle. Jos valuu, niin AINA tulee pyyhittyä uudestaan.
5. Sormien hakkaaminen rattiin musiikin tahdissa.
6. Liikennevaloissa tulee valutettua aina pakosti eteenpäin, mutta jos näin ei tapahdu, niin on tapana raapia niskaa/kaulaa/takaraivoa/nenää.
Muuta ei tähän hätään muista. ;D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiEi herättele bensakoneessa mitään :) Tosin ihan hyvä on odottaa esim. ajonestovalon sammumista ennen käynnistystä. Ja eikö niiden Xenonien kannataisi odottaa syttyvän vasta kone käynnissä? Akun varassa kuitenkin sieltä pakkasesta lähdetään.
"Comfort-vilkuttamisesta" jää jotenkin sellainen kuva, että kesällä sitten veivataan ikkunaa ranneliikkeellä ja sanotaan "srrrrrrrrr" :)
Esim. isäni bensa V70:ssä "hehkutus" lyhentää starttia, sillä kun virrat kääntää päälle bensapumppu nostaa paineet ylös käynnistystä varten.
Comment
-
4.Tuuli-/takalasia pestessä tulee aina seurattua, alkaako jostain valumaan nestettä pyyhitylle alueelle. Jos valuu, niin AINA tulee pyyhittyä uudestaan.
Itse kuulun muuten sitten niihin, jotka säästää viimeiseen asti pyyhkijän sulkia. Ei tarvitse sadetunnistinta, kun aina kuulee kyllä vierestä milloin olisi syytä pyyhkiä lasia=)
Comment
Comment