Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ärsyttäviä maneereja ratissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Itselläni ei ole ärsyttäviä maneereja, mutta muilla on;-)

    Hanttarin ärsyttävyyden huippu on oikealle katsoessasi katsoa samaan suuntaan kurkistaen b-pilarin etupuolelta, peittäen näkyvyyden. Syndroomaan kuuluu se, ettei pikku vinkkiä ymmärretä ja pikatilanteessa kädellä siirretty pää lähenee omaasi hölmistynyt ilme naamallaan.

    Kanssa-autoilijoiden ärsyttävimmät ovat:

    1 puskurissa roikkuminen, jota seuraa mahdollisesti :
    2 ohitus, jonka jälkeen hiljennetään niin, että itse joudut laskemaan vauhtia, sitten:
    3 Kiihdytys silloin, kun yrität ohittaa
    4 Vasemman kaistan käyttö silloin kun on kiire, mutta ei uskalleta ajaa edes muun liikenteen vauhtia

    Vieressä jarruttelu ja penkin reunojen puristelu on ärsyttävää ja provosoi ripeämpiin suorituksiin liikenteessä.

    Jotkut ihmiset katsovat olevansa musiikin ylimmäisiä ylipappeja. Tuovat oman musiikkinsa tai virittävät oman suosikkikanavansa aivan kuin muita ihmisiä ja heidän väärää musiikkimakua ei tarvitsisi mitenkään noteerata.

    Itse pyrin aina olemaan ratin takana, koska silloin ajan vähemmän...

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
      Tää ärsyttää ihan helvetisti. Eniten vituttaa kun esim. kesällä kun auto seisonu paahteessa ja lähen ajamaan ja joku kaveri istuu kyytiin. Niin tämä alkaa ruuvaamaan lämpötilaa johonki 14 asteeseen.

      Sitten siinä hyvin rauhallisesti panen takaisin 19-20astetta ja sanon sille tyypille, että eiköhän anneta tuon vehkeen ite säätää tuo lämpötila kohdalleen. Pari minuuttia ja kabiini alkaa olla mukavan viileä...

      Emäntä teki ennen aina tuota, että kun istu kylmään autoon niin räiskäs ilmastoinnin 28 asteeseen. Siinä sitten kerran näytin että se ei yhtään sen nopeammin lämpeä jos se on pantu täysille kun että olis 21astetta. Sen jälkeen ei oo kyllä sitä tehny.

      Itseasiassa eikös se ala puhaltamaan lämpöä hitaammin noin, kun pyynti on noinkin korkea niin ilmastointi odottaa, että on tarjolla lämpimämpää ilmaa ennenkun alkaa puhaltamaan.
      Ennemmin kannattaa päästää pahimmat löylyt ikkunasta pihalle. Yhtään nopeammin sisätila ei jäähdy, kun höyrystin ei ole vielä kunnolla kylmennyt. Automatiikka kyllä nopeuttaa tavoitteeseen pääsyä parhaansa mukaan puhallusta suurentamalla.

      Sama juttu lämmityksen kanssa. Lukeman kasvattaminen ei vaikuta suuntaan eikä toiseen. Automatiikka nostaa puhallusnopeutta vasta kun moottori on hieman lämmennyt. Turha puhaltaa tolkuttomasti kylmää ilmaa ja samalla hidastaa nesteen lämpiämistä.

      Comment


      • #33
        Mullakin on, varsinkin liikennevaloissa odotellessa, tapana kokeilla, että se ykkönen on varmasti silmässä. Itse käytän vapaalla ja siitä takaisin ykköselle. Toinen mitä tulee kokeiltua on valon viiksi, että se on varmasti ylhäällä. Tämä toimenpide tulee suoritettua yleensä silloin kun vastaan tulee auto. Ei tietenkään joka auton kohdalla tarvitse varmistaa. ;)
        Silloin kun jäähdytän konetta ajon jälkeen tyhjäkäynnillä, tulee aina heiluteltua keppiä (kuulostipa perverssiltä) vapaa-asennossa, että auto on varmasti vapaalla, ennenkuin nostan kytkimen ylös. Samalla tulee pidettyä jarru pohjassa.
        Ennen minulla oli sellainen auto, ettei se käynnyt kunnolla kylmänä tyhjäkäyntiä, niin piti suorittaa tavallista ahkerampaa jalkatyötä, kun piti jarruttaessa välillä käyttää kaasua, tai laittaa auto vapaalle ja jarruttaa vasemmalla jalalla, samalla kun oikealla piti koneen käynnissä. Tästä oli audin ostettua alussa hankala luopua. Aina kun kierrokset laski, niin piti kaasua polkaista. :)

        Noista ärsyttävistä asioista voisi mainita kyytiläisen, joka pitää kättään siinä keski kyynärtuella, sillä on erittäin hankala vaihtaa vaihteita, kun itse tulee pidettyä siinä kättä. Samoin kyytiläiset jotka paiskoo ovia ja potkivat takatuhkakuppia/selkänojia. Monesti ihmetyttää, miksi pitää tulla sieltä apparin puolen takaovesta, vaikka menee istumaan kuskin puolelle? Sen ymmärtäisi, jos pitää tulla kyytiin vilkkaasti liikennöidyn tien varresta, mutta tätä tapahtuu ihan pihastakin hakiessa. Tässä vaiheessa ne potkimiset yleensä tulee. Samoin joillain on tapana puhdistaa kengät potkimalla niitä helmohin. Ja tosiaan tuo räplääminen ärsyttää minuakin. Itse kun tietää esim. millä ilmastoinnin asetuksella tulee lämpötila sopivaksi. Onneksi ei tarvii hirveesti kyydittää muita. Suurin osa kyllä osaa olla "siivosti", mutta joukkoon tosiaan mahtuu niitäkin, kenelle auto on vaan väline liikkua paikasta A, paikkaan B ja kohtelu sen mukaista.

        Comment


          #34
          Tuosta välikaasulla alasvaihtamisesta saa vieläkin itseni kiinni joskus. Mutta ei se ärsytä (minua).

          Comment


            #35
            Omassa ajamisessa itseäni eniten ärsyttää se, että tasaista vauhtia vaikka maantiellä ajaessa on monta kertaa minuutissa tarkistettava vauhti nopeusmittarista ja sit koitettava pitää millin tuhannesosan korjauksilla kaasupolkimen asentoon nopeus vakiona. Sit kun meikäläisen ratin/penkin säädöillä nopeusmittarin 80-110 km/h nopeudet jää juuri ratin kehän taakse niin aina pitää ihan vähän vaihtaa asentoa että näkee...

            Tämä tosin vain silloin kun edessä ei ole ketään ja takana tulee joku, ihankuin sitä alkaisi keräämään letkaa heti taakseen jos ajaa 1 km/h hitaammin, varsinkin kun noita nopeusrajoituksia tulee yleensä sovellettua sen 10% mittarivirheen verran ylöspäin.

            Entisen rouvan oli aina pakko minun autolla kulkiessaan säätää soittokoneista bassot täysille ja sit yleensä oli vielä jotain saksalaista tissiteknoo soittimessa kun ite lähti liikkeelle. Volyymihän oli luonnollisesti jätetty täysille kun auton (ja soittimen samalla) virrat oli pihaan tullessa sammuttanut...

            Comment


            • #36
              Piti oikeen miettiä mitä niitä itsellä sitten olis.

              Passatin laatikossa alkaa olla vissiin sen verran kulumaa, että alasvaihdoissa hiljaisissa vauhdeissa tulee tosiaankin käytettyä välikaasua.
              Sekin vaan ihan sen takia, että menee vaihde paremmin päälle.

              Sellainen on lisäksi, että kun ajan cruise päällä, pitää oikea jalka olla koukussa ja polvi nojaa keskikonsoliin. Vasen jalka on silloin lepuutustuella kytkimen vieressä.
              Kun cruise pitää ottaa pois päältä, tekevät jalat vaihdoin samanaikaisesti. Eli vasen koukussa nojaten oveen ja oikea kaasulla. Ja sitten taas vaihto takaisin kun cruisella taas voi ajaa.

              Toi valomanööveri oli kanssa mulla urssissa ja monessa muussa joissa ei ollut valoautomatiikkaa. Nykyisin on automatiikka, niin se on jäänyt pois.

              Sitten on vielä auton parkkiin laitto... Jostain syystä pitää vasemmalla kädellä vetää kässäri päälle samalla kun oikea ottaa turvavyötä auki ja vetää silmälaseja pois päästä.
              Ja ne silmälasit pitää aina laittaa kojelaudan keskelle.
              Niin kuin kuvista hyvin näkyy.

              Comment


                #37
                tulee aina heiluteltua keppiä (kuulostipa perverssiltä) vapaa-asennossa
                Onneksi ei sentään H:lla... ;)

                Tuota helmojen potkimista itsekin joskus ihmettelin tällä foorumilla. Jää ikäviä jälkiä helmoihin - varsinkin maalattuihin - ja muoviset tai lasikuituiset levikkeet/kuoret voi jopa haljeta. Kaiken lisäksi siinä voi liata kenkänsä eikä lumet lähde kunnolla. Mikä ¤I%¤& pakko on mennä jalat edellä sisään, kun voisi ensin istua ja kopistaa jalat yhteen.

                Comment


                  #38
                  Tuo helmoihin potkiminen, tai yleensäkin niiden varominen ottaa aika rankasti päähän! Nuo Risan levikkeet kun on aikalailla leveät, niin niihin on helppo kopistella ja osua.

                  Monesti tulee mieleen että montakohan tuntia niidenkin pintaa tuli viimeisteltyä, niin sitten joku tulee eikä varo niitä ollenkaan. Niihin saa naarmut todella helposti. Laitoinkin kiveniskuteipit niihin, mutta niihinkin jää jäljet, prkl.

                  Comment


                    #39
                    Mulla on valoissa vaihde yleensä vapaalla ettei tarvitse pitää kytkintä pohjassa ja painelaakeri ei kulu. Naapurin setä opetti.. Tästä seuraa varsinkin paalupaikalla se, että valoja vahdataan haukan lailla ja mielellään vielä joko jalankulkijoiden tai toisesta suunnsta tulevien valoja, että ehtii saada vaihteen ajoissa silmään, eikä jää tukkeeksi.
                    Valoihin tulee himmailtua moottorijarrulla, ettei tarvitse pysähtyä. Pihi kun on (olevinaan).

                    Itse harrastan juuri tuota helmojen kopsimista (josta pitää vissiin opetella pois) ja arvatkaa ottaako päähän, kun vaimo ei taida putsata kenkiään ollenkaan, kun tulee sisään autoon. Huomasin vaan päivänä eräänä, kun oman auton muovimatto lainehti rouvan jäljiltä. Sillä itselläänhan on tottakai kangasmatot. Ihme, että sen auton ikkunat tahtoo huurtua kun puhallusta kääntää pois lasilta. Meidän lapset jää jo kiltisti odottamaan (ainakin minun kanssa), että kenkät kopsitaan lumesta ennenkuin mennään peremmälle autoon.

                    Repsikka joka valtaa kyynärnojan, ottaa aivoon. En osaa edes kuvitella reaktiota, jos joku kehtaa koskea radioon minun ajaessa. Penkkiään saa siirtää, saa roplata penkin lämmitintä, mutta muualle ei saat.. ei kosketa.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla on valoissa vaihde yleensä vapaalla ettei tarvitse pitää kytkintä pohjassa ja painelaakeri ei kulu. Naapurin setä opetti.. Tästä seuraa varsinkin paalupaikalla se, että valoja vahdataan haukan lailla ja mielellään vielä joko jalankulkijoiden tai toisesta suunnsta tulevien valoja, että ehtii saada vaihteen ajoissa silmään, eikä jää tukkeeksi.
                      No, voihan kettu. Meitäkö on enemmänkin :-) Mutta eipä ole vielä painelaakeri pettänyt. Lisäksi täytyy tunnustaa käsijarrun vapautuksen varmistaminen aina liikkeelle lähtiessä vaikka käkkäriä käytän yleensä vain käännöksissä.

                      Comment


                        #41
                        Siis harrastetaako joku vielä ihan oikeasti aitoja välikaasuja eli kytkin pohjaan, kytkin ylös, kaasua, kytkin pohjaan? Vai teettekö pelkkiä ääni-imago-välikaasuja :)

                        Tai näin ainakin minä olen käsittänyt välikaasut pienemmälle vaihdettaessa, sillä kytkin pohjassahan on sama polkeeko kaasua vai ei. Laatikon rattaisiinhan sitä jengaa pitää saada. Se oikea tapa vaatiikiin jo hieman taitoa, että onnistuu nopeasti tekemään.

                        Comment


                          #42
                          Eli siis itse teen niin jos pitää saada vauhdissa oikeasti pienempi vaihde sisään että kytkin pohjaan (tai no, sopivasti pintakaasuttamalla vaihde tulee nätisti pois päältä ilman kykintäkin), vapaalle, ja sitten kaasua+kytkin ylös jotta saadaan askin ensiöakseliin riittävästi kierroksia, jonka jälkeen taas kytkin pohjaan ja pienempi vaihde silmään. Tätä etenkin jos vaihtaa pari tai kolme pykälää alas. Tai jos vauhdista pitää saada ykkönen silmään.

                          Jos sen nopeasti haluaa tehdä (moottorijarrutuksesta) niin ei ensin paina kytkintä alas, vaan antaa hiukan pintakaasua ja työntää kepistä vaihde pois, jolloin vaihde ikään kuin luiskahtaa pois. Hiukan lisää kaasua ja vasta sitten kytkin alas+pienempi silmään+kytkin ylös (edelleen kaasua).

                          Jos oikein ronskisti haluaa niin pintakaasulta vaihde ulos, rundia koneeseen ja pehmeä työntö kepistä niin imaisee pienemmän sisään (jos imaisee). Ilman kytkintä siis. Hiukan harjoittelemalla löytää kyllä ne rpm:ät joilla pienempi menee suoraan ilman kepin työntämistä, aika korkeat saavat kierrokset olla ja ennemmin liikaa kierroksia kuin liian vähän. En ole tohtinut tätä kokeilla audissa kuitenkaan :)

                          Ylöspäinhän ei tarvitse välikaasua, mutta kierrosten pitää laskea aika paljon ennen kuin seuraava menee silmään. Mutta mitä korkeammilla kierroksilla kiihdyttää sitä helpommin menee seuraava pesään (ilman kytkintä).

                          Tuli joskus ajettua vanhakoppaescoa viikko ilman kytkinvaijeria ja tapa tarttui. Ja niissä muissa escoissa+asconoissa ei niin jouheat synkat ollut etteikö olisi toiminut paremmin noin. Kai ne helkama raisu-vuodetkin minarelleineen jotain opettivat nahkean askin yhteiselosta.

                          Ei tuo välilkaasu sinänsä niin paljon taitoa vaadi, mutta sitten kun pitäisi kovassa jarrutuksessa suorittaa sama toimenpide menee ainakin omassa konttorissa herkästi niin että vasen jalka tuntuu oikealta ja päinvastoin. En ole ikinä saanut kantapäällä kaasuttamisen toimimaan. Harjoittelemalla se varmaan onnistuisi, tai pitäisi olla polkimet säädettynä sopiville korkeuksille?
                          Viimeksi muokannut haraldh; 23.2.2009, 21:22.

                          Comment


                          • #43
                            Vai teettekö pelkkiä ääni-imago-välikaasuja :)
                            Jep, eihän tuo mikään oikea välikaasu ole.
                            Pientä kaasunpolkaisua se oikeasti vaan vaatii, että menee paremmin pesään.

                            Comment


                            • #44
                              Mulla on sellainen erittäin huonoksi havaittu ja mainostettu tapa, että vaihdan cd-soittimesta kappaletta vähän väliä. Tuosta oon saanut kuulla, kauan.
                              Ja toinen tapa on ottaa aina liukkailla esp pois päältä. :)

                              Myös ajotietokonetta tulee räplättyä vähän väliä.

                              Comment


                              • #45
                                Vieressä istujan tavoissa ärsyttävintä on mankan ja tuuletuksen räplääjät...koko ajan pitää jotain säätää!
                                Mua kans ärsyttää yhdessä kaverissani tuo. Kokoajan kun selittää jotain niin vänkärin puolen tuulettimen läppää pitää naputella oikealle vasemmalle ylös alas.. Kokoajan kuuluu tok tok tok tok tok tok tok.. Sitten sitä ei voida laittaa edes samaan paikkaan missä se oli.

                                Omia manööverejä ehkä sen verran, että cruise päällä: vasen ja oikea jalka koukussa, mutta oikea kenkä siinä jarrupolkimen edessä ja jalka vinossa nojaa keskikonsolia vasten. Cruise pois päältä: vasen jalka lepuutustuella ja oikea jalka kaasulla. Tipillä tulee ajettua monesti kaupungissa. Nokkavartta tulee pyyhkiä aina välissä. Manuaalilootainen auto kun oli, niin itsellä tuli kans vatkattua sitä 1-vapaa-1-vapaa. Aina on tullut pysähdyttyä liikennevaloihin kerralla, ei hivuttelemalla. Tosin liikennevaloista lähtöä odotan ja pikkuhlijaa nykäyttelen autoa etiäppäin..
                                Viimeksi muokannut obsi; 24.2.2009, 06:10.

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla on valoissa vaihde yleensä vapaalla ettei tarvitse pitää kytkintä pohjassa ja painelaakeri ei kulu. Naapurin setä opetti.. Tästä seuraa varsinkin paalupaikalla se, että valoja vahdataan haukan lailla ja mielellään vielä joko jalankulkijoiden tai toisesta suunnsta tulevien valoja, että ehtii saada vaihteen ajoissa silmään, eikä jää tukkeeksi.
                                  Sitähän löyty itsellekin vielä lisää maneereita...on niitä enemmänkin varmasti, mutta ei itse välttämättä tiedosta.

                                  Tuli oikeen mietittyä, että mistä tuo oma kepin vatkaaminen juontaa juurensa(tääkin kuulostaa pervolta)...tuli aikoinaan monena vuotena kesätöissä ja kun vapaata oli, niin tehtyä joka pikkupojan unelma ammattia eli ajoin lakasukonetta...tai traktoria missä oli etukuormaajassa se lakaisinlaite. Vanhassa Casessa oli vain niin huono loota, että sai vaihettua ykköselle vaan kakkosen kautta kun pysähtyi. Ehkä se sieltä sitten jäi takaraivoon.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itsellä tarttui tuo 1-vapaa -vatkaus kakkoskopan Golfista, jossa oli melkoinen arpajaislaatikko. 1. ja 3. vaihteen välillä ei ollut selvää rajaa, eli jos keppiä työnsi sopivasti väliin niin ei voinut yhtään sanoa että kumpi pykälä meni silmään.

                                    Suurempi syy oli kuitenkin se että peruutusvaihteen valinnan stoppari meni särki (pakki ykkösen vieressä, keppiä piti normaalisti painaa alas että meni silmään). Vakavanasteisen paranoian riitti aiheuttamaan se ensimmäinen starttiyritys eteenpäin pakki silmässä. Onneksi ei ollut ketään takana...

                                    Comment


                                      #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                      Siis harrastetaako joku vielä ihan oikeasti aitoja välikaasuja eli kytkin pohjaan, kytkin ylös, kaasua, kytkin pohjaan?
                                      Tunnustan. Taas synkrojen säästöä ajatellen. Tosin tuossa kolmannesmiljoonan ajetussa lootassa nuo synkrot nyt ei enää ole ihan maailman ketterimmät muutenkaan.

                                      Tuota Haraldin mainitsemaa vaihtamistekniikkaa tuli harrastettua ekalla C-mallin Kadetilla.. :)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Eikös kukaan koskaan väistele kaivonkansia........

                                        Comment


                                          #50
                                          Minä väistelen. Miksi niihin pitäisi rysäyttää kun voi ajaa vierestäkin? Jäykällä alustalla se ei ole niin mukavaa.

                                          Comment


                                            #51
                                            No juu, sitäkin. Vaikkei tuo alusta mikään erityisen jäykkä olekkaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Itsellä(kin) tapana tuo että liikennevaloissa kokeillaan toistuvasti että ykkönen silmässä. Startatessa kytkin ja jarru pohjaan,ja keppiä pitää toistuvasti heiluttaa että on varmasti vapaalla ennenkuin uskaltaa nostaa kytkimen ylös.

                                              Joskus juuri kortin saaneena kävi nolosti.Tuli jostain syystä kiire lähtö parkkipaikalta.Avaimesta auto tulille ja metrin verran loikki auto eteenpäin ja tajusin että vaihde päällä.Tietenkin parkkipaikalla muuta porukkaa ja naama alkoi kummasti punottaa.Noh uusi yritys kytkin pohjassa,auto käyntiin ja kytkintä ylös -->taas pienen nykäyksen saattelemana kahvit --> käsijarru päällä,naama punoittaa entistä enemmän.Kolmas kerta toden sanoo,auto onnistuneesti käyntiin ja häpeän saattelemana vauhdilla pois parkkikselta.

                                              Tainnut jäädä tuosta episodista hieman traumoja niin pitää aina varmistella vaihteita ja käsijarrua...

                                              Comment


                                                #53
                                                Kyl tulee itsekkin välikaasulla (ihan oikealla, tupla kytkimenkäytöllä) vaihdettua pienemmälle. Solahtaa vaan kivemmin vaihde silmään kun on kierrokset edes lähimaastossa, lisäksi moottorijarrutuksen alku seuraavalla vaihteella ei ole nykäisevä, vaan tulee nätisti mukaan kun kytkimen nostaa. Tällä hetkellä käytössä olevassa automaatti saappassa on välillä tullut käytettyä käsinvalintapuolta moottorijarrutuksiin, mutta ei se oikein luontevalta tunnu kun ecu ei ensin täsmää kierroksia vaan vaihde vaihtuu nykäyksen saattelemana.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ex-B5:ssä tuli kokeiltua vähän väliä että onhan valokytkin ylä-asennossa. Joskus kun lyhyiden valojen polttimo oli kärvähtänyt toiselta puolelta ja ajelin tilapäisesti (ja urposti) parkit + sumarit (sumarit umpiossa, ei puskurissa) päällä jotta molemmilla puolilla keulaa on kirkas valopiste symmetrisesti, meinasi käydä itseään ärsyttämään sen valokytkimen nostelu "oikeaan" asentoon. Tämä siis siitä huolimatta että olin nimenomaisesti halunnut valokytkimen parkkivaloasentoon..

                                                  Paremmalla puoliskolla on paha syndrooma tuon liikennevaloissa vapaa-ykkönen -renklaamisella. Toinen hänen bravuuri on laittaa auto kaukosäätimellä lukkoon ja vilkkujen välähdyksen sekä lukitusäänen kuultuaankin täytyy vielä kokeilla jostain ovenkahvasta että ovet on varmasti lukossa. Ei sentään kierrä koko autoa varmuuden vuoksi..

                                                  Itse olen huomannut nyt tuon automaatin kanssa että valoissa sitä pitää vähän aina jarrua hölläämällä liu'uttaa eteenpäin niin että jarruvalot palaa ja auto liikkuu eteenpäin. Ja mikä nolointa, samaa jarru päällä siirtelyä tulee tehtyä joskus A2:llakin, se kun liikkuu tyhjäkäynnillä melko hyvin kytkintä luistattamalla. Ihme perversio..

                                                  Ai niin ja joo.. Kun kaistaa vaihtaa niin täytyy vilkkua näyttää "comfortvilkkumaisesti" kolme vilkautusta. Ei kaksi, ei neljä vaan kolme. Onneksi comfort-vilkkusarjat on jo odottamssa asennusta niin pääsee tuostakin eroon.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ai niin ja joo.. Kun kaistaa vaihtaa niin täytyy vilkkua näyttää "comfortvilkkumaisesti" kolme vilkautusta. Ei kaksi, ei neljä vaan kolme. Onneksi comfort-vilkkusarjat on jo odottamssa asennusta niin pääsee tuostakin eroon.
                                                    Pehmeä lasku yleellisyyksien maailmaan.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Samaa kolmen vilkutuksen kaistanvaihtoja tulee harrastettua, vaikka olisi hätäisempikin paikka niin kolmesti täytyy vilauttaa :)

                                                      Tunnustan itsekkin omaan autoon noustessa potkivani kengät puhtaiksi helmoihin, mutta muiden autoihin noustessa pyrin aina potkimaan kengät yhteen.

                                                      Ja liikennevaloissa seistään aina vapaalla ja juuri ennen kuin valot vaihtuu vihreiksi, niin ykkönen silmään ja menoksi.

                                                      Myöskin vaihteen otan monesti pois päältä ilman kytkintä, eli pikku näpäytys kaasuun ja vaihde lähtee nätisti pois. Entisellä autolla tuli myös laitettua monesti pienempääkin sisään "raakana" kaasua polkaisten.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Täälläkin välikaasutellaan. Tapa tarttui ekasta omasta autosta, C1-ur-ur-lötköstä, jonka vaihdeliiteri oli kulunut käytännössä synkronoimattomaksi. Ja kun tuossa vaiheessa autoilu-uraa jotakin oppii, tapa ei sitten niin vain häviä.

                                                        Luin kauhulla teidän juttuja hallintalaitteita räpläävistä repsikoista. Mun autossani peli on kertasanomisella selvä: p*rseessä on kengänkuva, jos kädet ei pysy tasan omalla puolella, koskee myös lämppärin hanikoita. Ääneen lausuttuja lämpötilatoiveita _saatan_ kuunnella. Kyynärnoja on myöskin 100% minun vyöhykettäni.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          No yksi tapa/tyyli, mikä ottaa pattiin on se, kun jotkut ihmiset ajaa naama kiinni tuulilasissa ja penkin ja ratin välissä ollaan niin tiukasti, ettei turvavyötä tarviis ollenkaan. Luulisi pitemmän matkan jälkeen olevan paikkojen jumissa. Miten sen istuimen selkänojan saakin niin ylipystyyn?

                                                          No jokainen tyylillään, mutta mua tuo tapa olla auton puikoissa on jotenkin aina ärsyttänyt. Lisäksi mitä olen seurannut näitä autoilijoita, niin homma ei ole kiinni siitä välttämättä, että kyseinen henkilö ois lyhyt ja siksi tarviaa olla niin iholla ohjauspyörän kanssa.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Unohtui mainita tuo välikaasuttelu itselläkin tavaksi, joka tulee jo ihan luonnostaan. Monesti huomaa vasta sitten, kun jalankulkijat kääntyvät ihmettelemään, mikä ihmeen rallikuski sieltä tulee. Tuo tarttui aikoinaan myös pakosta, kun opetteli vaihtelemaan reilun miljoonan ajetulla jakeluauton laatikolla. Monesti on ahdistanut, miten paljon tuo välikaasuttelu vaikuttaa kokonaiskulutukseen esimerkiksi kuukausitasolla. Ei kai se moottorin itsensä ja vaihelaatikon pyöritys voi hirveesti ainetta vaatia :) Mieluummin polttaa polttoainetta ja antaa mahdollisesti lisää elinaikaa vaihdelaatikolle. Niinhän ne monet nykyautot pienistä isoihinkin vaihtaa nykyään.

                                                            Täytyy minunkin tunnustaa tuo toinen unohtunut maneeri, eli kolme vilkautusta kaistaa vaihtaessa. Lisäksi nykyään pk-seudulla aikaa viettäneenä on tarttunut tuo sinänsä hölmö tapa kytkeä liikennevaloissa vilkku pois päältä, kun odottaa vihreitä (varsinkin ruuhka-aikoina). Tosin itse enemmän silloin, kun ei ole letkan ensimmäisenä tai viimeisenä. Olevinaan säästää merkittävästi vilkkupolttimoita tai ei jaksa kuunnella releen naksuntaa. Yhtä hölmöä kuin ajovalojen säästäminen ajamalla parkit päällä. Päivävalot on toisaalta järkevä keksintö, kun ne sentään näkyvätkin muille.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Täällä vissiin jotkut olettaa, että jos tulee käytettyä valoissa vaihteen ykköselle laiton jälkeen vielä vapaalla ja takaisin ykköselle, että valoissa ei odotettaisi vaihtumista vapaalla. Itse ainakin pidä auton vapaalla ja seuraan muista valoista, milloin tarvii vaihtaa ykköselle, jotta pääsee nopeasti valoista etenemään. Pysähdyksissä pidän vielä jarrun pohjassa, jotta perässä tulijat huomaa auton olevan pysähdyksissä. Ja tosiaan ei tuota aina tule tehtyä. Joskus vaan tulee sellainen tunne, että on ihan pakko kokeilla. Yleensä silloin, kun on tarkoitus tehdä quattro-lähtö valoista... ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X