Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ärsyttäviä maneereja ratissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ärsyttäviä maneereja ratissa

    Olen jo pitkään miettinyt, että mikä laukaisee outoja maneereita ihmisissä ratin takana. Moni ei varmasti edes pane näitä merkille, mutta minua ärsyttää suunnattomasti kun jokaisen vaihteenvaihdon jälkeen käsi pitää käyttää nenässä tai silmäkulmassa tekemässä "virkaraapimista" tai jotain vastaavaa ennen kuin se siirretään takaisin vaihdekepille. Sama toistuu aina kun vapaa käsi viedään pois vaihdekepiltä. Lähinnä suurin suu ärsytykseen lienee maneereista huokuva jännittyneisyyden tunne. Tai jotain. Miksei siinä ratin takana voi olla rentona? Tietysti on tärkeää, että keskittyy ajamiseen.

    Tämä nyt lienee täysin turhaa valitusta, mutta laitetaan avautuminen tällä kertaa keppanen piikkiin. Tuskin lienee edes oman topikin arvoinen juttu, mutta menkööt tana!

    #2
    Tänne voisi tuoda esiin kysymyksen:

    Miksi tupakoiminen ja navigaattorilla leikkimien on ajaessa sallittua, mutta kännyykkään puhuminen on kiellettyä?

    Se jos mikä saa aivot kiehumaan. Lisäksi moottoriteiden rampit, joissa körötellään 60km/h:n vauhdilla 100km/h-ajavien joukkoon.. Järkeä?

    Comment


    • #3
      Tänään istuin vajaat 1000 km erään ammattiautoilijan kyydissä (uusi V70 D5) joka roikkui alle 10 metrin turvavälillä edellä olevasta eikä ajanut ohi vaikka oli vapaa ohituskaista. Oma oikea jalka tamppasi apukuskin paikalla "kick downia" aika usein :-)

      Comment


        #4
        Antilla ollut todella rentouttava matka siis..

        Comment


          #5
          Ajelin syksyllä lötköllä firman kalifin kanssa lpr-pieksämäki-lpr reissun. Ilmeisesti olin vähän hermostuntu kun muista juuri että jälkeenpäin ihmettelin aina miksi kaivoin pikkursormella nenän sisuksia jokaisen ohituksen jälkeen. Kalifi taas puristi kauhukahvaa rystyset valkoisena, ryki polyyppeja nänässään ja teeskenteli nukkuvaa.

          Tosi rentouttavaa... :)

          Comment


            #6
            Miksi tupakoiminen ja navigaattorilla leikkimien on ajaessa sallittua, mutta kännyykkään puhuminen on kiellettyä?
            Eipä niitä ole mitenkään erityisesti sallittu. Kaikki ajamista vaarantava toiminta on kielletty. Se mikä milloinkin tulkitaan vaarantavaksi, on toinen juttu - joka kuullaan jälkikäteen oikeudessa.
            Esimerkiksi Tsekinmaalla on tupakointi ajaessa kielletty. Kaikki polttavat poliisia myöten, syyllisyys onnettomuustilanteessa voi kuitenkin muuttua.

            Comment


              #7
              Itselläni en tiedosta mitään erityisiä manoovereita, mutta yhteen aika erikoiseen tapaukseen olen törmännyt tuon tuostakin. Aamusella töihin ajellessa, aika usein tavoitan erään Bora -kuskin, jolla on jonkinlainen fiksaatio lippalakkiin. Kyseessä on keski-ikäinen mies, joka ajaa kesät talvet lippalakki päässä, istuu autossaan hieman vinossa jotta pystyy tuijottamaan taustapeiliin. Niin, siis tämä mies tuijottaa koko matkan ajan taustapeiliin ja tarkistaa lippalakkinsa asentoa noin 20 sek välein. Muista manoovereista, tutkimuksienkin mukaan, nenän kaivelu on yleisin toimenpide, kun seistään paikallaan liikennevaloissa.

              Comment


              • #8
                Aika paljon ollut juttua muista, mutta entäs itse?

                Itellä on ainakin se, että ainakun pysähtyy liikennevaloihin, niin pitää rempata sitä vaihekeppiä ja tarkistella että se on varmasti ykkösellä. Vaikka tulet jo kaukaa ja hidastat moottorijarrutuksella valoristeykseen ja vaihdat sen ykkösen ja matelet sillä viimeiset metrit. Sitten kun auto on pysähtynyt niin pari kertaa vapaalle ja takas se ykkönen sisään, että on varmasti. Vaikka tiedän, että se on jo ykösellä. Pahinta vielä se että joskus kun valot vaihtuu vihreeks niin vielä panee sen yköselle ja lähtee sit.

                Tämä voi johtua siitä, että joskus aikoinaan kun kortin olin saanu, niin sammutin auton muutaman kerran valoihin kun yritin lähteä kolmosella, kun luulin että oli ykkösellä. Kyllä muuten hävetti. Luulisin että tuosta tilanteesta jääny elämään alitajuntaan.

                Sitten ennen tuli pidettyä ilmastointia Audissa aina parillisessa luvussa. 18,20,22 jne. Nyt olen päässyt siitä eroon kun olen pakottanut itseni jättämään sen 21 asteeseen, koska se on vaan paras! Vieläkun pystyisi laittamaan vaikka 19.5,20.5,21.5 jne. kun tuossa sekin mahdollisuus on :)

                Se tosiaan vituttaa muissa kun sinne moottoritielle tullaan tosiaan 50-60km/h varsinkin kun on semmonen "kiertoliittymä" eli ajetaan ensin mutkaa ja sitten alkaa heti melkeen moottoritie. Niin ymmärrän jos se on ihan jäässä niin vähän hidastellaan, muttakun kesäkelillä tuntuu että ihmiset luulee että auto kääntyy katolleen siinä jos ajaa yli 50km/h.

                Näistä maanteiden sankareista menenkin sitten niin ohi, että heti kun moottoritie alkaa niin jos ohituskaista on vapaa, niin suoraan sinne ja nopea kiihdytys 115km/h ja ohi, kun kaveri vielä miettii uskaltaakohan sinne motarille mennä. Jospa joku joskus tajuais että tuonne kannattais tulla vähän kovempaa.

                Comment


                  #9
                  Tuotakaan en ymmärrä, eikös se ole kiihdytyskaista nimeltään ja ihmiset jarruttelevat ja koittavat katsoa takaata aukkoa. Eikö olisi helpompaa ajaa vauhtia ensin, ja sitten tähdätä etuviistoon sitä aukkoa?

                  Comment


                  • #10
                    Kiihdytyskaistallahan voi tehdä jopa niin että polkaisee vallitsevan rajoituksen + 10-15km/h ja sihtaa tosiaan etuviistosta sitä paikkaa kun takaa tulevien tulisi ajella hiljempaa. Toki tämä ei poista sitä etteikö sinnekin takaviistoon kannata vilkuilla.

                    Rampeista tuli mieleeni tämä poistumiskaistakäyttäytyminen. Mennään sinne poistumiskaistalle ja himmataan 100km/h alueella äkkiä johonkin 60km/h heti kaistan alussa. Osa tekee tämän jo ajokaistalla tuottaen nätisti letkaa ennen poistumaa (kun ohikaan ei enää ehdi). Nopeuden pudotus heti kaistan alussa pistää kaikki perässä ajavatkin luonnollisesti himmaamaan joka taas tuottaa äkkiä hidastavan letkan itse ajokaistalle ja ison riskin siihen että joku paiskaa +100km/h vauhdilla 60km/h ajavan perään.

                    Kuopiossa pohjoisesta tuleville keskustan ramppi on esimerkiksi semmoinen. Keskustan suuntaan kääntyville on ihan oma kaista jonne mennä, ei tarvitse pysähdellä ja taajaman merkkikin on vasta juuri ennen risteystä jonkun 300m poistumisrampin alkamisen jälkeen. Olisi vara pistää sinne rampille se 100km/h ja antaa auton lipua ihan rauhassa sinne risteykseen saakka ja antaa takana tuleville tilaa käyttää sitä ramppia. Aamuruuhkan aikaan tuo on aika paha paikka alkaa himmailla. Risteyskin on vielä sen laatuinen että sen voi kondiksessa olevalla alustalla ajaa ns ripeästi eli siitä taajaman rajoituksesta ei tarvitse ainakaan alle mennä. ;)

                    Comment


                      #11
                      Eräs sukulaiseni ei koskaan oppinut auton sielunelämästä oikeastaan mitään, vaikka ajoi välillä enemmänkin. Hän opetteli ajamaan puhtaasti hauki on kala-periaatteella, eli opetteli manööverit ulkoa tietämättä, miksi näin varsinaisesti tehdään. Tämä johti siihen, että tuon lyhtypylvään kohdalla vaihdetaan kakkoselta kolmoselle, tuon liikennemerkin kohdalla kolmoselta neloselle jne.

                      Tällainen ajotapa johti tietenkin siihen, että hän ei juuri kyennyt ajamaan muita kuin tuttuja ja ennalta opeteltuja reittejä, ihan hyvä muun liikenteen kannalta sinänsä.

                      Auton vaihto uudempaan sotki tätä kaavaa aikalailla. Aikanaan litraisella kolmipyttyisellä opetellut vaihtokohdat eivät ihan suoraan soveltuneetkaan kolme kertaa suurempimoottoriselle Volvolle...

                      Hän ei aja enää.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja welloo
                        Miksi tupakoiminen ja navigaattorilla leikkimien on ajaessa sallittua, mutta kännyykkään puhuminen on kiellettyä?
                        Saahan noita kaikkia tehdä, navi ja puhelin pitää olla vaan telineessä ;)
                        Tupakan polttamiseen ei tartte niin paljon aivokapasiteettia ja keskittymistä kuin noihin kahteen muuhun.

                        Alkuperäinen kirjoittaja valtsu
                        Itellä on ainakin se, että ainakun pysähtyy liikennevaloihin, niin pitää rempata sitä vaihekeppiä ja tarkistella että se on varmasti ykkösellä. Vaikka tulet jo kaukaa ja hidastat moottorijarrutuksella valoristeykseen ja vaihdat sen ykkösen ja matelet sillä viimeiset metrit.
                        Sori, pakko sanoa, että tuo valoihin mateleminen on sitten ärsyttävää takaatulijan silmin katsottuna.

                        Comment


                        • #13
                          Se vasta ärsyttävää on ku pysähdytään valoissa noin 10 metrin vällillä edessä olevaan, ja sitten hetken päästä lähetään siitä hiivittämään mielellään metri kerrallaan eteen päin.

                          Nyt kun puheeksi lähti, niin tuo oma vaihdekepin vatkaus valoissa ärsyttää itseänikin, ja sen lisäks aina pitää päästä rämppäämään mankkaa.

                          Comment


                            #14
                            Mulla vasen käsi aukasee aina itestään kuskin ikkunan, kun on tottunut fiilistelemään pakoäänillä. Kaverit ihmettelee, miksi radio on aina pois päältä ja ikkuna raollaan.
                            Mites sitä onkin vähän niskat jumissa välillä :)

                            Comment


                              #15
                              Itse usein matelen valoihin, perusteena se ettei tarviisi pysähtyä ennen vihreää.. Tämä siis ei ole mikään maneeri vaan ihan harkittu juttu.

                              Ajon aikana tulee raavittua päätä. Itse vatkaan kanssa keppiä jotta varmasti on oikeassa lovessa (tulipas kaksmielinen lause). Valoissa pitää usein käsin kokeilla että lämmittimen namikat ovat juuri niin kuin pitää, ja radion volyymiä pitää justeerata pari pykälää hiljemmalle, ja sitten takaisin alkuperäiseen asetukseen. Käsijarrun nappulaa tulee klipsuteltua..

                              Edit: niin ja automaattivaihteisessa tulee vain pidettyä huoli että se keppi varmasti pysyy paikallaan ja nappula toimintakykyisenä.

                              Comment


                                #16
                                Pysähtymisen välttäminen valoissa on paitsi taloudellisempaa myös mukavampaa ja onnistuessaan takana tulevillekin, kun ei tarvitse odotella etummaisen liikkeelle pääsyä. Varsinkin talvella vajaavedolla, kun paalupaikka on ruovittu sileäksi.

                                Joskus valoissa täytyy tarkistella että keppi on D:llä eikä tipillä, vaikken olisi sitä käyttänytkään. Mitenkään säännöllistä tuo ei ole ja pelkkä mittariston näyttö ei tietenkään riitä vaan pitää myös painaa keppiä vasemmalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Yhden kaverin ajotyyli on ärsyttävän pumppaava. Aina mennään nopeus joko nousussa tai laskussa, mutta tasaisesti ei pysty ajamaan. Matkustajien päät nyökkii koko ajan eteen tai taakse.

                                  Itselläni oli joskus pakkomielle moottorin lämpömittarin tuijottamiseen, neulan asento piti tarkistaa muutaman sekunnin välein, ja jokaista millin suuruista heilahdusta piti pohtia, että aukesiko nyt termari vai menikö kansipahvi. Tämä oli perua aikaisemmasta ajelusta kalustolla jossa oli lämpöongelmia, ja tavasta piti sittemmin oikein opetella irti ihan oman viihtyvyyden vuoksi.

                                  Vaikea näitä maneereita on itsestään huomata.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja KariM Näytä viesti
                                    Yhden kaverin ajotyyli on ärsyttävän pumppaava. Aina mennään nopeus joko nousussa tai laskussa, mutta tasaisesti ei pysty ajamaan.
                                    Minäkin olen ollut tuollaisen kaverin kyydissä. Kätevää, kun ei kolmosta isommalle tarvitse vaihtaa taajaman ulkopuolellakaan.

                                    Minulla on sitten varmaan se vastakohta. Vitosella mennään oikeastaan aina. 30km/h rajoituksella kyllä joutuu jo nelosta vaihtamaan.
                                    Toisinaan tuo ärsyttää itseänikin, että miksi on "pakko" jauhaa sillä vitosella, mutta jotenkin juuri tuon minun Audin vitos-koneen (RT) ominaisuuksiin se tyyli sopii hyvin.
                                    Muut ajamani vitos-koneet ovat olleet alaväännöltään selkeästi huonompia.
                                    Joskus käynyt jopa mielessä, että olisiko tuolle jotain tehty, kun 2.2 ja 2.3 koneisetkin tuntuvat ponnettomille.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pari typerää maneeria tunnistan eri ajoneuvoilla tekeväni:
                                      - Henkilöautolla (lötköllä) ajettaessa tulee aina välillä työnnettyä valoviikseä, että onko ne valot päällä vai ei. Golfissa yms. se kytkin onkin jo kauempana, joten sitä ei tule ropailtua.
                                      - Kaksipyöräisillä taas puolestaan tulee paineltua vilkun palautusta turhankin usein.
                                      - Kuorma-autolla ahdistaa jostain syystä peruuttaa ikkuna kiinni. Pakko kuulla ulkoa äänet :)

                                      Äänet muutenkin ovat ainakin itselle todella tärkeä osa ajoa. Jos lyö kuulokkeet korviin, niin putoaa tuntuma aikalailla oli peli mikä tahansa. Sähköautolla ajosta ei varmaan tulisi mitään, kun ei kuule miten moottori käy.

                                      Ja jostain syystä harventunut ne kuskit, joiden kyydissä osaan olla täysin rennosti. En aja vierestä sanomalla tai elehtimällä, mutta koko ajan on ajatuksen ajamisessa. Ajaa joko liian hiljaa, kulmikkaasti, nykien tms.. Vain parin kuskin kyydissä pystyy olemaan rennosti, vaikka mentäisiin kylki edellä tai mitä vauhtia tahansa. Tästä seuraa yleensä se, että ajan mieluummin itse.

                                      En siis kuitenkaan häiritse kuskia tai mainitse koskaan virheistä. Moinen nimittäin on helvetin rasittavaa. Ja kun itse en taida olla sen kummempi kuski kuitenkaan.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 22.2.2009, 18:03.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsekin ajan mieluiten itse, koska todella monet (etenkin naispuoleiset) ajavat tuolla hauki on kala-periaatteella. Autokoulussa pitäisi tutustuttaa enemmän auton ja moottorin sielun elämään niin auton käsittelyynkin tulisi ihan erilainen tatsi jolloin kierrokset ja vaihteet saisi ihan erilaisen merkityksen eikä olisi vain pakollinen paha.

                                        Toisaalta olisi myös kiva kuulla analyysi omasta ajotyylistä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pätee muuten myös monen muun laitteen käyttöön tai ylipäänsä kaikkeen. Mielestäni on hyvä tietää edes noin periaatteelta mitä siellä välissä tapahtuu polkimen painamisen ja renkaan pyörimisen välillä.

                                          Kytkimen käyttökin alkaa luonnistumaan, jos ymmärtää mitä se polkimen nostaminen oikein tekee. Jos ei ymmärrä jonkin laitteen toiminnasta yhtään mitään, ei kyllä osaa sitä ikinä kovin hyvin käyttääkään, sanon minä.

                                          Ainakin itse ajattelen kaikkien laitteiden käytön sen toiminnan kautta. Koska tuo tekee noin, ja tämä näin tuon kautta, tätä painettaessa tämän verran tapahtuu näin... Siitä ei tule mitään, jos vain ymmärtää, että tätä painettaessa tapahtuu näin, koska niin nyt vain tapahtuu.

                                          Naispuolisia en lähde erikseen lokeroimaan ja mollaamaan. Ukkomiehillä on siihen varaa, minulla ei :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siskoa opetin ajamaan suljetulla alueella ja tein mm. niin, että käskin seuraamaan ensin kierroslukumittaria, että näkisi, miten se kaasun ja kytkimen yhteispeli pitäisi hoitaa.
                                            Ensin harjoiteltiin ykkösellä ja kun se alkoi sujumaan, niin kokeiltiin isommalla vaihteella lähteä.
                                            Kun kytkintä ei tarvinnut sääliä, niin lopulta lähdettiin nelosella ja pidettiin kierrokset 1000rpm +/-200rpm.
                                            Selkeästi alkoi tulemaan tuntua mäkilähtöihin ja muuhun polkimien hallintaan korvakuuloltakin, kun välillä toki harjoiteltiin samaa pelkästään korvaluulolta.

                                            Sitten tehtiin rata ja harjoiteltiin taskuparkit ja muut mutkittelut. Ja oli tosi tiukka rata. Itsekin sai ihan keskittyä.

                                            Lopuksi vedettiin sitten kilpaa liukkaalla savipellolla ja opeteltiin niitä luistoja.
                                            Sisko rökitti kierrosajoissa parilla sekunnilla poikakaverinsakin, jolla oli sentään kortti ollut jo muutaman vuoden.

                                            Noita kun se muutaman kuukauden opetteli, niin kyllä ne opit minusta näkyy vielä tänäkin päivänä hänen ajamisessaan. Ei tarvitse pelätä, eikä neuvoa vierestä.

                                            Itse tahkosin peltoautolla sen vajaan kymmenen vuotta ennen kuin kortin sain. Liukkaan kelin radalla sen hyödyn kyllä huomasi, kun seurasi muiden "vasta-alkajien" kiemuroita. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itellä on ainakin se, että ainakun pysähtyy liikennevaloihin, niin pitää rempata sitä vaihekeppiä ja tarkistella että se on varmasti ykkösellä.
                                              Täällä myös yksi kepin vatkaaja...sahaan 1-2 väliä, että varmasti on ykkönen lovessa.

                                              Samaten himmaan valoihin, ettei tarvi pysähtyä kokonaan. Omasta mielestä sujuvampaa näin.

                                              Vieressä istujan tavoissa ärsyttävintä on mankan ja tuuletuksen räplääjät...koko ajan pitää jotain säätää!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Valoissa tulee itsekin vatkattua keppiä välillä 1-vapaa-1-vapaa-1-... Automaatilla ajaessa sielu lepää eikä tarvii hermoilla.

                                                Manuaali-ilmastointiin ja sen säätelyyn tottuneelle on ollut vaikeaa käyttää automaatti-ilmastointia, kun aina pitää ensin ruuvata lämpöä ylös (kylmällä kelillä) ja sitten takaisin sinne 20 asteen tuntumaan kun auto on lämmin. Eipä taitaisi vaikuttaa lämpenemisnopeuteen vaikka antais olla siinä kahdessakympissä alusta asti. Tulee vaan niin refleksinä se lämpön nostaminen kun auton saa käyntiin.

                                                Kyydissä istuessa kannattaa muistaa että se ajo tuntuu aina kulmikkaammalta kyydissä istuen kuin kuskina. Ensinnäkin sitä pitää käsillä ratista kiinni, joka aiheuttaa psykologisesti turvallisemman olon, kun on tukipiste (vrt. kauhukahvan puristaminen) ja lisäksi tietää varautua ennakolta kaikkiin auton liikkeisiin, koska itse aiheuttaa ne. Eli tietää jarrua painaessa että nyt hidastuu, kun apukuski saa tiedon vasta siitä negatiivisen kiihtyvyyden tunteesta.

                                                Monelle ns. kuskinirsolle matkustajalle voisi olla pienimuotoinen järkytys joutua omaan kyytiinsä, kun ei olekaan niin "pehmeä" kuski kuin on kuvitellut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sori, pakko sanoa, että tuo valoihin mateleminen on sitten ärsyttävää takaatulijan silmin katsottuna.
                                                  Yound Driversin autokoulussa neuvottiin estämään peräänajoja (ainakin vuonna 99) niin, että jos tullaan risteykseen niin, että takana ei tule autoa aivan perässä, pitää pysähtyä muutama metri ennen risteystä. Sitten kun peilissä alkaa näkyä auto, niin aletaan pikku hiljaa siirtymään oikealle paikalle. Näin jää tilaa väistää, jos vaikka joku tulee täysiä takaa eikä ehdi pysähtyä. En ole koskaan autokoulun jälkeen tuota käyttänyt, mutta ei oo kukaan peräänkään ajanut. :)

                                                  Sitten ennen tuli pidettyä ilmastointia Audissa aina parillisessa luvussa. 18,20,22 jne. Nyt olen päässyt siitä eroon kun olen pakottanut itseni jättämään sen 21 asteeseen, koska se on vaan paras! Vieläkun pystyisi laittamaan vaikka 19.5,20.5,21.5 jne. kun tuossa sekin mahdollisuus on :)
                                                  Pitkällä maantiereissulla on kerran tullut käytettyä 22.5 astetta, mut pakko oli säätää takas 22:een tai 23:een, kun ei se vaan silmälle sovi. :D

                                                  Itsellä on varsinkin takki päällä sellainen maneeri, että oikeaa kättä/olkapäätä pitää heilauttaa vähän väliä lievään räppärityyliin. Jotenkin se takki vaan häiritsee niin, että käsi heiluu vähän väliä. Vaikka se ei oikeasti edes häiritse. Tämän lisäksi kynsiä tulee pureskeltua varsinkin maantieajossa jonkin verran.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yound Driversin autokoulussa neuvottiin estämään peräänajoja (ainakin vuonna 99) niin, että jos tullaan risteykseen niin, että takana ei tule autoa aivan perässä, pitää pysähtyä muutama metri ennen risteystä.
                                                    Tästä tuli mieleen, että saisi autoilijat jättää vähän väliä edellä olevaan, varsinkin silloin kun kyseessä on mäkilähtö, mitä on aika reilusti mm. Jyväskylässä. Onneksi se ei tuolla nelikolla ole niin paha ongelma itselle (vaikka aina saa miettiä onkohan siellä takana tilaa), mutta edellä olevat monesti valuvat alas. Näinpä tuossa yksi päivä sivusta, kun jonkun valoista lähtö vähän valui pitkäksi ja takana olevan puskuriin kolahti. Ei edes tainnut kuski(t) huomata, mutta sen verran kolahti, että puskureihin varmasti jäi jäljet.

                                                    Tuo vaihde-ykkösellä taitaa itsellä löytyä kanssa, ja toinen mistä saan kuittia on rattii napsuttelu radion tahtiin, "keskity siihen ajamiseen" kuuluu vierestä...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä vanhalla laatikko-ladalla ajaminen aikoinaan oli niin täystyöllistävää, ettei siinä ollut tilaa maneereille :D

                                                      No tuo "onko-se-nyt-varmasti-ykkösellä" on kyllä tuttua, samoin valoviiksen tsekkaaminen aika ajoin... Periaatteessahan noissa on jo kyse lievästä pakko-oireisesta häiriöstä :P Muuten pitäsi varmaan paremmalta puoliskolta kysyä noista maneereista, on niille niin sokea itse. Saattaa tosin olla jo emäntäkin, näillä yhteiselon vuosilla.

                                                      Juu, tiedän että se on järkevää himmailla valoihin jo henkilöautolla, puhumattakaan raskaammasta kalustosta, mutta ei mahda mitään: joskus se silti ärsyttää - "kun ajetaan niin ajetaan, ja kun pysähdytään niin pysähdytään, prkl!".

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vieressä istujan tavoissa ärsyttävintä on mankan ja tuuletuksen räplääjät...koko ajan pitää jotain säätää!
                                                        ADHD? Pahimmat räplää myös pyyhkijöitä ja pissapoikaa, kun siihen vielä ylettää toiseltakin puolelta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vieressä istujan tavoissa ärsyttävintä on mankan ja tuuletuksen räplääjät...koko ajan pitää jotain säätää!
                                                          ADHD? Pahimmat räplää myös pyyhkijöitä ja pissapoikaa, kun siihen vielä ylettää toiseltakin puolelta.
                                                          Tää ärsyttää ihan helvetisti. Eniten vituttaa kun esim. kesällä kun auto seisonu paahteessa ja lähen ajamaan ja joku kaveri istuu kyytiin. Niin tämä alkaa ruuvaamaan lämpötilaa johonki 14 asteeseen.

                                                          Sitten siinä hyvin rauhallisesti panen takaisin 19-20astetta ja sanon sille tyypille, että eiköhän anneta tuon vehkeen ite säätää tuo lämpötila kohdalleen. Pari minuuttia ja kabiini alkaa olla mukavan viileä...

                                                          Emäntä teki ennen aina tuota, että kun istu kylmään autoon niin räiskäs ilmastoinnin 28 asteeseen. Siinä sitten kerran näytin että se ei yhtään sen nopeammin lämpeä jos se on pantu täysille kun että olis 21astetta. Sen jälkeen ei oo kyllä sitä tehny.

                                                          Itseasiassa eikös se ala puhaltamaan lämpöä hitaammin noin, kun pyynti on noinkin korkea niin ilmastointi odottaa, että on tarjolla lämpimämpää ilmaa ennenkun alkaa puhaltamaan.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itse on alkanut vähitellen pääsemään eroon tavasta, että ykkönen pitää aina laittaa päälle kakkosen kautta. Juontanee juuret sinne, kun autona oli ennen Fiat 133:sia ja ekanakin peltoautona 850, niin ykkösen synkat kun oli aina hajalla tai niitä ei ollut, niin kakkosen kautta sai aina laatikon seis ja ykkösen rusahtamatta päälle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X