Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Onko jollain tiedossa voiko verotuksen tehdä netissä? kun ei oo ny aikaa lähtee tekee sitä kauemmaks, tampereella niin perkeleen hidasta...Ja riittääkö se verotukseen kun ennen 1.4 teke verotuksen vai pitääkö olla jo veropäätös sillon tullu?
Ei voi tehdä netissä, mutta postitse kylläkin. Täytät ne tarvittavat kaavakkeet tullin sivuilta ja lyöt postiin. Sinänsä se on sama mihin sen lähetät, koska tullin toimipisteet lähettää ko. lomakkeita ristiin ja rastiin sen mukaan, että missä on vähiten ruuhkaa jne. Esim. omani pistin ouluun, mutta torniossa se kuitenkin käsiteltiin.
Riittää, että saat hommat alulle ennen 1.4., niin pääset vanhalla verolla.
Onko jollain tiedossa voiko verotuksen tehdä netissä? kun ei oo ny aikaa lähtee tekee sitä kauemmaks, tampereella niin perkeleen hidasta...Ja riittääkö se verotukseen kun ennen 1.4 teke verotuksen vai pitääkö olla jo veropäätös sillon tullu?
Eikö se ole hyvä juttu, jos päätöksen saaminen kestää? Ei tarvi maksaa veroja kilvettömältä ajalta.
Keskimäärin 350€ vuotuinen käyttömaksu koko autokannalta vissiin keräisi saman verokertymän kuin koko uuden auton hankintavero. Vaikea ymmärtää, miksei siihen vaan siirrytä ihan suosiolla -vaikka CO2:een sidottuna. Kohtelisi koko autokalustoa samalla tavalla, poistaisi valitustulvat, uudistaisi autokantaa, ohjaisi pienikulutuksisiin.
Nythän tuosta alkujaankin syrjivästä CO2-perustaisesta verosta tulee raisusti syrjivä, joten valitusrumba on taas valmis. Ei ymmärrä, eikö noiden ikuisten valitusrumbien käsittelyyn menevät kulut voisi ohjata vaikka budjettivajeen oikaisuun?
Kun tää autoverotus nyt muuttui...Kellään tässä vaiheessa tarkkaa tietoa paljonko tuli esim. 3l,0tdiq b8 lisää veroo? Ihan mielenkiinnosta tässä vaiheessa kysyn vain...
Enemmän itseäni kiinnostaisi tietää, paljoko muutos vaikuttaa lupon veroihin? Kuitenkin hinta saksassa noin. 2k€ ja verot max tonnin luokkaa? vai?
Mulla oli 2003 lupossa verot n. 700€. Ei ainakaan siinä luulis paljo nousevan ellei jopa laske. Tossa mun 3L:ssä meni päästöjen mukaan ja pienin mahollinen veroprosentti.
Mites kun kattelin saksan tarjontaa tossa, niin onko jollain muutakin kun mutu tietoa, että paljon esim. verot nousivat kun toi uudistus tuli?
-Audi A4, 3,0tdiq, 2009-> , alle 150tkm ajettu, tämmösessä autossa?tottakai kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varusteiden määrä myös, mutta jossain vaiheessa autoliikkeessä epäiltiin, että n.3k nousis verot, mutta tämä varmasti reilusti yläkanttii?
Aika jännä oli veron vaikutus tietyissä malleissa...
Toukokuun taulukosta:
AUDI S4 4.2 5D STW 4WD 253KW N 20120529 20030409 152 18790.35 8324.12
Mun mielestä noi verot on ----tin pienet ottaen huomioon ettei tollanen b6 ässä nyt ihan kukkasia putkestaan päästä tai kun vertaa juuri noihin 3.0tdi b7:t ja 4f:t
Jälleenmyyntiarvo/suomihinta katotaan ässässä sen verran pienemmäksi. Verotusprosentti siinä on kyllä kova..
Totta.
On mun silmään melko kova tuo gappi kun ei noita 20k€ ässiä oikein ole näkynyt. No katsotaan jos pian on :D
Niin ja tämähän taas todisti että verotus on päästöpohjaista... tai siis eihän niillä päästöillä ole mitään väliä kun tullin arvaama vertailuauton hinta on se mikä vaikuttaa oikesti niin paljon enemmän.
Aika jännä oli veron vaikutus tietyissä malleissa...
Toukokuun taulukosta:
AUDI S4 4.2 5D STW 4WD 253KW N 20120529 20030409 152 18790.35 8324.12
Mun mielestä noi verot on ----tin pienet ottaen huomioon ettei tollanen b6 ässä nyt ihan kukkasia putkestaan päästä tai kun vertaa juuri noihin 3.0tdi b7:t ja 4f:t
Oho, kyllä on tuon auton kohdalla päästy pienillä veroilla. Mulla about vastaava laite alla ja maksoin yli tuplat tuohon ja kaiken lisäksi eivät ees löytäneet yhtään vastaavaa automallia referenssiksi vaan kelasivat jonkun bemun mallin. Lienee kuitenkin lähes identtinen moottori tuossa ja mulla eli toisin sanoen päästöt samat.
Aika rankasti purasi veromuutos isolla koneella ja isoilla päästöillä oleviin autoihin, noiden tilastojen perusteella moni isokoneinen saksalainenkin on nyt halvempi ostaa suomesta kuin hakea saksasta. Tuskin kovin kauaa silti menee, että hinnat nousee täällä...
""Oikeuskysymyksenä asiassa oli, muodostuuko vuonna 2010 käytettynä Suomeen tuodun vuonna 1999 käyttöönotetun Jaguar-merkkisen ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus syrjiväksi Suomessa vuonna 1999 ensirekisteröityihin ajoneuvoihin verrattuna.
Samanikäisen Suomessa ensirekisteröidyn ajoneuvon veroprosentti on määritelty vuonna 1999 voimassa olleen autoverolain (1482/1994) mukaan auton hankinta-arvoon perustuen. Autoverolain 6 a §:n (266/2003) mukaan ennen vuotta 2003 valmistetun, käytettynä verotettavan henkilöauton veron osuus on 29 prosenttia bensiinikäyttöisen ajoneuvon verotusarvosta, jos mallikohtaista veroprosenttia ei ole julkistettu. Jaguar-merkkisten henkilöautojen historiallisia veroprosentteja ei ole julkistettu. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei niin sanotun keskimääräisen 29 %:n veron osuuden soveltaminen käytetyn ennen vuotta 2003 käyttöön otetun ajoneuvon verotuksessa ole syrjivää, jos Tullihallitus ei ole julkaissut kyseiselle ajoneuvomallille tietoa historiallisista veroprosenteista.
Hallinto-oikeus katsoi, että hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus muodostuu syrjiväksi vuonna 1999 voimassa olleen lain aikana ensirekisteröityihin vastaavanlaisiin ajoneuvoihin verrattuna. Tässä tapauksessa syrjimättömänä veron osuutena on pidettävä laissa 266/2003 määriteltyä 29 prosenttia."
Mallivalitus tästä casesta kopsattuna tänne jos/kun tulee joskus palstalaisille tarpeita. Kiitos valitusmallista Autoverosialle!
Oikaisuvaatimus:
Autoverotuspäätöksessä on käytetty autoveroprosenttia 34,90 %.
Vaadin Lappeenrannan tullia selvittämään todellisen autoveroprosentin, millä vastaavia uusia autoja on verotettu 25.1.1999 rekisteröitäessä ne ensi kertaa uusina Suomeen.
Vaadin autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään tätä todellista autoveroprosenttia.
Mikäli Lappeenrannan tulli ei pysty määrittelemään ym. todellista autoveroprosenttia, vaadin toissijaisesti autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään ns. keskimääräistä ja aikanaan yleisesti käytettyä 29 % arvoa.
Vaadin lisäksi liikaa kannetun autoveron palautettavaksi korkoineen.
Perustelut oikaisuvaatimukselle:
Unionin tuomioistuimen tuomio 7.4.2011 asiassa C 402/09.
SEUT 110 artikla.
Henkilöautot on verotettu Suomessa vuoden 2008 alusta lähtien ympäristöperustaisella, ominaishiilidioksidipäästöjen tai laskennallisten ominaishiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvällä veroprosentilla riippumatta siitä, milloin ajoneuvo on otettu ensi kertaa käyttöön.
Suomen nykyisen autoverolain sitominen ominaishiilidioksidipäästöihin on täysin mahdollista. Mutta ilmiselvästi vaarana on, että ulkomailta Suomeen käytettynä tuodulle autolle saatetaan määrätä autoveroa enemmän, kuin on Suomessa jo markkinoilla olevan samanlaisen auton hintaan sisältyvä autoveron jäljellä oleva määrä. Näin on ilmiselvästi käynyt tässä tapauksessa.
Tuomion C 402/09 mukaan autolle saa määrätä ympäristöveron, mutta se ei saa olla suurempi kuin maassa jo olevien autojen hintaan sisältyvien verojen kokonaismäärä. Muussa tapauksessa laki ja hallinnolliset määräykset ovat syrjiviä. Kilpailun tulee olla vapaata ja riippumatonta siitä, mistä kuluttaja autonsa hankkii.
SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot. Tällä perustamissopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta.
Pitäisiköhän lähteä kokeilemaan tuota. Itse maksoin puolisentoista vuotta sitten sen ~45% veroa ässän maahantuonnin yhteydessä, olisi jo melko iso raha kyseessä jos tuosta saisi sen kymmenisen prosenttia vielä takaisin palautuksena.
Comment