Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverotus muuttuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähkö-, kaasu- ja vetyautoilun edistämistä tarkastellut raportti muuttui yllättäen valtion väyläyhtiötä ajavien tahojen käsikassaraksi, paljastaa VM:n virkamiesten allekirjoittama liitepaperi.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005029263.html

    Comment


    • Aika teoreettista tuo verkon kuormittuminen kun valtion tavoite sähköautojen osalta on paljon pienempi ja jaksottuu monelle vuodelle.

      Normaalilla ajolla on ihan mahdollista vaihtaa polttonesteillä kulkevat autot sähköiksi. Latausinfra tosin jarruttaa jos ei ole kotona latausmahdollisuutta mutta suurin osa pääkaupunkiseudulla tai isoissa kaupungeissa ajavista ajaa normaalisti sellaisia matkoja joihin sähköautot sopivat ja seuraavien viiden vuoden aikana tulee näitä 200-350km akuilla varustettuja autoja paljon markkinoille.

      Tuon sähkönkulutuksen voi laskea 20Kwh/100km, eli 2eur/100km :-) keskiarvolla eikä kaukana totuudesta ole.

      Comment


        Ei minullakaan ole mitään sähköautoja vastaan. Väkisin vain ajattelee että mikäs se autokannan keski-ikä tässä maassa olikaan, jotain 10 vuoden molemmin puolin? Sitä vaan että joko ne ensimmäiset sähköautot alkaa kohta olemaan siinä iässä ja saadaan se todellinen kustannus selville. 10 vuotta vanha bensa- tai dieselauto on vielä ihan käyttökelpoinen, eikä tämä ole yksilön mielipide vaan ihan empiirisesti todistettu fakta. Odotan suurella mielenkiinnolla sitä mitä sähköautot ovat käytettävyydeltään ja luotettavuudeltaan siinä vaiheessa kun ne ovat siellä 150-300tkm ja 5-10 vuotta ajettuja. Akut varmasti vanhenevat kuten mikä tahansa muukin akku eikä sähkömoottorikaan ikuinen ole vaikka paljon yksinkertaisempi onkin kuin polttomoottori. Mitä näiden huollot sitten maksavat vai onko koko keksintö ns. kertakäyttöinen jolloin ne 2km/100km laskelmat saa vetää vessanpöntöstä kun 10 vuotta vanhana ei saa kuin romumetallin hinnan. Kuitenkin vaikkapa 10 vuotta vanhassa "perinteisessä" A4:ssa on tänä päivänä jäännösarvoa vielä viisinumeroinen summa.

        Jos verotuksella ohjataan voimakkaasti sähköautojen hankintaan niin tilannehan pitäisi korjaantua koska jäännösarvolla ei ole niin suurta merkitystä jos alkuperäinen hankintahinta on vastaavan verran edullisempi. Minulla on suuria vaikeuksia uskoa että veronalennukset siirtyisivät täysimääräisesti myyntihintoihin jos tällaista vero-ohjausta valtiovallan puolelta tulisikin. Autotuojat sen verran ahneita että siellä on jo tässä vaiheessa laskettu kaikki mahdolliset skenaariot lakimuutosten varalta.

        Comment


        • Nuo on ihan päteviä kysymyksiä sähköautoista eikä käytännön tietoa juuri ole. Sähköauto oli itselläkin kiikarissa mutta otin siihen nyt vuoden aikalisän jahka tuo Teslan Model 3 tulee markkinoille.

          Sen verran sain selville että aika vähillä vioilla nuo monen merkin sähköautot on menny. Tosin tässä on se empiirisen tutkimuksen ongelma että otanta on pieni ja nuo sähköautoilijat ei kaikki foorumeille kirjoita. Kuitenkin kiinnostava tieto löytyy että esim Opel Amperaan saisi uuden akuston hintaan alle 3K$ eli vähemmän kuin kutoskoneisen Audin ketjuremppa (no pun intended!). Hinta on verrannollinen akun kokoon eli kun tuolla pääsee sen 50km niin siitä voi johtaa erikokoisten akkujen hintoja. Akut kuitenkin halpenevat koko ajan joten 5-10v kuluttua hinta on kuitenkin tullut alas.

          Jos miettii että runko, alusta, vaihteistot ja peruselektroniikka on samaa kuin missä tahansa autossa niin seuraava kysymys on sähkömoottorit ja niiden ohjauselektroniikka. Sähkömoottorit on peruskauraa ja niihin liittyvä elektroniikka myös joten niiden huolto (siis vaihto) pitäisi olla järjellisen hintaista.

          Kaikki on kiinni miten autotehdas haluaa ne hinnoitella. Tahdon uskoa, että yksikään merkki ei halua näin uuden teknologian markkinoille tulossa lyödä miljardien R&D kuluille kapuloita rattaisiin. Siihen kun ei tarvita kuin se maailman ympäri kulovalkean tavoin rientävä somekeskustelu jossa ko. merkin sähköautojen huoltohintoja huudetaan kaiken kansan tietoon. Varsinkin kun kaikilla merkeillä on tavoite tehdä noista nyt volyymituotteita eikä sitä pakollista autonäyttelyiden ihmetyksen aihetta kuten jokunen vuosi näytti olevan.

          Vielä on pakko kommentoida tuota autovero asiaa. Sen lasku sähköautoilta on aivan yhtä tyhjän kanssa. Katsokaa vaikka mitä on verot BMW i3:ssa, 1400-1850eur.

          Siis aivan sama jos tuo tippuu vaikka nollaan tai saa sen jossakin mediassa mainitun max 4000eur autoveron alennuksen niin ei kyllä muuta mitään n. 40keur autoissa joita nuo sähköautot suomessa näyttää ainakin lähivuosina olevan.

          Niissä maissa jossa on kunnolla subventoitu on tuo vero ollut alkujaankin nolla ja sen tuen on saanut rahana käteen.
          Viimeksi muokannut okkim; 3.1.2017, 08:21. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta perään, vaan muokkaa vanhaa.

          Comment


            Jos jossain muissakin maissa (vaikkapa sellaisissa, joissa on hieman enemmän autoja, kuin Suomessa) halutaan sähköautoja samanlaisella prosenttiosuudella autokannasta, niin mistä löydetään sellainen määrä niitä harvinaisia maametalleja, joita akuissa käytetään?

            Comment


              Vaikkapa Suomesta

              Comment


                Sähköautoilu on kaunis ajatus ja varmasti toteutuu jossain muodossa isommasti tulevaisuudessa. Ja kun muistetaan, että ensimmäiset autot oli sähköautoja, niin onhan tuossa aika pitkälti kirimistä.

                Sähköautojen ongelma on tekniikka. Se ei vielä ole kehittynyt niin pitkälle, että siihen voi vaikka naapurin Kerttu hakea kanisterilla polttoainetta kun auto on hyytynyt marjametsään. Ja se lataaminen, sen pitää olla nopeaa. Minä en jaksaisi pitää pitkiä taukoja jossain huoltoasemillla kovin kauan.

                Akkujen kehitys on ollut aika nopeaa, koska ennen kännyköitä ei paljon akkuja tarvittu siinä määrin kuin nyt. Eli voidaan olettaa, että esim 20v päästä on pakko olla aivan eri sfääreissä sähköautoilu ja nauretaan tämän päivän ratkaisuille.

                Se ei lohduta itseä, joka kuitenkin elää tässä päivässä, enkä tulevaisuudessa.

                Comment


                • Mulla ei olisi mitään sähköautoa vastaan, mutta kuten aikaisemminkin täällä mainittu, miten sen lataus onnistuisi keskustassa? Ei omia parkkipaikkoja, ei tolppia, paikka saadaan sieltä mistä sattuu kulloinkin löytymään tilaa. Katuja pitäisi reunustaa jokin langaton lataussysteemi...

                  Comment


                    20 vuotta on aika pitkä aika. Ainakin eteenpäin katsoesssa. Jos nyt katsoo miten paljon polttomoottoritekniikka on kehittynyt edellisen 20 vuoden aikana niin kehityksen jatkuessa samalla tahdilla seuraavat 20 vuotta on polttomoottorikin vielä aivan kilpailukykyinen vaihtoehto.

                    EU käsittääkseni on asettanut tietyt päästötavoitteet joihin kokonaisen valtion pitäisi tavalla tai toisella päästä. Sen takia sähköautoilua yritetään ajaa puoliväkisin eteenpäin vaikka latausinfra ei sitä vielä 5-10 vuoteen tule kestämään vaikka nyt aloitettaisiin täysillä tekemään. Samaan kategoriaan menee se puunpolton kieltäminen pienissä tulisijoissa kun siitä tulee niitä pienhiukkaspäästöjä. Suorasähköllä lämmitettävä talo (jossa pihalla latauksessa pari sähköautoa) ei saastuta yhtään koska sähkö on ostettu Venäjältä.

                    Utilitaristina näen sähköautoilun lisäämisen silti pelkästään hyvänä asiana. Enemmän hyötyä niistä pitkässä juoksussa varmasti on kuin haittaa. Käytännössä ainoaksi toimivaksi yleistymisen muodoksi näen sähkön lähituotannon merkittävän lisäämisen aurinkopaneelien tjms avulla. Tämä parantaisi samalla yleistä huoltovarmuutta hiukan. Toki se ei auta siihen tammikuiseen tuulettomaan pakkaspäivään jolloin sähköä eniten tarvittaisiin mutta puolet vuodesta sähköautoilu voisi olla ns. omalla sähköllä mahdollista jo ennen kuin sähköverkko saataisiin muuten päivitettyä riittävälle tasolle laajempaa sähköautoilua varten.

                    Comment


                      Mistä muuten johtuu, että sähköautoilu pelastaa maailman mutta sähkölämmitteinen talo on ympäristörikos? :)

                      Comment


                        Sähkölämmitteinen talo on ympäristörikos? Ovatko fossiilisiin polttoaineisiin perustuva kaukolämpö tai öljylämmitys sitten vihreämpiä tapoja lämmittää talo?

                        Comment


                          Olishan noita utopiassa kaikkia kivoja ratkaisuja, kuten esim moottoriteiden/isompien väylien sähköistys siten, että auton omaa sähköä ei ns kuluteta siirtymillä, mutta siirtymällä esim väylältä pikkutielle auton omat akut hoitaa virransyötön. Ehkä joskus jotain tuollaista on, koska en usko vapaan liikkumisen tarpeen katoavan mihinkään.

                          No joo, lähtee vähän kauas asiasta, mutta varmasti sähköautot yleistyy, jos niiden hankintahinta alkaa olemaan saman kuin vastaavan polttomoottorisen sekä latauspaikkoja on runsaasti.

                          Comment


                            Verotusaiheeseen liittyen, ei sähköauton verottomuus tee siitä vielä houkuttavaa vaihtoehtoa. Jos nyt vaikka jo mainitun BMW i3:n verolliset hinnat on 39000-47000 euroa, (joissa autoveroa on 1400-2000 euroa) niin tuolla rahalla saa jo täysikokoisen henkilöauton. Jos i3:n hinta olisi reilun kymppitonnin alempi, niin silloinkin se olisi vielä kalliihko, mutta alkaisi kilpailla ostajista A1:n kanssa

                            Comment


                              Noissa autojen päästöasioissa päästäisiin helposti eteenpäin, kun pistettäisiin päästörajat niin alas, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin hybridit tai jokut 2-3 sylinteriset 0,5l koneet. Kauhea ajatus, mutta siihen suuntaan on kaikki menossa. Polttomoottorin kehityskin on rajallista.

                              Comment


                                Siihen verotus ohjaa varsin vahvasti jo nykyään. Litraisen ecoboostin saa ostaa uutena paljon halvemmalla kuin perinteisen 2.0 litraisen koska sen paperiin merkitty co2 lukema on pienempi. Lainsäätäjän kannalta varsin yksinkertaista, todellisuudessahan nuo tehtaiden ilmoittamat co2 päästöt eivät ole ikinä pitäneet paikkaansa.

                                Aina tulee mieleen Top Gearin esimerkki jossa Priuksella ja M3:lla ajettiin rataa ympäri ja lopuksi todettiin M3:n ison bensakoneen kuluttaneen vähemmän kuin Priuksen. Jos aina ajaa aivan kusi sukassa eikä pidä mitään ylimääräistä kulutusta päällä (valot, lämmityslaite, radio/navi jne) niin voi päästä hyvissä keliolosuhteissa ja ilman ruuhkaa lähelle ilmoitettua mutta tehtaan vakioiduissa laboratorio-olosuhteissa testattuihin rajoihin ei tosimaailmassa käytännössä pääse. Siihenkin peilaten olisi syytä siirtää käytön verotus sinne polttoaineeseen jolloin se ihan oikeasti ohjaisi hankkimaan niitä ihan oikeasti vähemmän kuluttavia vaihtoehtoja.

                                Comment


                                  VAG konsernin uusien dieselien kustannuksista 20% on enää itse moottoria, loput 80% on ne kaikki päästöjä vähentävät laitteet ympärillä.
                                  Polttomoottori on tiensä päässä kehityksessä nykyisessä muodossaan. Vielä sitä voidaan parantaa downsize menolla mutta se ei siihen vaikuta, miten sylinterissä fossiilinen palaa.

                                  Comment


                                  • IS:n jutussa esimerkki millainen "autojen mustalaatikko" olisi ->

                                    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005030736.html

                                    "Yksinkertaisin tapa manipuloida systeemiä olisi ottaa sulake irti. Ei sitä autoon voi niin laittaa, että se on jatkuvasti päällä."

                                    "Sivistynyt arvaus olisi, että laite maksaa muutaman satasen. Lisäksi asennuksen pitäisi tehdä joku sertifioitu asentaja. Laite täytyy yhdistää tietokantaan, eikä sinne pääsyä varmaankaan julkisesti jaeta. Virtasen mukaan toinen vaihtoehto olisi, että palveluntarjoaja vuokraisi laitteen kuluttajalle. Autoilijoiden kannalta tämä olisi parempi ratkaisu. Joka hommaa pyörittää omistaisi laitteen ja se käytäisiin asennuttamassa jossain. Käyttäjälle se olisi ilmainen."

                                    Comment


                                      Käyttäjälle ilmainen. Ja vitut. Kukaan ei sitä laitetta ja asennusta hyväntekeväisyyttään sinne autoon laita vaan totta kai kustannukset kerätään lopulta käyttäjiltä.

                                      Comment


                                      • Mutta kun se ilmainen sisältyy kk-maksuun :)

                                        Hyvä kommentti IS:n jutun alla "Muutaman satasen autoon tämmönen koppa, joka maksaa muutaman satasen. Tasa-arvon vuoksi 100 000 egen autoon 100 000:n egen laatikko,, ettei syrjitä rikkaita" :)

                                        Comment


                                          Ja paskat tollanen purkki mitään satasia maksaa valmistaa kiinassa. Kenen palveluntarjoajan purkin sitten vuokraisi, jos joka toisella tiellä on eri palvelutarjoaja (Kärjistetysti).

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viesti
                                            Mutta kun se ilmainen sisältyy kk-maksuun :)
                                            Noinhan se toimii jo nykyään. Teillä saa ajaa aivan ilmaiseksi kun maksaa kuukausimaksun aina palkkapäivänä :)

                                            Comment


                                            • Mutta eipä hätää...

                                              http://veneviroon.fi/

                                              Vastaava palvelu tulee 100-varmasti autopuolelle kun EU:n ajama yhteisörekisteröinti (kuka tahansa EU kansalainen saa rekisteröidä autonsa mihin tahansa EU maahan) tulee voimaan...

                                              Comment


                                                http://yle.fi/uutiset/3-9379750
                                                Laite maksaa muutamasta kymmenestä eurosta pariin sataan euroon riippuen ominaisuuksista. Semel myy laitetta esimerkiksi yrityksille, jotka haluavat tietää, missä heidän autonsa liikkuvat tai miten niillä ajetaan.

                                                Comment


                                                  Mutta hei, sitten kun tama systeemi tulee, niin ei tarvita kameratolppia enaa, koska nopeus/gps-logeista saadaan tarkka tieto, miten/missa kansalainen on ylinopeutta kaahannut ja voidaan laittaa joka rikkeesta eri sakkolappu tulemaan. Ihanan katevaa noin niinkun viranomaisen kannalta.

                                                  Voi helev... Toivon todella, etta jossain vaiheessa alytaan kuinka kaheli tama suunniteltu systeemi on pahimmillaan. Ja toisekseen, tassa olisi hyva paikka tutkivalle journalistille ottaa selvaa, ketka ovat lobanneet ja keta, koska ulkopuolisena seuraajana naen, etta tata on samalla tavalla ajettu kuin kaarmetta pyssyyn, aivan kuten Guggenheimia.

                                                  Comment


                                                  • Nyt tämä autoverotus siten siirtyi tullilta verohallinnolle.(1.1.2017 alkaen)
                                                    Kaveri eilen soitteli ja kysyi onko minulla valituksia sisällä autoverosta? No minulla on valitus ELVistä sisässä.
                                                    Samoin kaverilla (3kpl). Kaveri kertoi, että verohallinnolla eivät tiedä mitään näistä verovalituksista. Olivat jotain sanonut että heillä ei ole järjestelmiä missä näkyisi vanhat asiat??? Oli ollut sinne yhteydessä kun olisi kysellyt missä mennään valituksen kanssa? Ja tietenkään vanhat tullin numerot eivät ole enää käytössä?
                                                    Onko jollain lisätietoa asiasta?

                                                    Comment


                                                      Muistelen että tulli hoitaa edelleen noi keskeneräiset kuten ne elv lomakkeet?

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                        Edelleenkin kummastuttaa että miksei sitä veroa voi sisällyttää polttoaineen hintaan. Varsinkin jos se on "päästöveron" nimellä, niin siinähän se tulee samantien maksettua kulutuksen mukaan. Ja tästä ei tule mitään lisäkuluja kenellekään, ja systeemi toimii varmasti.
                                                        Tätä itsekkin ihmetellyt jo useamman vuoden.
                                                        Autovero pois, uusista autoista maksetaan pelkkä alv.
                                                        Polttoaineenhintaan pieni korotus, autoveronpoisto tuo myynninkasvun myötä alv tuottoa reilusti=profit valtiolle.
                                                        Jos auto/mopo/yms. seisoo tallissa niin so what.
                                                        Jos ajoneuvo kuluttaa 2litraa/100km niin co2:t on myös matalat, jos 25litraa/100km co:t korkeat, maksat pumpulla kulutuksen ja käytön mukaan.
                                                        Too easy, kaverit ei tienaa. Järjestelmän täytyy olla yksinkertainen tai sen pyörittäminen tuo kuluja ja on kallis = autovero kaikkine tullin räpellyksineen, kilometripohjainen seuranta, tarrat, leimat.

                                                        Nyt joku kuitenkin älähtää että mitenkäs rahtarit/raskaskalusto, kuljetuksesta tulee kallista. Vinjetti/verohelpotus?

                                                        Comment


                                                          Ja edelleen ne 200km päivässä työmatkaa ajavat, nehän se suurin ongelma on. Ammattiliikenne on helppo erottaa.

                                                          Eilen oli Korporaatiossa MP-verosta keskustelua. En ole tutustunut aiheen faktoihin, mutta veroa vastustavalla oli jopa VTT:llä teetetty tutkimus, joka kertoisi koko veronkannon menevän pakkaselle.
                                                          Ja että yleensäkin nettotuotto oletetulle 30milj. verolle on n.15milj.

                                                          Comment


                                                          • ELV saaga jatkuu... Uutta tuomiota pukkaa Tullille käräjäoikeudesta...

                                                            http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i...54214&tstart=0

                                                            Ja todella käsittämättömiä kommentteja tulliasiamieheltä siitä että kansalaisen pitäisi nettikeskusteluista vetää johtopäätökset (poiketen viranomaisten lausunnoista) ettei kansalainen menettäisi oikeuksiaan...

                                                            Comment


                                                            • "Kävi ilmi, että karmeasta tietoturvaongelmasta johtuen näitä mustia laatikoita sisältäviä autoja pystyi seuraamaan netin kautta reaaliajassa, Paalijärvi kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

                                                              Paalijärvi kertoo seuranneensa internetin kautta autoja, joissa tällainen musta laatikko on. Hän kertoo, että löysi Google-haulla mustia laatikoita valmistavan yrityksen domainiin.

                                                              – Kun paljastuneella verkkosivulla valitsi mustan laatikon tyypin ja 6-numeroisen tunnisteen, sivu rupesi puskemaan auton koordinaatteja näkyviin. Näitä koordinaatteja pystyy iskemään esim. Google Mapsiin ja katsomaan, missä autot ovat menossa, Paalijärvi kertoo."

                                                              https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/211...ljasti-karmean

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X