Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autoverotus muuttuu
Collapse
X
-
Eihän tuossa ole taas järjenhiventäkään, jos noin toteutetaan.
Porrastus muutamille vuosille tekee juuri sen, että nyt pantataan hampaat irvessä vielä juuri se tarvittava pari vuotta. Suomalainen ei halua "hävitä" oman autonsa ostossa. Lisäksi kertarykäys olisi kerralla pois jaloista ja saataisiin hommaan todella puhuria.
Nyt siis puhuttu 200milj.€ verovähennyksestä, eli käytännössä n. 20% veroalennuksesta.
Mitä tämä tarkoittaa? Esim. Audi A1 hinnatalkaen n.22k€ ja tästä veron osuus 3330€.
Tuo 20% tarkoittaa siis ainoastaan 3330 -20% = n. 660€ verohyötyä.
Mihin se perusautoja ostavalla vaikuttaa? Ei mihinkään. Lisäksi on vaara, että tehtaat hilaavat tämän maahantuojilta ainakin osittain omiin taskuihinsa.
Kompensaationa puhutaan siis vielä "muutamien kymppien" käyttöveron korotuksilla.
Se siitä sitten taas. Täys pannukakku. Eikö ole sitä munaa tehdä kunnon päätöksiä?
Toki, jonkun RS6:n ostaja hyötyy tästäkin jo huomattavasti enemmän, mutta se ei vissiin pitänyt olla homman idea? Ei se paljo keski-ikää laske, kun ostetaan kolme uutta RäSää vuodessa. No, Stubb on ainakin ajanut hyvin omiensa etua.
Comment
-
-
"Lisäksi on vaara, että tehtaat hilaavat tämän maahantuojilta ainakin osittain omiin taskuihinsa."
On se jännä miten ihmiset ei tajua että tällä hetkellä suomalainen autokauppa myy kalliimmilla verottomilla hinnoilla autoja kuin saksassa. Automaahantuojien propaganda että Suomeen myydään autot halvemmilla verottomilla hinnoilla saattoi pitää paikkansa 10v sitten mutta ei pidä enää. Ja automaahantuojat ovat puhuneet aina verottomista tehdashinnoista, ei verottomista vähittäishinnoista (kuluttajahinnoista). Tuossa tehdashinnan ja kuluttajahinnan välissä on autokaupan kate.
Comment
-
Ihan oikea suunta verotuksessa. Onhan tuo 20% autoveroalennus ihan mukava summa, jos on tuomassa esim. Saksasta Audia, josta menee autoveroa joku 5k -> tästä säästöä jo tonni. Sillä maksaa jo vuoden vakuutukset ja jää vähän rahaa polttoaineeseen.
Tosin pahoin pelkään, että tuo suunniteltu ajoneuvoveron korotus aiotaan jyvittää kaikille autoille. Oikeudenmukaista olisi, että se koskisi vain autoja, joiden hinnassa on jo huomioitu veroale.
Comment
-
Hieno juttu, jos toteutuu. ^ Kyllä muuten tuntuu 90k€ autossa kympin alennus, ei kaikki "rikkaat" osta tuollaisia autoja. Esim. itse olen ihan tavallinen työssäkäyvä ja alle satkun pelejä on nyt ja on ollu. Hankkiminen juuri pitää halventua, ei se auto pihassa ollessa saastuta vaan käyttö saastuttaa.
Ja kertarysäyksellä tulis ton hintaluokan kipossa liikaa hinta alas, parempi vaiheittain.
Comment
-
Tosiaan noita ns. kalliita (satkun autoja) ostaa ihan normi kaveritkin. Talot/mökit yms. maksettu niin pankista saa helposti sen 100t lainaa nykyaikanakin jos on vakuuksia ja tosiaan ei muuta velkaa. Harvassa on ne jotka ostaa 100t auton ja maksaa sen takataskustaan...
Itse olisin halunnut tuon ns. kertarysäyksen, kirpaisee kerran ja homma kunnossa.
Comment
-
Vieras
Kerralla vaan niin homma tasaantuu parissa vuodessa. Toki se jolla on autossa kiinni monta kymppiä voi tykätä kyttyrää, mutta aina joku häviää, sellasta on elämä. Lopulta kaikki hyötyy kuitenkin. Ja käyttöä pitää rankaista, nostetaan siis veroa polttoaineessa.
Ainiin, sitten taas alkaa oravanpyörä, maalla asuvat maksaa enemmän, ei käy, kehitetään joku systeemi siihen, maksaa perkeleesti, gps seuranta, tienvarsi valvonta.........
Hyvä alku toisaalta, katsotaan mihin 4v vie meidät, tuskin ainakaan huonompaa kuin mihin vasenlaita on jo vienyt.
Comment
-
Tämä veronalennusuutinen, jota toisaalta on odotettu, ei varmaan helpota päätöksentekoa jos on aikeissa vaihtaa ajoneuvoaan uuteen vielä tämän vuoden puolella. Se 20 % on vielä helppo kalkuloida mitä uusi laskee vuodenvaihteen jälkeen, mutta se oman vaihtoauton arvon muuttuminen onkin sitten toinen juttu. Tekeekö kaupat tämän vuoden puolella vai venyttääkö ensi vuoteen? Mitä kalliimpiin mennään sitä vaikeampaa, siis omasta mielestä.
Comment
-
Nyt sitten ennen kuin sovittelee ostonahkahousuja jalkaan niin kannattaa tsekata miten tuo veronalennus painottuu. Se voi olla että vain alle 120g/km autot tai vieläkin vähemmän päästävät saavat etua. Voi olla jopa niinkin että jopa nousee verot paljon päästävissä tai vanhoissa jne. Tää on niin suomalainen juttu että eiköhän tästä maksumieheksi autoilija vielä löydetä kuitenkin...
Noihin verottomiin hintoihin - aikalailla samoissa on Suomen (sis. rahdin) ja Saksan verottomat hinnat. Se miksi Saksalainen jälleenmyyjä voi myydä alle Suomalaisen verovapaan hinnan johtuu siitä että heillä on tietyt kappalemäärät joihin he ovat sitoutuneet tehtaan kanssa ja saavat bonuksensa sen mukaan. Eli kannattaa myydä miinuksella ja saada kappaleet täyteen. Suomessa lisävarusteiden autoverottaminen lisää tuota vääristymää entisestään...
Comment
-
Tullilla on sisäinen ohje jonka mukaan yli 1v ikäisestä tuontiautosta ei mene lisävarusteista veroa ollenkaan. Aika merkittävä etu...
Tuohon ee-2:n viittaamaan "vanhojen veron nousuun" kommentti että KHO ja EUT linjasivat joulukuussa että autoa maahan tuodessa ja rekisteröitäessä tulee autoa verottaa sen ensirekisteröinti hetken voimassa olleilla veroprosenteilla. Eli ennen uuden lain voimaantulleita rekisteröitäessä on voimassa ensirekisteröinti hetken veroprosentit. Eri ajankohtien prosentit tuolla alla Tullin tiedotteen lopun linkissä.
_______________________________
Tiedote.
Julkaistu: 15.01.2015 klo 11:00
Julkaisija: Tulli
Tullin toimenpiteet autoverotuksessa korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun KHO:2014:182 johdosta
Tulli on korkeimman hallinto-oikeuden 19.12.2014 antaman ratkaisun (KHO:2014:182) ratkaisun jälkeen vahvistamissaan ensiverotuspäätöksissä soveltanut käytettyjen ajoneuvojen verotuksissa vertailulaskelmia, joiden avulla varmistetaan, ettei Suomeen toisesta jäsenvaltiosta tuotavasta autosta peritä autoveroa enempää kuin Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä.
Tulli on julkaissut 15.1.2015 verkkosivuillansa KHO:n päätökseen liittyvän sivuston. Sivustolta on löydettävissä vertailuprosenttitaulukot, joita sovelletaan myös autoverotuspäätösten oikaisuihin. Tutustumalla vertailuprosenttitaulukkoihin voi tehdä arvion oikaisuvaatimuksen tarpeellisuudesta. Sivustolta löytyy myös ohjeet siitä, kuinka yksinkertaistetun oikaisuvaatimuksen voi tehdä KHO:n ratkaisun perusteella.
Tullille on jätetty 15.1.2015 mennessä 6 000 veroprosentteihin liittyvää oikaisuvaatimusta. Oikaisupäätöksiä aletaan tekemään helmikuussa 2015. Tietoja oikaisuvaatimusten käsittelyn etenemisestä ja oikaisumääristä päivitetään Tullin KHO:n ratkaisua koskeville verkkosivuille.
Lisätietoja:
Tapio Rouhiainen, autoverotusjohtaja, p. 040 332 8439
KHO:n ratkaisua koskevat verkkosivut:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...auto/index.jspViimeksi muokannut Monster; 28.5.2015, 08:48.
Comment
-
Minä olen katsellut uutta autoa tai siis uutta käytettyä sillä silmällä jo pidemmän aikaa. Nyt kun veroporkkanaa tarjotaan, niin eipä tässä kannata edes miettiä auton vaihtoa juuri nyt. Varsinkin kun nykyisellä autolla on lähinnä käyttöarvo.
Ajellaan siis sillä ja katsotaan miten tilanne kehittyy. Veikkaan kyllä, ettei veroale tule koskemaan autoja tasapuolisesti. Varmasti siinä on joku CO2-vipu jolla veivataan kunnon autojen hankinta ihan yhtä kalliksi, kuin se nytkin on.
Comment
-
En pidättäisi kyllä liian pitkään hengitystä, että rinkuklasit päässä olevalle autojen hinnat laskis :) (rinkulasien pitäjillehän ei kelpaa se hinnat-alkasen 1.4TSI, pikkudiesel tai hybridi). Eli sellainen auto jolla oikeasti kehtaa/viitti ajaa, niin sen verotus ei kyllä tule muuttumaan pätkääkään.
Tässä jo jonkin aikaa ollu autokuumetta semmoset 42-astettetta tuon semimaasturin vaihtoon, tässä jo huudatellu autoliikkeitäkin asian tiimoilta. Mutta pitää nyt katsoa, että kuinka tuo omien rahavirtojen kokonaisuus muuttuu, ennen kuin painaa liipasinta :)
Comment
-
Onko jossain faktisesti lukenut, että veroale vaikuttaisi mitenkään käytettyjen veroprosentteihin? En nimittäin keksi yhtään syytä, miksi näin olisi.
Jo nykyinen käytäntö täyttää ymmärtääkseni EU-tuomioiden syrjivyyspykälät, ellei sitten huomioida aiemman virheellisen verojärjestelmän paisuttamia markkina-arvoja.
Eli veikkaan, että se veroale vaikuttaa vain uuden lain voimaantulon jälkeisiin ensirekisteröinteihin. Käytettyjen tuojat ja ostajat voivat siis jatkaa eloaan ihan normaalisti, uusien osalta tämä annettu tieto tulppaa varmaan aika efektiivisesti ensirekisteröinnit.
Comment
-
Vaikka veroale ei koskisi käytettyjä, uuden autoveron jälkeen maahantuotuja autoja, niin silti uusien autojen hinnan halvennuksella on selvä korrelaatio käytettyjen hintoihin. Markkinat vain toimivat näin.
Mutta odotellaan ja ihmetellään. Asia selvinne, kun faktatiedot asiasta pullahtaa joskus ulos VM:stä.
Veneilijöille myös ilouutinen, veneet pannaan myös verolle.
Comment
-
Joo markkina-arvot tietysti laskevat, niistä voi sitten laittaa valituksia, jos ei halua odotella. Ovat kyllä uusimmissa veropäätöksissä jo ottaneet aika matalat markkina-arvot kautta linjan. Paha on valittaa markkina-arvosta, jos vaikka ostoarvo Saksassa on satasten tarkkuudella sama kuin Tullin käyttämä markkina-arvo Suomessa, tällaisiakin tapauksia tunnen, ihan hyvin lähipiiristä :)
Huvittaa tämä itku esim vene- ja mp-verosta. Oikein hyvä paikka ottaa lisää rahaa. Paljon vähemmän hyötykäyttöä niillä on kuin autoilla.
Comment
-
Kulisseissa kuhisee...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1432780308617.html
Aiemmin kun autoverotus oli jo kertaalleen siirtymässä Tullista Verohallintoon 3-4v sitten verohallinnon johtaja totesi että he eivät voi verottaa autoja samaan tapaan "arvioverotuksena" kuin mitä Tulli tekee...
Comment
-
Euroopan kalleimmat autot on Tanskassa verollisina ostaa. Tanskassa on kiinteä 150% autovero tehdashinnan päälle henkilöautoissa, 80% tavarankuljetusautolle. Miksiköhän Tanskasta löytyy TT:tä modattuna ilman takaluukkua ja takapenkkejä, turkkilevyllä "lava" päällystettynä. Tanska on vain heti alusta totellut EU määräyksiä, että autovero pitää palauttaa, kun auto ylittää rajan ja rekisteröidään toiseen EU maahan...
Miksiköhän Tanskassa silti myydään yllättävän paljon kalliita autoja? Noh tehdas subventoi hintaa Tanskaan (ei Suomeen ole subventoinut sitten CO2 verotuksen tulon jälkeen) ja fiksu pohjoissaksassa asuva uuden auton ostaja ilman vaihdokkia tilaa auton Tanskan puolella ja rekisteröi sen sitten max 200km ajettuna Saksaan ;)
Comment
-
Jaksaako joku laskea, paljonko vero laskee jos varusteista ei tarvitse maksaa veroa?
Hinta ilman varusteita 101140 euroa + autovero 49327,02.
Varusteineen ilman autoveroa 157390 + autovero 76832,75.
Varusteiden autovero siis 27505,73 euroa.
Comment
-
Rekisteröityjä veneitä on Suomessa noin 200 000, joten 50 M€ tasaisesti jaettuna olisi 250 euroa venettä kohti, mutta eiköhän tuohon tule moottoritehon tms. mukainen portaittainen asteikko ja 250 euron vuotuisella verolla rankaistaan näitä isompia mökkiveneitä tai uisteluveneitä. Pikkujärven 20hp perämoottorit selvinnevät muutaman kympin vuotuisella verolla? Kyllähän se kirpaisee, kun esimerkiksi IlkkaL:n tapauksessa menee muutaman uistelureissun polttoaineet veroihin ja pienehköllä mökkiveneelläkin veron osuus voi olla samaa luokkaa kun koko kesän polttoaineet, jos siirtymiset ovat vain mantereelta lähisaareen.
Mutta jos kokonaisuutta katsoo, niin melko tasaisesti tuo hallitusohjelma kirpaisee, mutta tuskin on kuitenkaan ylitsepääsemätön este. Jos ja kun autovero ja ansiotulovero putoaa, niin niistä kertyneillä säästöillähän maksaa jo veneen verot.
Toivottavasti vaan veneiden verotus saataisiin nopeasti alkuun, niin lähtisi pihassa seisovat hyväkuntoiset venepaketit kiertoon sopuhintaan. =)
Comment
-
Ei se huvitus kyllä liity siihen, että omistanko venettä vai en. Syy on se, että kun pitkään täysin verovapaana ollut parempien(kin) piirien harrastus joutuu nyt vähän verotetuksi, niin heti alkaa parku huvijahtien kansilta. Näin siinä käy, kun RKP tippuu hallituksesta. Tupakkamiehet ja -naiset ovat olleet rahoitustalkoissa jo pitkään, eli ei sitä pientä hinnannostoa voi edes verrata tähän suureen venevääryyteen. Sorry offtopikista. :)
Auton verottomien hintojen osalta gedulla taitaa olla vanhat tiedot. Ymmärtääkseni tehdashintojen subventiot ovat poistuneet EU-alueella. Voin olla toki väärässäkin.
Comment
-
toi veneiden verotushan ei koske ymmärtääkseni 20hp ja alle olevia veneitä? Niitä ei tarvitse rekisteröidä joten se veron periminen voi olla aika haastavaa?
Tietty ne jonkun keinon siihenkin varmaan keksii että minäkin joudun veroni pikku jollastani maksamaan?
Mutta kaiken kaikkiaan tuo autoverotus on nyt menemässä oikeaan suuntaan eli alaspäin.. Ei vielä kyllä innosta vaihtamaan autoa, joten ajetaan taas parisataatuhatta lisää mittariin ja katsotaan sitten mikä on tilanne..
Comment
Comment