Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuikelohan avasi jo. Kuluneen ajoneuvoverokauden aikana jonkin ajoneuvon myynnin yhteydessä on jäänyt noin 100 e maksuja sisään, mikä hyvitetään seuraavan vuoden verolapussa ensimmäisessä maksuerässä välittämättä maksuerien lukumäärästä. Vuotuinen ajoneuvovero siis noin 800 Kuikelon nykyisessä autossa tulevalla verokaudella.
Kun ei tuo selaaminen tuonut selkeää vastausta, niin kysytäänpä tässä ketjussa. Harkinnassa auton uittaminen saksasta. Kahtelin tuossa Kamuxin hinnoitteluja, niin kummastusta aiheuttaa se, että heidän laskelmissaan he ostavat saksan auton alvittomana ja maksattavat Suomeen alvit sitten. Miksi näin, jos kerran liike saksasta myy alvillisena myös? Ja he laskevat Suomen alv:n hinnasta mikä sisältää kaikki heidänkin kulut (pesut, tarkastukset, kuljetukset, välityspalkkiot).
Kyllä ymmärtäisin että heidän palvelut itsessään sisältäisivät tuon kotimaan alv:n, mutta että autokin pitäisi sen mukaan maksaa??
Se kannattaa selvittää käykö auto Kamuxin nimissä. Se kuka maksaa auton Saksan päässä, on verovelvollinen, maksaa alveja tai ei.
Juurikin näin. Kamuxista en usko kun iso firma, mutta pienemmillä firmoilla ollut tapauksia, että auto myyty ostajan luuleman mukaan verotettuna, mutta sitten tullilta tuleekin veropäätös ostajalle ja huomaatkin, että makselet sitten vähän enemmän mitä luulit. En muista mikä se se termi piti olla sopimuksessa joka mahdollistaa tällaisen kivan yllätyksen.
Eli kannattaa varmistaa ja kysyä kuka maksaa ne tuontiverot...ihan vaikka varmuudeksi.
Ja mahdolliset autoveron palautukset saa se kuka maksaa autoverot tullille, eli kannattaa melkein itse maksaa verot kun tulli tuppaa tulkitsemaan EU-lainsäädäntöä niin että se syrjii tuojia.
Mutta autoverovelvollisuudesta puhuttiin, ainakin jälkimmäisissä viesteissä. Ei tuo lause niinkään päin toimi, että maksaja on alv-velvollinen, maksaa alveja tai ei?
Jos yritys (Suomen ALV-rekisterissä oleva) ostaa Saksassa auton, jonka myyjä (paikallisesti ALV-rekisteröity) voi myydä ilman ALV:a, näin tapahtuu. Suomessa autoa myydessä kyseinen yritys sisällyttää myyntihintaan Suomen ALV:n, jonka se tilittää lain mukaisesti Suomen valtion kassaan.
Jos yksityinen henkilö ostaa auton Saksassa, maksaa hän siellä paikallisen ALV:n.
Pääsääntö on, että yksityisasiakas maksaa ALV:n yritystoimintaa harjoittavalle myyjälle myyjän kotimaassa ja ALV maksetaan vain kerran EU:n sisällä.
ALV ei näy eikä kuulu yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä.
Mutta autoverovelvollisuudesta puhuttiin, ainakin jälkimmäisissä viesteissä. Ei tuo lause niinkään päin toimi, että maksaja on alv-velvollinen, maksaa alveja tai ei?
Minä puhuin kokoajan ALV:stä, koska siitä kysyjäkin puhui, en autoverosta. Ja MrMicke sen maksun jo selittikin.
Jos yritys (Suomen ALV-rekisterissä oleva) ostaa Saksassa auton, jonka myyjä (paikallisesti ALV-rekisteröity) voi myydä ilman ALV:a, näin tapahtuu. Suomessa autoa myydessä kyseinen yritys sisällyttää myyntihintaan Suomen ALV:n, jonka se tilittää lain mukaisesti Suomen valtion kassaan.
Jos yksityinen henkilö ostaa auton Saksassa, maksaa hän siellä paikallisen ALV:n.
Pääsääntö on, että yksityisasiakas maksaa ALV:n yritystoimintaa harjoittavalle myyjälle myyjän kotimaassa ja ALV maksetaan vain kerran EU:n sisällä.
ALV ei näy eikä kuulu yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä.
Mutta jos suomessa toimiva yritys toimiikin vain välittäjänä, eli ostaa auton asiakkaan lukuun, niin alv maksetaan ostomaahan (tässä tapauksessa Saksa) poikkeuksetta?
Jos auto saadaan myytyä suoraan yksityisen nimiin suomessa ja ostetaan firmalta, niin silloin toki alvit menee ostomaahan eli myyjäliikkeelle joka sitten tilittää ne omalle valtiolleen.
Eli jos Kamux toimii kuten yllä, niin heille pitäisi maksaa vain välityspalkkio, jossa on alvi. Auto sitten suoraan myyjälle, jossa Saksan alvit. Ja sitten autoverot maksat sinä valtiolle.
Näin itsekin olen ymmärtänyt tosiaan, sen takia hämmentää tuo Kamuxin hinnoitteluesimerkki. Siinä kun Alv maksetaan Suomeen autostakin. :) Pitää kysyä asiasta kun pyydän tarjousta.
Ja Suomen autokaupppa loppuu taas vähäksi aikaa kokonaan veron poistumista odotellessa. Aika harkitsematon ääntenkalastelulausunto, ellei vero oikeasti ole poistumassa.
En nyt tähän hätään löytänyt netistä enkä tullut koskaan laittaneeksi talteen kuvaa. En edes muista kenen piirtäjän (olisko ollut Kari), mutta vaalimainos. "Kaikkea hyvää kaikille, erityisesti teille" tjsp. Joku Teuvo tai Taneli.
Niinhän se on, että kaikki lupailee sitä sun tätä ja monet niiden perusteella valitsee ehdokkaansa. Minusta kuitenkin se oikea tapa on valita ensin puolue, joka on lähinnä itseä. Sitten sieltä joku. Kun ei ne yksittäiset edustajat mitään omia ajatuksiaan saa ajettua, vaan mennään puolueen linjalla.
Näin tietysti, en sit tiedä kuinka moni muka valitsee vain "yksilön". Puoluettahan siinä pääsääntöisesti äänestetään, mutta tietenkin erojahan löytyy sit kyllä puolueen sisällä...
Mulle taas tuo vuosittainen vero on yks hailee, kunhan autovero(mikä maksetaan autoa ostaessa) lähtis veke. Käytöstähän on oikein maksaa, ei omistamisesta. Auto ei pihassa saastuta.
Pitäisi vielä määritellä mitä tarkoitetaan autoveron poistumisella.
Minä tarkoitan sitä, että Suomessa yksityishenkilön uutta autoa ostaessa, auton myyntihintaan ei sisälly mitään muuta, kuin silloin voimassa oleva arvonlisävero. Tämän ehdon pitää olla voimassa viimeistään 4/2019.
Eli tarkoittaisi sitä, että ostaessani vaikkapa Saksasta auton ja kun olen maksanut Saksassa alvin, niin tuodessani sen Suomeen, mulle ei tule mitään veroja siihen päälle? Toivottavaa, mutta valitettavan epätodennäköistä. En kuitenkaan vetoa lähde lyömään.
Comment