Riippuen käyttöönotettavasta tekniikasta kerätä kansalaiseten ajokilometrit, niin kiinankaupat ainakin alkaa tienata folion, mittarilukeman"ruuvaus"kaapeleiden ja muiden gps-häirintälaitteiden myynnillä. Se että miten nuo laitteet saadaan tullista läpi ja millaisia sanktioita noista alkaa saamaan on mielenkiintoista. Varmaan kovemmat tuomioit noista saa mitä mistään muusta rikoksesta. Lisäksi autokaupat eivät tästä siirtymävaiheesta varmaankaan tykkää, kun kansalaiset odottelee valtion hienoja linjauksia ja uusien autojen myynti sen kuin laskee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autoverotus muuttuu
Collapse
X
-
GPS seurantamallissa autovero poistunee, mutta en jaksa uskoa että uusien autojen hinta laskee nykyisen autoveron verran. Autotehtaat ovat subventoineet Suomen korkeaa autoveroa myymällä tänne hieman halvemmalla. Kun tällaisen subventoinnin tarve poistu, niin miksipä autotehtaat eivät nostaisi samalla määrällä ulosmyyntihintojaan. Esimerkkinä A4 1.8TFSI "hinnat alkaen" malli Saksassa 23600€ MWST0%, Suomessa saman auton autoveroton hinta ALV0%, 20600€.
Comment
-
Autotehtaiden Suomi subventointipuhe on ihan paskapuhetta nykypäivänä. Katsoppa hinnastoja Saksa vs. Suomi niin huomaat tosiasian. Ja Suomessa saat alennusta uudesta autosta sen 4-5% verottomasta hinnasta. Saksassa saat 20-30% verottomasta hinnasta. Tsekkaa www.autohaus24.de
Comment
-
-
LVM:n faktalehti 12/2013 (päivätty 16.12.2013) käsittelee myös tätä asiaa: http://www.lvm.fi/c/document_library...rjestelm%C3%A4
Nykyjärjestelmän ongelmat
Viime vuosina henkilöautojen polttoainetehokkuus on parantunut merkittävästi. Tämän vuoksi liikenteen kasvu ei tulevaisuudessa takaa
nykyisen suuruisia polttoaineveroja.
Toinen merkittävä muutos polttoaineverokertymään on autojen sähköistyminen. Sähkön verotusta ei ole mahdollista korottaa liikenteen verokertymän pienenemisen vuoksi, koska se vaikuttaisi myös kotitalouksien ja teollisuuden sähkön hintaan.
Kysymyksiä ja vastauksia kilometriverosta: http://www.lvm.fi/c/document_library...DLFE-22579.pdfViimeksi muokannut TeroPee; 16.12.2013, 12:50.
Comment
-
Sähköautot on hevonpaskaa, niillä ei tule ikinä olemaan minkään vitun merkitystä missään muualla kuin ituhippien päiväunissa ja vihervasukkien marginaaleissa.
Comment
-
Ensimmäinen osa Teron lainauksesta aiheuttaa akuuttia vitutusta.
Viime vuosina henkilöautojen polttoainetehokkuus on parantunut merkittävästi. Tämän vuoksi liikenteen kasvu ei tulevaisuudessa takaa
nykyisen suuruisia polttoaineveroja.
Comment
-
Joo, kyllä Suomen valtio ainakin kaikkensa tekee ettei sähköautot yleistyisi. Voin lähteä Jyrkin seuraksi barrikaadeille.
Comment
-
Taitaa uusien autojen kauppa näivettyä Suomen kamaralla ton päätöksen jälkeen. Ei ole mitään järkeä laittaa 500-700 lainanlyhennyksiin uuteen autoon. Ennemmin sen laittaa vanhempaan autoon, josta ei juuri tartte maksella lainoja.
Mulla meinaan menee uuden veromallin mukaan kilometrimaksuihin yli 5000e vuodessa.
Helvetilläkö sitä vielä auton muka ostaa? Eli takas vanhoihin ritsoihin niin voi just ja just riittää rahat töissä käymiseen.
Comment
-
http://www.tekniikkatalous.fi/Liiken...maalle/a954346
Tuossahan noita summia on. Jos ajatellaan että asuu taajamassa muttei keskustassa ja hinta olisi sen 3c per kilsa. Siihen dieselveroa 2c per kilsa päälle niin päästään tonniin vuodessa 20tkm ajomäärällä. Siinä voi sitten taas jokainen laskea kannattaako se diesel vai säästäisikö tuolla 2c per kilsa sitten...
Niin on noihin summiin löydetty jotain realismia. Aiemminhan keskimääräinen oli tuon uutisen 3,3c sijaan 6,8c / km ja se olisi ollut kyllä jo suoranaista murhaa.
Jos nykyiseen järjestelmään verrataan niin hyvin toimeentulevillehan tämä on pelkkää etua. Jos tuoreen A8 verot liikkuu 40-52ke välillä ostohetkellä ja ajaminen maksaisi sitten veroina 3c/km uusi järjestelmä tulisi aiempaa kalliimmaksi vasta +++1M ajomäärillä. Sitä 2ke Corollalla ajavaa tietysti v*tuttaa kuin pientä oravaa kun saa 50% autonsa arvosta maksaa vuosittain verona valtiolle...
Comment
-
Vieras
No kaikki voinee arvata, maksetaanko takautuvasti yhtään mitään. Kerrasta poikki ja voi voi jos ostit väärään aikaan auton.
Comment
-
Sitä 2ke Corollalla ajavaa tietysti v*tuttaa kuin pientä oravaa kun saa 50% autonsa arvosta maksaa vuosittain verona valtiolle...
Comment
-
Miksei muuten Suomessa toteuteta verotusta Saksa/Sveitsi tyyliin ikkunaan liimattavilla tarroilla. Sveitsissä moottoritiemaksu (motaritarra) ja Saksassa isoissa kaupungeissa mm. Berliini omat tarrat kaupungissa ajaville autoille auton päästöjen mukaan. Ei kalliita ylläpitomaksuja järjestelmän ylläpitäjille ja laitevalmistajille. Miksi suomivirkamies ei voi kopioida toimivaa mallia maailmalta vaan pitää keksiä aina väkisin joitain uutta ja kansalaisille kallista. Lobbareiden unelmamaa - Suomi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viestiKuorma-autoliikenne rajataan tällä tietoa km-veron ulkopuolelle. Pikku hintahyppy tiedossa esim. käytettyihin Sprintereihin kokonaismassavälillä 3500-3550 kg.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiSaattaapi tämä poikia autokouluille lisätöitä. Aika usea, varsinkin vanhemman polven, yrittäjä ajaa pakettiautolla sen takia, että kortissa ei riitä kirjaimet kuorma-autoksi rekisteröityyn autoon.
Olisiko muuten tämä mieltä vailla oleva kurssitusrumba kehitettykin juuri B -> C -korttipaon hillitsemiseksi...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kukke Näytä viestiLongJohn, niinko Corollalla ajaminen ei jo valmiiksi antaisi oravafiilistä...;) + auton arvo käsittääkseni myös alenee, jos autojen hinnat putoaa kaikkinensa. Eihön tuosta Corollasta jää kohta käteen mitään sitä vähhääkään mitä nyt. Tana.
Comment
-
Jukka vetäisikin mielenkiintoisen pointin esille. Nythän museorekisteröidyllä ajoneuvolla saa ajaa 30 vrk vuodessa ja käytännössä tätä on mahdoton valvoa. Kiinnijäämiseen lienee ainoa tapa on ystävällinen naapuri, joka katsoo parhaaksi ilmoittaa lain rikkomisesta viranomaisille. Jos tämä GPS mokkula pitää laittaa myös museoajoneuvoihin, niin käyttöpäivien valvonta tulee aika helpoksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viestiArvooppa, paljonko maksaa C-kortin ylläpitäminen nykyään niin, että sillä saisi jotakin ajaakin? Jatkuva ammattipätevyyskurssitus on esimerkiksi yhden miehen lvi-firmalle pääsemätön kulu. Saattaakin muuten hintahyppy jäädä pienemmäksi kuin arvasin, juuri tämän takia.
Olisiko muuten tämä mieltä vailla oleva kurssitusrumba kehitettykin juuri B -> C -korttipaon hillitsemiseksi...
Comment
-
Kärjistetysti: Pitää ostaa kaksi samanlaista autoa, tehdä niistä identtiset kopiot. Toinen seisoo tallissa ja toisella ajetaan :D
Comment
-
Jos olisi mahdollista että taloudessa olisi niin monta seurantamokkulaa (OBU) kuin tarvitaan autoja samanaikaisesti, niin voisi ehkä kiinnostaakin. Kaikki verot ja vakuutukset olisivat mokkulakohtaiset, olkoon käytettävissä olevia autoja vaikka tusina kun vain yksi per kuski voi olla kerrallaan ajossa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiNiin, mitenkäs tämä ammattipätevyys sitten tähän seikkaan suhtautuu. Olen ymmärtänyt että tämä ammattipätevyys on tarkoitettu ammatikseen tavara- ja henkilöliikenteessä toimiville kuljettajille. LVI-asentajaa ei kai voida rinnastaa em. ammattiryhmään kuuluvaksi?
Comment
-
Pitänee varoa, että ei mene poliitikoinnin puolelle, mutta selkeästi tässä tuntuu tuon veron keräämisen ohella olevan ajatus, että kaikkien pitäisi muuttaa vuokrakerrostalolähiöön, josta kulkee julkiset työpaikalle ja josta on helppo vaihtaa toiseen vastaavaan kolhoosilähiöön kun työpaikka vaihtuu. Suuri osa ajoista työssäkäyvällä kansanosalla on työajoa sekä päivittäistä perheen pyörittämiseen liittyvää (kauppa- ja harrasteajot) ja tavoite tuntuu olevan, että nuo hoituvat jatkossa joko kävellen/pyörällä tai julkisilla eli pitäisi asua jossakin lähiössä. Tai sitten maksaa reilusti siitä, että ei halua asua betonilähiössä.
Sinänsä mielestäni on OK, että verotetaan käyttöä. Näin ollen voisi vapaaehtoisesti jättää jonakin päivänä auton talliin ja vaikkapa pyöräillä, kun tietää, että kustannuksetkin laskevat sen johdosta. Nykymalli ei tähän kannusta. Mutta tuo GPS-paikannusjärjestelmä vaikuttaa siltä, että sen tietoja aletaan kohta käyttämään muuhunkin tarkoitukseen vaikka se nyt kielletäänkin. Polttoaineessa maksettava vero olisi sikäli reilumpi, että siihen voisi vaikuttaa suoraan auton valinnalla ja ajotavalla. Ja se ottaisi ruuhkat ja kaupunkiajon huomioon automaattisesti kasvaneena kulutuksena ja siitä seuraavana verorasituksena.
Comment
Comment