Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverotus muuttuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Terhon kanssa samaan mieltä siitä että miten monimutkaista voisikaan olla laskea keskikulutus jonka mukaan siirrettäisiin se 6 snt/km suoraan polttoaineen hintaan. Nyt ollaan väkisin tunkemassa kaikkiin autoihin jotain kallista satelliittiseurantaan pohjautuvaa järjestelmää jonka kannattavuus on hyvinkin suuri kysymysmerkki.

    Melko varmasti gps-seurantaboxin lukemia kuitenkin tultaisiin vuosikatsastuksella vertaamaan auton matkamittarilukemaan huijausten välttämiseksi. Siinä voipi käydä niin että hanskalokerosta löytyy jammeri ja leimalle pitää vaihtaa katsastusmittaristo. Polttoaineen hintaa korottaen kaikki huijausmahdollisuudet olisi automaattisesti raakattu pois.

    Comment


      #92
      Vaikeata tuo mittariston vaihto leimalle, pääsee helpommalla kun softalla koodaa paremmat luvut :)

      Comment


        #93
        Mutta sehän on laitonta :O

        Comment


          #94
          Eikös se ollu, niin että mittarilukemia saa käpälöidä, mutta ei "myyntitarkoitukseen", eli siitä pitää kertoa sitten kaupan yhteydes vrt mittarinvaihto

          Comment


            #95
            Siinä pamahtaa seuraavalle omistajalle melkoinen kakku kilometriveroja maksettavaksi kun vaihtaa mittaristoon todellisen lukeman myyntipäivän aamuna :)

            Ei tuota nyt ole ihan loppuun asti eikä ainakaan järjellä ajateltu. Miksei kukaan osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja miksei työryhmä ota niihin kantaa?

            Comment


            • #96
              Ja satelliittiratkaisua tuottavassa firmassa häärää taustalla entisiä LVM:n virkamiehiä jotka ovat haistaneet rahan ja aikovat tehdä satelliittipaikannusverolla/järjestelmällä itselleen omaisuuden ->

              Tuulilasin keskustelupalstalta leikattua:

              [COLOR=#0066cc]www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201202116341[/COLOR]

              "Lähdemme tekemään selvitystä avoimin mielin. Keskeisin kysymys on selvittää, mitkä ovat tiemaksuille asetettavat tavoitteet eli mitä niillä pyritään saavuttamaan, sanoo Jorma Ollila."

              Aiheen tiimoilta olikin jo aikaisemmin puhetta:

              [COLOR=#0066cc]www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto-ja-verotus/gps-pohjainen-[/COLOR]

              autoverotus-maksaisi-vain-20-euroa-kuussa-auto-siis-vain-ka#comment-447591

              (parsikaa osoite itse, kun tämä foorumisofta ei oikein noin pitkää URI:a osaa käsitellä)

              (Tässä lyhyempi: [COLOR=#0066cc]http://tinyurl.com/7herx47[/COLOR])

              Avainsanat: PANDA-hanke, Pohjola Vakuutus, Aplicom, Nokia, Destia, Astarte

              Helpten == Astarte. [COLOR=#0066cc]www.helpten.fi[/COLOR]

              Hallitus: [COLOR=#0066cc]http://www.helpten.fi/fi/yritys/hallitus/[/COLOR]

              "Vesa HelkkulaDI, MBA, hallituksen puheenjohtaja, Aplicom Oy:n toimitusjohtajaAri KorhonenDI, yksityissijoittajaJuhani KorpelaVTM, Juhani Korpela toimi aiemmin yli 20 vuotta liiikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkönä sekä ennen tätä pitkään valtiovarainministeriön budjettipäällikkönä. Lisäksi hän on toiminut useissa liikenteen telematiikan ja logistiikan kehittämishankkeissaTimo SainiKTM, Timo Saini on kokenut liikkeenjohtaja ja toiminut mm. Yhtyneet Kuvalehdet Oy:n, Talentum Oyj:n ja Valitut Palat – Reader’s Digest Oy:n toimitusjohtajana.Jyrki SalminenDI, Senior Vice President, Nokia. Jyrki Salminen on toiminut yli 20 vuotta Nokian johtotehtävissä."

              Comment


              • #97
                Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
                että mitään järkevämpää, kuten esimerkiksi polttonesteiden verottamista, ei voida ajatellakaan?
                Ostaisit kuitenkin heti sellaisen työpaikan töpselistä ladattavan sähköauton! Ehei, ei tästä niin helpolla luisteta. ;)

                Comment


                • #98
                  Ostaisit kuitenkin heti sellaisen työpaikan töpselistä ladattavan sähköauton! Ehei, ei tästä niin helpolla luisteta. ;)
                  Tuossahan se pointti taitaa ollakin, eikä autoilun verotuksen järkeistämisessä. Ehdotetussa mallissa on suhteellisesti aiempaa edullisempaa yksityisautoilla pari kilsaa ytimessä ruuhka-aikaan vs. keskimääräinen siirtymä julkisten ulottumattomissa syrjäkylillä.

                  Onhan se niinkin, että jos kaikki vero laitetaan polttoaineisiin, menee kyllä Tesla Model S tilaukseen ;)

                  Comment


                  • #99
                    http://www.talouselama.fi/uutiset/ol...u_id-2000112_1

                    Hyvä esitys :=)

                    Comment


                    • http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartt...a1305713180291

                      Tätä katsoessa tuli mieleen, ettei varmasti ole huomioitu, että kohtuuton määrä liikennettä uudelleen ohjautuisi halvemmille reiteille, jotka eivät ole sellaisia määriä suunniteltu vetämään.

                      Esim. aika monelle muuttuisi kantatiereitti mökille halvemmaksi kuin pääväylä.

                      Comment


                      • Jos esitetty malli toteutuu, niin

                        Asuntojen hinnat kasvaa lähellä työpaikka- ja palvelualueita. Houkutus muuttaa kehyskuntiin vähenee, joka lienee valtaapitävien tavoite pohjimmiltaankin. Kaikki vaan kerrostalolähiöihin, joissa ehkä jatkossa toimii jotenkin julkinen liikenne. Kehyskunnista ytimeen se ehkä vielä toimiikin, mutta ei kehyskuntien välissä tai sisällä.

                        Jos vaan työpaikka jatkossa on pyörämatkan päässä ja hankintaverotus poistuu, niin houkutus ostaa joku käytetty isomoottorinen harraste/viikonloppuauto kasvaa. Tällöin päivittäiset kulut olisivat kohtuulliset, mutta tarvittaessa saisi nauttia ajamisesta.

                        Mielenkiintoista tuossa on se, että tavallisella kohtuupäästöisellä pikkuautolla ajavaa tuossa rankaistaan urakalla.

                        Comment


                          Vaikea uskoa etteikö noin radikaali muutos muka näkyisi autokaupassa. Jos tuollainen veromuutos tulee niin pakkohan se on jotenkin hyvittää niille autoille jotka ovat vanhan mallin mukaan verotettu tai viimeiseen viiten vuoteen ennen veromuutoksen voimaantuloa kukaan ei osta yhtään autoa.

                          Comment


                          • No hyvähän noita on kaavailla. Harmi vain, että ei sitä rahaa mistään ilmesty tyhjästä, varsinkaan, kun valtio, kunnat ja kuluttajat siirtää rahaa rajojen ulkopuolelle kovalla tahdilla. Tällä tietysti se vaikutus, että kulutus vähenee ja se summa siirtyy valtiolle. Jotta homma toimisi kuten tarkoitus, tämä kerätty raha tulisi pistää paikallisesti kiertoon, eikä siirtää ulkomaille (mikä on nykyään tilanne ja aukkoa paikataan lainalla).

                            hopsis, järkevinhän olisi (ja varmaan pitäisi mennä SEUT110 artiklan mukaankin, tai saadaan taas Tullille kasa veronpalautusoikaisuvalituksia), että tietyn päivän jälkeen uudet autot kuuluvat vain tähän uuteen järjestelmään (ja tuontiautoissakin sama päivä valmistuspäivästä, ei maahantuontipäivästä). Joten vanhat autot menevän vanhalla järjestelmällä kunnes romutetaan.

                            Comment


                              Mielenkiinnosta laskin tuota vuotuista ajoneuvoverotusta joka kokonaispainon mukaan esim. C5 S6 on 218,27€ vuodessa. Jos ei edes otettaisi ollenkaan autoveroa huomioon (Ja se on vähän v*tun iso jos) niin sama verosumma tulee täyteen 3637km vuotuisella ajolla eli se siitä veron samansuuruisuudesta. Vaikken aja kuin tuplasti tuon verran normaalisti vuodessa eli todella vähän sittenkin niin kyllähän se nostaa kaksinkertaiseksi välittömästi veronosuuden.

                              Comment


                              • Eikös tuossa kuitenkin ollu tarkoitus, että uusien autojen verotusta kevennetään siirtämällä ne verot kilometripohjaiseen malliin. "Uusi malli laskisi autojen hintaa keskimäärin jopa 7 000 euroa."

                                Näinollen henkilö, joka vaihtaa autoa keskimäärin alle 116 000km välein siis itseasiassa hyötyisi tuosta muutoksesta. Mikä mielestäni olisi ihan hyvä asia etenkin harrastajan kannalta (Ajanmittaan hinnanalentuma heijastuu myös käytettyihin autoihin.)

                                Mielestäni ongelma tuossa mallissa on tuo kilometritietojen kerääminen. Itse en millään lailla usko GPS seurannan toimivuuteen/järkevyyteen tuossa käytössä.

                                Comment


                                  Ongelma tuleekin niiden autojen kohdalla jotka on ostettu vanhan verokannan mukaan verotettuna ja joiden arvo käytettynä romahtaisi yhdessä yössä vähintään veron muutoksen verran. Esim. 5 vuotta vanha uutena 35000€ maksanut auto jota tänään myytäisiin 20000€ hinnalla mutta huomenna uusi vastaava maksaakin enää 28000€ jolloin vanhan käytetyn auton arvo putoaisi oletuksena saman 7000€ eli arvonalenema olisikin yhtäkkiä 50% suurempi. Miten tuollaiseen pitäisi pystyä varautumaan?

                                  Comment


                                    Paljonkos sitten se nyt seitsemän tonnin auto maksaisi?

                                    Comment


                                      Hyvä pointti. Oletettavasti autoveron osuus käytetyn auton arvosta laskee samassa suhteessa kuin auton arvo muutenkin. Jos veron osuus on vaikkapa se maaginen 29% niin 7000€ autosta sulaisi rontti 2000€.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Arvid Näytä viesti
                                        http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartt...a1305713180291

                                        Tätä katsoessa tuli mieleen, ettei varmasti ole huomioitu, että kohtuuton määrä liikennettä uudelleen ohjautuisi halvemmille reiteille, jotka eivät ole sellaisia määriä suunniteltu vetämään.

                                        Esim. aika monelle muuttuisi kantatiereitti mökille halvemmaksi kuin pääväylä.
                                        Voi hyvä tavaton sentään. Ovat unohtaneet Botniaringin tuolle halvemmalle alueelle. Onneksi suuremmat pitäjät, kuten Sodankylä ja Kuhmo on muistettu maalata kalliimmalla värillä :D

                                        Comment


                                          Itse ihmettelin sitä ettei ole vedetty Rovaniemen korkeudelta viivaa niin että etelä on kalliimpi alue ja pohjoinen halvempi..

                                          Comment


                                            Mä en vaan jaksa ymmärtää miksei näitä veroja makseta polttoaineessa. Tai ymmärrän, että silloin annetaan liikaa valtaa kuluttajalle vaikuttaa ajomäärällään ja ohjaisi varmasti osaa taloudellisempaan ajoon/ajoneuvon käyttöön. No ajomäärään tuo km-perustainen maksukin ehkä vaikuttas, mutta v-t-np-s-a suunnitelma se kuitenkin on.

                                            Comment


                                            • Tulevaisuuden navigattoreissa reitinvalinnan lisäehtoina nykyisten lisäksi on "minimoi kilometrimaksut".

                                              Kai kohta joku veronörtti keksii, että kytketään tuohon vielä ruuhkat, jolloin hinnoittelu muuttuu liikennetilanteen mukaisesti, ajotapavalvonta, jolloin voidaan ylinopeudet laskuttaa automaattisesti sekä vaikuttaa vakuutusmaksuihin ajoneuvon ajokäyttäytymisen ja riskin arvioinnin perusteella.

                                              Comment


                                                Jos joku olisi viitsinyt katsoa mun linkin lvm:n tiedotteeseen niin huomaisi että ne ruuhkamaksutkin on tulossa. Katsokaa se pdf.

                                                Comment


                                                • Jos alueellisen liikenteen verotuksen haluaisi tehdä halvalla ja toimivasti niin bensa-asema kohtaiset polttoaineverot vaan "tuotantoon". Onnistuu helposti jo olemassaolevilla bensafirmojen järjestelmillä.

                                                  Comment


                                                    Mites jos tekisi kansalaisaloitteen laista, jossa kielletään kaikenlainen kansalaisten seuraaminen gps- tai vastaavilla paikannusmetodeilla? Poikkeuksena kenties vankeusrangaistuksen saaneet rikolliset.

                                                    Comment


                                                      Meikäläisen vuotuisella km määrällä tulis uudella mallilla ajaminen 3000€ kalliimmaks kun nyt.

                                                      Comment


                                                      • Tuoltahan sen löytyi TeroPeen linkistä, LVM:n sivuilta olevasta tiedostosta:

                                                        "Miksi selvitetään, syitä":
                                                        [SIZE=2]Veropohja rapautumassa: polttoainetehokkuuden[/SIZE][SIZE=2]lisääntyminen, autoilun sähköistyminen, biopolttoaineet yms.[/SIZE]

                                                        Ensiksi ollaan vihertämässä maailmaa, mutta sen jälkeen käännetäänkin kelkka taas valtion hyödyt suuremmaksi eduksi.
                                                        Samasta tiedostosta löytyy arvio, että liikennekuolemat vähenisivät. Nyt jo valitettavan paljon näkee liikenteessä busseja, joiden ohitukset alkavat olla lähellä kamikaze-iskuja. Lisää siis kisailevia busseja "mun rajoitin onkin 1km/h korkeammalla, kuin sun". Siinä kun kerralla menee bussillinen porukkaa, niin saadaan kyllä vuotuiset tilastot täyteen nopeasti.

                                                        Comment


                                                        • Tuo verotusmuoto jos toteutuu niin tässä perhessä häviää autot kokonaan pois. Laskeskelin että pelkästään mitä tulee itsellä ajoja niin veroihin menis 2700-3000€. Hyi :(

                                                          Comment


                                                          • Mediassa on kaiketi spekuloitu sitä ettei koskisi ammattiliikennettä - toivottavasti. Kaikkihan sen ymmärtää miten paljon tuo vaikuttais yleiseen hintatasoon jos maksu koskisis ammattiliinkennettä.

                                                            Mutta. Mites kaltaiseni pienyrittäjät, joita lienee tässä maassa kymmeniä tuhansia, joiden pääasiallinen toimiala ei ole tavaran kuljettaminen? Itsellä tulee firmalle sen 20 tkm vuoteen. Muutoksen vaikutus tuntihintaan on suora ja välitön. Inflaatio kiihtyy, palvelut kallistuu. Paljon ajaville liikkeille ihan murhaa esim.putki -ja sähköliikeet, huoltofirmat. Noh. Jossei ne tätä saa aikaiseksi niin eiköhän alvi nosteta kohta 30%:iin :(

                                                            Comment


                                                              Tuollainen gps-pohjainen seuranta antaa mahdollisuudet laajentaa veropohjaa autoista myös mm. moottoripyöriin ja veneisiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X