Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuvirtaa toiselle autolle tupakansytyttimestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Apuvirtaa toiselle autolle tupakansytyttimestä

    Haku ei löytänyt aiempaa keskustelua aiheesta...

    Tuossa käytiin vaimon kanssa pitkästä aikaa Natsi Siwassa eli Liidelissä ja siellä tuli taas pyörittyä kuin lapsi karkkikaupassa, kun selaili kaikkea halpiskamaa.

    Vastaan tuli setti, johon kuului kaksi tupakansytytinpäätä, jossa toisessa oli ledeillä varustettu säätömötikkä päässä. Nopeasti, kun pakkausta vilkaisin, niin tuolla olisi voinut antaa apuvirtaa oman auton tupakansytyttimestä toisen auton tupakansytyttimeen eli jos toisesta autosta olisi akku tyhjä, niillä tuolla saisi annettua apuvirtaa. Voiko pitää paikkansa?

  • #2
    Hmm.. Aika metkalta ainakin kuullostaa. Mitenkä mahtaa olla, ottaako tupakansytkä virtaa vastaan vai antaako se sitä vain?

    Comment


      #3
      Kuinka paksut kaapelit oli liidelin virityksessä? Siitä voi jo jotain päätellä.

      Comment


        #4
        Kyllä sähkö liikkuu molempiin suuntiin, mutta tuota kautta ei saa tarpeeksi virtaa akuuttiin starttiapuun. Yön yli-lataus sujuu ja esmes radion koodien ja ecun oppimisten muistissapito vaikkapa akunvaihdon ajan.

        Comment


        • #5
          Kuinka paksut kaapelit oli liidelin virityksessä? Siitä voi jo jotain päätellä.
          No sepä se, kun piuhat ei olleet läppärin autolaturin piuhoja kummoisemmat.

          Comment


          • #6
            Tässä tapauksessa ei auta kuin tyhjennyttää jostakin autosta akku ja koittaa sitä tuollaisella, sillähän siitä sitten pääsee. :)

            Comment


              #7
              No tupakansytyttimen sulake on luokkaa 15 A, että siitäkin voi päätellä, että mihin käyttöön tuollainen on. :)

              Comment


              • #8
                Täähän meni hauskaksi...googletin pikkaisen ja onhan tästä keskusteltu esim.overdrivessa ja saabclubilla, mutta kukaan ei ole kokeillut ja nuo aiheet meni loppujen lopuksi siihen, että mikä lidlin kalja on parasta!

                Löysin netin syövereistä Lidlin ihmevekottimen kuvankin ja yhdestä nettimyyntifirmasta vastaavanlaiseen laitteen, jossa luvataan, että "5min latausta ja auto lähtee käyntiin"...toki ei ole mainintaa oliko akku tyhjä!

                Eihän tuollaisella naruilla kunnon virtoja saa kulkemaan tai saa, mutta piuhat lämpenee aika hyvin ja savu nousee jostain muualta, kuin avustettavan auton pakoputkesta.

                Comment


                • #9
                  Kaiketi helpompaa pitää _oikeita_ käynnistyskaapeleita takapaksissa, kuin tuollaista narua? Testatkaa nyt joku huvikseen... hinta ei ole paha :P

                  Comment


                    #10
                    Itsellä joskus oli akku huonossa kunnossa, eikä auto jaksanut lähteä käyntiin. Tavallisella akkulaturilla kun tyrkkäsi noin viisi minuuttia virtaa, niin se riitti käynnistymiseen. Eli ei se välttämättä paljoa tarvitse, ja tuollakin johdolla sen voi saada aika pian käyntiin.

                    Comment


                      #11
                      Kyllähän siellä sulakkeet paukkuu,ainakin luovuttavasta autosta jos vastaanottavassa autossa akku tyhjä ja esim. laittaa valot päälle.

                      Comment


                        #12
                        Eihän tuollaisella naruilla kunnon virtoja saa kulkemaan tai saa, mutta piuhat lämpenee aika hyvin ja savu nousee jostain muualta, kuin avustettavan auton pakoputkesta.
                        Savu ei pääse karkuun, koska tupansytkärin virtapiiri on sulakkeella suojattu. Sulake vaan menee toisesta autosta virtamäärän ylittäessä sulakkeen mielestä sopivan ja lataus päättyy siihen.

                        Kesäkelillä tuollainen Natsi-Siwan systeemi voi olla ihan ok, mutta harvemmin silloin on käynnistysongelmia. Miksei talvellakin jos ei ole kiire. Toisaalta lyijyakulle ei tee muutenkaan hyvää ladata sitä kovin suurella virralla. Nyrkkisääntönä max latausvirta = akun kapasiteetti (Ah) / akun jännite (V). Poikkeuksena kulahtaneen akun elvyttäminen, silloin akulle voi tehdä terää antaa sille kunnon virtasykäys.

                        Comment


                          #13
                          Eipä nuo tavan akkulaturin johdokaan niin hääppöiset ole, joten kyllä tuollaisen kans saa akun jokinlaiseen varaukseen ajan kanssa. Käynnistysapuna tuota tuskin voi käyttää

                          Comment


                          • #14
                            Lidlin kalja on kyllä aika pahaa litkua. Limuviinat sen sijaan ihan ovat maukkaita ja edullisia.

                            Comment


                            • #15
                              Eihän tuollaisella naruilla kunnon virtoja saa kulkemaan tai saa, mutta piuhat lämpenee aika hyvin ja savu nousee jostain muualta, kuin avustettavan auton pakoputkesta.
                              Eikähän ne sulakkeet ennen savun tuloa pauku! Eikä tuon CTEK:in laturin piuhatkaan mitään sukulakun paksuisia ole ja hyvin lataavat...
                              Lidlin kalja on kyllä aika pahaa litkua. Limuviinat sen sijaan ihan ovat maukkaita ja edullisia.
                              Ihmeen kauan se kesti ennen kuin joku heitti ensimmäisenä!;D

                              Comment


                              • #16
                                Tyhjä akku imaisee aika reilusti virtaa ja sitä ei sulakkeet kestä.
                                Jos kuviteltaisiin tilanne, että jostain syystä sulaketta ei olisi, joko auton johtosarja sulaisi tai tuon tupakinsytytin vekottimen "kaapelit" vaihtoehtoisesti voisi ne tupakinsytyttimen pesätkin saada kyytiä.
                                Viimeistään siinä vaiheessa kun joku kääntää virta avaimesta.
                                En suosittele kokeilemaan.

                                Comment


                                • #17
                                  On tullut testattua tuon tapainen ja todettua.. noh pidetään jännitystä yllä. Tosin tuossa omassa versiossa on kaapelin paksuus hiukkasen jykevämpää kuin aikasemmissa esimerkeissä (about ohkasen peukalon paksusta).

                                  Pikkusysteri oli kesällä saanut audista tyhjennettyä akun, mutta ei täysin tyhjäksi kuitenkaan, ei vaan jaksanu startata. Lomalta palatessa kävin jostain huoltoasemalta ostamassa apukaapelin ja siellä oli normi kaapelit loppunut, mutta tarjottiin tuota uutuutta. Skeptisin mielin ostin ja ajoin kotia. Ohjeessa oli että noin 10 minuutin latauksen jälkeen olisi apua tarviteva auto valmis starttaukseen.

                                  Paskat se mitään ollu. Annoin passatin auttaa puolitoista tuntia ja ei vieläkään audi jaksanut käyntiin.

                                  Kävin ostamassa oikeanlaiset kaapelit toiselta huoltoasemalta ja käynnistin audin normaalisti.

                                  Että semmonen turhake. Kalja on hyvää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jes, jollain oli ihan oikea kokemuskin eikä siskonkaverinkumminkaimanexä kokeillut...toki tilastollisestihan yksi mielipide ei vielä paljon paina! Uskotaan kuitenkin Aria ja todetaan, että ei kannata ostaa...paitsi kokeilumielessä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Meinasin että suoraa startti apua ei paljon kannata kokeilla, mutta kyllä tolla varmaan lataa voi. Miten hyvin se sitten auttaa se on toinen juttu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Akkulaturissahan on elektroniikka joka huolehtii lataustapahtuman kulusta.Eihän normi akkulaturi lataakkaan yli 6A. Että taitaa olla sama jättää tollaset "hehkulangat"kaupanhyllyyn.Myyhän se "Siwa"Suomi oluttakin.:)

                                        Comment


                                          #21
                                          Paskat se mitään ollu. Annoin passatin auttaa puolitoista tuntia ja ei vieläkään audi jaksanut käyntiin.
                                          Apuvirtaa antavaa autoa kannattaa pitää käynnissä. Muuten akkujen välinen potentiaaliero niin pieni, että heikompi akku tuskin latautuu nimeksikään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Piti ihan tallista käydä tonkimassa tuo. Kyseessä on siis Tästä dokumentista viimisenä oleva "kitti"(pdf)

                                            Ei tuo kaapeli nyt niin paksu ollukkaan, oiskohan 7mm. Toisessa päässä on valodiodi joka vaihtuu punasesta keltaseen ja siitä vihreäksi ja kun vehje näyttää vihreää valoa niin ei muuta ku ajoa.. niinhän se sanoo. Ohjeessa on myös taulukko ohjelellisista varausajoista
                                            1600cc bensiini: 4min
                                            1600-2000cc bensiini 5min
                                            2000cc bensiini 7min
                                            2000cc diesel 7min
                                            2000 ja sen yli dieselit 10min
                                            raskas kalusto (seuraa valodiodin näyttöä)

                                            Myös itse kaapelissa on 15A sulake jonka voi vaihtaa jos menee rikki..

                                            edit:
                                            Apuvirtaa antavaa autoa kannattaa pitää käynnissä.
                                            Passatti oli käynnissä koko "lataus session" ajan.

                                            Tosiaankin tämä setti on nimellä Startkit joten kyllä ne meinaa autoja käyntiin laittaa tuolla. Tosin kaapelit ei saa olla myöskään yhdistettynä kun yrittää käyntiin sitä apua tarvitsevaa autoa.
                                            Viimeksi muokannut uiop; 26.1.2009, 22:40. Perustelu: ei vaan osaa..

                                            Comment


                                              #23
                                              Pitää vain pitää virtalukko sopivassa asennossa, jos on tupakansytytin sen takana. Muuten on vähän hidasta hommaa :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Erittäin kattavat ja tarkat ohjeet oli tuossa mukana, jossa tuokin mainittiin mutta ei se auttanut.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos otetaan vähän sähkötekniikkaa mukaan mutuilujen lisäksi. Vaikkakin arvot ovat mutuilua, elekkee ottako niitä vakavasti =)

                                                  Noin ohkasella johdolla (1,5mm2 johdolla ehkäpä 20A) ei hirveesti ampeereja liikutella ja tosiaan sulake antautuu 15A tai 20A kuormituksella -> latausaika väkisinkin pitkä.

                                                  Jos avustava auto ei ole käynnissä (ei jaksa pitää tuntia paria käynnissä), niin akkujen potentiaaliero on about 0,5-1 V. Ohmeja akkujen välille tulee vähintään 1 taikka 2 (liittimistä ja johdoista). Virta saadaan kaavalla jännite/piirin vastus eli virta jää tällöin alle ampeerin -> akku latautuu todella hitaasti. Tunti latauksessa ja akku latautuu alle 1Ah.

                                                  No jos avustava auto on käynnissä. Akkujen potentiaaliero on palttiarallaa 2-3 V. No samalla kaavalla saadaan parhaimmillaan 3A -> ei vieläkään kovinkaan nopeeta lataamista.

                                                  Kännistyskaapeleilla käynnistettäessä piirin vastus pienenee merkittävästi, koska kaapeli on paksumpaa, virran reitti on lyhyempi ja liitoskohtia on vähemmän. Vastus on varmasti alle yhden ohmin ja virta samalla kaavalla on paaljon isompi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eli suomeksi, jos on kiire saada auto käyntiin (pitää lähteä alle 12 tunnin sisällä liikkeelle), ei kannata tuollaista vehjettä käyttää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja uiop Näytä viesti
                                                      Eli suomeksi, jos on kiire saada auto käyntiin (pitää lähteä alle 12 tunnin sisällä liikkeelle), ei kannata tuollaista vehjettä käyttää.
                                                      Joo ingenjöör sanoo vähän vaikeesti, mutta samaa tarkoitin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kännistyskaapeleilla käynnistettäessä piirin vastus pienenee merkittävästi, koska kaapeli on paksumpaa, virran reitti on lyhyempi ja liitoskohtia on vähemmän. Vastus on varmasti alle yhden ohmin ja virta samalla kaavalla on paaljon isompi.
                                                        Kaapeleilla käynnistettäessä startattava auto usein ottaa starttivirtansa kaapeleita pitkin suoraan virtaa luovuttavan auton akusta/laturista.

                                                        Tämä lienee käytännössä se suurin ero tupakansytkärin kautta tehtävään akun lataukseen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Aikalailla samoissa latausvirroissahan tuossa tupakansytytinhässäkässä liikutaan kunnollisissa akkulatureissakin. Näinhän se on, että jos akku on tyhjä ja pitää käyntiin saadaa, niin ainoa vaihtoehto on ottaa käynnistysvirta jostain muualta. Sitä omaa akkua ei niin nopeasti ladata millään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mistä löytyy Ville Valon kuvia?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X