Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.9 Tdi v.s. Alfa 166 3.0 V6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.9 Tdi v.s. Alfa 166 3.0 V6

    Elikä tavallaan vaihdoin auton äärimmäisestä toiseen. 10v vanha Alfa vaihtui hiljattain uuteen Audin ekodiisseliin. Olen jokin aikaa ollut kahden vaiheilla kirjoittaa kokemuksistani tänne mutta olen lykännyt asiaa koska joku voi tietenkin ymmärtää tämän provokatiivisena, mutta rohkea rokan syö joten tässä vertailua ja ensikokemuset Sportbakistä, ehkä tästä on jollekin hyötyä tai ainakin mielenkiintoista luettavaa. A3:lla on nyt n 3000km takana ja 1200km joulureissu kaikkine perheen tavaroineen

    Tarkoituksena oli puolittaa polttoainekulut ja voin sanoa että tavoite on ylitetty. Itse ajamisesta, Audi on vakuuttavan oloinen menoltaan liukkaallakin joskin se ei mene itsekseen kuten 166. En tarkoita että A3:sta pitäisi ohjata kokoajan mutta alkuun piti olla tarkkana missä osassa kaistaa auto kulkee. Nyt kun ajaa vaimon 147 Alfalla on olo epävarma kun tuntee koko ajan auton pienetkin liikkeet, tuntuma tiehen on Alfoissa erinomainen mutta tieto luo tuskaa. Audin peruskäytös on tasaisen aliohjaava ja sitä on vaikea saada luistoon, käytös on hyvin loogista ja ennakoitavaa, ainakin toistaiseksi on ollut. Alfaa ajetaan liukkaalla enemman kaasulla ja kaasun nostaminen saa auton kääntymään ja toimimaan yliohaavasti, Audi vaatii asiaan toisenlaisen lähestymistavan.

    A3:ssa toimii ajonopeuden säädin ja ja sen vipu fiksusti, miksei se ole näin tehty Alfoissakin, tai tarkemmin ajatellen kyllähän Alfoissa pitää olla omat omituisuudet kuten tavaratilan avaaminen hansikaslokerossa tai katossa olevasta nappulasta. A3:sen läämmityslaitteen säätely rukkaset kädessä on hankalaa, tässä on mielestäni pieni moka, onhan ohjainyksikkö kyllä ihan tyylikäs silti. Alfoissa yllättäen lämmityslaitten säätely onnistui yleensä rukkaset kädessäkin. Toinen heikkous Audissa, tai ainakin A3:ssa on penkit, muutaman tunnin istuminen saa paikat puutumaan niin että on pakko pysähtyä jo senkin vuoksi. Alfat on tässä A3:sta paljon edellä, vaikka italialaiset autot ovatkin olleet tunnettuja, muille kuin italialaisille huonosta ergonomiastaan.

    Se missä stereotypiat pitää paikkaansa on laatuvaikutelma. Audissa kaikki on hyvin tehdyn oloista jopa siten että A3 joka on jokinlainen alkupään malli on laatuvaikutelmaltaan jopa 166 tasoa tai yli. Tässä kannattaa huomioida se että 166 oli aikanaan Alfa Romeon huippumalli ja laatuvaikutelmaltaan kaikkien sen aikaisten muiden Alfojen yläpuolella.

    Miksi muuten skandit joskus haipyy tietokoneestani kesken kirjoittamisen

    Suorituskyvysta sen verran etta 166 kiihtyi 100km/h vahan yli 8s ja 1.9 A3 Tdi vahan alle 12s. Yllattaen Audin suorituskyky on tuntuu kuitenkin olevan joka tilanteessa ihan taysin riittava. Se ero kuitenkin on etta jos nyt Audilla lahden liikennevaloista muun liikenteen mukana tai vahan ripeammin, 166 aina jotenkin ikaankuin lipui muiden edelle ja sita jai ihmettelemaan miksei muut edes yrita kiihdyttaa. Silti olen yha sita mielta etta minka ihmeen takia liikennevaloista ei lahdeta vaan jaadaan ihmettelemaan antamatta muille tilaisuutta ylittaa risteys. Rekkaa ohittaessa molemmilla autoilla ohitus sujuu ainakin kohtuu ripeasti Alfalla oli vaan enemman vauhtia ohituksen jalkeen. Dieselista on moottorina tullut sellainen vaikutelma etta se on hyvin ponnekas jo alakieroksilla mutta vaihtamisen tarve tulee kuitenkin hyvin pian.

    166 koetaan isoksi autoksi ja ennakkoon ajattelinkin etta A3 on pikkuauto ja siis liian pieni perheautoksi mutta jo heti aluksi piti myontaa ettei oikeastaan mitaan perusteita ole etteiko tilat olisi riittavat nelihenkiselle perheelle jolla on koira. Itse asiassa tilat ovat samaa luokkaa mita taannoisessa 156 alfassa. Jopa joulumatkalla kaikki mahtui kyytiin ja kaikki tavarat mahtuivat tavaratilaan.

    #2
    Mielenkiintoista tekstiä ja itsekin Alfalla vähän aikaa ajelleena (156 1.8 TS SW) allekirjoitan kyllä noita väitteitä. Toki Alfan koneissa tuo 1.8 ja 3.0 eroaa toisistaan kuin täällä rinkelimaailmassa 1.6 ja 2.7Bi-T. Tykkäsin Alfasta kovasti, mutta tosiaan muutamia juttuja oli suunniteltu hassusti (et voi laittaa autoa kauko-ohjaimesta lukkoon jos ovi on auki ja mitä niitä muita nyt olikaan..) mutta ajamisen iloa ja keveyttä oli ihan eri tavalla kuin missään mun ajamassa rinkelinokassa. Oma viehätyksensä on korkealle nätisti ja helposti kiertävässä vaparissakin. ;)

    Ja tieto tosiaan lisää tuskaa..

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja HR...
      Miksi muuten skandit joskus haipyy tietokoneestani kesken kirjoittamisen
      alt+shift on pikanäppäin windowsissa näppiksen layoutin vaihtoon, luultavasti siksi.

      Comment


      • #4
        Ja softan kohennuksella alkaa ekodieselkin liikkua =)

        Comment

        Working...
        X