Tiedoksi vaan, että halpahallista ostettu Autoilijan lasinpesu, jonka purkin kyljessä lukee pakkasenkestävyydeksi -20, näkyi jäätyneen muovikanisteriinsa. Pakkasta on ollut näillä seuduin n.10 astetta. Onneksi ei ehtinyt kaataa auton säiliöön, eikös tämä jäätyesään särje systeemit.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pesuneste jäätyy
Collapse
X
-
W124 mersussa on tuo ongelma estetty aika tehokkaasti, moottorin vesi kiertää lämmityskierukassa lasinpesunestesäiliössä ja siitä vesi siirtyy sähkölämmitetyssä letkussa lämmitettyihin suuttimiin. Aikanaan ihan yllätyin kuinka vakavasti oli saksassa paneuduttu talvikelin ongelmiin.
Comment
-
Tuo valmiiksi lantattujen pesunesteitten myynti on suuren luokan kusetusta: ensiksikin se, niissä ei riitä pakkasenkesto, toisekseen litkujen pesuominaisuudet ovat jotain surkeaa ja kolmanneksi "kovasta" aineesta itse sekoittamalla saa lähes aina edullisempaa liuosta.
Itse ostan kympin astian Lasolia ja sekoitan toiseen kympin astiaan valmiiksi seoksen, joka kestää kaikki Suomen pakkaset.
Comment
-
Lisätään vielä Lukkarisen listaan, että monissa halpisaineissa on käytetty metanolia. Vaikka riskit ovat normaalille käyttäjälle - siis pesunesteenä, ei nautintoaineena :) - ovat pienet, niin jotenkin vieroksun niitä. Lisäksi monet halpisaineet jättävät aikamoisen kalvon jälkeensä.
Comment
-
Itse käytin pitkään Korrekin nestettä mitä sai motonetista ja tavarataloista mutta vähään aikaan sitä ei ole enää missään näkynyt, joten olen nyt käyttänyt Blue-merkkistä ainetta.
Halvimpia litkuja en suostu ostamaan. Motonetista sain hyvityksenä turhaan ajelusta joskus viime keväänä tai kesällä 10L kannun "mikä mikä"-nestettä, joka oli ihan hanurista.
Jätti ikävän kalvon, niin että ihan uudetkin sulat suttasi lasin omituiseksi.
Comment
-
Noin 140 000km vuodessa autoilevana on tullut kokeiltua erilaisia lasinpesuseoksia. Vesi+muutama tippa fairya kesäisin on ihan ok. Tai sitten lasol+fairytipat ympärivuoden. Mutta itsesekoitetuilla seoksilla on päästy aina parhaimpaan tulokseen. Tuo kalvonmuodostuminen ja kesäisin itikoiden "levittäminen" tuulilasille noiden valmisseoksien suurin ongelma. Ja pakkasenkestävyyden varmistuksenhan voi (ja ehkä jopa suositeltavaa,varsinkin pohjoisessa autoileville) tehdä lisäämällä itse "raakaa" tavaraa joukkoon.
Comment
-
Se Itikka-Lasol (juu eli kesä-) on aistinvaraisesti jokseenkin tiskiaineelta tuntuvaa tavaraa. Hinta on sitten ihan muutatoista, mutta ainakin sillä irtoaa ne itikat, jos malttaa olla ahnehtimatta seossuhteen kanssa. Ei tavan Fairykaan varmaan kovin pahaksi lie autolle, kunhan tekee tarpeeksi kesyn seoksen.
Metanolipohjaisia en halua pissapoikaan. Sehän on hengityssuojainkamaa kaikkialla muuallakin, niin ei se voi hyvästä olla autossakaan hengitettynä. Mokoma ei edes haise, niin ei tiedä varoa. Pakkastahan se kestää ihan tuelta, mutta -50:ssä vähemmän enää suolataan.
Comment
-
On ollut uskomaton mäihä noiden valmiiksi lantattujen (-18, -20 ja -22) halpisnesteiden kanssa, kertaakaan ei ole tarpeettoman aikaisin jäätyneet. On ne varmaan vähän aiemmin ilmoitettua astemäärää hyytyneet, mutta ei ole sitten ollut tarvetta suihkutella lasillekaan, kun en ole asiaa suureksi ongelmaksi kokenut. En tiedä johtuneeko siitä, että ostin toissa ja viime talvena tarjouksesta niin ison erän siitä sinisiä töniköitä, että vielä ei ole tarvinnut tämän vuoden lantrinkeja ostella. Olisiko laatu nyt laskenut, kun pakkasia ei kuulu?
Comment
-
Noin niinkuin melko paljon työn puolesta tulee pesunestettä liikenteessä kulutettua, oon todennut että alle -20*C liemellä ei kannata pelata.
Tauhkaa lentää tuulilasiin vielä -13-14 pakkasella, mutta nesteen jäätymispiste pitää olla tätä alhaisempi kun muuten hyhmää ajoviiman haihduttavan vaikutuksen takia lasiin.
Comment
-
Marmorilta tuli kaupantekijäisinä litran pönikkä -80 Neste Volteraa. En ole vielä lantraillut, mutta tuolla pitäisi pärjätä vähän kireämmässäkin ilmassa. 1:1 -suhteella pääsee -40:een ja 1:4 suhteella sinne kahdenkymmenen tietämille.
Mulla on kesät talvet samat liemet pissapojassa, ei tarvitse arpoa, että milloin pakkaset alkaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Hammurab Näytä viestiMiksi pesunesteen pakkaskesto tarvitsisi edes mitata? Kossun väkevyyksissä jäätymispiste on jo kotimaan pakkasten alapuolella ja vaikka suuttimet jäätyisi niin yli 10 asteen pakkasilla ei lasinpesua juurikaan tarvitse.
Jäätyminen voi rikkoa paikkoja, jos menee ihan kivijäähän. Esimerkiksi ainakin aiemmin pumput olivat vaarassa. Lisäksi jos on vaikka 20 astetta pakkasta ja sitten putoaa yht'äkkiä tuonne -5:n tietämille (ei mitenkään harvinaista), niin ei se umpijäässä oleva viiden litran säiliö sieltä hetkessä mihinkään sula.
Comment
-
Kyllä itse nestettä käytän pakkasillakin kun vaikka pelkkää lunta pyyhkisi. Pyyhkijät kestää paremmin ja lasikin tykkää ettei kaikkea hierota paljaaltaan. Jäinen tihku ja jää sulaa myös nopeasti.
Kovilla pakkasilla ei hirveesti lasoliakaan kannata laimennella kun voipi käydä niin että se pakkasen kestävyys haihtuu nopeammin suuttimeen kautta ja sitten jäljelle jäänyt jäätyykin putkiin...
Comment
Comment