Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pesuneste jäätyy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pesuneste jäätyy

    Tiedoksi vaan, että halpahallista ostettu Autoilijan lasinpesu, jonka purkin kyljessä lukee pakkasenkestävyydeksi -20, näkyi jäätyneen muovikanisteriinsa. Pakkasta on ollut näillä seuduin n.10 astetta. Onneksi ei ehtinyt kaataa auton säiliöön, eikös tämä jäätyesään särje systeemit.

  • #2
    Ei pitäisi särkeä, paikkojen pitäisi kestää jäätyminen. Eipä kuitenkaan ole tavatonta, että joku letku pullahtaa paikaltaan, jos seos on jäänyt miedoksi.

    Tuo on ikävää, jos ilmoitettu pakkaskesto ei ole edes tontillaan. Haiskahtaa liian ohuen tavaran myymiselle.

    Comment


    • #3
      Jossain sen hinnan pitää näkyä....

      Comment


      • #4
        Ei se silti noin saisi näkyä jos pakkasen kestoksi luvataan jotain muuta.

        Comment


        • #5
          Ota yhteyttä maahantuojaan ja pyydä oikeen kunnon hyvitys kun on letkut jäätynyt käyttökelvottomiksi.. :)

          Comment


          • #6
            W124 mersussa on tuo ongelma estetty aika tehokkaasti, moottorin vesi kiertää lämmityskierukassa lasinpesunestesäiliössä ja siitä vesi siirtyy sähkölämmitetyssä letkussa lämmitettyihin suuttimiin. Aikanaan ihan yllätyin kuinka vakavasti oli saksassa paneuduttu talvikelin ongelmiin.

            Comment


            • #7
              Onhan tuo Mesen pesunesteen lämmitin mukava juttu, mutta sitten kun kierukka alkaa vuotaa, ei olekaan enää niin kivaa :)

              Comment


              • #8
                Tuskimpa se mersussakaan lämmin vesi kiertää -20 asteen pakkasella keskellä yötä auto parkissa :)

                Comment


                • #9
                  Ei niin, mutta vuodon tapahtuessa jäähdytinneste sekoittuu tuulilasinpesunesteeseen. Yleensä sen huomaa vasta, kun on liian myöhäistä - ts. glykolit tuulilasilla. Ei ole mitenkään harvinaista, että näin käy.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo valmiiksi lantattujen pesunesteitten myynti on suuren luokan kusetusta: ensiksikin se, niissä ei riitä pakkasenkesto, toisekseen litkujen pesuominaisuudet ovat jotain surkeaa ja kolmanneksi "kovasta" aineesta itse sekoittamalla saa lähes aina edullisempaa liuosta.
                    Itse ostan kympin astian Lasolia ja sekoitan toiseen kympin astiaan valmiiksi seoksen, joka kestää kaikki Suomen pakkaset.

                    Comment


                    • #11
                      Lisätään vielä Lukkarisen listaan, että monissa halpisaineissa on käytetty metanolia. Vaikka riskit ovat normaalille käyttäjälle - siis pesunesteenä, ei nautintoaineena :) - ovat pienet, niin jotenkin vieroksun niitä. Lisäksi monet halpisaineet jättävät aikamoisen kalvon jälkeensä.

                      Comment


                      • #12
                        Isäukko oli kans laittanut tuota samaa (ilmeisesti) litkua.
                        Se -20C kestävä neste oli kyllä vankassa jäässä jo -15 C:ssa.

                        Laitettiin sitten Lasolia sekaan ja rupesi se sentään pikkuhiljaa sulamaan.

                        Comment


                        • #13
                          Omassa nesteen voltera ja ei ole mitään moittimesen aihetta. Eikä jätä kalvoa ikkunaan.

                          Comment


                          • #14
                            Täällä on säiliössä perus-Lasolit. Se kestää hyvin pakkasta, mutta pakkaskesto tuntuukin olevan sen ainoa funktio, eli aine ei tunnu pesevän. Pitänee ehkä höystää sitä tujauksella Kesä-Lasolia (~fairy), josko sitten pitäisi pyyhkijätkin paremmin puhtaina.

                            Comment


                            • #15
                              Eikös se kesälasoli sisällä juuri niitä synteettisiä tensidejä. Fairyn annostuksen kanssa pitää vain olla tarkkana, ettei ala vaahdota.

                              Comment


                              • #16
                                Fairy vetää vahat mennessään, kun kuitenki lentelee sinne pelleille.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse käytin pitkään Korrekin nestettä mitä sai motonetista ja tavarataloista mutta vähään aikaan sitä ei ole enää missään näkynyt, joten olen nyt käyttänyt Blue-merkkistä ainetta.

                                  Halvimpia litkuja en suostu ostamaan. Motonetista sain hyvityksenä turhaan ajelusta joskus viime keväänä tai kesällä 10L kannun "mikä mikä"-nestettä, joka oli ihan hanurista.
                                  Jätti ikävän kalvon, niin että ihan uudetkin sulat suttasi lasin omituiseksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noin 140 000km vuodessa autoilevana on tullut kokeiltua erilaisia lasinpesuseoksia. Vesi+muutama tippa fairya kesäisin on ihan ok. Tai sitten lasol+fairytipat ympärivuoden. Mutta itsesekoitetuilla seoksilla on päästy aina parhaimpaan tulokseen. Tuo kalvonmuodostuminen ja kesäisin itikoiden "levittäminen" tuulilasille noiden valmisseoksien suurin ongelma. Ja pakkasenkestävyyden varmistuksenhan voi (ja ehkä jopa suositeltavaa,varsinkin pohjoisessa autoileville) tehdä lisäämällä itse "raakaa" tavaraa joukkoon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minä päätin vuosi sitten jättää jatkossa kaikki pääkallokamat kaupan hyllylle ja ostan vain x-kamaa. Jotenkin vain ei nappaa, kun edes normimaalispray ei ole pääkallotavaraa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Se Itikka-Lasol (juu eli kesä-) on aistinvaraisesti jokseenkin tiskiaineelta tuntuvaa tavaraa. Hinta on sitten ihan muutatoista, mutta ainakin sillä irtoaa ne itikat, jos malttaa olla ahnehtimatta seossuhteen kanssa. Ei tavan Fairykaan varmaan kovin pahaksi lie autolle, kunhan tekee tarpeeksi kesyn seoksen.

                                        Metanolipohjaisia en halua pissapoikaan. Sehän on hengityssuojainkamaa kaikkialla muuallakin, niin ei se voi hyvästä olla autossakaan hengitettynä. Mokoma ei edes haise, niin ei tiedä varoa. Pakkastahan se kestää ihan tuelta, mutta -50:ssä vähemmän enää suolataan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä tuo metanolin haistelu on pientä. Pakokaasuja tulvii aina kun auton kanssa on tekemisissä ja tankatessa saa haistella bensaa jne.

                                          Toki se raja pitää johonkin vetää mutta...

                                          Yllätys varmaan, että itse käytän pääkalloa :) mutta se onkin eri syistä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            On ollut uskomaton mäihä noiden valmiiksi lantattujen (-18, -20 ja -22) halpisnesteiden kanssa, kertaakaan ei ole tarpeettoman aikaisin jäätyneet. On ne varmaan vähän aiemmin ilmoitettua astemäärää hyytyneet, mutta ei ole sitten ollut tarvetta suihkutella lasillekaan, kun en ole asiaa suureksi ongelmaksi kokenut. En tiedä johtuneeko siitä, että ostin toissa ja viime talvena tarjouksesta niin ison erän siitä sinisiä töniköitä, että vielä ei ole tarvinnut tämän vuoden lantrinkeja ostella. Olisiko laatu nyt laskenut, kun pakkasia ei kuulu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mullakin on tuota Autoilijan lasinpesunestettä säiliössä ja tänään kun oli jotain -5C niin tuntu toimivan todella huonosti.

                                              Oli kyllä ensimmäinen ja viimenen kerta kun kyseistä litkua ostan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ny talven ehtoopuolella onki hyvä kysyä tätä. Eli millä vehkeellä pystyy mittaamaan pesunesteen pakkaskeston? Ei varmaankaa tavallisella jäähdytysnesteen mittarilla?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miksi pesunesteen pakkaskesto tarvitsisi edes mitata? Kossun väkevyyksissä jäätymispiste on jo kotimaan pakkasten alapuolella ja vaikka suuttimet jäätyisi niin yli 10 asteen pakkasilla ei lasinpesua juurikaan tarvitse.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noin niinkuin melko paljon työn puolesta tulee pesunestettä liikenteessä kulutettua, oon todennut että alle -20*C liemellä ei kannata pelata.

                                                    Tauhkaa lentää tuulilasiin vielä -13-14 pakkasella, mutta nesteen jäätymispiste pitää olla tätä alhaisempi kun muuten hyhmää ajoviiman haihduttavan vaikutuksen takia lasiin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Marmorilta tuli kaupantekijäisinä litran pönikkä -80 Neste Volteraa. En ole vielä lantraillut, mutta tuolla pitäisi pärjätä vähän kireämmässäkin ilmassa. 1:1 -suhteella pääsee -40:een ja 1:4 suhteella sinne kahdenkymmenen tietämille.

                                                      Mulla on kesät talvet samat liemet pissapojassa, ei tarvitse arpoa, että milloin pakkaset alkaa.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hammurab Näytä viesti
                                                      Miksi pesunesteen pakkaskesto tarvitsisi edes mitata? Kossun väkevyyksissä jäätymispiste on jo kotimaan pakkasten alapuolella ja vaikka suuttimet jäätyisi niin yli 10 asteen pakkasilla ei lasinpesua juurikaan tarvitse.
                                                      Ongelmana on täällä etelässä tuo järjetön suolaaminen. Täällä voi p*ska lentää vielä 10 asteen pakkasessakin. Ja ongelmana noissa keleissä on se, että kama jää tuulilasiin sama tien, kun ei ole kunnolla märkää. Tosin pyyhkijätkin alkavat olemaan noissa keleissä sen verran kohmeessa, että alkaa olla ihan sama toimiiko pissapoika vai ei.

                                                      Jäätyminen voi rikkoa paikkoja, jos menee ihan kivijäähän. Esimerkiksi ainakin aiemmin pumput olivat vaarassa. Lisäksi jos on vaikka 20 astetta pakkasta ja sitten putoaa yht'äkkiä tuonne -5:n tietämille (ei mitenkään harvinaista), niin ei se umpijäässä oleva viiden litran säiliö sieltä hetkessä mihinkään sula.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ylituhdilla nesteellä on yleensä vaan sellainen ikävä sivuvaikutus, että ruikkauksen jälkeen kabiinissa näkee vähän aikaa punaisia elefantteja :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä itse nestettä käytän pakkasillakin kun vaikka pelkkää lunta pyyhkisi. Pyyhkijät kestää paremmin ja lasikin tykkää ettei kaikkea hierota paljaaltaan. Jäinen tihku ja jää sulaa myös nopeasti.

                                                          Kovilla pakkasilla ei hirveesti lasoliakaan kannata laimennella kun voipi käydä niin että se pakkasen kestävyys haihtuu nopeammin suuttimeen kautta ja sitten jäljelle jäänyt jäätyykin putkiin...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lähinnä sen takia tuo mittaaminen kiinnostais ku ei noihin halvempiin nesteisiin oo oikein luottamista enkä haluis särkee sen takia pumppuja tai valonpesureita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X