Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5 taputeltu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q5 taputeltu

    Käytiinpä emännän kanssa kurkkaamassa Tampereen Laakkosella eilen.
    Kenellekään ei varmaan ole ylllätys, että sisältä auto on kuin uusi A4. Ainoastaan 10cm liikkuva takapenkki oli extraa. Takaluukun sisäpuolella oli näppärät salvat (á la Mazda6) joilla saa penkit helposti kumoon.

    Auto oli näpsäkän näköinen mitta suhteiltaan, tammikuussa pääsee koeajamaan.
    Emännälle kiintoisin vaihtoehto Olvon tilalle olisi 2.0TDI Quttro S-tronic. Hintakaan ei hirvitä vs. Olvo XC60, mutta AutoBildin testissä yo. malli vs. XC60 D5 autom. oli testikulutusero lähes 2 l satasella Audin eduksi!!! 65-70 tkm työajoja vuodessa ajavalle ero on melkoinen...

    #2
    Kävin laitteella ajelulla. 2-litran bensakone jatkettuna automaatilla.
    Erittäin helposti käteen osuva perheen kuljetuskone. Istutaan juuri sopivasti ylempänä että näkee edessä ajavan ylitse. Kulkupuoli oli erittäin sivistynyttä, ts. maasturimaisuus loisti poissaolollaan. Huojuminen ja pitkittäiskeinunta oli onnistuttu jättämään muille merkeille.
    Kulkupuoli numeroiden valossa hyvällä mallilla ja hintalaputkin houkuttelevia - VAG:n halvin nelari diesel automaatti.
    Äänieristys oli siinä määrin hyvä että kulkupuoli tuntui rauhalliselta koska äänet puuttuivat. Hyvä niin, eihän neloskone kuulostakaan hyvältä.
    Vaihteisto oli säädetty rauhalliseen vaihtomoodiin kun vertaan Passatin R36:n setupiin, sopii käyttöönsä erittäin hyvin kun ei nyi eikä pätki.
    185cm minua mahtuu hyvin itseni taakse istumaan ilman että mistään ahdistaa. Ei tarvitse edes harkita A4:n takapenkkiä.
    Ajettavuus oli asiallisen jämäkkä, jättäen jälkimakuna hieman pökkelön tunnelman joka kuitenkin sopi kokonaisuuteen. Eihän kyseessä ole millään kantilla tarkastellen urheilullisia ominaisuuksia tarjoileva auto. Eikä pidäkään olla.
    Erittäin helposti kuljettava auto, oli sitten kesä- tai talvivaatteet. Kuvittelen että lapsen kahlitsemien turvaistuimeen on myös erittäin sujuvaa.
    Olen tyytyväinen että kävin ajamassa. Haihtui luulo että kyseessä on Tiguan Audin vaatteissa. Eivät ole mitään sukua keskenään. Ja sen kyllä huomasi ajossa sekä tiloissa.
    Positiivista oli myös huomata ettei autossa ole yhtään maasturia, sen sijaan päinvastaisia hyviä ominaisuuksia.
    Taisin löytää tuosta rouvalleni seuraavan auton kun Q7 kierrätetään muutaman vuoden päästä.

    Suosittelen lähempää tutustumista

    Comment


    • #3
      mitä tuossa töissä pihalla oon sitä aina ohimennen kattonu, niin aluksi näytti pitkään jotenkin väkisin väännetyltä kutistuneelta kuuseiskalta. nyt kun sitä on muutaman päivän kattonu niin alkaa sä näyttää ihan hyvältä. itse asiassa aika sopivan kokoinen. lieneekö kooltain jossain tiguanin ja touaregin välissä.

      Comment


      • #4
        Näin myöskin eilettäin Turun keskustassa punaisen Q5 2.0tfsi quattron. Komean näköinen se oli, ei valittamisen sanaa. Koeajoa odotellessa.

        Comment


        • #5
          Eilen tuossa kävin vaihdattamassa omaan takaluukun lukon ja sattui automyyjä houkuttelemaan koeajolle. 2.0 TDI man.

          Onhan siinä pikkudieselissä hieman Transporterin makua kiihdytyksessä kun istuu korkealla ja diesel kiertää mutta kuten muutkin ovat maininneet, sivistyneen oloinen peli. Kohtuullisen hiljainenkin, tosin nelosen hintaluokan kitisevä kyynärnoja ja pari muuta pientä juttua eivät kaikilta osin tuottaneet välitöntä omistamisen himoa.

          Hinnoittelu vie kutosen yläpuolelle, joka hieman myös rajaa innostusta mutta ei tuo nyt mahdoton vaihtoehto ole kun koiravankkuri tulee ajankohtaiseksi.

          Espoossa oli kuulemma jo n. 50 kpl S-tronic TDI:tä myyty vaikka ekat taitavat tulla ensi vuoden puolella maahan. Vaatinee koeajon kesän kynnyksellä.

          Comment


          • #6
            Pistetään tännekin kuukauden takainen oma koeajokokemus.

            Tulipa tuollainen maahantuojan omistama (yksi kolmesta) 2.0 T FSI koeajettua ihan "lennosta". Kun liikkeeseen lampsin, huomasin likaisen yksilön siinä ihan melkein ovipielessä, ja onnistuin kuin onnistuinkin myyjän vakuuttumaan, että onhan se siinä, ja että mikäs siinä, aja pois. Vaikka ensin yritti jarrutella, ettei noita muka olisi.

            Auto oli suorastaan yliladattu lisävarusteilla: oli panoramakattoa, sähköpenkkiä, nahkaverhoilua, navia, automaattisesti sujettavaa takaluukkua ja vaikka mitä. En tainnut ihan kaikesta päästä edes kärryille. Mutta puikkoihin hyppäsin, ja menoksi. Harmillisesti satuin pahimpaan iltapäiväruuhkaan, ja ainakin puolet kolmen vartin ajorupeamasta kului ruuhkassa körötellen tai seisten.

            Jo autoon nousu aiheutti "jees"-fiiliksen. Tilan tuntu on käsin kosketeltava, eikä penkille pudottauduta, vaan istahdetaan täysin luontevasti, aivan kuin sopivan korkuiseen, ihanteellisesti muotoiltuun tuoliin istahtaisi. Oikea ajoasento löytyy vaivatta, ja siinä sitä istui kuin kotonaan.

            Auto oli varustettu S tronic -vaihteistolla, joka toimi mielstäni juuri niin kuin odotinkin. Aivan Multitronicin "kuminauhamaisuuteen" eli täydelliseen portaattomuuteen se ei yllä, mutta sen sijaan S tronic tarjoaa ripeää vaihtamista tarvittaessa, mikä ainakin multin D-asennossa on joskus turhankin jähmeää. Mutta S-asento vasta hauska olikin! Kierrokset olivat aina sopivat eli vähän yli 2000, mutta ellei kaasua painanut pohjaan, eivät ne tarpeettomasti nousseet myöskään yli 3000:n. Luulen, että itsellä ainakin taajamassa olisi suuri kiusaus käyttää S-moodia.

            Ajotuntuma oli hyvä, vaikka ohjaus oli makuuni hivenen liian kevyt - varmaan Servotronicin ansiosta. Toisaalta moottoritienopeudessakaan se ei ollut yliherkkä, vaan tuntuma säilyi.

            Alusta oli mukavuuspainotteinen, joten kaarteessa auto kallisteli hieman suuremmilla nopeuksilla. Alla oli kitkarenkaat, joiden merkki jäi tarkistamatta. Ihan käypäiset muuten, mutta yli 80:n nopeudessa aika kovaääniset. Pääsin ajamaan pikku pätkän moottoritietä, ja nopeuden noustessa voimistui takaosassa melkoinen humina ja kumina. Sitä en osannut odottaa. Kori oli itsessään kyllä äännetön.

            Kaksilitraisen bensaturbon 211 hv riittävät mainiosti normaalissa ajossa ainakin Suomen oloissa - uskoisin, että myös Saksassa. Moottorin käynti oli käsittämättömän värinätöntä, sieltä suunnalta ei kabiiniin kantautunut minkäänlaisia ylimääräisiä efektejä.

            Autossa oli huikea hifipaketti - en ole aiemmin noin laadukkaaseen törmännyt. Merkki ja malli jäi selvittämättä, mutta varmasti olivat monen tonnin vehkeet.

            Kojelauta namiskoineen oli tuttua A4 B8 -tavaraa. Radion asemavalinta on tosiaan hieman hankalampi kuin b7:ssa, jossa kanava vaihtuu suoraan rullasta pyörittämälllä.

            Q5 on ulkonäöltään mielestäni niin tyylikäs kuin vain katumaasturi voi olla, mutta ei se herätä suuria intohimoja, ainakaan, kun kylkiä koristavat isot mainosteippaukset. Sopivan värisenä ja puhtaana voisi herättääkin ;).

            Jo aiemmin laskeskelin kokonaishintaa, enkä ole vieläkään siitä juuri alemmas päässyt. Auto maksaa sen 70 teuroa ja piste. Pitänee jäädä odottelemaan, että ensimmäiset kyllästyvät ja luopuvat pirssistä vähän ajettuna. Kalliiden autojen hinta kun tunnetusti tippuu heti alussa tähtitieteellisiä summia. Ja kuten nimim. -V- toisaalla jo kertoi, nyt on SUV-ostajan markkinat, nimittäin käytettyjen puolella, kun vaihtoautohallit niitä pullistelevat. Veikkaan, että vuoden päästä nyt 70 000 maksavan Q5:n saa runsaalla 50 tuhannella.

            Comment


            • #7
              Kokeilin tuollaista myös noin kuukausi sitten ja yllättävän hyvältähän tuo tuntui. Ajettavuus oli kohdallaan, ei kallistellut tai vaappunut, toisin kuin esimerkiksi X3.

              Itse jäin kuitenkin miettimään, että miksi maksaa vajaa kymppitonni lisähintaa vastaavaan nelkkuun verrattuna kun kyseessä tuntui olevan vain vähän korkeampi A4. Koeajokulutuskin oli hieman korkean puoleinen, toki tulihan sitä vähän poljettuakin...

              Comment


              • #8
                Itse jäin kuitenkin miettimään, että miksi maksaa vajaa kymppitonni lisähintaa vastaavaan nelkkuun verrattuna kun kyseessä tuntui olevan vain vähän korkeampi A4.
                Samaa mäkin yritin vaimolle selitellä...

                Varsin maukkaan oloinen peli kuitenkin. Ajettuna siis 2.0TFSI S-tronicilla ja panoramakatolla. :)

                Comment


                  #9
                  miksi maksaa vajaa kymppitonni lisähintaa vastaavaan nelkkuun verrattuna
                  Jos vaikka takapenkillä tarvitsee aikuisia kuljettaa. Puhumattakaan maalla asuvista kun ei tarvitse aura-autoa odotella.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja oliver
                    VAG:n halvin nelari diesel automaatti.
                    Audi Q5 2.0TDI quattro S-tronic alk 53500 EUR
                    VW Tiguan 2.0TDI 4Motion tiptronic alk 40940 EUR

                    Sikäli muuten kyllä totta, että VAG tarjoaa kohtuu heikosti tällä hetkellä yhdistelmää diesel-neliveto-automaatti. Sueraava vaihtoehto taitaakin olla sitten jo Audi A4 3.0TDI quattro tiptronic, joka lähteekin sitten yli kuudestakympistä.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Tombu Näytä viesti
                      Audi Q5 2.0TDI quattro S-tronic alk 53500 EUR
                      VW Tiguan 2.0TDI 4Motion tiptronic alk 40940 EUR

                      Sikäli muuten kyllä totta, että VAG tarjoaa kohtuu heikosti tällä hetkellä yhdistelmää diesel-neliveto-automaatti. Sueraava vaihtoehto taitaakin olla sitten jo Audi A4 3.0TDI quattro tiptronic, joka lähteekin sitten yli kuudestakympistä.
                      Ei noita yhdistelmiä muuten ole riesaksi asti muillakaan merkeillä. Ei etenkään jos ei halua a) katumaasturia b) muuta kuin farmarin.

                      Comment


                        #12
                        Autotoday.fi oli koeajanut Q5 2.0 TFSI S-Tronicin (Kliks) ja mulla auto oli perjantai-illasta lauantai-aamuun. Täytyy yhtyä kyllä noihin Ollin ja Aimon kommentteihin tosin sillä erotuksella että rengasmelu ei mun mielestä ollut ollenkaan häiritsevää vaikka nastat olikin alla. Suosittelen tutustumaan!

                        Comment


                        • #13
                          Top Gearin jannut ytimekkäästi totesivat, että lopputulos on sama, kuin kumisaappaasta yritetään tehdä balettitossu.

                          Eiköhän oikeat maasturit tähän maailmaan riitä, eikä mikään coupen tms
                          näköinen sekasikiö.

                          Näyttää enemmän käsilaukkua heiluttavien miesten ajokilta;)

                          Comment


                          • #14
                            Autoasiat tuli pyöriteltyä, lopputulos voi järkyttää joitakin ...

                            Puoliso tilasi itselleen uuden A3 SB 2.0 TDI S-tronicin (musta) Attracktion Business -varusteilla ja meikäläinen joutuu tyytymään VAGn toisen tuoteperheen tekeleeseen eli VW Tiguan 2.0TDI 4Motion F&T Executive.

                            Saas nähdä kuinka pian tulee valkoista A4sta ikävä. Auto pysyy kuitenkin "piirissä" ja siirtyy firman tuotepäällikön kulkineeksi.

                            Comment


                            • #15
                              Tuli sitten testattu tänään Tigu kunnon olosuhteissa, lunta, pöpperöä ja liukasta motarilla Hyvinkäältä Tampereelle.
                              Hyvinhän toi näytti puskevan menemään, yllättävän vakaastikin huolimatta A4sta lyhyemmästä akselivälistään.
                              Autossa on yllätyksekseni myös "Off-road -paketti"

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen Näytä viesti
                                Sikäli muuten kyllä totta, että VAG tarjoaa kohtuu heikosti tällä hetkellä yhdistelmää diesel-neliveto-automaatti. Sueraava vaihtoehto taitaakin olla sitten jo Audi A4 3.0TDI quattro tiptronic, joka lähteekin sitten yli kuudestakympistä.
                                Todellakin. Kirosin kun kolmoseen ei saanu TDI:n ja S-Tronikin yhteyteen quattroo. Jouduin sitten tyytyyn pelkkään s-tronikkiin. :(
                                Mikähän idea on että quattron ja s-tronikin saa vaan kahteen tehokkaimpaan bensakoneelliseen..

                                Comment


                                • #17
                                  Itse taas ihmettelen miksi diesel ja neliveto yleensäkkään laitetaan samaan pakettiin :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja apuustin Näytä viesti
                                    Itse taas ihmettelen miksi diesel ja neliveto yleensäkkään laitetaan samaan pakettiin :-)
                                    Mistäs moinen ihmettely?

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse taas ihmettelen miksi diesel ja neliveto yleensäkkään laitetaan samaan pakettiin :-)
                                      Ettei jää paikoilleen sutimaan...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X