Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti + liukas keli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaatti + liukas keli

    Parin päivän päästä mulla on ensimmäinen tomaattilla varustettu auto (coupe).
    Alla on kitkat ja todennäöistä on että joku päivä mennään luisua.. Mites kun ei ole sitä kytkintä jolla irrottaa veto? Kertokaas vähän kokemuksia ja systeemeitä liukkaalla ajosta tomaatilla. Miten selvitään luistosta?
    Tuntuu vähän nololta kysyä, mutta ehkä kuitenkin mieluummin näin kuin kokeilemalla paljonko pellit ja luut kestää...

  • #2
    vanhan liiton tomaatilla ainut tehtävissä oleva temppu on nostaa jalka kaasulta ja odotella..
    näistä uusista tomaateista saati s-tronicista ei ole juurikaan kokemusta

    Comment


    • #3
      Voi tuon tökätä myös vapaalle vauhdista, jos selkärangasta tulee käskyjä tarpeeksi tiukassa tilanteessa.
      Vauhdissa voi myös heittää takaisin D:lle, muistaa vaan että koneessa täytyy olla tyhjäkäyntikierrokset.

      Eipä se sen kummoisempaa ole liukkaalla tomaatilla ajaminen. Liikkeelle lähtö on jopa helpompaa kuin manuaalilla, jos vajaavetoja verrataan.

      Comment


      • #4
        Oletan, että autosi on etuveto-Audi. Huh, automaatti + etuveto yhdessä = hirveä yhdistelmä talvella. Siinä on coupen urheilullisuus kaukana, samoin turvallisuus liukkailla. Jos päästät kaasusta mutkassa, niin saat ristiä kädet ja toivoa, että pääset sinne mihin olet menossa, etkä ojaan. Ellet päästä kaasusta, niin tilanne on sama. Paras neuvo: aja extra varovasti mutkiin, ikään kuin ulosajon mahdollisuus olisi joka mutkassa. Suoraanhan se etenee vaivatta.

        Takaveto tomaattina menettelee. Ihan kiva talven liukkailla, eikä vaadi mitään erityistä huomioitavaa verrattuna käsivaihteiseen kunhan pääsee liikkeelle liukkaalta parkkipaikalta.

        Comment


          #5
          Noh ei etuveto tomaatti nyt niin vaarallinen ole. Jos alkaa puskemaan, niin kyllä se manuaalillakin on työlästä saada haltuun.
          Ei Passatti kovin usein kyllä tuollasta puskemisefektiä ole tehnyt ja jonkun kilsan sillä talvella tullut ajeltua. ylensä vauhtia on liikaa jos rupee puskemaan.

          Toki sitä ei saa vapaalle kytkimellä.
          Eli hieman ennakointia, joka ei manuaalillakaan ole turha ajatus.

          Comment


          • #6
            Huh, automaatti + etuveto yhdessä = hirveä yhdistelmä talvella. Siinä on coupen urheilullisuus kaukana, samoin turvallisuus liukkailla. Jos päästät kaasusta mutkassa, niin saat ristiä kädet ja toivoa, että pääset sinne mihin olet menossa, etkä ojaan. Ellet päästä kaasusta, niin tilanne on sama. Paras neuvo: aja extra varovasti mutkiin, ikään kuin ulosajon mahdollisuus olisi joka mutkassa.
            Kyllä tämä on suoraan sanottuna ihan höpöhöpöjuttua.

            Comment


            • #7
              Mielipiteet jakaantuu, kuten vähän arvelin.. Etuveto eli coupe 2,3 20v on kyseessä- Olisko kuitenkin viksumpaa laittaatomaattiin nastat alle kuin yrittää kitkoilla liidellä..

              Comment


                #8
                Automaatti ei todellakaan ole sen kummempi ajaa talvella kuin manuaalikaan, oli etu-, taka- tai neliveto. Kikkailu on sitten asia erikseen. Kaikilla se onnistuu johonkin asti, mutta toisilla helpommin.

                Kyllä automaatilla voi ajaa mutkiin ihan yhtä kovaa kuin manuaalillakin. Sanoisin, että automaatti on monelle kuskille jopa turvallisempi, kun ei tarvitse vaihteita ja kytkintä miettiä ja voi keskittyä siihen ratin vääntöön.

                Ainoa ongelma monien automaattien kanssa on herkkä kaasu ja sitä kautta helposti ruopaiseva lähtö. Syö helpommin nastoja.

                Comment


                • #9
                  Eipä ole juu audicpe tainnut kertaakaan ajaa vajaaveto-automaatilla. Omani on alla ensimmäistä talvea, ilman luistonestoja tai sutimisenestoja ja ongelmia on 0. Liikkellelähtö on helppoa, kovavauhtinen kaarreajo luistossa myös naurettavan helppoa. Tietysti painosiirtymää syntyy mikäli kaasun nostaa kokonaan, tätä voi käyttää hyödyksi tai olla käyttämättä. Manuaalin terävyys tästäkin puuttuu, ja siten perän irroitusefekti on laimeampi. Käytännössä rullauksen saa aikaan painamalla kaasua vain vähän. Neliveto ei mielestäni äkkitilanteiden osalta auta tippaakaan automaatissa.

                  Audeja osataan tehdä myös ilman luistonestojen apuja, jopa tomaattina ;)

                  Comment


                  • #10
                    Omat kokemukset

                    Itse juuri ennen liukkaiden tuloa ostin oman neliveto-Audini.

                    Täytyy myöntää, että neliveto + kitkarenkaat (Continental) on ollut erinomainen yhdistelmä näillä keleillä mitä nyt on ollut.

                    Mutta koska on tiedossa reissu pohjoiseen vielä keväällä niin ensi viikolla tulee alla Nokian "testivoittajanastat". Tulee jotenkin turvallisempi olo.

                    Minä en ole huomannut automaatista olevan mitään haittaa omassa tapauksessani. Pelkästään hyötyä. DSG-rattivaihteita olen koittanut pariin kertaan. Ehkä kesällä mukavampaa. Nyt halunnut nautiskella vain helposta ajosta.

                    Comment


                      #11
                      Voihan automaatti tietysti yllättää, jos joku ei tajua, että se vaihtaa nimensä mukaisesti automaattisesti. D:llä kun vedät sladia, niin se sitten vaihtaa aina vain isommalle ja jos ruutia riittää, niin pyörät sutii lopuksi jo melkoista kyytiä.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä omasta mielestä leikkiminen juurikin tuolla 3.2 dsg:llä oli harvinaisen vaikeata. Joko se ei vaan tule luonnaamaan tai vaatii harjoitusta.. Enää en uskalla oman profiilin autolla leikkiä, oikeastaan kerta riitti. Nyt ajetaan vaan tasasen lujaa ja kurvit ilman sen suurempia liirtoja ja esp päällä. Ehkä voisi käydä jäällä harjoittelemassa jos sillaista tänne turkuun suodaan alkuunkaan.

                        Comment


                        • #13
                          Itse oppinut ajamaan etu vetoisella automaatilla, Että jos lähtee luiston niin renkaat sinne päin mihin haluat ja kaasu pohjaan.. ja ajan myös manuaali etu vetoisella noin...

                          Comment


                          • #14
                            Omasta mielestä etuveto erittäin helppo ajaa, jos puskee niin käkkää, kaasua ja rattiakin pitää muistaa kääntää.

                            Comment


                            • #15
                              Automaatti on erittäin helppo ajaa liukkaalla. Vanhoissa automaateissa on vielä hyvä moottorijarrutus, näissä kun vaihtaa vielä pienemmälle, ei eroa manuaalivaihteistoon huomaa. Uudemmissa tiptroniceissa moottorijarrutus on pienempi , mutta silläkin pärjää kierroksilla ajettaessa hyvin. Vapaalle laittamista vauhdissa en suosittele, ainakin omissa se vaatii jarrun painamista ennekuin voi uudelleen laittaa D:lle. Kiiihdyttäminen liukkaalla on etuvetoisellakin todella helppoa vaihteiston tasatessa momenttia.

                              Comment


                              • #16
                                ainakin omissa se vaatii jarrun painamista ennekuin voi uudelleen laittaa D:lle
                                Ei se oikeesti vaadi. Kokeile joskus.

                                Comment


                                • #17
                                  No joo tietyn nopeuden ylittyessä ei vaadi, tiptronicissa aika pieni nopeus, tuossa vanhassa selvästi suurempi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vaihdoin aikaisemman takavetoisen automaatin nykyiseen etuvetoiseen automaattiin enkä kyllä pysty ymmärtämään miten joku noista löytää ongelmia. Tietty jos ajaa rallia kahva edellä niin ehkei se automaatti aivan samalla tavalla reagoi kun kytkin puuttuu, mutta käytännössä normaalilla ajotyylillä etuvetoinen automaatti on aivan yhtä huoleton kuin etuvetoinen manuaalikin. Se yksi ainut mutta on siinä, että nopeasti risteyksistä lähdettäessä saattaa pyörät hieman helpommin kuopia kuin rauhallisesti kytkintä nostettaessa manuaalilla. Tietty omani on multitronicilla, joten vaihtojakaan ei tarvi miettiä.

                                    Ps. Ei ole ikävä takavetoista automaattia. Entinen auto teki ohituskaistalla ylämäessä mukavat temput kun nopeasti pudotti pykälää ja kun luistonestoa ei ollut, pyörät iski melkoisesti tyhjää ja mentiin aika kovassa vauhdissa kahva edellä hyvä tovi...

                                    Pps. Itse en kyllä lähtisi lennossa vaihteita hypistelemään jos on vauhtia ja tilanne päällä. Hyvin riittää kaasun nosto.... Odotellessa ensimmäistä joka on saanut pakin vahingossa päälle sivuluisussa ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pps. Itse en kyllä lähtisi lennossa vaihteita hypistelemään jos on vauhtia ja tilanne päällä. Hyvin riittää kaasun nosto.... Odotellessa ensimmäistä joka on saanut pakin vahingossa päälle sivuluisussa ;)
                                      Onneksi pakin päällelaitto on mahdotonta uudemmissa automaateissa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Uusissahan se keppi on vain digitaalinen joystick, joka on yhteydessä laatikkoon vain piuhan kautta. Mutta eipä sitä vanhemmissakaan saa runnottua päälle, ellei hölmönä pidä lukitusnappia pohjassa. N:stä alaspäin tai takaisin N:ään menee ilman napin pohjassa pitoa.

                                        Mutta tämähän ei nyt tietenkään tarkoita, että sitä kannattaa näin kiihkeästi veivailla.

                                        Ja muutenkaan nyt ei ole mitään tarvetta heitellä vapaalle kesken menon.
                                        Viimeksi muokannut jasso; 4.12.2008, 00:10.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja arti Näytä viesti
                                          Onneksi pakin päällelaitto on mahdotonta uudemmissa automaateissa.
                                          En noista paremmista tomaateista tiedä mutta esim. pari vuotta vanhasta lancerista menee kyllä pakki päälle komean rohinan saattelemana.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eihän se automaatti tosiaankaan mikään kirosana ole. Siinä on omat ominaisuutensa niinkuin kaikessa muussakin tekniikassa.

                                            Mielestäni kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen oikea vastaus on edelleen:
                                            - kaasun nosto - odotus, että pito palaa ja sitten taas hanaa.

                                            Tässä tullut hieman muisteltua erästä vanhaa televisiosta tullutta ohjelmaa (80luvulla) jossa kansakuntamme viralliset ajokouluttajat opettivat ja näyttivät kuinka milläkin voimalinjalla varustetut autot otetaan hanskaan kun tilanne iskee päälle.

                                            Ohjelman nimi taisi olla Talviajokoulu.

                                            Sen ohjelman päivitys tälle vuosituhannelle voisi olla aika hyvä, kun aika harva uuden auton kuljettaja edes tietää kuinka sen kaiken ajamista valvovan ja sitä kontrolloivan automatiikan kanssa tietyissa tilanteissa tulisi menetellä. Ja sitten voisi kokeilla suljetulla alueella soveltaa oppeja käytännössä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Neliveto-tiptronic ei kyllä oikein jättänyt hallinnan palauttamiseen muita vaihtoehtoja kuin viedä luisto hallitusti loppuun asti tai varautua nopeisiin vastaohjauksiin jos päästää kaasun irti.

                                              Tuolla V6-dieselillä tosin niiden luistojen aikaansaaminen oli vielä yrityksen takana. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on kans etuveto tippilootalla ja ei kyllä ole vaikeuksia ollut liukkailla pitää hallussa. Mielestäni helpompi ku etuveto manuaalilla, nätisti pääsee ryömiin jos on vaikka jyrkkä ja liukas mäki.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Normaalissa ajossa ja normaalissa liikenteessä ihan sama mikä vaihteisto, mutta nelivedosta on toki jo apua vaikka kuinka varovaisesti ajelisi.

                                                  Urheiluliseen ajoon ihan äärirajoilla ja ääriliukkaalla ei normaali automaatti tai robottivaihteisto oikein sovellu. On kokeiltu. Ralliautojen kisakäyttöön tehdyt-automaatit (suorakytkentärobotit?) on sitten eri juttu.

                                                  Ihan tavallisen automaatin ongelma on pääasiassa se, että jos ajaa "D" -asennolla, eikä itse vaihda vaihteita "manuaalisesti" OD-D-2-L(1) -tai miten missäkin on-, niin mutkassa tulee ongelmia, kun laatikko päättää kesken hallitun luisun vaihtaa isommalle/pienemmälle. Myöskään moottorijarrutus ei ole samalla tavalla hallittua silloin kun renkaat luistavat ja käytät jarrua. "Perstuntuma" kärsii.

                                                  Esimerkkikuvaus pieleen menneestä kikkailusta etuvetoautomaatilla: Mutka lähestyy ja tie paikoittain pelijäätä/killottunutta lunta vauhtia n. 80km/h (siis ihan normaali tilanne, vaan väärä auto), seuraa pitkähkö ja tehokas jarrutus jossa etupyörät sattumalta lukittuvat hetkellisesti (ei ABS:ää), sitten normaalisti jarru pois, jotta pyörät pyörisivät auton vauhtia ja pito sekä ohjauskyky palautuisi ennen mutkaa....mutta mutta!! Fiksu automaatti päättelikin pyörimättömistä eturenkaista, että auto oli jo lähes paikoillaan/vauhti muka laski reilusti ja ehti jo vaihtaa pienemmälle vaihteelle (vai peräti ykköselle?), jolloin eturenkaat eivät enään koskaan ehtineet pyöriä niin kovaa, että pito olisi palautunut sillä sekunnilla kun olisi ollut tarve.

                                                  Se nyt vaan on niin, että ihminen on tuossa tilanteessa viisaampi ja nopeampi sen kytkimen ja vaihdekepin kanssa. => Vain manuaalilla voi voittaa.

                                                  E: Pitää vielä lisätä, että ajan paljon automaatilla ja pidän siitä. "Kierrosaikojen" koetteluun siitä ei vaan ole.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä on helppo ajella etuvetoisella automaatilla talvella. Vauhti pitää vain sovittaa olosuhteisiin. D:ltä kun heittää 3:lle ja kaasu pois, niin jarruttaa mukavan pehmeästi. Käyttäjarrua voi tietenkin painaa eli ABS rutisee:)

                                                    mm Aki puhui täyttä asiaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vuodesta 2002 on ollut typ44 etuveto automaatti ja joka talvi on alla ollut kitkarenkaat. Ajaminen on hyvin vaivatonta, liikkeellelähdöt pehmeitä ja varmoja. Enemmän olen käsivälitteisellä nelivedolla joutunut tilanteisiin, joissa on ollut ns. lähellä ja pari kertaa on käyty ojassakin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itselläni automaatti+takaveto+kitkat eikä aiempaa kokemusta takavetoisesta (ajanut olen, omistanut en), ja oikein hyvin menee. Hyvin hulvatonta/huoletonta menoa, oikean jalan asennosta riippuen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tässä nyt on toinen talvi alkamassa tiptronicilla, eikä minun ola ainakaan vajaaveto A6:n kanssa tarvinnut mitään uusia
                                                          kikkoja opetella. Normi liukastelu etenee tylsän rauhallisesti ihan niinkun edellisellä A4 manuaalillakin.
                                                          Joskus, jos pikkuteillä poikaviikari pyrkii esiin, niin työnnän tipin manuaali puolelle, ettei tulisi vaihtoa
                                                          huonolle hetkelle kesken "fysiikan lakeja uhmaavan" kaarteen. Toisaalta joskus olen kuvitellut, että liekö tuolla
                                                          on joku toiminne bittiaivoissa, joka estää noita vaihtoja tapahtumasta kuonolla hetkellä.

                                                          Ainut mikä harmittaa, on että tuo headerin kulkineen ohjaustunto ei ole likimainkaan sitä mitä tuolla edellisellä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Älkää lukeko tätä topiikkia, sisältää kyllä aika paljon huuhaata ja kuviteltua. Ihan suomi24-tasoa paikoin.

                                                            Ei kai kukaan vakavissaan vaihtele lennosta vapaalle. Tai yritä ajaa sporttisesti D-asennossa. Jos ei muita asentoja ole, niin sitten ei ajeta sporttisesti(?)

                                                            Omat kokemukset automaatista rajoittuvat tuohon RS:n vanhan koulun tiptroniciin. Eli pätee varmaan tiptroniceihin laajemminkin (rattivaihteilla):

                                                            Erittäin helppo ajettava liukkaalla, kun on yhdistetty riittävään vääntöön. Sporttisemmassa menossa ajan tip-asennossa, ja vaihtelen pykälät ratin läpysköillä. Ennen mutkaa moottorijarrutusta ja oikea vaihde pesään. Jos jarrut lukossa vetelee kohti mutkaa, kone on silloin tyhjäkäynnillä ja vaihteisto vapaalla. Tällöin kyllä jo on liikaa vauhtia, mutta aina se mutkassa sitten on ollut oikea vaihde pesässä.

                                                            Ja ulos kiihdyttäessä se vaihtaa isompaa pesään rajoittajassa, hyvä niin. Ja jopa luistossa voi lyödä isompaa pesään rattiläpysköillä, veto ei oikeastaan katkea, vaan saa vaan isomman pykälän. Manuaalilla tuo on paljon vaikeampaa, pitää samaan aikaan ohjata, käyttää kytkintä, siirtää vaihdetta.

                                                            Toki vaihteistoissa on eroja, ja vissiin on kuskeissakin. Suosittelen, että käytte jossain turvallisessa paikassa tutustumassa kummankin ominaisuuksiin, ettekä usko tätä sekamelskaa, joka tässä topiikissa vallitsee. Ja ajatte liikenteessä sitten turvallisesti näiden rajoitteiden mukaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X