Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
On muuten jännä, että 3.0TDi menee vielä vähemmällä matkassa...
Kiinnostavaa, tuota on kuitenkin vaikea uskoa. 6-sylinterisen ominaiskulutus on vaan suurempi, kuin nelisylinterisellä moottorin sisäisten häviöiden yms. vuoksi. Toki vaihteiden välityksellä on osuutensa asiaan, mutta silti.
Viime tankillinen (A8 D2 4,2 V8 q vm-95) 410km/80.02L, eli 19,5. kaupungissa köröttelyä 250km (vaimon työmatkat 3km suuntaansa, kauppareissut max 2km ja yleensä kylmällä autolla, roikasta kuitenkin) ja yks Oulureissu 150km. Ja pakkasta on tuon tankin ajan ollut koko ajan 15 - 22 astetta. Ja sisältyy tuohon myös tuon integroidun 220kW sisätilalämppärin käyttöä noin 5 min aina ennen kotoa lähtöä (sen aikaa kun pukee lapset...).
B6 AVF quattro 80% motari ajoa loppu kehätie ajoa, 5.6l/100km tämä talvirajoituksilla, renkaina 205/55/16 nastat. Kesällä 235/35/19 rattailla 6.2l/100km.
A3 8L 1.6 kesällä 205/55/16 renkailla 6.7l/100km. Talvella en viitti sillä sutia, vaimon käytössä pääsääntöisesti sillä kuluttaa yli 7.
Kiinnostavaa, tuota on kuitenkin vaikea uskoa. 6-sylinterisen ominaiskulutus on vaan suurempi, kuin nelisylinterisellä moottorin sisäisten häviöiden yms. vuoksi. Toki vaihteiden välityksellä on osuutensa asiaan, mutta silti.
Onko pitävää näyttöä asiasta?
Faijalla on tuo B8 3.0TDi ABT:n lastulla, niin näin talvisin ennen kun ajo Hyvinkää - Puistola väliä niin ajotietokoneen mukaan meni yleensä aika hyvin tasan 5.0l/100km, jos siis ajot olivat tuota työmatka ajoa. Siinä on alussa ja lopussa pienet pätkät taajama ajoa, mutta muuten motaria. Ja se mitä yhdessä vaiheessa laskettiin niin ajotietokoneen heitto oli silloin 0.1l/100km todelliseen verrattuna :).
Tuo oma Golfi viekin sitten yleensä mun ajossa sellasen 9,6l/100km, mutta on sillä matka ajossa tullu ajettua jopa 6,7l/100km ajoa :).
Noista talvikumi/kesäkumit vertailussa kulutukseen tosiaan kannattaa muistaa missä tilanteessa arvot on otettu. Kylmäkäynnistykset, pätkäajot, ja ajonopeus keskinopeuksineen (eritoteten maantiellä) kun ratkaisevasti vaikuttavat... Ehkä itsestäänselvyys mutta tulipahan nyt laitettua.
Tietokone kertoo, että 13,6l/100km, mutta bensamittari on eri mieltä. Kilometrejä tripissä 476km, ja tietokoneen mukaan kilsoja ajettavana 90km. Ja tankin kokohan on se 95litraa!!!!? ;)
Enkä ole edes polkenut autoa kuin koeajolla..... Mitä lie kulutus perjantain jälkeen kun saa pitkäksi menneen remminvaihdon jälkeen antaa taas happea! ;)
Ok, Webaston käytöllä on osuutta tuohon bensamittarin näyttämään.
Maantiellä vie tietämyskoneen mukaan 8,8l/100km cruise päällä 90km/h vauhdissa.
Lahti-Eno-Lahti + pyörimiset 9.9l/100km. Takaisin tullessa tuli ajeltua pääasiassa letkassa niin siinä kulutus on ihan naurettavan pieni kun voi painella pintakaasulla.
Renkaina 225/40/18 nastat ja koneessa "perus K04-kamat"
No ei se bittikään ihan pienellä mene. Joku vuosi Tahkolle mennessä kellotin reippaan maantieajon siirtymän (reilu 400km) plussalla 11,4l/100km.
Mainittakoon nyt vielä, että pakkasta oli koko ajan sen 18-27 asteen väliltä. Ja tuossa on jonkin verran myös tyhjäkäyntiä käynnistyksien yhteydessä :) Kyllähän tuon saa alle kymppiin, jos malttaa mielensä, eikä aina ota niitä "lapputiskiinkiihdytyksiä" ja ajelee muutenkin hiukan rauhallisemmin ;) Varsinkin kun alla on nyt nuo 16" talvinakit.
Allroad 2.7T (ARE) manuaali, viri/e85 softattuna, pohjanmaalta etelä-suomeen keskikulutus mennessä 15l/100km, paluumatkalla 12,5l/100km. Vastaavan eron huomannut ennenkin.
Keskiarvona siis 13,7l/100km joka on hyvin linjassa sen suhteen että kulutus E85:lla nousee matka-ajossa yleensä 30-36%. Bensalla meni 10-11l/100km samassa ajossa.
B6 quattro 1.8T (BEX, 6v man tiheävälitteinen) vastaavasti softattuna ja vastaavan matkan keskiarvona hieman yli 10l/100km E85:tta. Bensakulutus oli noin 7,5l/100km.
Jep. Itellä 2.2 20v tq ja maantieajossa ollu min kulutus noin 11l/100km ja sitten sekalaisessa noin 12.3l/100 ja sitten kaupunkiajossa noin 14-15l/100km.
Lisätääs tähän vielä kysymys että mitä tuommoinen 1.9 tdi vajaaveto audi kuluttaa ja 2.5tdi vajaaveto myös.
Onko suurta eroa ? Sitten tuo lastutus että saako sillä paljon kulutusta pois ja paljon tehonlisäystä tulee? Tarkotus ostaa jompi kumpi.
1.9 tdi ja 2.5 tdi on molempia "tsiljoona" versiota, etenkin ensin mainittua. Vois olla hyvä speksata ensin tarkemmin mistä mallista on kyse. Esim. 2.5 V6 TDI kulutus putoaa puolisen litraa softauksella, teho nousee n. 30hv ja vääntö 60Nm.
Faijalla on tuo B8 3.0TDi ABT:n lastulla, niin näin talvisin ennen kun ajo Hyvinkää - Puistola väliä niin ajotietokoneen mukaan meni yleensä aika hyvin tasan 5.0l/100km, jos siis ajot olivat tuota työmatka ajoa. Siinä on alussa ja lopussa pienet pätkät taajama ajoa, mutta muuten motaria. Ja se mitä yhdessä vaiheessa laskettiin niin ajotietokoneen heitto oli silloin 0.1l/100km todelliseen verrattuna :).
Vattu tollanen pitää laittaa seuraavaksi, kun en pääse etuveto 2.0tdi CR passatilla alle 5l maantiellä milloinkaan.
Audi RS2 Tanska -> Ruotsi välillä 495km/57 litraa eli noin 11.5 litraa satkulla
(jos laskin oikein näillä promilleilla ;) moottoritietä ja nopeus pyrittiin pitämään 130-140km/h...
Suomen puolella kulutus alle 10L sadalla kun kesärenkailla piti körötellä 70-80km/h :P
Aika yllättävää oli että Mazda 6MPS -06 vei vakionopeudensäätimen kanssa 0.5L tarkkuudella
saman verran ja tankkikin tais olla saman kokonen kun siinä syttyi kahdella peräkkäisellä
tankkauskerralla 10-20km ennemmin bensavalo :D Molempiin laitettiin 98E:tä
Ps. Juuri haettiin kyseiset pirssit siis veljen kanssa Saksasta ;)
Viimeisen 10 tkm keskiarvo tankkauksien mukaan on 6,1 l/100km.
No tuon jälkeen käytin optimoinnissa powerflashillä Oulussa. Sen jälkeen nollasin ajotietokoneen ja sen mukaan keskikulutus on ollut 5,6l/100km. Tankkausten mukaista en ole vielä laskenut. Mittarissa on tällä hetkellä about 219 000.
Viimeksi muokannut Tonza_tdi; 3.1.2013, 15:17.
Perustelu: Typo
Lastutettu MLl270 cdi a.
Alle 9l/100km ei onnistu. Sekalaisessa 11-13l/100km. Pelkkää vetoa niin enemmän.
Toista oli BMW 530Da, max kulutus oli toi 9l/100km. Ilman kärryä 6l.
Mutta eihän siinä vaihdeloota kestäny.
Bemarissa 231hv/530Nm. Mersussa 200hv/480Nm. Painava norsu. Akka tykkää, mut minä en.
Kätevä ohjelma, suosittelen jos seuranta kiinnostaa. Ajosta maantiellä ehkä 80% josta osa moottoritiellä.
ehkä puolet tankkauksista Pro Dieseliä, ei kyllä voi sanoa oikein mitään eroa normitavaraan.
Hommasin muutaman vuoden tauon jälkeen taas 90 typ89q:n 7a-koneella.
Kyllähän näille tunnetusti bensa maistuu, juuri ajelin 550km reissun lähinnä maantieajoa todella konservatiivisesti, eli täysin rajoituksien mukaan ja säästeliäästi. Kulutus 9,1l/100km sekä mitattu että ajotietokoneen näyttö.
Ei siinä mitään, mutta koska ässää en koskaan ole omistanut, niin ihmettelen kuinka S2 omistajat täällä ilmoittelee jotain 8.xx lukemia, kun tuolla 7a:lla ei pääse alle ysiin vaikka mitä tekisi. Kaupungissa lyhyessä ajossa kylmällä koneellahan nyt menee automaagisesti se 17+l/100km.
Comment