A6 avant 2.5 tdiq -96, ronskilla kaasujalalla, eberin käytöllä ja hieman ehkä tullut quattroiltuakin, 6,4l /100km. Keskinopeus 72km/h
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autosi kulutus
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiTuli viikonloppuna ajettua espoo-turku-(lautta)-tukholma-jönköping ja takaisin, yhteensä noin 1070 km. Tankkaukset niin että joukkueelle on tositteet toteutuneista kuluista. Yllätyin hiukan kun -07 A4 2.0 TDI (BRD) quattro avant manuaaliaskilla vei 7.74 l / 100 km, olin odottanut litran vähemmän.
Noh, lisää voimaa alakierroksille niin ehkä se jaksaisi kulkea paremmin kuutosella. Tuossa BRD:ssähän on pidemmät välitykset kuin AVF-koneellisessa B6-sessa, ja taitaa se kuutonenkin olla pidempi.
Comment
-
A6 Avant 2008 2.0 tdi kulutus
12tkm keskiarvokulutus Tampereen seutukunnalla keskimäärin 20km suuntaansa ollut nyt 6.6l/100km. Pitkänmatkan ajosta ei oile kokemuksia.
Auto A6 Avant tDi 2.0 business version vm 2008 nastarenkailla.
Comment
-
Pari kuukautta ja 4 tkm on nyt menty A4(b6) 1.8t(BFB) farkkuquattrolla. Tankkaus.comin laskema kulutus 8.4 litraa tähän mennessä. Ajo on moottori/maantie-painotteista eli kutosella vakkari päällä.
Comment
-
Audi A8 4.2 TDI -11 ja ensimmäinen maantiereissu. Aamulla Kehä III:sta tuossa mukana, mutta ajon hyvin ennakoivasti, ts. jarruun ei koskettu. Reissuna Vantaan Rekola -> Mietoinen
Disclaimerina sen verran, että vaikka olen jo useasti tankannut, niin webaston käytön vuoksi en pysty vielä sanomaan, kuinka tarkka ajotietokoneen kulutuslukema on.
Takaspäin ns. räpäten välillä kulutus oli vähän suurempi, eli 6,1
Comment
-
Paljon mahdolista, että olet bongannut, Matarissa kun asustelen (yllä oleva matka on mitattu muksujen koululta Rekolan puolelta). Semmoinen muistikuva on, että olen tässä S2:sta bongannut jostain ihan ihan läheltä, ethän vaan asustele Mikkolan koululta eteläänpäin?
Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin sellaista litran pienempää kulutusta tuntuu tässä mun normaalipyörittelyssäkin tulevan verrattuna vanhempaan 4.2 TDI:n.
Comment
-
Vähällä menee 4.2 diiseli tarvittaessa. Tahtoo tuo 1.9 viedä saman verran pakkas kelillä.
Kasin isompi (mutta modernimpi 8-sylinterinen) kone sekä otsapinta-ala korreloi hyvin sen kanssa, että liki samalla kulutuksella menee pikkukoppainen 1.9 koneella. Myös omalla kulkineella pääsee öpaut samoihin kulutuksiin maantieajossa eli tiettyyn nopeuteen tarvitaan tietty määrä tehoa -> kulutus suunnilleen sama. Noissa nopeuksissa (keskinopeus <90km/h) kokonaisilmanvastuksen erot pikku/isokoristen välillä ei liene kauhean merkittäviä.
Kaupunkiajossa tilanne on tietysti aivan toinen.
Kuitenkin, hämmentävän vähällä tuo kasi menee maantiellä.
Comment
-
Entinen VW Jetta BKD:lla meni parhaimmillaan reissun 4,2l/100km kulutukseen. Yksin matkaten ja erittäin pihistellen.
Nykyinen BiTti S4:n vie kaiken minkä tankkiin laittaa. Kokemusta tosin vain kaupunki ajosta tällä hetkellä, auto ollut viikon omistuksessa. Ja ajotietokone väittää 15,8l/100km kulutusta.
Comment
-
Paljon mahdolista, että olet bongannut, Matarissa kun asustelen (yllä oleva matka on mitattu muksujen koululta Rekolan puolelta). Semmoinen muistikuva on, että olen tässä S2:sta bongannut jostain ihan ihan läheltä, ethän vaan asustele Mikkolan koululta eteläänpäin?
Comment
-
Aika pihiltä vaikuttaa kun oma A4 2.0 TDI BRD quattro avant hörppäisee sen 7 litraa ja rapiat +120km/h maantieajossa. No, onhan siellä DPF:ssä 62 grammaa tuhkaa jo.
Comment
-
Tuossa ajossa on pitkät pätkät 110km/h mittarissa ajelua. Keskinopeus on alhainen, koska alkupätkässä on neljänkympin ajelua ja liikennevaloissa seisomista ja loppupätkässä myös 60km/h rajoituksia. Mutta se on kyllä sanottava, että toisaalta loppupätkän 60-80km/h rajoituksilla tuosta on viimeiset desit säästelty :) Se ero uudessa on vanhaan, että vanhalla tuntui, että alle 70km/h alkaa taas kulutus lisääntyä. Uudella tuntuu, että lämpimällä koneella vasta kun nopeus tippuu sinne 45km/h:n pintaan, alkaa kulutus taas nousemaan.
Tehtaan ilmoittama maantiekulutushan on muistaakseni 6,1. Että eiköhän tuossa nyt kulutusmittarikin pikkuisen optimistinen ollut.
Mutta hämmästyttävän pienellä tuo menee kun nopeudet pysyvät alle moottoritienopeuden. 0,26 ilmanvastuskerroin auttaa vaikka otsapinta-alaa onkin. Niin ja talvirenkaissa taitaa tuo vierintäkitkakin olla kesärenkaita pienempi.
On se kyllä hassua kun siirtyi muutama vuosi sitten RS6:sta dieseleihin, niin heti tuli ihme säästömoodi ajamiseen. Töihinkin ajaessa sitä aina yrittää saada keskikulutuksen mahdollisimman alhaiseksi. Se on varmaan se vanha sanonta: "Jossei se kulje, kromaa se" kääntynyt muotoon "Jossei se kulje, aja mahdollisimman taloudellisesti".
Comment
-
Mutta hämmästyttävän pienellä tuo menee kun nopeudet pysyvät alle moottoritienopeuden. 0,26 ilmanvastuskerroin auttaa vaikka otsapinta-alaa onkin. Niin ja talvirenkaissa taitaa tuo vierintäkitkakin olla kesärenkaita pienempi.
Comment
-
Matala on. Katoin just että mun 79 possussa on CD 0.4 ja CDA 0.8 ja isolla diesel A8:lla CD toi 0.26 ja CDA:kin vain 0.63!
Kokoeroa noilla kuitenkin on järkyttävästi, mutta otsapinta-alassa eroa vain 2.0 vs. 2.41 possun vakio renkailla, joten vielä pienempi ero kun possussa läskit renkaat (205 ja 225 vs. 255 ja 315).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiMelko matala. Muistelisin että type89 80:ssä ja type44 100:sessa on samaa luokkaa.
Satkulla 0,30 sanoo audi itse ja 0,29 löyty kasikymppiselle wikistä.
Comment
-
Pisaran muotoisen kappaleen ilmanvastuskerroin on 0,05 vaikka pisara olisi ruotsinlaivan kokoinen. Näissä asioissa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että vasta otsapinta-alalla kerrottuna aletaan saamaan ymmärrystä mikä auto voi kulkea aerodynamiikkansa ansiosta taloudellisesti.
Tätä Ola tuossa yllä yritti kertoa CD sekä CDA vertailulla.
Comment
-
9,9 näytti vanhan 4.2i bensa A8:sin ajotietokone mökkireissulta palatessa. Ajo poikkeuksellisen rauhallista, vain 15 yli sallitun ja muutama rauhallinen ohitus.
Hittolainen... Ilmansuodatin-reuhka on useemman vuoden vanha. Sen voisi vielä tälle talvelle uusia.
Comment
-
Laitetaan vielä selvennykseksi, että CD on se ilmanvastuskerroin. Tämä on siis kappaleen muotoihin perustuva tunnusluku. Jos meillä on kaksi samanmuotoista, mutta eri kokoista kappaletta, niin molemmilla on sama CD. Kuitenkin, isommalla kappaleella on suurempi ilmanvastus.
Kokonaisilmanvastus CDA on se joka ratkaisee ilmanvastuksen määrän. CDA = CD x kappaleen otsapinta-ala.
Comment
-
Helsingin reissulta uusi ennätys tuolla 2.0tdiq:lla: 5,45l / 100km. Mielestäni varsin kohtuullinen kun kuitenkin sisälsi jonkin verran PK-seudulla pyöritystä, pari kylmäkäynnistystä ja matkalla useampia ohituksia.
Comment
Comment