Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
A3 8P sportback 3.2 s-tronic quattro. Ensimmäistä kertaa pääsin tankillisella yli 600 km. Laskettu keskikulutus 9,4 L/100 km, tietokone näytti 9,3L/100 km.
Ajo pääasiassa 16 km työmatkaa, josta suurin osa maantietä, muutamat valot matkalla. Loput kaupungissa suhaamista, joka nostaa keskiarvoa äkkiä.
A4 8K/B8.5 Avant 1.8 tfsi (CJEB) quattro manuaali. Tässä on saman kokoinen tankki kuin edellä mainitussa A3:ssa, mutta tällä en ole onnistunut vielä pääsemään ALLE 700 kilometria tankillisella :)
Maantieajossa 80 km/h nopeudella menee kohtuullisen helposti alle 6L/100 km, Lahti-Tampere-Lahti (meno VT12, paluu Hämeenlinnan kautta E12-VT10-VT12) kesärajoituksin keskikulutus 6,4L/100km.
Itsellä takana A4 b9 tfsi quattrolla nyt n.9000km ja 4,5kk. Laskettuna keskikulutus tällä ajalla 6,82l/100km keskinopeudella 70kmh. Olen itse ainakin todella tyytyväinen. Vie vain noin litran enemmän kun edellinen b8.5 2l tdi quattro. Saapa nähdä miten kulutuksen käy kun saa kesänakit alle ja keskinopeus kasvaa.
Viimeksi muokannut Doppelgänger; 10.4.2021, 14:44.
Paljon teillä S3 8v kuskeilla on keski ja matkakulutus ? Itsellä viimesen 1000km keskikulutus 8,7L ja ajellut ihan sukkasillaan. Matka-ajossa ei mene alta 7,5 vaikka menisi työntämään.
Tässä ihmettelen kun kollegan vastaava menee matkassa 6,5 L ja itse pääsee tuohon 7,5 kun ajaa toista sataa km vakkaripäällä 80km/h jos kesänopeuksilla päästelee niin menee matkassakin se 8,7 - 9.2 L / 100km
Niin ihan sillä tässä lähdin kyselemään mitä vastaavat kipot vie muilla normaali ajossa..
Viimeksi muokannut okkim; 17.4.2021, 10:17.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Jotkut kapeet ja kevyet 15-16" renkaat? Kaikki bensankulutukseen liittyvä anturit, sytytys, turbo ym. jiirissä? Kone karstainen tai jossain muualla kakkaa? Noileemmat öljyt toisella? Toinen ajaa pohjanmaalla, toinen pirkanmaalla?
Renkaat vaikuttaa huimasti. Omassa hyppäsi kulutus tuntuvasti ylöpäin, kun renkaat vaihtui 225/45R18 -> 245/35R19 ja vanteen leveys kasvoi samalla puoli tuumaa. 16" kesiksillä tuo edellä mainittu 1.8tfsi cjeb olisi varmaan mennyt ihan bensan hajulla.
Mun VW Eco Upissa (kaasu) on magnesium vanteet kapeilla kumeilla (tosin talvella myös hakka7 aluvanteilla) ja tilastoin kolmen vuoden ajan kaikki tankkaukset. Keskikulutus oli 2.65 kg/100 km ja rahassa 3.31 €/100 km. Mainio kauppakassi.
Kesäpelissä taas on 315 leveet semisliksi takanakit mutta kyllä silläkin pääsee nätillä ajolla sinne 13 litraa viinaa sadalla.
Renkaat vaikuttaa huimasti. Omassa hyppäsi kulutus tuntuvasti ylöpäin, kun renkaat vaihtui 225/45R18 -> 245/35R19 ja vanteen leveys kasvoi samalla puoli tuumaa. 16" kesiksillä tuo edellä mainittu 1.8tfsi cjeb olisi varmaan mennyt ihan bensan hajulla.
Heksi muistaakseni kertoi projektiketjussa, että 265/30R20 -> 245/45R18 vakiokokoon vaihto laski V8:lla kulutusta ~litran satasella. Jos on tosi isot renkaat ja painavat vanteet ja ne vaihtaa pienempiin ja kevyempiin, niin se lienee lienee helpoin tapa säästää bensankulutuksessa jos ajotapa on jo "eco".
Ehkä 'helpoin/halvin' on ennakoiva ajotapa ellei ole verenpainetta. Kyllä mä laskettelen vapaalla tai moottorijarrulla selkeisiin pysähdyksiin tai hyviin väleihin ympyröissä silloin kun ei ole ketään takana. Se syö miestä jos joku edessä himmailee turhaa semmosta lirutusta esim. valoihin. Noi mun magnesium vanteet hankin käytettynä saksasta alle 380 € kotiovelle uusilla ecopia kumeilla ja nyt myin ne 320 € 4 millin pinnalla.Noi painaa uusilla kumeilla 9.3 kg. Menee ehkä ohi kohderyhmän mut onhan täälläkin A2 tyyppejä. Noi magnesiumit on siis Lupo3L mallista.
Kesäpelin takarenkaat takovanteilla painaa tosiaan jo n. 30 kg kipale mut onpahan pitoa.
Kuten jo mainittuna, jos on kyseessä vastaavat autot mitä vertaillaan, niin rengastus voi vaikuttaa paljon kulutuksiin. Toinen seikka, mistä en nähnyt mainintaa, oli kulutuksen mittaustapa. Puhutaanko tässä nyt tankkauksista mitatuista kulutuksista eri autojen välillä, vai ajotietokoneen näyttämistä? Ajotietokoneen lukemia on aika turhaa lähteä vertailemaan, jos ei ole tiedossa, paljonko heittoa on todelliseen/onko ajotietokoneen näyttämää sopeutettu koskaan tarkemmaksi.
Todellisen kulutuksen mukaan mitattuna, eli aina tankkitäyteen. Rengastuksen puolelta tulee varmasti osa erosta, mutta tätä vertailua tehtiin jo kun autot oli molemmat ns. vakiorengastuksella.
Viimeksi muokannut okkim; 17.4.2021, 10:18.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Minulla on sama koko kesä- ja talvirenkaissa. Nastarenkailla tuntuisi menevän monta desiä pienemmällä mitä kesärenkailla. Joskus luinkin, että kalliimmat renkaat voivat maksaa itsensä takaisin pienempinä polttoainekuluina ja se on kyllä hyvin helppo uskoa. Vertailua on vaikea tehdä, koska lämpötilat ja nopeusrajoitukset on eri, mutta selkeästi ero on ainakin puolisen litraa nastarenkaiden hyväksi.
Tulee seurailtua kulutusta malliin melkein joka tankkillisella. Tuntuu vaihtelevan aika rajusti kun välillä paljon pitkää matkaa rauhassa ja mennään 6,8 l/100 ja toisinaan pakkaskeliä ja melkein pelkästään alle 10km matkoja niin ollaan 9,5 paremmalla puolella. Normaali seka-ajossa tuntuu asettuvan 7,5 paikkeille. Toki ajosaappaat tuntuu olevan raskaan puoleiset. Autona siis B7 2.0tdi quattro
Mullakin sama juttu. Duuniin matkaa 28km ja duunissakin voin ladata. Edellinen tankkaus oli 22.2, ja vielä on noin 150 kilsaa bensalla jäljellä. Kilsoja tullut tankkauksesta n.2700.
95E10 itsellä ainakin tällä hetkellä tankki täynnä. Edellisestä tankkauksesta tuo 1500km ja vielä ei ole viisari liikkunut, range näyttää 650km polttoaineella.
Veikkaan että noissa on jonkin sortin automaatio, mikä käyttää tietyin aikavälein (esim. 6kk) tankin tyhjäksi. Varma en ole, enkä aiheeseen sen paremmin ole perehtynyt, mutta kai se saksalainen insinööri on tuota miettinyt. Kesä tulossa ja mökkikausi pyörähtää käyntiin, joten tuskin pääsee tuota kokeilemaan.
Tuttua touhua kaasuautoilijalle. Olen laittanut Nesteen 98E5:ttä tankkiin, koska lupaavat sen säilyvän monta kertaa pidempään kuin muut. Tiiviissä astiassa ja viileässä bensa säilyy kuulemma jopa vuosia, mutta auton bensatankkia ei välttämättä uskalla tiiviiksi lukea ja lämpötilat seilaa, jolloin taas puoli vuottakin voi olla liikaa. Selkeitä vastauksia ei kukaan ammattilainen halua antaa, koska säilyvyys riippuu niin paljon olosuhteista. Varmuuden vuoksi olen yrittänyt pitää enintään puoli vuotta vanhaa tavaraa tankissa.
Aiheeseen liittyen talven jäljiltä tankkauksista laskettu omistusajan kulutuslukema A3 g-tronissa on 3,8 kg/100 km. Bensaa ei ole mainittavasti mennyt Lapin reissua lukuun ottamatta.
Eka tankkaus nyt takana. Keskikulutus laskettuna 1,62l/100km, mukana Webaston käyttö.
Tällä kertaa laitoin 98E:tä. Sillä 9c hintaerolla ei ole niin suurta merkitystä kun noin harvoin tulee tankattua.
"Malus-maksu taasen on Ruotsissa tällä hetkellä kolmivuotinen lisävero autoille, joiden hiilidioksidipäästöt ylittävät 95 grammaa kilometriltä.Perusrangaistusmaksu malus-puolella on 360 kruunua (n. 36 euroa) vuodessa ja hiilidioksidimaksu on 82 kruunua (n. 8,10 euroa) grammalta 95 grammaa ylittäviltä päästöiltä 140 grammaan asti ja 107 kruunua (n. 11 euroa) siitä ylöspäin."
Laskeskelin lämpimikseni S8:n lisäveron määrän: ekasta 45 grammasta maksua menis 8,1*45 ja lopuista 193 grammasta 11*193 eli 2123€+365€+36€ eli 2524€ rangaistusveroa. Jos sama tulee Suomeen. Jos toi on 3v ajalta niin se olis vaan 840€/v. Jos toi 2500€/v on vuosittainen rangaistusvero, niin menis kyl auto paaliin saman tien. :D
Jos yhtään tunteen Suomen tapaa hoitaa tuo niin tuosta mallista otetaan juuri se mikä tuottaa suurimman tuoton valtiolle ilman mitään palautuksia kansalaisille.
Tuossa Ruotsin mallissa kun kompensoidaan hankintatukena niistä maksuista uusien ostajia.
Eli kun tuolla otetaan käyttöön Bonus-Malus malli niin Suomeen aivan varmasti tehdään oma Malus-Malus malli. Virkamies on täällä sellainen että kansa ei saa ajaa hyvillä ja uusilla autoilla.
Näkeehän sen jo siitä että täyssähköautosta pitää maksaa käyttövoimavero, mutta ladattavasta hybridistä ei. Eli vähemmän päästöjä niin enemmän maksuja.
Niin, käyttövoimaverohan on perinteisesti ollut ajoneuvoveron osa joka peritään ajoneuvoveron perusosan päälle niiltä autoilta jotka käyttävät voimanlähteenään jotain muuta kuin bensiiniä. Kiehtovaa jos sitä ei plugarista enää perittäisi. En ole mistään lukenut että tällainen lakimuutos olisi tullut.
Comment