5.05 l/100 oli kitkoilla talvirajoituksilla, lukee tuolla ylempänä. Keskinopeutta jaksoin kirjata muutamaan tankkaukseen, sitten se jäi
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autosi kulutus
Collapse
X
-
No nyt selittyi. Pienimmillään olen päässyt Lohjalta Espooseen ja takaisin 4,89l/100km, tankaamalla laskettu. Ajotietokoneen mukaan Hyvinkäältä Hollolaan 4,7. Syksystä lähtien keskikulutus 7,06l/100km, kilometrejä 10800km. Mulla ihan oikean kokoiset renkaat, talvella jopa hieman ylikoko. Pienemmät pyörät tekee lisää kilometrejä mittariin ja laskennallinen kulutus on oikeaa pienempi. Niin ja Eeberi joka lisää kulutusta. Jospa kesän keskikulutuksen saisi kutosella alkavaksi.
Hemmetti meinasin jo tilata uuden MAFin ja ahtimen ja sisä sun tätä. :D
Comment
-
Otteessa nyt melkeen voi lukea mitä tahansa kunhan sillä rengaskoolla kantavuus täyttyy. Liekkö suomen tiet syy siihen että täällä rengaskoot on yleensä pienempiä. Samanlaisilla autoilla voi lukea otteessa eri rengaskoko.
Mutta siitä ei pääse mihinkään että kapea rengas melkeempä aina vaikuttaa positiivisesti kulutukseen(lue positiivinen mieli). Mutta renkaan kehän mitta voi vähentää kulutusta vaikka ns laskennallisesti näyttäisi toista, ellei kalibroi mittaria aina eri rengaskoolle.
Comment
-
Tiiän kyllä miten eri ympärysmitan omaavat renkaat vaikuttaa kulutukseen. Kommentoin lähinnä noihin "vääriin" rengaskokoihin, että autoon voi olla myös valmistajan määritteleminä rengaskokoina selvästi eri ympärysmitan omaavia renkaita. Eli leveys muuttuu ja profiili ja vannekoko pysyy samana. Ei kai se sillon tee siitä pienemmän ympärysmitan rengaskoosta väärää? Se 215/45-17 on tosin B6:een liian pieni.
Comment
-
Hauskaahan se on kun laskennallisesti ei pitäisi olla kun muutama kilometri eroa. Jostain syystä saa mittarin mukaan ajella 110 talvirenkailla että navi näyttää 100. Kesärenkailla ei mittarivirhettä ole 100 vauhdissa. Pari kilsaa voi mittarin katsomisesta tulla virhettä mutta ei silti selitä tuota.
Comment
-
Saman huomannut, 205/55-16 sai ajaa 140 mittarin mukaan motarilla ilman pelkoa sakoista. 0,4% suuremmilla 225/45-17 tulisi jo sakot. Muutenkin tuo nopeusmittari on suuntaa antava, jaotus ihan perseestä ja vaikka nopeus gps:n mukaan muuttuu 1-2km/h niin viisari ei liiku mihinkään.
Comment
-
Nyt on takerruttu selvästi tuohon alikoko asiaan. Joka on tarkotuksella kärjistetysti kirjotettu. Otetaan huomioon renkaan leveys myös ei pelkästään kehän mitta. Koossa kun on muutakin kuin kehä. Kaikki alle 225 leveät on mulle alikokoja ihan selvennykseksi. Monta kertaa miettiny miten vaikuttaisi kulutukseen se varapyörä jos jokanurkassa olis se (mutuna) 75/125/18 tai jotain sinnepäin.
Comment
-
Passat 3BG farkku 2.8 4Motion, vaihdoin toisen venttiilinkopantiivisteen, kulutus tippui ainakin 0,5l !
Ilmeisesti veti ilmaa + työnti öljyä ulos vanhan tiivisteen välistä (huuteli välillä vikakoodia bank1 + 2 liian laihalla) :D
Nyt alla 205/55-16 kumit, kulutus kompuutterin(!) mukaan kympin molemmin puolin. Pienimmillään näyttänyt 8.5 seka-ajossa.
Comment
-
"Alkuperäinen" rengaskoko ei tarkoita että nopeusmittarivirhe/matkamittarivirhe olisi 0. Suomalaisessa otteessa ei myöskään välttämättä ole merkitty "alkuperäistä" rengaskokoa ollenkaan. Omissa autoissa on otteessa ollut joskus merkittyinä rengaskokoja, jotka eivät ole edes teknisesti mahdollista.
Itsellä on tapana käyttää autoissa kevysti ylikoko renkaita, jotta mittarivirhe olisi mahdollisimman pieni. (Useimmissa autoissa alkuperäiskoon renkailla mittarivirhettä on 5-10km.) Mittarivirhettä voi tarkistella GPS:n avull atai vaikka kilometritolppia kellottamalla. GPS nopeuteen verrattaessa kannattaa kuitenkin hieman "suodattaa" signaalia, koska GPS nopeus vaihtelee aina hieman (esim. mäet aiheuttavat pientä virhettä GPS nopeusmittaukseen). On siis ihan normaalia, että tasanopeudella ajaessa "perus navin" GPS nopeus vaihtelee +-2 km.
Matkamittarin virhe ei myöskään välttämättä ole sama kuin nopeusmittarin virhe. Monissa Audeissa todellinen mitattu nopeus ja mittarin viisarin näyttämä poikkeavat hieman toisistaan. Matkamittarin virheen tarkistamiseen tuo GPS on ihan hyvä keino. Pitkällä matkalla kun vertaa GPS kulkemaa matkaa trippimitarin muutokseen, niin saa melko tarkan korjauskertoimen matkamittarin virheelle.
Comment
-
Mniin, miksiköhän raskaankaluston rajoittimet tarkistetaan sen hetkisellä rengastuksella, 2v välein. Samoin taksien taksamittarit tarkisetetaan kerran vuodessa (!), sillä hetkellä alla olevan rengastuksen kanssa.
Hulluinta noissa tarkistuksissa on silti yksi asia... jos rengaskoko ratsiassa täsmää, se on luotettava, mutta mittarivirhe heittää helposti yli sallitun kulumisen mukana. Eli tarkista täsmällisyys juuri laillisen urasyvyyden rajalla, vaihda uudet renkaat, ehkäpä jopa eri merkkiin, ja yllättäen rajoitin voi heittää "ylinopeudelle" tai taksin kohdalla tarkista uusilla mahdollisimman pullilla renkailla ja sitten vaihdatkin alle toistuvasti juuri ja juuri lailliset renkaat ;)
Comment
-
A4 B6 1.8T (BEX)
Helsinki - Pertunmaa - Helsinki, Keskinopeudella 130km/h.. Keskikulutus 7.8 koko matkan.
Comment
-
Aikamoinen ero on renkaissa kulutuksen suhteen! 245/40R18 GT Radial Champiro UHP vie käytännössä koko ajan 7,2-7,9l / 100km tankilliselle kesärajoituksilla. Nykyiset 225/45R18 Toyo NanoEnergy 2 nyt kolme tankkia ajanut ja kulutukset olleet 7,00, 6,73 ja 6,93l / 100km. Hankintahinta Toyoissa oli 150€ kalliimpi per sarja kuin GT:ssä, eli tuo huomioiden 15 000km vuoteen kesärenkailla ajo ei vielä hankintahintaa kompensoi. Toivottavasti nuo nyt kestää pidempään kuin yhden kauden :)Viimeksi muokannut turbokiisseli; 20.5.2015, 19:40.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viestitaksin kohdalla tarkista uusilla mahdollisimman pullilla renkailla ja sitten vaihdatkin alle toistuvasti juuri ja juuri lailliset renkaat ;)
Comment
-
-07 3.0TDI allroad ASB- koneella ja tiptronicilla. Tänään maantietä ja motaria keskinopeudella 98km/h 6.7l/100km. Pidemmän ajan keskikulutus, joka suurimmaksi osaksi nurkka-ajoa 8.3l/100km. Keskinopeus 38km/h. Auton tietämyskoneen mukaan siis nämä lukemat..Viimeksi muokannut KuiKelo; 21.5.2015, 15:31.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kuppis Näytä viestiB5 S4, pari viimeistä tankillista luvuilla 11,4 ja 11,5 sataselle. Pitäs vissiin joku löyhempi kulutuksinen työmatkakulkine hommata.
Comment
Comment