väittäisin että hipit tykkäävät
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autosi kulutus
Collapse
X
-
On se mielenkiintoista lueskella 4.2 koneen omistajien kulutuksia. Eräskin kaveri puheidensa mukaan vanhalla S4/S6:lla kulutti pikku talvileikkimisellä about 10litraa sadalla. Mitä itse katsellut niin olisko luokkaa 400km/100litraa kaupungissa nätisti ajellen, toki auton seisottamiset aamusella vaikuttavat jonnin verran....
Comment
-
Tuo oma lukema, eli noin 12.5L/100km, on viiden viimeisen tankillisen keskiarvo, allekin on mennyt.
Lukema ajotietokoneen ja tankkausten perusteella, hyvin tuo ajotietokonekin näyttää - noin desi eroa jos on lainkaan.
Autohan on ollut mulla sen 7 tankillista, eli vasta "ekoajo" hakusessa.
Mulla ei ole minkäänlaista moottorilämmitintä, eli sekin nostaa omalta osaltaan kulutusta.
Kesää odotellessa, eiköhän tuo sitten sinne alle 12L lukemiin mene...
Comment
-
No mikä jottei? Onhan sulla vihreä auto ;)
Menee nuo suhdanteet jotenkin ketuiksi, kun 1.8t kuluttaa tuon vajaa 14 kaupungissa ja V8 kuskit menee samalla/pienemmällä kulutuksella.
Eli pitääkö tästä päätellä että ne jenkit ovat viisaita kun suosivat iso lohkoja ;)
Comment
-
No Jarin tarvii kertoa meille miten tuohon pystyy. Valmistajan ilmoittamat kulutukset jotka melkovarmasti ajettu optimiolosuhteissa kyseisellä A6:lla :
ca. 13,1 l/100km
ca. 19,1 l/100km
ca. 9,6 l/100km
ca. 314 g/km
Toki jos ajelee pääasiassa 80km/h niin pääsee helposti tuonne kympin lähelle, mutta muuten aika hankalaa näillä keleillä. Omassa S8:ssa tuo kaiken kertova päästöarvo 335g/km, joka toimenee sopivana verrokkina.
Comment
-
A4 2.0 TDiQ 125kw, kesällä 18" rengastuksella työmatkakulutus oli 6.1-6.2 litraa/100km, nyt 17" talvirengastuksella työmatkakulutus ollut 6.3-7.0 litraa/100km.
Kesällä parhaillaan pääsi 5.5l/100 km, talvella ennätys 5.9l/100km.
Mun mielestä ihan kelpo lukemia tuon kokoiselle/tehoiselle autolle.
Comment
-
Itsellä pyörii n. 15 - 17l paikkeilla. Ajo on 6km työmatkaa + viikonloppusin käyn jossain kaupungissa/kaverilla tässä lähistöllä tai istun takapenkillä kun kuski ajelee kaupungissa :)
Auto on lähes joka aamu 2h roikanpäässä, töistä lähdetään usein kylmällä koneella.
Pelkässä kaupunki ajossa kulutus lähellä 20l/100km. Silti ei haittaa, on se niin hieno auto ajella ja tankkiin mahtuu 90l 98e niin ei joka päivä tarvi tankkailla.
Comment
-
BMW 530i V8 manual 13,7l/100 kaupungissa. 235/17 rengastuksella.
Taitaapi kaikilla voorumilaisilla ylittyä tavan kansan keskikulutus useammalla litralla.
Mannion - nuo lukemat näyttää kyllä suhteessa hyvälle.
Smooth - tankki tyhjästä täyteen, kirpeseeko?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ertzi Näytä viestiNo Jarin tarvii kertoa meille miten tuohon pystyy.
Itsekin olen yllättynyt tuosta kulutuksesta, odotin litran verran enemmän.
Eli, joko tuossa on jotain vikaa, tai sitten vaan olosuhteet ovat olleet todella suotuisat.
Ainoat "talousniksit" mitä olen harrastanut on napakka kiihdytys tavoitenopeuteen ja ennakointi, eli tilanteen mukaan koitan olla pysähtymättä valoihin.
Comment
-
'92 S4 Avantin kulutus
Marraskuusta asti sinkkuna ja se näkyy auton kulutuksessa :) Ei tule enää ajeltua Hämeenlinnaan joka päivä...
Omat ajot nykyisin ~90% kaupungissa, ajotyyli: syöksähtelevä.
Vuodenvaihteessa oleva notkahdus johtuu n. 1400km maantieajosta :)
Tahkon reissun jäljiltä ei ole tullut tankattua, joten se ei vielä tuossa näy.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiKun kerran muuta v8 kuskit ovat hieman ihmeissään, niin ainoa järkevä selitys on, että jarin vaimo käy ajoittain tankilla ja ne on jäänyt kulutus laskuista pois :)
Sori ot..
On sekin tankannut, mutta kun olen itse ollut laskemassa kulutuksen ja todistamassa mitä kapine on itse kertoillut.
Muuten ihan hyvä teoria.
Vai voisikohan olla niin, että joku käy öisin kaatamassa lisää ainetta tankkiin...
Comment
-
Tasasen tappavat 18l/100km juo urssi työmatka-ajossa. Matkaa sen 15km per suunta, yhteensä 4 käynnistystä päivässä, kun vintiön päiväkoti on matkan varrella. Kylmäkäynnistysrikastukset on "miehekkäät" tuossa ADU softassa, litra menee jo tuossa 600m matkalla päiväkotiin, sitten loppumatkalla "enää" 2.4l lisää.
Lämpösillä keleillä häviää sellanen 5-6l/100km samassa ajossa :SViimeksi muokannut gedu; 15.2.2011, 07:44.
Comment
-
Ihmeen pieniin lukemiin toiset pääsevät noilla V8:illa. Itse en ole kertaakaan päässyt kaupunkitankillisella alle 16 lukemiin, edes kesällä. Ja nyt talvella kaupunkitankillinen on 19-20. Roikassa auto on töissä 24-7.
Comment
-
Toi S4 4,2 6-spd kulutukset vaikuttavat aika tutuilta, varsinkin nää "kylmärikastukset" kun ensimmäiset 3-4 kilometriä ei tipu kulutusmittari alle 20-25:n.
Keskikulutus on ollut luokkaa 15-16, pääasiassa työmatka-ajoa 14km suuntaansa jossa ei kaupunkiajoa. Matkassa menee 11 -12nurkille.
Normaalisti pääsee sen 450-480km /72litraa.
Auton välitykset on vähän ärsyttävät, 1-2 lyhkäsiä 3-sika pitkä ja 4-6 ihan sama mikä pesässä. Silti motarikierrokset kolmen tonnin nurkilla kutosella.
Comment
-
Itseä kanssa hämmästyttää noi kierrokset, mutta kyllä ne sen 3000 on tuossa mittarinäyttämässä 125-130km/h (todellista kaiketi sen 120) oilisiko tuo välitys se viimeinen rajoittava tekijä tuohon "250" huippunopeuteen joka ollut se herrasmiessopimus noitten premium valmistajien välillä. Uudemmissa sitten toteutettu elektronisella rajoittimella. Notta tuo tolla 280hp määrällä edes tuohon nopeuteen kirisi.
Olisi vain luullut että V8 koneinen 6-vaihteisella manuaalilla varustettu auto omistaa yhden pitkän loikkarivaihteen isoille nopeuksille / bensan säästölle.
Jotkut välitykset löysin netistä ja niillä sais arvoilla 255/40-17, 6400rpm, 4.111 perä(t) ja 1=3,5 2=1,889 3=1,32 4=1,04 5=0,857 6=0,73
tämmöisiä lukemia;
1=53
2=98
3=141
4=180
5=217
6=255
Noi laatikon välitykset mitä löysin oli S6-plus mallille, itsestä tuntuu että kakkonen on lyhyempi ja kolmonen huomattavasti pidempi mitä tässä.
Tai mittari näyttämät "rajoittajalla" oli 95 kakkosella ja 155-160 kolmosella.
Tuosta kumminkin näkee että 3200rpm on about 130kmh eli kutonen on sama ja turhan lyhyt.
Samoiten kakkosella sais mennä sen +100kmh... jostain kumman syystä.
Kaivelin tietoa ja näyttäis että kolmosen välitys "kaikissa" 6-spd 01E malleissa on tuo 1,32 kaiketi luuloharhaa omat havainnot, tai sitten alla on jotain hyvin erityistä.Viimeksi muokannut Vonsaku; 17.2.2011, 11:25.
Comment
-
Papereiden mukaan A6:n pitäisi kuluttaa tuolla yhdeksänkympin keskinopeudella 5,0 l/100km. Ilmeisesti noihin tehdaslukuihin ei kukaan oikeasti pääse, mutta lähemmäksi haluaisin. Mitä teen väärin?!?
Kannattaa tutustua näihin valmistajien antamiin lukemiin, huomioimalla olosuhteet. Ne ovat kyllä ihan oikeita lukemia ja ne on ajettu todellisuudessa, vaikka itse kulutuslukema tuleekin päästöistä laskien. Mutta ne pitävät kyllä paikkansa.
Tässä vähän valmistajien testaustavasta:
Ensinnäkin, kaikki nämä kulutustestit valmistellaan huolella, luokittelemalla jokaiselle autolle oma kuormitus, siis toisinsanoen rullien vastus, joiden päälle auto on sidottu testissä. Tämä luokittelu tapahtuu yleensä pitkällä suoralla, neutraaleissa olosuhteissa, usein jossain Espanjassa tai jossain muussa vastaavassa paikassa. Auto yksinkertaisesti kiihdytetään määrättyyn vauhtiin, muistaakseni johonkin 120 km/h ja päästetään sitten vapaasti rullaamaan, kunnes se pysähtyy. Sen jälkeen mitataan se matka, jonka auto rullasi ja näin voidaan asettaa oikea kuormitus rullille, kun autoa aletaan testaamaan laboratoriossa. Tämä kuormitus vahvistetaan sitten vielä rullien päällä, tekemällä sama vierintätesti penkkiin sidottuna. Näin halutaan eliminoida autoyksilöiden erot, sillä sadoissa, tuhansissa testeissä autojen väliset erot on myös otettava huomioon. Vaikka ne tehdäänkin sarjatyönä, niin komponeinteissa on usein eroja ja autohin vaihdellaan usein kehitysvaiheessa osia ja softaa, samaan aikaan kun luokitellaan vierintävastuksia yms.
Huomaa, nämä kuormitukset tehdään aina erittäin tarkasti. Jos samassa automallissa käytetään jostain syystä kaksia eri renkaita, niiden testauksessa ei voida käyttää samaa kuormitusta. Katumaastureissa riittää, jos auton saa myös lisäpenkeillä - sitä lisäpenkein varustettua autoa varten pitää järjestää myös oma kuormituksensa.
Monella on se mielikuva, ettei tuulen vastusta oteta huomioon laboratoriossa, vierintävastuksia luokitellessa tuulen vastus tulee tosin mukaan automaattisesti.
Sen jälkeen kun kuormitus on valmis, auton akku ladataan tarpeen vaatiessa. Testin alkaessa sen tulee olla täynnä, sillä huonoa akkua lataava laturi kuluttaa enemmän ja päästöt ovat suuremmat ja näin se saattaa antaa väärän kuvan moottorin suoristuskyvystä silloin, kun kaikki on kunnossa.
Lähtökohdat pitää siis olla samat kaikilla eri malleilla, ennen kuin testit aloitetaan.
Testejä ajettaessa ei käytetä myöskään mitään lisälaitteita, koska testin tarkoitus on luokitella itse moottori ja pakokaasujen jälkikäsittely (katalysaattori, happianturit, evap-järjestelmä jne). Edes radio ei saa olla päällä testiä ajettaessa.
Testi aloitetaan myös aina lämpötilassa +25°.
Ensin ajetaan itse testiä valmisteleva esi-testi, jossa autoa vain kokeillaan ja totutetaan se lämpötilaan. Tämä on myös tärkeää, koska usein autoon on vaihdettu poltto-aine. Tankkia ei saa täyttää poltto-aineella, joka ei vastaa valmistajan vaatimuksia. Esitestissä auton polttoainejärjestelmästä saadaan pois ne viimeisetkin tipat poltto-aineesta, joka ei kelpaa testiin.
Esitestin jälkeen auto viedään jäähtymään, kunnes moottorin öljyn lämpötila on laskenut takaisin siihen 25°:n. Käytännössä esitesti ja itse testi tehdään kahtena eri päivänä. Silloin auton moottori on aina seissyt yön ja takuulla ne vähintään ne 10 tuntia ja moottorin lämpötila on ne 25°, ilman että sitä tarvitsee mitenkään mittailla erikseen.
Se miten ajetaan on tärkeää. Ajotapa on luokiteltu ja se on kansainvälinen. Kaikki valmistajat käyttävät mittauksissaan siis samaa tapaa ajaa. Tietokone rekisteröi myös kaikki poikkeukset ja jos niitä tulee sen verran, että ne voivat vaikuttaa testin tulokseen, koe hylätään ja koko prosessi täytyy tehdä uudelleen. Kuljettajan täytyy sillä olla hereillä ja skarppina, muuten menee uusiksi. Usein puhutaan niin tarkoista tavoista ajaa, ettei hyväksytyllä ajotavallakaan päästä aina haluttuun tulokseen - järjestelmä hyväksyy enemmän ajovirheitä, kuin mitä valmiiksi optimoitu auto sallii.
Itse ajoreitti on luokiteltu siten, että sen ensimmäinen osa vastaa kaupunkiajoa ja toinen osa moottoritietä. Testiin käytettävä aika on 1200 sekuntia ja nopeus vaihtelee nollasta aina 120 km/h moottoritienopeuteen.
Tässä on yksi kuva Euroopassa käytössä olevasta kurvista, jota auton kuljettaja seuraa näytöstä ajaessaan rullien päällä. Huomaa pysähdykset, jotka symbolisoivat liikennevaloja, jonoja yms.
Amerikalaisilla on omat kurvinsa, samoin Japanissa, kun taas EU:ssa käytetään omaa kurvia, jonka moni muukin maa hyväksyy. Suurin osa maailman eri automarkkinoista hyväksyy Euroopan lakisäätöjen mukaan tehdyt testit.
Tässä hyvä kuva pakokaasu- ja kulutustestistä. Auton edessä on jäähdytysilmaa puhalta tuuletin, auto on lukittu paikoilleen takapyöristä ja etupyörät pyörittävät rullia. Takana on sitten pakokaasuja keräävä letku, joka kerää pakokaasut säkkeihin, joista tietokone sitten laskee mitä pakoputkesta tuli.
Diiseleissä asiaan kuuluu sitten vielä hiukkasmittaus. Pieni suodatin kerää testin aikana kerääntyneet hiukkaset, jotka punnitaan sitten tuhannesosien tarkkuudella.
Silloin kun lähdetään hakemaan sitä omaa kulutusta, tehtaan ilmoittamiin vertaillen, ollaan yleensä jo heti vähän myöhässä, kun auto käynnistetään kylmänä. Saattaa olla, ettei akku ole täysin terässä ja sitten jos vielä työmatka on lyhyt, niin auto käy omalla ominaiskäyntilämpötilalla niin lyhen matkan, ettei päästä lähellekään tehtaan ilmoittamia lukuja.
Tämän päälle sitten kuljettaja painaa radion päälle, painaa penkinlämmittimen nappulaa, takalasin sulatin päälle ja kaiken lisäksi auton tuuletin huutaa täysillä. Ja pohjoisen pojat sytyttävät sitten keulan kaikki sumuvalotkin vielä kaupan päälle. Silloin laturi toimittaa virtaa selkä koukussa ja auto kuluttaa koko ajan huomattavasi enemmän poltto-ainetta.
Päivastaisiss olosuhteissa Carlos Espanjassa käynnistää autonsa, jonka moottorin lämpötila saattaa olla jo käynnistäessä ne sopivat 25°. Mutta hän käynnistää ilmastointilaitteen jo ennen kuin kiinnittää turvavyön. Jo silloin ollaan taas metsässä. Lisäksi kaupungin kuumuudesta ja liikennevaloista johtuvat pysähdykset pitävät moottorin niin kuumana, että sähköinen veden jäähdytin pyörii melkein koko ajan.
Carloskaan ei siis pääse niin lähelle tehtaan ilmoittamia kulutuslukemia, kuin mitä hän ehkä haluaisi.
Nyrkkisääntönä siis, jos haluat päästä lähelle tehtaan ilmoittamia lukemia, ajosi tulee aina tapahtua tallista käynnistäen ja matkalla pitää olla osa maantieajoa, eikä mitään lisälaitteita päällä. Ajon tulee myös tapahtua nätisti, ei mitään julmia ohituksia, eikä mitään pumppausta jonossa.
Käytännössä on todella vaikea täyttää nämä kaikki kriteerit. Mutta tehdaiden ilmoittamia lukemia oikein tulkiten, voi vertailla hyvin eri autojen suorituskykyä.
Comment
-
TT 1.8T BSR stg1
Matkaajossa rauhallisesti ajellen 7.3-7.5l/100km hieman reippaammin ~8.5-9
Kaupungissa ~13-15l/100km keskinopeudella 25-30km/h kesällä pari litraa vähemmällä :D
Ahvenistolla meni suunnilleen 27l/100km tällöin kylläkin auto oli viel vakio
Comment
-
A3 1.8Tq:n kaikkien ajojen keskikulutus viimeiseltä 25 tkm matkalta melko tarkkaan 9 l. Nilsiästä Kotkaan 7,5 keskinopeudella 83 kmh. Mennessä oli 8,0 ajotietokoneessa. Edellinen ennätys on viime kesältä 8,6 ja sekin Jyväskylästä Kotkaan. Nyt on tankissa E10 ja näyttää nopeasti siltä, että kulutus olisi laskenut 98:n verrattuna, mikä tuntuu oudolta. Jatketaan tutkimuksia..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ErtziOn se mielenkiintoista lueskella 4.2 koneen omistajien kulutuksia. Eräskin kaveri puheidensa mukaan vanhalla S4/S6:lla kulutti pikku talvileikkimisellä about 10litraa sadalla. Mitä itse katsellut niin olisko luokkaa 400km/100litraa kaupungissa nätisti ajellen, toki auton seisottamiset aamusella vaikuttavat jonnin verran....
En ole päässyt urSsin kanssa 12 keskikulutukseen vielä. Ajellut kylläkin sen kanssa aika nätisti, jos ei muutamaa leikki-iltaa lasketa. Tällä hetkellä mittaristossa seisoo 10.3. Alhaisin tulos oli kolme tankillista, jonka aikana mittaristossa seilasi 8.3 - 8.5 välimaasto. Laskennallisesti alle yhdeksän oli kuitenkin oikea kulutus. Tuona aikana ei juurikaan ajettu kaupunkia, lähinnä Turku - Parainen - Turku väliä ja kaksi kertaa Turku - Helsinki, joten maantietä sekä moottoritietä. Tuohon tarvittiin oikeasti kylläkin yrittämistä, eli varpasillaan ajettiin. Sinne 10-11 välimaastoon se kipuaa heti jos nilkkaa ojentaa kunnolla.
En tosin tiedä, porkkis lupaili ohjelmansa alentavan kulutusta, kuitenkin huijasi vain ajotietokonetta ;)
Talvella käytetään säännöllisen epäsäännöllisesti eberiä ja kaupunkia tarvii sahata aika harvoin.
Kyseessä on 6 vaihteinen manuaali.Viimeksi muokannut Shakal; 22.2.2011, 14:55.
Comment
-
Oma UrS4 4.2 on nyt vienyt näillä pakkasilla n.12l/ 100 km ja siihen on mahtunut hieman aamuisin tyhjäkäyttöä kun ei oo lohkolämmitintä.
Autosta poistettiin katalysaattorit n.2 viikkoa sitten ja sitä ennen ei meinannut päästä millään alle 14l/ 100km ja öljyä maistui reilu 1,5l /1000 km. Nyt näyttäisi olevan öljyn kulutuskin vähentyneen olemattomiin. Toinen katti oli ihan ok mutta toisesta puuttui kokonaan toinen kenno ja loppuosa tietty tukossa, kulkupuolikin parani aikalailla joten minusta toi 12 on kohtuu lukema kun ei meinaa malttaa millään ajaa "sukkasillaan". Niin ja manuaali askilla.
Comment
-
Tein siis ko. ohjelman omaan autooni, jonka Ilmari sitten tuli hakemaan pois. En ehtinyt sillä juurikaan ajella softan kanssa ennen myyntiä, joten hyvä että tulee raporttia ja hyvä että onnistui!
Ajoin pari kertaa Lpr-Hki-Lpr sillä ja syletti, kun meni 12 sataselle todellista. Ajotietokoneen näyttämä kasiurssissa tuntuu olevan ihan puutaheinää.
Comment
Comment