Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mites jo maksetut alvit, eiku elvit, eiku alvit? Vääryys ei varmaan poistu sillä että vastaisuudessa
tehtäisiin oikein?
...autoverotuksen rakennetta muutetaan. Autoverolle määrättävä arvonlisävero eli elvi poistuu. Samalla autovero määrätään kuluttajan maksettavaksi samaan tapaan kuin Tanskassa....
Eiköhän nuo ELV:t tule saamaan itse tuoduista autoista vielä joku päivä takaisin. Siis jos on tuonut auton ennen 1.1.2009. Nyt kiireellä hakemaan autoja.
Vien tänään itse pe/la ruotsista tuodun auton paperit tulliin. Eli tulee vielä tuo verotettua vanhan mukaan ja saa joku kaunis päivä ELV:t pois :=)
Jaha, ja näköjään vientipalautus on tulossa (muutaman vuoden myöhässä)
Hallitus esittää, että ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palautus tulisi mahdolliseksi, kun käytetty ajoneuvo viedään Suomesta pysyvästi ulkomailla käytettäväksi
OT: Missäpäin gyldenintietä voi katsoa veronkiertoa 8P:tä?
Joo tuo vientipalautus taidettiin luvata EU:lle v.2005 Sandellin toimesta. Se vaan ottaa 5 vuotta VM:ssä tehdä noinkin yksinkertainen liike verotukseen. Ja aika omituista että vientipalautukset ei muka koske ennen v.2010 tuotuja autoja.
8P veronkierto löytyy G-tie femman pihasta... REDDEVIL S-Line :=)
Ympäristöohjauksen säilyttämiseksi ajoneuvojen verorasitus ei kuitenkaan kevenisi, koska autoveroa korotettaisiin arvonlisäveron (22 %) määrällä. Muutos ei siten vaikuttaisi ajoneuvojen kuluttajahintoihin.
Eli mikään ei muutu!
Vaadittavien tietojärjestelmämuutosten takia palautus tulisi mahdolliseksi vuonna 2010. Se ei kuitenkaan koskisi nykyistä ajoneuvokantaa, vaan soveltuisi vain niihin ajoneuvoihin, jotka verotetaan ensimmäisen kerran esityksen voimaantulon jälkeen.
Taas tjärjestelmäongelmia, joten nyt tuoduista autoista ei saisi mitään takaisin ja taisi olla puhe vain Suomesta pois vietävistä autoista, ei toisinpäin!
Ompas metka tuo takaisin maksu ulos viennistä, ei paljoa kannata antaa auton raatoja kuusakoskelle, senkusta "myy ulkomaille" saa viel pari satasta takas ja myy romurautana.
Puhumattakaan jos kävisi niin että ajaisi kolarin, ottaisi vakuutusyhtiöstä kertakorvauksen, "myisi ulkomaille" ja saisi verot takaisi ja sitten myisi vielä osat ;)
En siis kehota enka tee itsekkään näin, mutta joku MUU saattaisi.
Ympäristöohjauksen säilyttämiseksi ajoneuvojen verorasitus ei kuitenkaan kevenisi, koska autoveroa korotettaisiin arvonlisäveron (22 %) määrällä. Muutos ei siten vaikuttaisi ajoneuvojen kuluttajahintoihin.
Eli mikään ei muutu!
Kai tuossa nyt jokin muuttuu, jos autonkauppiaat aikaisemmin ovat saaneet vähentää
tuon ELV:in auton hinnasta ja enää ei. Tai sitten en ymmärtänyt lausetta "ei siten vaikuttaisi
ajoneuvojen kuluttajahintoihin", tarkoittanee ennen verotusta?
Kai tuossa nyt jokin muuttuu, jos autonkauppiaat aikaisemmin ovat saaneet vähentäätuon ELV:in auton hinnasta ja enää ei. Tai sitten en ymmärtänyt lausetta "ei siten vaikuttaisi ajoneuvojen kuluttajahintoihin", tarkoittanee ennen verotusta?
Ajattelin kuluttajan kannalta, että mikään ei muutu, mutta myyjän kannalta ajateltuna en osaa sanoa.
Mites jo maksetut alvit, eiku elvit, eiku alvit? Vääryys ei varmaan poistu sillä että vastaisuudessa
tehtäisiin oikein?
en kyllä jaksa uskoa että jo perittyjä elvejä tuontiautoista palautettaisiin ennenkuin eu tuomioistuimen päätös sen laittomuudesta tulisi julki. millonkahan sekin tapahtuu? nythän suomi luopuu omasta vapaasta tahdostaan siitä jolloin se olisi vain perusmuutos.
tuo "ei vaikuta kuluttajahintoihin" tarkoittaa varmaan että esim. käytetystä tuontiautosta joutuu kokonaisuudessaan maksamaan veroja aivan yhtä paljon kuin ennenkin.
Poliittisesti vaikea paikka siirtää "ELV" nyt Autoveroon, EYT:n ratkaisu asiassa C-10/08 tulee olemaan melkoisella todennäköisyydellä tuomitseva ja yksityishenkilö maksettu "ELV" joudutaan palauttamaan. Joku voi tämän jälkeen varsin oikeutetusti kysyä miksi osa veron maksaneista sai osan takaisin.
Tällaisen ratkaisun taustalla haisee varsin vahvasti jonkinlainen "lehmänkauppa" tuon EYT:n käsittelyssä olevan tapauksen kohtalosta, myös VM ja KHO joutuisivat varsin ikävään valoon jos(kun) EYT toteaisikin ELV:n perimisen olleen syrjivää.
Tässähän saatta käydä niin, että tuon päivän jälkeen ELV:n periminen on laitonta, mutta uusi autoverolaki jossa autovero on korotettu sen 22% verran ei ole vielä astunut voimaan. Happy hour 19.3 -> 1.4?
Taitaapi happy hour löytyä korkeintaa lähikuppilasta. Tuleva veromuutos ei yksityishenkilön ostaessa taida mitään oikeastaan vaikuttaa. Sen sijaan leasingautojen kk-vuokrat nousevat 1.4. alkaen "jonkin verran", koska vähennettävän alvin määrä pienenee. Leasingfirmat eivät tällä hetkellä edes laske sitovia leasinghintoja 1.4. jälkeen rekisteröitäville autoille. Laskevat vain nykyverolla ja muuttavat hinnoittelua sitten uuden veron mukaiseksi.
Sen sijaan autojen hinnastoihin saattaapi tulla jatkossa isompi muutos sillä huhtikuussa hinnastot muuttunevat verottomiksi. Eli esim. tarjouksessa lasketaan ensin autoverottomat perusauton hinta+varusteet ja CO2-riippuvainen verokerroin riipaistaan vasta lopuksi. Jos tämä toteutuu, voidaan olla tilanteessa että lisävarusteiden hinta on samassa automallissa eri, riippuen kyseisen kikottimen CO2-päästöstä. Että sillai...
Miten niin lähikuppilassa? Jos nyt joutuu maksamaan autoveron ja siihen päälle ELV, ja EYT-tuomio 19.3 toteaa ELV:n perimisen laittomaksi niin tästä johtuen ELV:n periminen loppuu 19.3 selvästi laittomana. Uusi autoverolaki vuorostaan korottaa autoveroa juuri tuon ELV:n 22% verran ja sen on määrä asetuksella astua voimaan 1.4 aikaisintaan (epäilen että lykätään).
Jos menee näin niin on muutama päivä aikaa tuossa välissä verottaa auto niin että autoverosta ei maksa ELV:tä. Noin 20 t€ A4:sessa tuo on tonnin luokkaa.
Erityisen mielenkiintoinen tuo hinnastouudistus. Onko tämä millaisesta hevosmiesten tietotoimistosta peräisin tämä tieto eli kuinka todennäköinen moisen mallin tuleminen lähikuukausina on?
Erittäin todennäköinen, ja tähänhän vasta on VVM ja autokauppiaat heräämässä. Ja siitä syystä lykätään ehkä asetusta.
Ongelma on kai siinä että autoverosta ei saa periä ALV:tä. Viimeistään kuitissa, mutta myös tarjouksessa pitää lukea ALV:n määrä kokonaishinnasta, eikö näin? No, jos autoverosta ei saa periä ALV:tä, niin kuitista on ilmettävä ALV:n peruste, eli auton veroton hinta. Olenko edelleen oikeilla jäljillä?
Huhtikuussa suomen kansalle valkenee suomen veroton autojen hintataso, sekä myös autoverotuksen todellinen taso (25% pyyntihinnasta = 40% verottomasta ostohinnasta). Autojen hintojen vertailu suomi/mobile/blocket helpottuu huomattavasti!
Kop kop kop kuuluu kun arkkua naulataan, kuuluuko se tuonnekin?
Jossain virallisella sivulla oli juttua että ajoneuvovero (se vuosittainen) ollaan nostamassa 2010, onko se enteilyä autoveron postumisesta vai ei, en tiedä.
Aivan toinen asia on uusi autoveron palautusjärjestelmä jota suomi on vihdoinkin EU:n vaatimuksesta vihdoin toteuttamassa, mutta vain äskettäin verotetuille. Millä perusteella suomi aikoo selvitä siitäkin, etteikö vuonna 2008 verotetusta saisi vientipalautusta, entä 2007, tai 2002?
Mitä arvaatte, otetaanko silloinkin MAHTI-järjestelmästä ajoneuvon arvo "tavanomaisilla alennuksilla" kun lasketaan palautettavan autoveron määrää? Ja jos auton kolaroi, niin olisiko ehkä parempi viedä se viroon romutettavaksi niin saisi autoveron takaisin täysimääräisenä siitä romusta? Vai ollaanko verottajan toimesta pystyttämässä autoviennin katsastusasemia raja-asemille?
Oireet ovat pahoja, sairaus kuolemaan johtava sanon minä. On vain ajan kysymys..
Juu oikeilla jäljillä taitaa Harald olla, en nyt itsekkään ole jaksanut vielä perehtyä aiheeseen kuin pääpiirteittäin. Verottomiin hinnastoihin siirtyminen on kyllä faktaa.
Niin siis kauheintahan tässä sopassa on se, että noita vientitarkastusasemia saatetaan jopa perustaa. Esimerkkinä; liikeneuvos Kari Saari perusteli maahantuontikatsastuksen tarvetta sillä että ruotsista on niin pitkä ajomatka että autollehan on voinut sattua jotain matkalla. Jos tällä menttaliteetillä perustellaan (laittomia) toimia, en yllättyisi ollenkaan mikäli näitä vientitarkastuksia pitäisi tulevaisuudessa harjoittaa myös. Vasta EYT sai suomen taipumaan tässäkin asiassa, ja nyt AKE joutuu väärin katsareita ohjeistettuaan niitä rahoja korvaamaan kansalaisille , rahoja jotka ovat menneet ulkomaisten katsastuskonsernien taskuun. Halpaa ja hyvää pelleilyä meidän rahoilla sanon minä.
Kyynisyys on it-alan ammattisairaus, mutta tauti on näköjään leviämässä myös autopuolelle.
"Jos tuontiauto esimerkiksi ajetaan kaukaa Suomeen, sille on voinut matkalla tapahtua jotain", liikenneneuvos Kari Saari liikenneministeriöstä selvittää.
Onneksi lapinmatkalla ei tapahdu mitään aidolle suomiautolle!
Onpa kyllä niin näppärää paskapuhetta herra Saarelta että oikein naurattaa. :) Niillä maanmainioilla SuomiAutoilla kuitenkin ajetaan keskimäärin se vajaa 20tkm katsastusten välillä, entäs jos tuolla taipaleella autolle vaikka TAPAHTUU JOTAIN!?!
Todella outoja argumentteja, vai onko hän sitä mieltä että sakuista roudataan tieten tahtoen tonnin mosseja, ihan niinkuin niitä ei täällä olisi jo nurkat väärällään... Taitaa se keskimääräinen tuontiauto olla kuitenkin siinä 2000-vuosimallin huitteissa oleva vähän ajettu ja yleensä vieläpä ruosteeton isompi laatuauto.
Aiheeseen liittyen, maahantuontihuolto on aivan turha. Yksi rahastava välikäsi vain. Kaikki ko toimenpiteet tehdään/voidaan tehdä merkkiliikkeelläkin.
Samaa rahastusta tuolla maahantuontikatsastuksellakin kai tavoitellaan.
Eikös se ole kuitenkin parempi että se maahantuontihuolto (eli mm. suojarasvojen ja kuljetussuojien poisto) tehdään keskitetysti yhdessä ja samassa paikassa eikä maahantuonnissa jonkin harjoittelijan tekemänä? Pysyy laatu ehkä parempana kun samat jampat tekee hommia "liukuhihnalla".
Alkuperäinen kirjoittaja HaraldH
Aivan toinen asia on uusi autoveron palautusjärjestelmä jota suomi on vihdoinkin EU:n vaatimuksesta vihdoin toteuttamassa, mutta vain äskettäin verotetuille. Millä perusteella suomi aikoo selvitä siitäkin, etteikö vuonna 2008 verotetusta saisi vientipalautusta, entä 2007, tai 2002?
Sillä samalla perusteella kun pystyy perustelemaan CO2-verotuksen. Kun koko verotusjärjestelmä muuttuu niin ennen uutta järjestelmään verotetut "jää elämään omaa elämäänsä" ja uudet menee sitten uuden systeemin mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja HaraldH
Huhtikuussa suomen kansalle valkenee suomen veroton autojen hintataso, sekä myös autoverotuksen todellinen taso (25% pyyntihinnasta = 40% verottomasta ostohinnasta). Autojen hintojen vertailu suomi/mobile/blocket helpottuu huomattavasti!
Ja tämä taas tarkoittaa sitä että autojen verottomat hinnat nousevat koska EU-säännösten mukaan ei saa estää tavaroiden vapaata liikkumista. Eli jotta sakemannit eivät tule hakemaan autojaan Suomesta, nostetaan Suomeen myytävien autojen verottomia hintoja sille tasolle että sakemannin ei kannata hakea autoa täältä. Nytkin sitä on jo tapahtunut mutta ilmeisesti automaahantuojat ja -vähittäiskauppiaat ovat (tehtaan ohjeiden mukaan) edellyttäneet auton tilaussopimuksen tekemistä sekä auton noutoa fyysisesti jälleenmyyjän luona. Tulee siis kaksi reissua yhden auton takia Suomeen.
Alkuperäinen kirjoittaja Tero PänttönenNäytä viesti
Ja tämä taas tarkoittaa sitä että autojen verottomat hinnat nousevat koska EU-säännösten mukaan ei saa estää tavaroiden vapaata liikkumista. Eli jotta sakemannit eivät tule hakemaan autojaan Suomesta, nostetaan Suomeen myytävien autojen verottomia hintoja sille tasolle että sakemannin ei kannata hakea autoa täältä. Nytkin sitä on jo tapahtunut mutta ilmeisesti automaahantuojat ja -vähittäiskauppiaat ovat (tehtaan ohjeiden mukaan) edellyttäneet auton tilaussopimuksen tekemistä sekä auton noutoa fyysisesti jälleenmyyjän luona. Tulee siis kaksi reissua yhden auton takia Suomeen.
En usko siihen että autojen veroton hintataso nousisi suomessa, jos se sen tekee niin sehän tekee mobile neuwagen-vaihtoehdot vielä mielenkiintoisemmiksi. Nytkin saa kunnolla tarjouksia uusista mobilessa, mutta lasipalatsissa hokevat sitä samaa vähittäismyyntihintaa kerta toisensa jälkeen. Jotain lippistä, pahvimukikahvia ja ruotsinlauttaamatkaa tarjoavat kyllä kaupanpäällisiksi mutta hinnasta ei usein voida neuvotella.
Jos autojen veroton hinta nousee vielä entisestään, ja autoveron määrä tulee yleiseen tietouteen tulee kyllä tyhmempikin huomaamaan missä voi säästää tonneja. Autothan eivät lopu EU-alueella, ainakaan täältä suomesta katsottuna.
Tuo haluttomuus tinkiä hinnasta lienee kanssa oire huonosti toimivasta autoverotuksesta. Kauppias joutui kai maksamaan veroja saman verran vaikka hinnasta olisi tinginnytkin. En tiedä miten käytännössä menee 1.4 jälkeen, mutta arvaan että samalla tavalla, asiakas voi tinkiä siitä verottomasta hinnasta, mutta autoveron määrään se ei vaikuta. Fiksua jee jee.
mobile neuwagen a4 quattro vm 2009. Noin 28-29 t € halvimmillaan uusi auto alle. Suomessa lienee jossain 46-50 t€ paikkeilla. Ja kun kysyy tarjousta saat lippalakin. Autoveroprosentti on luokkaa 21%. Matematiikka ei oikein toimi...
Tarjoukset on tarjouksia. Onhan auton renkaillekin suositushinnat mutta niitä ei vissiin käytetä muuten kuin leasing-autojen ja vakuutusyhtiöiden kanssa asioidessa. Ehkä niitä tarjouksia tulee jos kauppa ei muuten käy. Autokaupassa on hyvä muistaa että ostohinta on vasta puoli totuutta. Tärkeämpää on väliraha ja monelle on vain niin paljon helpompaa tehdä autokauppa suomalaisessa liikkeessä suomalaisilla hinnoilla (myös käytettyjen hinnat on Suomessa suurempia kuin Saksassa) koska entisestä pääsee eroon. Hintojen halventuessa Suomessa voittajia ovat lähinnä ne jotka hankkivat ensimmäistä autoa tai ne, jotka ajavat leasingautoilla. Tosin leasingin osalta tuo alvin pienentyminen vaikuttaa vuokriin korottavasti 1.4. alkaen.
Täältä käsin on vähän vaikea tarkasti seurata, miten verotus tosiasiassa tulee muuttumaan. Kysyisinkin, onko kukaan ottanut selvää, miten muutos vaikuttaa muuttoauton verotukseen. Tuohon hallituksen esitykseen (192/2008) ei sisälly autoverolain 25 §:n muutosta, joten näyttää siltä, että verovapausrajaksi jää 13450,-. Kun vero kuitenkin nousee tuon alvin verrran ja aiemmin alv lisättiin maksettavaan veroon (josta siis ensin vähennettiin 13450), muuttoautojen verotus näyttäisi kiristyvän. Toisin sanoen täyden verovapauden raja tulee vastaan nykyistä halvemmalla autolla, jos veron laskutapa säilyy entisellään. Onko tästä ollut mitään keskustelua tai infoa? Eikö johdonmukaista olisi, että myös tuota rajaa nostettaisiin 22 %:lla?
mobile neuwagen a4 quattro vm 2009. Noin 28-29 t ? halvimmillaan uusi auto alle. Suomessa lienee jossain 46-50 t? paikkeilla. Ja kun kysyy tarjousta saat lippalakin. Autoveroprosentti on luokkaa 21%. Matematiikka ei oikein toimi...
Eikös tosta saa vielä yhteisöpalautuksena ALV:t takas saksasta?
Comment