Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverovalituksista/palautuksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tulli oli arponut 05/2003 tuodulle Coupe Quattro 2.8 (vm.1995) uuden arvon viime viikolla Tullihallituksen toimesta. Ensimmäisessä veropäätöksessä oli ihan törkeä arvo (20.300eur) autolle josta maksoin aikoinaan saksassa 6.000eur. Nyt uusi arvo 14.000eur. Eli autoveroa tulee takaisin rapiat 2.200eur. Osa summasta toki korkoja. ELV:hän tuosta tulee takas 1.400eur :=) Uutta valitusta tuosta pitää kyllä raapustaa. Auton arvo on tietysti se 6.000eur mitä siitä on maksettu aikanaan saksassa!
    Viimeksi muokannut Monster; 29.5.2009, 10:45. Perustelu: typoja...

    Comment


    • Auton arvo on tietysti se 6.000eur mitä siitä on maksettu aikanaan saksassa!
      Juuri näin. ja siitäkin autoveron periminen on EU:n pykälien mukaan laitonta eli itse ainakin kirjoitan valitukseen että kaikki takaisin ihan jo periaatteesta. tietysti ensiksi valtio nöyrtynee tuohon 6.000€ arvoon, ja joskus joutunee palauttamaan kaiken.IMO

      Comment


      • Lukekaapa Kataisen eilinen vastaus Eduskunnan kyselytunnilta (voe hyvää päivää) ->

        50 Juha Korkeaoja /kesk: Arvoisa puhemies! Käytettyjen autojen tuonnissa on ollut valituksen perusteena erittäin usein myös hinnan määrittely, jossa on järjestelmä uusittu, ja vieläkin näyttää siltä, että hyvin monessa tapauksessa autojen tuojat kokevat, että hinta määritellään liian korkeaksi. Siinä on tällainen tilastopohja olemassa, jossa ei oteta huomioon tuontiauton Suomiautoa halvempaa käypää arvoa, joka sitten johtaa siihen, että valituksia tulee lähes joka tapauksessa.
        Kysynkin: Onko nyt tarkoituksenmukaista jatkuvasti ikään kuin pala palalta ja pakon edessä vasta tätä järjestelmää muuttaa niin, että päästäisiin eroon tästä valitussumasta, joka näyttää edelleenkin jatkuvan?
        51 Valtiovarainministeri Jyrki Katainen: Arvoisa puhemies! Valitussuma on erittäin valitettava, ja ymmärrän erittäin hyvin autoja käytettynä Suomeen tuovien tuskan siitä, että päätöksiä joutuu odottamaan. Tämä käytännössä johtuu siitä, että kun esimerkiksi Saksassa ei ole autoveroa ja Suomessa on autovero, niin jottei kilpailu vääristyisi niin, etteivät suomalaiset autokauppiaat häviäisi markkinaosuuksia kohtuuttomasti käytetyille autoille vaikkapa Saksasta, meidän on välttämättä tehtävä käsin se työ, jossa arvioidaan autoveron osuus ja saadaan tavallaan saksalaiset käytetyt autot Suomessa myytyjen autojen kanssa samalle viivalle verotuksellisesti arvioiden.
        Tämä johtaa valitettavasti tähän valtavaan käsityöhön, joissakin tapauksissa jopa ruuhkiin, ja tätä ei kokonaan pystytä purkamaan niin pitkään kuin Suomessa on autovero. Mutta en pidä tarkoituksenmukaisena poistaa autoveroa tämän vaalikauden aikana, vaan uskon, että ympäristöllisesti ajateltuna meillä on myös paremmin ohjaavia keinoja käytettävissä.
        Toinen varapuhemies: Kysymys on loppuun käsitelty.

        Ei oo kyllä Katainen ja VM lukeneet EU:n perustamissopimusta ja sen vaatimuksia vapaasta kilpailusta, syrjimättömyydestä ja tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta.
        Viimeksi muokannut Monster; 29.5.2009, 19:25. Perustelu: muokattu...

        Comment


          ...tämän vaalikauden aikana..

          Eikös nuo kaverit ole niinkuin töissä tuolla eikä millään vaalikaudella.
          Selkeästi halutaan sivuuttaa asia koskematta siihen jotta se voidaan kaivaa takaisin pöydälle sitten kun vaalikausi alkaa. Voi prkl...

          Comment


          • Kataisen vastauksessa on rivien välistä luettavissa oikea totuus. Autoveroahan ei voi mitenkään poistaa kerralla, siitä seuraisi melkoinen kaaos käytettyjen autojen markkinoilla. Kaikki auton omistavat henkilöt häviäisivät isoja summia autonsa arvossa samalla hetkellä. Toivonkin siis syvästi että luen oikein noita rivien välejä ja valtiolla onkin jo suunnitelmissa autoveron poisto asteittain. Se poisto tehdään vaivihkaa (ei tämän vaalikauden aikana, mutta jospa seuraavan?) ja EU direktiivejä halveksien, mutta samalla Suomalaisia auton omistajia edes vähän ajatellen. Vai olisiko tämä sittenkin vain toiveajattelua.

            Comment


            • Ja valmis malli olisi käytettävissä Ruotsista, kun siellä vero poistui EU:n liittymisen myötä 1995.

              Comment


              • EYT:stä huomenna autoverotuomio Suomelle

                Veikkauksia häviääkö Suomi casen huomenna?

                http://www.taloussanomat.fi/politiik...a/200913698/12

                Valtiovarainministeriön autoverovirkamiesten kurimus jatkuu. Suomen ikiomat käytettyjen tuontiautojen elv-verosäädökset kokivat kevättalvella EY-tuomioistuimessa täystyrmäyksen.
                Huomenna torstaina tuomioistuimessa ratkeaa seuraava autotuontilakejamme vastaan nostettu kanne.
                EU-komission mielestä Suomi määrittelee tänne autollaan tulleiden EU-kansalaisten vakituista asuinpaikkaa väärin, vastoin yhteisön direktiivien yleistä henkeä.
                Suomeen esimerkiksi määräaikaiseen työhön tuleva EU-kansalainen joutuu periaatteessa jo puolen vuoden oleskelun jälkeen maksamaan autostaan normaalit maahantulomaksut veroineen kaikkineen.

                Suomen tulkinnan mukaan puolen vuoden jälkeen kyse on jo tänne asettumisesta, vaikka ihmisellä olisikin pysyvä vakituinen asuinpaikka ulkomailla.
                EU-komission mielestä auto tulisi saada pitää verottomana omassa käytössä juuri niin pitkään kuin ihmisen määräaikainen työsuhde täällä jatkuu. Autoa ei kuitenkaan saisi myydä täällä eteenpäin ilman verojenmaksua.
                Suomen valtio on kiistänyt väitteet tulkintansa virheellisyydestä.
                Valtion kanta lienee, ettei kenenkään ulkomaanelävän pidä saada keikkatyöstään kohtuutonta etua: verottomalla autolla ei saa ajella loputtomiin.

                Comment


                • Yllätys yllätys - jälleen tappio Suomelle EYT:ssä ->

                  http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suo.../1135246483885

                  Comment


                  • Oheisessa Taloustaidon jutussa mm.ohjeita jos ei ole valittanut ELV:stä ja tuonut auton ennen v.2006. Peli ei siis ole ollenkaan menetetty ELV palautusten suhteen noissakaan tapauksissa vaikka Tulli toisin väittää ->

                    http://www.taloustaito.fi/Page/f0191...e-08466e222dcf

                    ja juttu tähän kopsattuna jos tuo linkki lakkaa toimimasta ->

                    Tuontiautojen veronpalautuksia on tulossa kymmenille tuhansille, mutta kaikkien autontuojien ei kannata jäädä odottamaan, sillä myös omaa aktiivisuutta tarvitaan, mikäli haluaa rahat takaisin.
                    Yhteisön tuomioistuin totesi jälleen kerran, että Suomen autoverotus on syrjinyt ulkomailta autoa Suomeen tuoneita yksityishenkilöitä. Tällä kertaa yhteisöoikeuden vastaiseksi todettiin arvonlisäverot, jotka on maksuunpantu autoveron perusteella.

                    Yhteisön tuomioistuimen 19.3.2009 (C-10/08) tekemän tuomion mukaan autoverolle kannettava arvonlisäveron suuruinen vero (ns. ELV) syrji muiden kuin arvonlisäverovelvollisten maahantuojien EU:n alueelta Suomeen tuomia ajoneuvoja. Syrjintää katsottiin tapahtuneen, koska kyseinen vero oli vähennyskelpoinen arvonlisäverovelvollisille ajoneuvojen maahantuojille.
                    Päätös merkitsee sitä, että ne yksityishenkilöt, jotka ovat tuoneen Suomeen autoja tai muita ajoneuvoja ja joille on maksuunpantu elvi, ovat oikeutettuja saamaan takaisin virheellisesti peritty vero. Tuomioistuimen tuomiolla ei lain muutosten takia ole kuitenkaan merkitystä niiden ajoneuvojen verotuksessa, joiden verotukseen on sovellettu tai sovelletaan 1.4.2009 voimaan tulleita säännöksiä. Lainsäätäjä ennakoi, että Suomi todennäköisesti saa langettavan tuomion elvi-asiassa. Tämän takia auto- ja arvonlisäverolakia muutettiin. Huhtikuun (1.4.2009) alusta voimaantulleet lainmuutokset varmistavat, että tulli ei enää määrää elviä. Autoa maahantuovien verotuksen taso ei kuitenkaan alentunut huhtikuun alussa, koska elvinä aikaisemmin kerätty vero maksuunpannaan nyt korotettuna autoverona.
                    Yhteisön tuomioistuimen tuomio merkitsee kuitenkin sitä, että kymmenet tuhannet autontuojat saavat veronpalautuksia. Kaikkien turhaa elviä maksaneiden ei kuitenkaan kannata jäädä vain odottamaan virnaomaisten toimia. Oma aktiivisuus saattaa auttaa saamaan takaisin väärin perustein maksettua veroa niissä tapauksissa, joissa viranomaiset eivät oma-aloitteisesti palauta veroja.

                    Tulli palauttaa elvin vain osalle autontuojia

                    Tulli on tiedottanut, että tulli viranomaisaloitteisesti oikaisee verotusta niiden yksityishenkilöiden osalta, jotka eivät ole olleet arvonlisäverovelvollisia. Veropäätökset oikaistaan ja tulli palauttaa automaattisesti autoverolle kannetun arvonlisäveron määrän. Tullin arvion mukaan palautukset saadaan maksettua asiakkaille vuoden 2009 loppuun mennessä. Käsittely koskee noin 70 000 verotuspäätöstä Suomessa. Tämä menettely perustuu autoverolakiin, jonka mukaan viranomainen voi oikaista tekemänsä päätöksen, mikäli asiaa ei ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu.

                    Oikaisu voidaan tehdä lain mukaan kolmen vuoden kuluessa veron määräämistä seuraavan vuoden kuluessa. Tämä merkitsee sitä, että verotusta oikaistaan niissä tapauksissa, joissa auto on tuotu vuonna 2006 tai myöhemmin Suomeen. On hyvä huomata, että tulli ei kuitenkaan oikaise verotusta niissä tilanteissa, joissa asiasta on olemassa hallinto-oikeuden päätös. Tulli ei voi oikaista verotusta autoverolain mukaan, mikäli asia on valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu niin, että asia ei ole ”avoinna” eli esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa hallinto-oikeuden päätös on saanut lainvoiman ja se on jäänyt lopulliseksi päätökseksi.
                    Niissä tapauksissa, joissa verotuksesta on valitettu hallinto-oikeuteen ja asiasta ei ole vielä tehty päätöstä, hallinto-oikeuden tulisi päätöksessä ottaa huomioon yhteisön tuomioistuimen päätös. Selvyyden vuoksi voi olla kuitenkin tarvetta täydentää omaa valitus, mikäli siinä ei aikaisemmin ole vaadittu elvin poistamista taikka tehty vaatimusta, jossa vaaditaan verotuksen muuttamista yhteisöoikeuden mukaiseksi. Mikäli hallinto-oikeuden päätöksessä asiaa ei ole otettu huomioon ja muutoksenhakuaika on vielä avoinna, kannattaa asiassa valittaa eteenpäin.
                    Monet autontuojat ovat tehneet oikaisuvaatimuksen verotuksesta tullille. Mikäli oikaisuvaa-timuksessa on vaadittu elvin poistamista taikka sitä, että verotuksen yhteisöoikeuden vastaisuus tulee korjata, tulli todennäköisesti oikaisee päätöstä ja poistaa elvin. Tullista saatujen tietojen mukaan kaikki oikaisuvaatimukset eivät kuitenkaan sisällä sellaisia vaatimuksia, joita voidaan tulkita elvin poistamisvaatimukseksi. Mikäli epäilee, että omassa oikaisuvaatimuksessa elvin osalta ei ole vaatimusta, kannattaa varmuuden vuoksi täydentää oikaisuvaatimusta.
                    Hallintolainkäyttölain perusteella (27 §) tehtyä valitusta voidaan täydentää ja jopa muuttaa myös valitusajan päättymisen jälkeen, mikäli valittajan tietoon on tullut ”seikka”, joka vaikuttaa asiassa. Pitäisi olla selvää, että yhteisön tuomioistuimen elvi asiassa antama uusi päätös on tällainen uusi seikka, joka oikeuttaa muuttamaan valitusta vaikka valitusaika olisi jo päättynyt.

                    Huonoimmassa tilanteessa ovat ne verovelvolliset, jotka ovat tuoneet auton Suomeen ennen vuotta 2006. Tulli on ilmoittanut, että se ei oikaise verotuksia ja lisäksi yleiset muutoksenhakuajat ovat päättyneet. Paras tilanne tässä joukossa on niillä, jotka ovat hakeneet muutosta verotukseen ja odottavat vielä päätöstä, näissä tilanteissa kannattaa tehdä jatkovalitus, mikäli elviä ei ole poistettu päätöksessä, joka aikanaan tulee.

                    Purkuhakemus on mahdollista tehdä

                    Autontuojat, jotka ovat saaneet muutoksenhakuasiassa päätöksen, josta muutoksenhakuaika on jo päättynyt, voivat vielä yrittää muutosta lopputulokseen hakemalla päätöksen purkua korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Päätös voidaan purkaa, jos sen voidaan katsoa perustuneen ilmeisesti väärän lain soveltamiseen tai asiassa on tullut uutta selvitystä, joka olisi vaikuttanut päätökseen. Pitäisi olla selvää, että yhteisön tuomioistuimen maaliskuussa elvi asiassa antama tuomio on sellainen, joka olisi vaikuttanut tullin sekä hallinto-oikeuden päätöksiin jo aikaisempina vuosina, mikäli päätös olisi tehty aikaisemmin.
                    Päätöksen purkua on haettava viiden vuoden kuluessa siitä, kun päätös sai lainvoiman. Erityisen painavasta syystä päätös voidaan purkaa myös määräajan jälkeenkin. Ajankohta, milloin viiden vuoden aika on alkanut, vaihtelee sen mukaan, milloin omassa asiassa on tullut nk. lainvoimainen päätös. Ajanjakso ratkeaa sen mukaan, miten autontuoja on hakenut muutosta aikaisemmin. Monella autontuojalla on mahdollisuus hakea päätöksen purkua. Todennäköisesti monella vuosina 2003, 2004 ja 2005 auton maahantuoneella on mahdollisuus hakea elvi asiassa päätöksen purkua vielä tänä vuonna. Valitettavasti täyttä varmuutta siitä, millä tavoin korkein hallinto-oikeus mahdollisiin purkuhakemuksiin suhtautuu, ei ole olemassa. Mikäli purkuhakemukseen tulee kielteinen päätös, oikeus perii 111,50 euron suuruisen maksun.
                    Yksi mahdollisuus saada muutos lopputulokseen on, että auton maahantuoja hakee huojennusta verotukseen. Autoverolain 50 pykälän mukaan tullihallitus voi erityisistä syistä hakemusta alentaa suoritettua vero. Kyseessä olevia tapauksia on kuitenkin lukumääräisesti niin paljon, että asiassa asiallinen ratkaisu tullaan tekemään todennäköisesti valtiovarainministeriössä, joka voi ottaa periaatteellisesti tärkeän asian ratkaistavakseen.
                    Yksi mahdollisuus autontuojalla on myös se, että hän nostaa valtiota vastaan vahingonkorvauskanteen, jossa vaaditaan yhteisöoikeuden vastaisesti perityn veron saamista takaisin. Yksittäisen autontuojan maksama elvin määrä on kuitenkin niin pieni, että käräjöinti ainakaan yksin ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Käräjöinnin kulut ovat sen verran suuret ja kun lisäksi varmuutta lopputuloksesta ei ole olemassa, käräjävaihtoehto voi olla todellinen vaihtoehto lähinnä siinä tapauksessa, että joku organisoi käräjäjuttuun suuren joukon autontuojia.
                    Mahdollinen ratkaisu asiassa olisi se, että eduskunnassa säädettäisiin erityislaki, jonka perusteella perusteettomasti kerätyt elvit palautettaisiin. Aikaisempaa kokemusta erityislaista on jo olemassa myös Suomessa, sillä ulkomaisiin osinkoihin liittyvän erityislain perusteella palautettiin veroja, jotka oli kerätty vastoin yhteisöoikeutta.
                    Juha Koponen
                    Viimeksi muokannut Monster; 10.6.2009, 23:14. Perustelu: ...

                    Comment


                    • Edelleen uutta tietoa ELV palautuksista ->

                      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous.../23162&ext=rss

                      KL 11.6.2009

                      Niille suomalaisille, joita kohdeltiin EY-tuomioistuimen tuomion vastaisesti tuontiautojen verotuksessa aiotaan maksaa rahat takaisin vielä tänä vuonna.

                      Hallitus esittää eduskunnalle, että väärin kannetut verot palautetaan niissä tapauksissa, joissa verovelvollinen ei ole voinut tehdä vähennystä arvonlisäverotuksessa.

                      EY-tuomioistuimen keväällä antaman päätöksen mukaan Suomi on perinyt arvonlisäveron suuruista veroa sellaisiltakin autoja muista EU-maista tuoneilta yksityishenkilöiltä, joiden ei olisi kuulunut sitä maksaa.

                      Verovelvollisen oikaisuvaatimukset käsiteltäisiin niin, että tullilaitoksen tekemät palautuspäätökset siirrettäisiin verohallinnolle, joka palauttaisi rahat korkoineen pankkitileille. Palautukset on tarkoitus maksaa vielä tämän vuoden aikana. Menettely on tavanomaista oikeuskäsittelyä nopeampi.

                      Palautettavia veroja on kertynyt vuosilta 2006–2009 yhteensä 40–50 miljoonaa euroa. Keskimäärin palautettava vero on noin 900 euroa autoa kohden. Väärin peritylle verolle saa 2,5 prosentin koron.

                      STT

                      Comment


                        Väärin peritylle verolle saa 2,5 prosentin koron
                        Ei liene kautta linjan näin. Minäkin olin jostain lukevinani, että tuo 2,5 maksetaan palautettavalle ELVille. Itse autoverolle (jos sitäkin takaisin saa), jos se on tarpeeksi kaukaa, ensi alkuun 9 prossaa, sitten 0,5. Sain omastani ostolaskutositteen, josta ilmeni, että koko summalle (veronpalautus+ELV) on maksettu korkoa seuraavasti:

                        16.7.2003-31.8.2004 9%
                        1.9.2004-31.12.2006 0,5%
                        1.1.2007-31.12.2007 1%
                        1.1.2008-29.5.2009 2,5%

                        No, tuo tapa on mulle edullisempi kuin jos ELVille olisi laskettu koko ajalta 2,5%. Eroa olisi ollut 14,31€. Jos taas koko summalle olisi laskettu koko ajalta 2,5%, olisi loppusumma ollut mulle huonoa 36,16€. Kai tuohon on tyydyttävä, vaikka se vuoden 2004 yksipuolinen koronalennusilmoitus vähän närästääkin.

                        Comment


                        • mistä v*tusta ne noita korkoja repii? ihan päästä heitettyjä lukuja. mulla on ollut tapana vaatia aina palautuksista korkoa se, mikä on ko firman viivästyskorko eli yleensä joku 10%

                          Comment


                            Niin, jos koko summalle olisi maksettu koko ajalta 9%, olisi palautusta tullut vielä 1366,08€ enemmän. Voisihan tuosta jutun nostaa, mutta ottaen huomioon vastustajan, veikkaan ettei maksa vaivaa. Pitää ehkä kuitenkin kysyä tuolta asiamieheltä, joka mun homman hoiti.

                            Comment


                            • Eiköhän noista koroistakin tule joku päivä täysin erilainen tulkinta mitä Tulli/VM nyt palauttelee. Eli EYT/KHO muuttaa korot joku päivä oikealle viivästyskorko tasolle... Sitä odotellessa pitääkin lähteä viikon päästä kaverille autonhaku avuksi www.autohus.de suuntaan. Tonne on muuten tullut viikossa hemmetisti lisää (normikappalemäärään tullut 1/2 lisää) autoja myyntiin. Olisko niin että vuotuinen iso liisareiden umpeutumistiaika oli justiinsa ja Autohusille tuli kerralla iso läjä autoja liisarifirmoilta.
                              Viimeksi muokannut Monster; 12.6.2009, 11:48. Perustelu: ...

                              Comment


                              • Auton arvo on tietysti se 6.000eur mitä siitä on maksettu aikanaan saksassa!
                                Juuri näin. ja siitäkin autoveron periminen on EU:n pykälien mukaan laitonta eli itse ainakin kirjoitan valitukseen että kaikki takaisin ihan jo periaatteesta. tietysti ensiksi valtio nöyrtynee tuohon 6.000€ arvoon, ja joskus joutunee palauttamaan kaiken.IMO
                                Onneksi itsellänikin on tallessa kaikki rahaliikenne autoon liittyen paperisena versionakin, paljonko mikäkin maksoi. Kun vain tulisi tuomioistuimelta tilaisuus tämänkin oikaisuun. Vai onko jo?

                                Comment


                                • Eivät ne voi vaatia mitään rahaliikenteen todistamista, kauppakirjan (+liikkeen kuitin) on pakko riittää. Käteisellä minä olen kaikki ostanut...
                                  Tämä ottamatta kantaa siihen, onko kauppakirjassa kaikki eurot merkittynä =D

                                  Comment


                                  • Nimenomaan mulla on paperilla kauppakirja missä hinta, lasku rahdista ja noudosta, tullin höpöhöpöistä ja veropäätöksistä ja korjauksista jne. Varman päälle nääs.

                                    Comment


                                      http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/le...1_3/index.html

                                      Comment


                                      • Onkos kaikille muille tullu jo laput palautuksesta?

                                        Ite verotin tuon profiilin auton viimekeväänä, eikä ole tullilta vielä kirjelmää näkynyt... Pitäiskö tässä alkaa huolestumaan, että saisi "omansa pois"? :D

                                        Comment


                                        • Joo ei oo näkyny rahaa tai edes mainintaa sen tulosta. Onhan tässä vuotta vielä melkein puolet jäljellä, vaikka saisihan sitä jo tulla. Taisivat aloittaa vanhemmista päätöksistä. Oma tuotu 1.6.08, joten menee varmaan vielä jokunen hetki.

                                          Comment


                                          • Eipä ole mitään kuulunut, 3 autosta odottelen. Ensimmäiseen sain sentään muutospäätösesityksen kommentoitatavaksi 29.3. mennessä, vastineen jättämisen jälkeen siitäkään ei ole kuulunut yhtään mitään.

                                            Comment


                                            • Toivottavasti tuossa ALV palautuksessa tarkastetaan koko verotusarvo, niin saisi sitä itse veroakin hilattua alemmas! $-kiilto silmissä! :)

                                              Comment


                                              • ELV valitusten käsittelyajoista Tulli on lupaillut että ennen v.2006 tuoduista joista on ELV:stä valitettu tulee uudet autoveropäätökset ennen 1.7.2009. Tullihan joutui kyseisen lupauksen tekemään eduskunnan oikeusasiamiehelle kun EOA-mies ihmetteli miten autoverovalitusten käsittelyajat kestää 5-6 vuotta.

                                                Allekirjoittaneelle on tullut kahdesta v.2003 ja 2004 tuodusta autosta uudet autoveropäätökset ja yhdestä 2005 tuodusta ei ole vielä tullut uutta autoveropäätöstä. Toisessa uudessa autoveropäätöksessä oli tiputettu myös verotusarvoa aiemmasta 21.000 eurosta 14.000 euroon. Myös ELV korjattu samassa päätöksessä nollille. Toisessa korjatussa päätöksessä vain ELV nollattu mutta verotusarvo pidetty about samoissa.

                                                Tehty molemmista jatkovalitukset joissa vielä valitettu verotusarvosta ja palautettaville veroille maksettavista koroista jnejne...

                                                Comment


                                                  ELV valitusten käsittelyajoista Tulli on lupaillut että ennen v.2006 tuoduista joista on ELV:stä valitettu tulee uudet autoveropäätökset ennen 1.7.2009.
                                                  Onko tästä jossakin mustaa valkoisella ? Mulla 2005 valituksia pari sisällä joten tänään mielenkiinnolla postilaatikolle...

                                                  Comment


                                                  • Tuskinpa ne uudet veropäätökset siellä tänään postilaatikossa odottelee. Taisi olla niin että kyseessä on eduskunnan oikeusasiamiehen huomautus. Sen perusteella ei Tullia voida rangaista jos eivät pysy määräajassa. Tosiasia taitaa kuitenkin olla niin että Tulliin on haalittu eri viranomaisista joutoporukkaa koko kevään ajan purkamaan autoverovalitus ruuhkaa ja kaipa nuo yrittää "viranomaistyyliin" = "hällä väliä" saada about ennen aikataulun umpeutumista valitukset uudelleen käsiteltyä...

                                                    Ei muuten kannata odottaa liikoja uusilta veropäätöksiltä. Samaa huttua kuin alkuperäiset veropäätökset. Ei mitään perusteluja mistä auton arvo johdettu. Tai no joo lähteenä Mahti kun aiemmin oli Ahti. Uudessa veropäätöksessä ei eritellä korkoja vaan tilille kilahtava summa on sitten suurempi kuin se uudessa veropäätöksessä oleva summa. Erotus on oletettavasti korko. Miksi muuten eivät voi kertoa/eritellä korkoa selkeästi. Ilmeisesti eivät osaa...
                                                    Viimeksi muokannut Monster; 1.7.2009, 11:08. Perustelu: typos edited

                                                    Comment


                                                      Onkos kaikille muille tullu jo laput palautuksesta?

                                                      Ite verotin tuon profiilin auton viimekeväänä, eikä ole tullilta vielä kirjelmää näkynyt... Pitäiskö tässä alkaa huolestumaan, että saisi "omansa pois"? :D
                                                      Juu eipä ole itsellekään näkynyt, 2/2009 oma tuotu.

                                                      Comment


                                                      • Käytettynä tuotujen kaksihintajärjestelmä (Tuulilasi/Kirjoitettu 13.7.2009) Sanomalehti Kaleva on haastatellut Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputtia käytettjen tuontiautojen määrän putoamisen syistä. Yhdeksi merkittäväksi seikaksi Puputti toteaa käytettynä tuotujen autojen hintatasoon liittyvät ilmiöt. Tuontiautojen alempi hyvityshinta tulee monille yllätyksenä. Haastattelusta käy ilmi käytettyjen tuontiautojen kaksihintajärjestelmä. Tulli kiistää sen olemassaolon, mutta on valmis ottamaan asian huomioon, jos tuojat pysytyvät osoittamaan sen vaikutukset hintatasoon.
                                                        Käytettyjen tuontiautojen kaksihintajärjestelmä


                                                        Tuulilasin nettipalvelussa käydään parhaillaan keskustelua Puputin haastattelusta. Lausunnon katsotaan vahvistavan käsitystä siitä, että tuontiautojen hintataso on matalampi kuin Suomi-autojen. Puputin toteamusta aiotaan käyttää perusteluna, kun tullin tekemästä arvonmäärityksestä tehdään valituksia.

                                                        Kannattaa kuitenkin lukea huolellisesti se, mitä Puputti on asiasta sanonut:

                                                        "Tuontia lisäsi aluksi juuri se, että ihmiset katsoivat auton olevan halvempi ulkomailla, ja moni ajatteli myöhemmin autoa vaihtaessaan tekevänsä sillä kunnon tilin. Kotimaisilla markkinoilla ulkomailta tuotua autoa arvioidaankin kuitenkin toisin, eli siitä ei makseta samaa hintaa kuin kotimaisesta käytetystä, jolla on huoltohistoria ja muutkin historiatiedot hallussa. Se yllätti aika monet", toteaa Puputti ja epäilee, että osa hakijoista ei vieläkään mieti miten saa tuontiautonsa jatkossa kaupaksi.

                                                        Harmaatuotu Saksan markkinoilla

                                                        Saksassa on käsitelty oikeustapausta, jossa riideltiin auton arvonmäärityksestä. Oikeudessa päädyttiin siihen, että harmaatuontiauton todettiin olevan hinnaltaan 10 % halvempi kuin samanlaisen kotimaahan uutena rekisteröidyn auton arvo. Koska myyjä ei selvittänyt auton alkuperää ostajalle, ostaja sai vahingonkorvausta auton arvonmääritykseen liittyvän seikan ilmoittamatta jättämisestä.

                                                        Puputti ei sano haastattelulausunnossaan, että kaikilla tuontiautoilla olisi automaattisesti alempi hyvityshinta kuin samanlaisilla Suomi-autoilla. Hän toteaa vain, että tuontiautoa arvioidaan toisin -”siitä ei makseta samaa hintaa kuin kotimaisesta käytetystä, jolla on huoltohistoria ja muutkin historiatiedot hallussa”.

                                                        Puputti tulee tunnustaneeksi kaksihintajärjestelmän vaikutukset tuontiautojen hintoihin. Onhan niin, että harva käytetyn tuontiauton tuoja pystyy tarkasti ja luotettavasti osoittamaan autonsa huoplto- ja käyttöhistorian.

                                                        Autoja tuoneille ilmiö ei ole uusi ja tuntematon. Uutta on vain se, että nyt merkittävässä asemassa oleva markkinoiden olosuhteita tunteva juristi myöntää asian.


                                                        Tulli kiistää kaksihintajärjestelmän

                                                        Lausunto on piinallinen tullille, joka kiistää kaksihintajärjestelmän vaikuttavan tuontiautojen markkinahintoihin. Hyvä esimerkki tästä on 12.6.2009 tullin antama päätös, jossa se muuttaa aikaisempaa autoveropäätöstään.

                                                        Elokuussa vuonna 2004 Suomeen tuotiin Mercedes C 320-mallisarjan auto. Se oli otettu käyttöön kolme vuotta aikaisemmin. Tällä bensiinikäyttöisellä autolla oli ajettu 73 000 kilometriä. Tulli totesi auton yleiseksi pyyntihinnaksi verotushetkellä Suomen markkinoilla 41 860 euroa, josta vähennettiin 2 555 euroa tavanomaisena alennuksena. Verotusarvoksi jäi siten noin 39 000 euroa. Autoveroa ja elviä perittiin yhteensä 14 755, 85 euroa.

                                                        Tuoja valitti päätöksestä. Valituksensa tueksi hän esitti tavarantarkastajan lausunnon asiasta. Valittaja vaati verotuksen perustaksi 33 000 euron markkina-arvoa tavarantarkastajan lausuntoon viitaten. Lisäksi valittaja esitti perusteluna kaksi muu seikkaa. Todellinen kauppahintataso on 5-10 % alempi kuin pyyntihintataso. Lisäksi tuontiautojen hintataso on noin 10 % alempi kuin Suomi-autojen hintataso.

                                                        Tullihallituksen tuonti- ja autoverotusyksikkö antoi lausuntonsa ajoneuvon yleisestä pyyntihinnasta verotusajankohtana. Lausuntoon liitettiin uusi selvitys verotusarvon taustalla olevista hintahavainnoista (pisteparvitaulukko) sekä päätöksen perusteluissa selvitys sovelletusta menetelmästä (tilastomallikuvaus). Näin tulli katsoi ilmoittaneensa avoimesti verotusarvon määrittelyn perusteet tavalla, jonka perusteella verovelvollisella on todellinen mahdollisuus riitauttaa verotuksessa sovellettu verotusarvo.

                                                        Tulli ei myöntynyt valittajan vaatimukseen siitä, että arvonmäärityksessä olisi pitänyt käyttää takaisinlaskentamallia. Tulli katsoo, että KHO on vuosikirjapäätöksessään 2008:67 hylännyt vaatimuksen takaisinlaskentamenetelmän käyttämisestä todetessaan, ettei ulkomaille maksettu kauppahinta voi olla suoraan verotuksen peruste, vaikka ajoneuvojen vähäisen määrän vuoksi Suomen markkinoilla hintaa ei voitaisi luotettavasti määritellä. Ajoneuvojen ostohinnat toisissa valtioissa eivät kuvaa sellaisenaan hintatasoa Suomessa. koska hankinta- ja käyttöverot vaihtelevat sekä käytetyistä ajoneuvoista maksettavat kauppahinnat eroavat maakohtaisesti
                                                        Tästä syystä Suomen markkinoilta kerättävien hintahavaintojen käyttäminen yleisen vähittäismyyntiarvon määrittelemiseen ei voida katsoa olevan EY:n oikeuden vastaista

                                                        Myöskään tuontiautostatuksen perusteella tulli ei halunnut alentaa verotettavan ajoneuvon arvoa. Koska markkinahavainnoissa on mukana sekä Suomi-autoja että tuontiautoja, tuontiautot vaikuttavat Suomessa vallitsevaan yleiseen hintatasoon. ”Väitteitä kaksihintamarkkinoiden olemassaolosta ei voida pitää perusteltuina. Markkinahinnat vaihtelevat autojen yksilöllisten ominaisuuksien perusteella ilman, että se johtuisi markkinoiden kahtiajakautuneisuudesta.”

                                                        ”Tullin näkemyksen mukaan ajoneuvon tuontiautotausta ei vaikuta automaattisesti ajoneuvon arvoon. sen sijaan ajoneuvon arvoon voivat vaikuttaa ajoneuvon historiaan liittyvät epäselvyydet. Tällaiset epäselvyydet ovat todennäköisempiä ulkomailta tuotujen ajoneuvojen kohdalla, mutta myös kotimaisen ajoneuvon historiatiedot voivat olla puutteelliset. Mikäli tieto ajoneuvon historiasta poikkeaa olennaisesti samanlaisen ajoneuvon historiatiedoist Suomessa, voidaan taustaan liittyvät epäselvyydet ottaa huomioon yksilöllisiä ominaisuuksia arvioitaessa. Muussa tapauksessa tuontiautostatuksen ei voida katsoa vaikuttavan ajoneuvon arvoon.”

                                                        Jos tuoja pystyy näyttämään, että tuontiautojen arvo poikkeaa Suomesta hankittujen ajoneuvojen arvosta, on tämä seikka otettava huomion verotusta toimitettaessa. Koska tällaista näyttöä ei esitetty, tullipiiri hylkäsi vaatimuksen.

                                                        Tulli ilmoitti myös, että se pitää tavarantarkastajan antamaa arviota 33 000 euron suuruisesta markkina-arvosta vain yksittäisen ajoneuvon arvoa koskevana eikä yleisenä markkina-arvona. Kun lausuntoon ei sisälly selvitystä siitä, millaiseen aineistoon lausuma perustuu, tavarantarkastajan lausunnosta ei voi tehdä päätelmiä verotettavan ajoneuvon markkina-arvosta verotushetkellä.

                                                        Oikeisupyynnon vuoksi tullipiiri kuitenkin tarkisti verotuksen oikeellisuuden. Uudeksi verotusarvoksi on määritetty 33 561, 65 euroa. Tuojan vaatimusta alemmasta 28 % veroprosentista ei sen sijaan hyväksytty, vaan veroprosenttina säilyi kuten aikaisemminkin 31 %.

                                                        EY-tuomioistuimen katsottua, että autoverolle ei saa määrätä arvonlisäveroa. valittaja saa takaisin väärin perustein häneltä perityn elvin (2 660, 89 euroa). Valituksen lopputuloksena oli 4 354,84 euron palautus.

                                                        Tuoja pohtii varmasti toimitusjohtaja Pekka Puputin antaman lausunnon merkitystä. Tuskinpa hän on ainoa, joka tunnistaa kaksihintajärjestelmän – aivan kuten Pekka Puputtikin.

                                                        Jorma Viitanen: tullin esittämät perustelut on annettu käytetyn tuontiauton verotuksesta valittaneelle henkilölle autoverotusta koskevassa muutospäätöksessä 5.6.2009.

                                                        Comment


                                                        • Tuli muutos/päätös ehdotus. Kannattaako tähän tyytyä?
                                                          Audi A6 1.9 tdi vm. 2002. Eli Alv palautettiin, 1729,13€. Ja autoveroa laskettiin 7688,32€ ---> 7650,32€. En löytänyt mistään tullin sivuilta toteutuneita verotuspäätöksiä ko autosta. 08 vuodelta vuotta uudemmasta oli ainakin huomattavasti kohtuullisempi vero, mut ei siihen oikein kai voi vedota millään...

                                                          Sellaista sopivan raskasta hommaa näiden kanssa painiminen. Luottoa ei ole yhtään ko laitosta kohtaan, vaan koko ajan on olo että maksaa/on maksanut liikaa.... Kele!

                                                          Comment


                                                          • Ensiviikolla (12,8) tulee täyteen kolme kuukautta tullauksesta, vielä ei ole tullut veropäätöstä.
                                                            Pitää alkaa kyseleen tuon päätöksen perään? Menee auto ajokieltoon, ja kolmen viikon kuluttua katsastus vanhaksi.
                                                            Edellisen tullasin perjantaina n. klo 15,30 ja päätös oli seuraavana maanantaina tullut postin mukana.
                                                            Ihme touhua.

                                                            Comment


                                                            • verotus

                                                              moro moro tuli auto haettua ruttin puolelta heinäkuun alussa ja nyt tuli vero. aika hätäseen kyllä tuli. no ei siinä mitään mutta veroa tuli enemmän kun uudessa autossa? aika merkillistä tämä tullin tekemät päätökset. täytyy pistää valitus sisään. terv.tinde

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X