Eli 1.4 lähtien poistuu ALV/ELV, MUTTA perusveroa korotetaan vastaavalla summalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autoverovalituksista/palautuksista
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja TSami Näytä viestiKävin juuri äsken tullissa oman auton paperit jättämässä ja sanoivat, että tänään oli tullut juuri ohje ettei ELViä peritä ennen 1.4.
Comment
-
Mitenkäs tuo autoveron 22% korotus suhtautuu taas tähän syrjintään? Eikös sitä aiemmin pudotettu juuri sen takia ettei Suomessa syrjittäisi verrattuna muihin EU maihin? ELVi oli vain vielä lisäkiusa. Nyt sitten taas hilataan veroja ylös, eikös se ole taas sitten syrjintää?
Comment
-
Syrjivyyttä ei verrata muihin eu-maihin. Eikös koko vero ole syrjivä kaikkineen, jos verrataan johonkin autoverottomaan maahan?
Syrjivyyttä pitää vertailla ns suomiautoihin ja muihin tänne roudattuihin.
Verotusjututhan on jätetty aika vapaasti jäsenmaiden päätettäväksi. Täällä on vaan tehty sellainen härvelimörkö tuosta koko autoverosysteemistä ettei se nyt pysy nipussa. Liikkuuhan se auto tänne eu:n sisällä ilman mitään veroja.
Sitten voidaan aina lohduttautua sillä että Tanskassa on vielä paljon rajummat verot kuin meillä. Saattaisi ns automiehellä siellä olla melkoinen houkutus loikata rajan yli.
Comment
-
näihän se menee, poliisin poliisia, kun ei ole, ja kuitunen saa tehdä mitä lystää ni tässä on tulos.
Tämä kaikki oli tiedossa, niinkuin jokainen tappio tähän asti, mutta etukäteen ei korjata.
Siitä inhottava tilanne että tulli toimii tällähetkellä kuin liikelaitos jossa on asiakkaita ja maksimaalista tuloa tehdään, eikä viranomaisenmaisesti jossa kansalaisia palvellaan.
Verot on kansallisia, sen takia pystyy vedättämään.
Comment
-
Tuontiauton arvonmäärityksestä, sovelletuista veroprosenteista ja noista palautuksista maksettavista koroista tulee seuraavat isot tuomiot EYT/KHO akselilta aikanaan. Muistakaa pitää valituksenne "hengissä" ettei ne vanhene että olette saamassa palautuksia kun noista caseista tippuu 2-3v sisällä tuomiot...
v.2002 annetusta KHO:n ns.Siilin tuomiosta voi allekirjoittaneen mielestä vetää johtopäätökset miten kaikki sen jälkeen maahantuodut tuontiautot olisi tullut verottaa. Siis Siilin tuomiossahan auton arvona pidettiin merkkiliikkeen sisäänostohintaa (nyt tulli käyttää merkkiliikkeen pyyntihintaa) ja veroprosentti oli 13% (kyseisen vuoden alin tiedossa oleva)... Siilin tuomion jälkeen tulli/vm veti omat johtopäätökset ja on jatkanut syrjivää verotusta omilla täysin väärillä tulkinnoillaan tuosta KHO casesta... Näitä sitten pitää korjailla EYT:n kautta. Ei ole ihan oikein että oikeutta haetaan toiseen kertaan EYT:stä vain sen takia että eräät vm:n virkamiehet ei tahallaan tulkitse ihan selvällä suomen kielellä kirjoitettuja KHO/EYT:n tuomioita...
Comment
-
Ei ole enään tuota kymmenen päivän sääntöä katsastuksen aloittamiseen. Kävin tänään jättämässä veroilmoituksen prätkästä ja virkailija sanoi että sitten vasta leimalle kun on verot maksettu niin saa suoraan kilpiin.
Koko "kolmi lokeroinen" ajolupahakemus kaavake on vanha ja korvattu uudella.
Jonoa ei ollut yhtään Lahdessa ja palvelu todella ystävällistä.
Comment
-
sitten vasta leimalle kun on verot maksettu niin saa suoraan kilpiin.
Prkl, kun ei kelvannut saksan katsastus, kun siellä tehdään 2 vuoden välein, niin oli edellisestä mennyt jo yli vuosi, joka ei kelpaa suomessa. Vuosimalli kun on -01, niin ottivat pakokaasupäästöt JA OBD-testin. Olen ollut semmoisessa säsityksessä, että OBD korvaa pakokaasutestin, eikä oteta molempia. Tuli 180€ maksamaan se lysti, vaikkei juurikaan enempää tehty kuin normikatsastuksessa.
Sitten Vielä vaativat coc-todistuksen, mutta sen sai onneks netistä tilattua ilmaseks (http://coc.vw-transport.de). Varmaan tällä viikolla vielä putkahtaa postiluukusta.
Comment
-
Koodi:Prkl, kun ei kelvannut saksan katsastus, kun siellä tehdään 2 vuoden välein, niin oli edellisestä mennyt jo yli vuosi, joka ei kelpaa suomessa.
Tuossa kirjeessä juuri sanotaan näin(suora lainaus): "EY tuomioistimen 20.9.2007 antaman päätöksen C-297/05 mukaan ajoneuvon kuntotarkastusta ei tule vaatia, mikäli ajoneuvo on ollut rekisteröitynä EU- tai ETA-alueelle taikka Ahvennanmaan maakunnasssa ennen Suomeen tuontia ja katsastusdirektiivin mukainen määräaikaiskatsastus on ollut voimassa".
Ei tuossa puhuta mitään aikamääristä, eli mun mielestä, jos Saksan katsastus on kahden vuoden välein, mutta voimassa oleva, pitäisi kelvata.
Kai me puhutaan samasta asiasta? Luulisin niin.
Että näin, eli pikkuhiljaa alkaa palautuksia tulla, mutta ELV:n osalta taitaa kyllä kesä ja syksy tulla ennen kuin mitään tilille tulee.
Ja olen kyllä mukana ryhmäkanteessa jos yrittävät sitä 2,5% korkoa tarjota, tai siis tarjoohan ne kyllä mut EI hyväksytä.
Comment
-
EU:n peruslause kuuluu: "pääoman, hyödykkeiden ja työvoiman vapaa liikkuvuus"
Kenen mielestä tämä toteutuu ajoneuvojen osalta Suomessa, käsi ylös? Tuon lauseen perusteella minkään näköistä veroa tai veronkaltaista maksua ei saisi tuojilta periä. Tästä kyllä aiheutuisi se, että myös kotimaisten vaihtureiden arvo romahtaisi jne, mutta se on mielestäni kestettävä, sikäli kun olemme demokraattisesti päättäneet kuulua EU:hun ja noudattaa yhteisiä lakeja ja direktiivejä. Eihän nuo ruotsalaisetkaan maksa tuontikotteroistaan veroja. Niillä on kyllä sitten se 2-hintasysteemi, tiedä sitten kuinka hyvin tuo toimii, ihan ok kait?
Tarkoitin tietysti tullimaksua ei saa EU: n sisällä periä ja kuinkas ollakaan meillä veron perii apropo: TULLI!
Comment
-
Mielenkiintoista, pitäiskö palautus maksaa auton tuojalle, vai auton nykyiselle omistajalle? Mielestäni palautus tulisi suorittaa auton tämänhetkiselle omistajalle, sillä hän on ostohinnassaan maksanut myös tuon elv:n.
Comment
-
Ja jos se ei ole tänä vuonna katsastettu vaan vaikka 30.12.08 niin katsastus ei ole voimassa Suomessa.
Comment
-
Olisko EU:hun tulossa EU:n laajuinen ryhmäkanne mahdollisuus ->
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en
Comment
-
Mistäköhän ton katsastusasiaan nyt sais varmuuden. Katsastusasemalla sano, että pitää mennä suomen sääntöjen mukaan, niin että saksan katsastus on ollut vuoden sisällä.
Eli mun auto on käyttöönotettu 01/2001. Saksan katsastus muistaakseni 08/2008, saksan rekisteriotteen mukaan voimassa 01/2010.
Comment
-
Eihän tuossa ole yhtään epäselvää. Jos papereissa lukee että katsastus on voimassa niin se on silloin voimassa. Selkeästi EYT (?) sanoi että toisen jäsenvaltion suorittamaa kuntotarkastus kelpaa jokaisessa jäsenmaassa. Tähän AKE vain tyylinsä mukaisesti on vastannut automaattisesti koneäänellä että "joo, kyllä, mutta tämä ei koske suomea".
"Suomen säännöillä" voi pyyhkiä. Pyydä että katsari tarkastaa mitä direktiivit sanovat katsastuksesta!
Comment
-
Kannattaa varmaan pyyhkiä ihan itse niillä Suomen säännöksillä. Katsastusdirektiivi löytyy tästä ja tässä on pari lainausta sieltä:
(4) tällä hetkellä katsastusstandardit ja -menetelmät poikkeavat toisistaan eri jäsenvaltioissa, ja tämä seikka vaikuttaa jäsenvaltioissa liikkuvien katsastettujen ajoneuvojen turvallisuus- ja ympäristöstandardien vastaavuuteen; lisäksi se voi häiritä eri jäsenvaltioiden liikenteenharjoittajien kilpailuedellytyksiä,
(5) tämän vuoksi on tarpeen yhdenmukaistaa katsastusten toistumistiheyttä ja pakollisesti tarkastettavia kohteita mahdollisimman paljon,(18) jäsenvaltiot voivat laajentaa jarrujen tarkastukset koskemaan muita kuin tämän direktiivin soveltamisalaan kuuluvia ajoneuvoluokkia tai tarkastettavia kohteita,
(19) jäsenvaltiot voivat säätää jarrujärjestelmille tiukempia tarkastusperusteita tai lisätä tarkastuskertoja,5 artikla
Liitteiden I ja II määräyksistä riippumatta jäsenvaltiot voivat:
- aikaistaa ensimmäisen pakollisen katsastuksen määräaikaa ja tarvittaessa määrätä ajoneuvon katsastettavaksi ennen rekisteröintiä,
- lyhentää kahden peräkkäisen pakollisen katsastuksen välistä aikaa,
- määrätä vapaaehtoisten varusteiden katsastuksen pakolliseksi,
- lisätä tarkastettavia kohteita,
- ulottaa pakolliset määräaikaiset katsastukset koskemaan muita ajoneuvoluokkia,
- määrätä erityisiä lisäkatsastuksia,
- asettaa alueellaan rekisteröityjen ajoneuvojen jarrujärjestelmille liitteessä II esitettyjä vaatimuksia tiukempia vähimmäissuorituskykystandardeja ja sisällyttää katsastukseen jarrutarkastuksen suuremmalla kuormituksella sillä edellytyksellä, että nämä standardit eivät ylitä niitä, joita sovellettiin ajoneuvotyypin alkuperäisessä tyyppihyväksynnässä.
Comment
-
Mielenkiintoista, pitäiskö palautus maksaa auton tuojalle, vai auton nykyiselle omistajalle? Mielestäni palautus tulisi suorittaa auton tämänhetkiselle omistajalle, sillä hän on ostohinnassaan maksanut myös tuon elv:n.
Comment
-
Sitten Vielä vaativat coc-todistuksen, mutta sen sai onneks netistä tilattua ilmaseks (http://coc.vw-transport.de). Varmaan tällä viikolla vielä putkahtaa postiluukusta.
Ajattelin yrittää omaa VW:tä läpi katsastuksen pelkällä Ruotsalaisella rekisteriotteella, jossa on aika kattavasti tyypitys- ja tyyppihyväksyntänumerot. Uudemmissa pitäisi löytyä näistä otteista kaikki tarvittava - vanhempien osalta nuo tyyppitiedot on yleensä puutteelliset (mm. edellinen tuonti, 2000-vuoden Audi, vaati coc:n erikseen). Nähdään miten käy. Sinällään tuo 48 euroa on todistuksesta kohtuullisen matala hinta, joten kiitos linkkivinkistä, jos vaikka tulee tarpeeseen...
Niin, tuli tänään vietyä paperit eteläiseen tullipiiriin. Aamuyhdeksältä oli yksi asiakas parhaillaan tiskillä asioimassa, muuten ihan kuollutta. Ei taida elv-ale saada suuria massoja liikkeelle... Sinällään tuo tullausilmoitus olisi hoitunut postitsekin ihan samaan malliin, mutta ajolupaan kun tartti leimat... Tuossa yllä kerrottu disinformaatio "että tulli ei tee päätöksiä ennen kuun vaihdetta" voi olla totta tai tarua (en lähtenyt siitä tullivirkailijaa tenttaamaan) mutta tässä ELV-perimisasiassa olennaista on se, milloin tullausilmoitus on jätetty. Eli hyvin ehtii elv-vapaasti tullaamaan kunhan postittelee maanantaina tai vie henk. koht. tulliin ensi tiistaina. Sillä ei ole merkitystä milloin tulli ko. paperit pinosta työn alle ottaa.
Comment
-
Minä tilasin aikoinani vastaavan toikkarin just tuolta -> http://coc.vw-transport.de
Ikinä en ole siitä mitään laskua tai jälkiperintöjä nähnyt.
Comment
Comment