Jos se menisi ostomaan hinnan mukaan niin se varmaan tulkittaisiin täällä myytyjen autojen syrjinnäksi jotenkin, koska kuka ostaisi enään ns suomiauton Suomihinnalla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autoverovalituksista/palautuksista
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viestiNyt siis sisään KHO:2014:182 mukaillen valitukset veroprosentista. Seuraavaksi valitukset samoista autoista toiseen kertaan logiikalla "Tullin käyttämissä verotusarvoissa on ollut mukana KHO:2014:182 kiellettyä veroa. Verotusarvoja pitäisi vastaavilla summilla laskea" Ikiliikkuja on keksitty - autoverovalitukset... Ja häviäjä on aina sama - Tulli.
Comment
-
Teron pointin hyvin ymmärtäen olen kuitenkin sitä mieltä että tuollainen väärin perustein saatu tulo, varsinkin kun se ei ole jokaiselta Suomen kansalaiselta peritty vaan tietyiltä henkilöiltä, ei ole keneltäkään pois. Sitä ei olisi valtion kassaan pitänyt koskaan kantaakaan.
Itse en ole yhtään autoa tuonut tai tuottanut ettei ole edes omaa lehmää ojassa mielipiteen painoksi.
Comment
-
"Mutta eikä verotus arvo kaiken järjen mukaan pitäisi olla se, mitä siitä on maksettu ostomaassa?"
Juuri näin. Itävalta jossa on myös auton hankintavero ottaa verotusarvot nykyjään ostokuitista. Siellä verottaja tsekkaa että ostokuitin hinta ei poikkea yleisestä eurooppalaisesta hintatasosta -20%. Jos poikkeaa alakanttiin niin sitten ostokuittia ei hyväksytä verotuksen perusteeksi vaan verottaja määrittää yleisen ostohinnan koko euroopan automarkkinalta.
EUT tuomioistuimen päätöksistä löytyy tulkintoja verotuksen syrjivyydestä. Jos verotusjärjestelmä on rakenteeltaan syrjivä (tavaran vapaan liikkuvuuden kannalta) niin siinä tapauksessa verotusjärjestelmä on EU lainsäädännön vastainen. Kuulostaa jotenkin tutulta.
Jos Suomen tuontiautojen verotusjärjestelmä ei olisi rakenteeltaan syrjivä (tavaran vapaan liikkuvuuden kannalta) niin silloin verotusarvoja määritettäessä otettaisiin mukaan arvonmääritykseen autot/autojen arvot koko euroopan automarkkinalta.
Comment
-
Laskeskelin, että nyt julkaistujen verokorjaustietojen perusteella olisi 2k€ ja risat tulossa palautusta, tosin mahdottomat pientä on tuo tuo maksettava korko vaikka kuinka olisi sidottu markkinakorkoihin.
Pankit kyllä omat marginaalinsa lisäävät kun lainaa hakee, mutta Tulli se vain vähentää.. yleensähän se lainan antaja määrää koron, eikä se nyt kyllä ole Tulli :)
Comment
-
ELV:n vanhentumisajasta jatkuu vääntö ->
http://m.iltasanomat.fi/autot/art-1422585883200.html
Ja Tullin tappio on jälleen taattu...
Comment
-
Tarkoittaako tämä nyt esim minun tapausta, missä en jaksanut valittaa 2005 verotetun ässän "ei ALV" -veroista? Tein myöhässä siitä valituksen, mutta tuli vain hylkäys ja lasku. Mutta myöhemminhän Tullin sivuilla oli oikein lomake tällaisille tapauksille jolla sai tehtyä "esihakemuksen" valitukselle jos tuo kolmen vuoden valitusaika ei olekaan pitävä?
"Hovioikeus hylkäsi väitteet katsoen, että vanhentumislain 7 § 3 momentin mukainen kolmen vuoden vanhentumisaika oli alkanut aikaisintaan 19.3.2009, jolloin unionin tuomioistuin oli todennut valtion rikkoneen EU-oikeutta. Kun kantaja oli keskeyttänyt vanhentumisajan 17.3.2011, ei hänen saamisensa valtiolta ollut vanhentunut."
Eli taas venytetään tappion tunnustamista pidemmälle?
Comment
-
Juuri näin - Tulli ei myönnä että on hävinnyt casen ja yrittää venyttää maksuaikatauluaa. Nythän siis Tulli vasta hekee lupaa valitukselle. KHO voi hyvin todeta että se ei edes anna Tullille valituslupaa = Tullin pitää noudattaa aiempaa tuomiota ja palauttaa ELV rahat myös Tullin mielestä vanhentuneille valituksille.
Comment
-
Nyt sitten saapui joulukuussa maahantuomani auton veropäätös..Enkä kyllä vieläkään tätä oikein ymmärrä, vaikka vero olikin pienempi kuin mihin olin pahimmillaan varautunut. Autona siis Audi A6 Avant 3.0TFSI 213kw, rekisteröity 2009, päästöt 223g/km, 108tkm. Veroprosentiksi olivat arponeet 32,10% ja veroksi 8966,91€. Pahimmillaan pelkäsin noin 12000€ veroja, mutta tuon jolukuussa annetun KHO:n päätöksen jälkeen olin siinä uskossa/toivossa että veroprosentti olisi päätynyt johonkin 27% luokkaan.
Päätöksestä löytyy seuraava teksti:”Laskelmien veron määrää on verrattu keskenään korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussaan KHO:2014:182 vaatimalla tavalla sen varmistamiseksi, ettei ajoneuvosta kanneta enemmän autoveroa kuin samanlaisissa Suomessa jo rekisteröidyissä ajoneuvossa on veroa jäljellä.
Kannettavan autoveron määrä on vahvistettu sen laskelman pohjalta, jonka mukainen veron määrä on pienempi. Jos veron määrä on sama molemmissa laskelmissa, on kannettavan autoveron määrä vahvistettu voimassa olevan lain mukaisen laskelman perusteella. Auto on verotettu sen EY-tyyppihyväksynnän mukaisten ominaishiilidioksidipäästöjen mukaan määräytyneellä veroprosentilla.”
Milläs perustella tästä kannatta jättää valitus/oikaisupyyntö? Käykö samat kuin ennen?
Comment
-
Missä kuussa 2009 rekisteröity? 1.1.2008-31.3.2009 oli tuon KHO:2014:182 mukaan voimassa pienemmät veroprosentit "ilman ELV/ALV:ia.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...auto/index.jsp
Comment
-
Aina tuontiautosta määräajassa valitus sisään. Tärkeintä ei ole se mistä valittaa. Valitusta voi aina täydentää sitä mukaan kun eri oikeusasteista tulee Tullin tappioksi tuomioita. Näihin oikeuden päätöksiin sitten vaan viittaa valituksensa täydennyksissä. Tosiaan riittää määräajassa että lähettää Tullille paperin jossa otsikko "autoverovalitus". Tätä paperia voi sitten täydentää.
Comment
-
http://www.taloussanomat.fi/autot/20...a/20151635/304
Kyllä varmaan tulli itse korjaa mokansa...(en kuitenkaan pidätä hengitystä tätä odottaessani)
Comment
-
Voi samperin samperi. Muistin joulukuussa väärin että koska olin maahantuonut aiemman autoni. Nyt innostuin lukemaan tätä ketjua ja kaivoin auton tiedot esille. Ja eiköhän se ollutkin 2011 eikä 2010 kuten muistin.
Noh kostoksi laitoin silti Tullin kirjaamoon vaatimuksen. Rapiasta satasesta laskujeni mukaan "vain" kyse, mutta periaatteet ja kosto ovat tärkeimpiä :D
Comment
-
Vaikeeta se liikaa perittyjen verojen palauttaminen...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...-trm-auto-ostu
Hyvä että VM ja Tulli saavat asiasta huutia...
Comment
-
No eihän sitä tietysti selkeästi missään sanota. Korkolaskelmassa lukee "palautuksen maksupäivä 12.3.2015" ja korkoläystäkkeen alalaidan maksulapussa on eräpäiväksi merkitty 2.4. ja summaksi *** koska siinä on maksajana minä ja saajana tulli..
Tuo viidenkympin korko on kyllä ihan vitsi.
Comment
-
Terve,
Eli jos aatellaan esim autoa jonka päästöt on 184g/km niin vero määräytyy tullin taulukoiden mukaan seuraavasti, käyttöönottopäivästä riippuen:
Käyttöönotto 1.4.2009 - 31.3.2012 => 27,3 %
Käyttöönotto 1.1.2008 - 31.3.2009 => 22.4 %
Käyttöönotto 1.1.2003 - 31.12.2007 => 27.0 %
Eli tämän mukaan kannattaisi hakea sellainen yksilö, joka on nimenomaan rekisteröity käyttöön aikavälillä 1.1.2008 - 31.3.2009 ??? Onko näin? Malliesimerkkinä on BMW 530i touring...
Comment
-
Koijasin näköjään vieläkin vähän eli 11/2013 ilmeisesti jo hyvissä ajoin tein oikaisuvaatimuksen. Varmasti on tullikohtaisia eroja siinä kuinka pitkät jonot ovat. Tämä on siis Lpr tullissa käsitelty.
Joka tapauksessa lienee nyt selvää se, että tulli maksaa noita jo aktiivisesti. Vaadin siis nimenomaan kohdeltavan samojen verotusperiaatteiden mukaan kuin on kohdeltu samanikäistä suomiautoa. Veroprosentin ero oli 10%yks aika tarkalleen.
Autoveron kokonaan poistossahan tuleekin mielenkiintoiseksi se, perittäisiinkö sitä kuitenkin niiltä jälkituoduilta, joiden ensirekisteröinnin aikana autovero on ollut voimassa...
Comment
Comment