Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kyselin joskus oman valituksen tilannetta (vain puhelimitse tuntui olevan mahdollista ja sekin tiettyyn aikaan). Se ja vastaavat odottavat oikeuden päätöksiä. Vastaus oli että päätöksen voi antaa jo nyt, mutta päätös tulee olemaan kielteinen. Tuostakin on jo joitakin kuukausia... No korot juoksee.
Ai puhelimitse vain voi kysellä? Pitäisi varmaan soittaa. Viime vuoden lopulla jätettyyn valitukseen ei ole tullut minkäänlaista vastausta. Tuleeko nykyään edes ilmoitusta valituksen vastaanottamisesta?
Voihan perk..e. piti parista autos laittaa laput vetämään palautusten toivossa, mutta lappuja ei löydy mistään. Saakohan niitä tullista tai jostain vielä uudestaan?
Noniin. KHO:sta tullut tänään vuosikirjapäätös josssa linjataan lopullisesti että Tulli saa käyttää vain auton ensirekisteröinti hetken veroprosenttia!
Siis kaikki joilta on peritty mm. ennen 1.1.2008 rekisteröidyistä autoista isompaa kuin 29% veroa tulee saamaan erotuksen takaisin. Jos siis on tuonut auton tuon hetken jälkeen. Onneksi on tullut tuotua isopäästöisiä 40% verolla muutama kappale :=)
Tuleeko ne automaattisesti takaisin? Olen tuonut tuon kasin ilmeisestikin ennen tuota CO2 muutosta, helmikuussa 2012, veroprosentti 40. Tästähän on tulossa ihan kiva potti jos oikein käsitin? :) Tuota KHO:n päätöstä tavaessa menee järki.
Vai pitääkö minun tehdä valitus ennenkuin kolme vuotta tuonnista menee umpeen? Voi hitto että minä inhoan tätä paperisotaa. Viimeksi ässän verotuksesta en jaksanut tehdä valitusta ajoissa, ja kunnes myöhemmin sen tein, tuli vain hylkäys ja lisämaksua. Nyt olis kiva olla ajoissa, jos jotain pitää tehdä. Auttakee :)
Viimeksi muokannut okkim; 19.12.2014, 11:54.
Perustelu: Manausta.
A oli vuonna 2008 tuonut Suomeen Saksasta ostamansa Saksassa vuonna 1998 käyttöön otetun Ferrari-merkkisen henkilöauton. Tulli oli autoverotusta toimittaessaan soveltanut veron osuutta määrätessään 1.1.2008 voimaan tullutta autoverolain 5 a §:n mukaista auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaa järjestelmää.
Veron osuudeksi oli määrätty 31,50 prosenttia auton vähittäismyyntiarvosta. Hallinto-oikeus katsoi A:n valituksen johdosta antamassaan päätöksessä, että autoverolain 5 a §:n (1292/2007) mukaisen hiilidioksidipäästöön perustuvan veroprosentin käyttäminen voi johtaa siihen, että Suomeen tuotavasta ajoneuvosta kannetaan autoveroa enemmän kuin mitä on jäljellä vastaavassa Suomessa ensirekisteröidyssä ajoneuvossa, ja vahvisti A:n ajoneuvoon sovellettavaksi veron osuudeksi 29 prosenttia.
-> Eli kaikille ennen 1.1.2008 tuoduille autoille maximi autovero% = 29%
Taitaa mennä ilta selatessa Italian ja Saksan Porsse tarjontaa :=)
Tuskin tulee automaattisesti mitään takaisin. Verovalitus sisään 3v sisällä sen vuoden lopusta jolloin auto tuotu/verotettu... Eli nyt 31.12.2014 on deadline 2011 aikana tuoduista autoista. Laitoin tuonne aiemmin tähän samaan ketjuun verovalituspohjan.
En lukenut päätöstä, mutta tämä varmaankin koskee yleisesti tuontihetken vs. auton ensimmäisen käyttöönoton verotuksen eroavaisuuksia. 1.4.2012 CO2-pohjaista verostusta muutettiin (korotettiin) ja jos auton ensimmäinen käyttöönotto on 1.1.2008-1.4.2012 ja tuontiverotuspäivämäärä on 1.4.2012 jälkeen, niin siinäkin tapauksessa veroa on peritty liikaa, ei pelkästään ennen 1.1.2008 käyttöönotetut.
Hmm, eli minkäs pohjalta minä voin tehdä valituksen, koska mun auto on tuotu tuon 1.1.2008 jälkeen? :) Muistelen että jotain muuttui 2012 maaliskuussa, ja jotain valituksia siitäkin on tehty jonkin asian perusteella.
Ässästä tein joskus myöhemmin uuden valituksen, mihin oli jopa linkkikin tullin sivuilla. Liittyi viissiin siihen ALV-palautukseen. Päteekö se nyt tähän CO2-keissiin, koska toin ässän 2005? Mitään palautuksia siitä siis en ole saanut. Jos jossain olen huono, niin tässä paperisodassa! :(
-> Eli kaikille ennen 1.1.2008 tuoduille autoille maximi autovero% = 29%
Eli kaikille ennen tuota käyttöönotetuille, mutta CO2-verotuksen piirissä tuotaessa verotetuille.
Taitaapi itellekin tulla 2010 tuodusta 2005 käyttöönotetusta palautus. Ei harmita tippaakaan, CO2 264g/km :)
Käytännössä aina jälkituotu pitää verottaa vastaavalla tavalla kuin auton käyttöönoton aikainen verotus on mennyt Suomessa. Koko ajan se huomioiden, että veroa ei kanneta enempää kuin vastaavassa "suomiautossa" on verotuksen aikana arvostaan jäljellä. Näkihän tämän homman syrjiväksi heti alkuunsa eikä tämä ollut kuin ajan kysymys.
Perinteisesti ne ei ole korotuksiin alkaneet, joten Mikaj ja muut samassa tilanteessa olevat voivat ottaa ihan rennosti.
Ja tämä uusi KHO päätös vie käytännössä hampaat autoverotuksen co2 perusteisuudelta. Jos Tullilla on ollut "vuosittain" tapana korottaa co2 pohjaisia verotaulukkojen prosentteja niin jos tekevät jatkossa noin niin on aina edullisempaa tuoda ennen taulukoiden muutosta ensirekisteröity auto verrattuna uusiin autoihin. Taitaa hankintaverotus vedellä viimeisiään ja käyttömaksujen korotukset kolkutella ovelle.
"Autoverolakimies Petteri Snell kertoo, että päätös vaikuttaa jopa 60 000 autoilijan veropäätökseen.
Snell kertoo, että KHO:n päätös vaikuttaa myös vuosina 2009- 2012 ensi kertaa käyttöönotettujen autojen, jotka on tuotu maahan huhtikuun 2012 jälkeen, verotukseen. Autovero nousi vuonna 2012, mutta näistäkin autoista olisi pitänyt kantaa veroa käyttöönottovuoden verotuksen mukaan.
"Tämä on valtava soppa, sillä tällä on vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinahintoihin. Tuontiautojen markkinahinnat on määritelty Suomessa virheellisen veroprosentin mukaan", Snell kertoo."
Ehdin nyt lukaista tämän asian paremmin. Kylläpä tuulee lämpimästi autonsa käytettynä tuoneiden suuntaan.
a) ennen 2008 käyttöönotetut: asiaa on käsitelty hyvin edellä, en panosta siihen
b) 1.1.2008-31.3.2009 käyttöönotetut: käytössä oli verotus, jossa oli CO2-perusteinen autovero ja siihen päälle "ei-alv", joka ei kuitenkaan (kuten sitten tuli todistetuksi) ollut autoveroa. Näin ollen kyseisellä aikavälillä käyttööontetuissa autoissa on huomattavan alhainen autoveroprosentti. Taulukko löytyy klik
c) 1.4.2009-31.3.2012 käyttöönotetut: edellisestä verotuksesta korjattiin tuo "ei-alv" kummajainen pois ja korotettiin autovero vastaavalla määrällä. Taulukko löytyy klik
d) 1.4.2012 jälkeen käyttöönotetut: noudattaa nykyistä verotusta, taulukko klik. Siinä mielessä ei ole syrjivää. Autoverotus kuitenkin yhä syrjii tavaran vapaata liikkumista EU:n alueella joten pysykää ajan hermolla ja muistakaa tehdä valitus viimeistään sen vuoden lopussa, jolloin tulee kuluneeksi 3 vuotta käytetyn auton maahantuonnista.
Yllä mainituiden taulukoiden avulla saat selville, mikä olisi ollut oikea autoveroprosentti. Tullin päätöksestä näet sinulta kannetun autoveroprosentin. Erotus on virhe ja se tulee oikaista tänään annetun tiedotteen mukaan.
Muistakaa siis tehdä valitus myös niistä autoista, jotka olette jo myyneet pois. Kyse ei ole tällä hetkellä hallussanne olevasta kalustosta, vaan maahantuontihetkellä tapahtuneesta virheestä.
Jaa, hetkinen. Ennen 04/2012 oli veroprosentti (CO2/10)+4 eli 179g/km teki 17.9+4 = 21.9%. Sittemmin kun ELV/ALV/"Ei se ole veroa" poistui niin tuo muuttui jotenkin niin, että kerrattiin vielä 1.22. Näin päädyttiin siihen että 179 g/km = 26.7% tai siihen suuntaan.
Jos nyt ymmärsin oikein, olisi pitänyt verottaa mun 3/2007 käyttöönotettua tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan? Silloinhan tuo ero on jo melko iso.
Minun autossa on C02 286 g/km. Tuo käyttöönotto vissiin tarkoittaa sitä milloin se on tuotu Suomeen? Minulla se osuu kohtaan C, jonka taulukossa löytyy 39.8%. Tullin papereissa lukee 40%. Ei kait tuo nyt noin mene että mulla on tehty vain 0.2% vääryys? :)
Ei - käyttöönotto pvm = se päivämäärä kun auto on käyttöönotettu ensimmäistä kertaa saksassa/virossa/ruotsissa. Eli sama asia kuin ensirekisteröinti pvm.
Jaa, hetkinen. Ennen 04/2012 oli veroprosentti (CO2/10)+4 eli 179g/km teki 17.9+4 = 21.9%. Sittemmin kun ELV/ALV/"Ei se ole veroa" poistui niin tuo muuttui jotenkin niin, että kerrattiin vielä 1.22. Näin päädyttiin siihen että 179 g/km = 26.7% tai siihen suuntaan.
Jos nyt ymmärsin oikein, olisi pitänyt verottaa mun 3/2007 käyttöönotettua tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan? Silloinhan tuo ero on jo melko iso.
3/2007 oli voimassa erilainen autoverotus. Kyseisellä hetkellä vastaavanlaisessa, Suomessa ensimmäistä kertaa käyttöönotetussa autossa veroa oli likimain saman verran kuin sinun verotuspäätöksessä.
Uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavan
1) henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy;
MUTTA. Koska 1.1.2008-31.3.2009 välillä on tehty edullisempia veropäätöksiä, voit koittaa perustella sen mukaista veroprosenttia omaasi vetoamalla syrjimättömyyteen. Valmistaudu kuitenkin siihen, että oikeaksi verotusprosentiksi hyväksytään vain auton käyttöönottohetkellä voimassa ollut veroprosentti.
Ei - käyttöönotto pvm = se päivämäärä kun auto on käyttöönotettu ensimmäistä kertaa saksassa/virossa/ruotsissa. Eli sama asia kuin ensirekisteröinti pvm.
Juuri näin. Minulla ainakin lukee rekisteriotteessa kohdassa "B Käyttöönottopäivä Ibruktagningsdag" se päivämäärä, jolloin auto on ensirekisteröity eli käyttöönotettu ensimmäisen kerran. Tarkista sieltä ja etsi sen mukaan verotaulukosta, kuinka paljon vastaavassa, samaan aikaan käyttöönotetussa autossa autoveroprosentti pitää olla. Sitä lukemaa vertaat verotuspäätökseen ja alkaa hymy ilmestyä kasvoillesi.
Comment