Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverovalituksista/palautuksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kauppahintaan verotettuna tuskin saat, koska verotus perustuu vastaavan auton hintaan Suomessa missä on verot laskettu (MAHTI) miinus kiinteä alennus. Tuosta summasta lasketaan sitten se veron osuus tietyllä prosentilla. Tuohon prosenttiin voinet saada muutosta, jos auto riittävän vanha (eli ennen co2 veromuutosta), että sitä olisi myyty uutena Suomessa vanhalla veroprosentilla. "Väärän" veron joudut maksamaan, palautus tulee jos tulee sitten joskus vuonna kivi ja kanto.

    Kauppahintaan verotus toki olisi kaikken järkevin ja helpoin, mutta tuo viritys hinnan määrittelyyn on varmasti alunperin tehty verokierron estämiseksi. Samalla toki tulee se, että vaikka auto olisi muualla halpa ja jostain syystä Suomessa siinä on jotain Suomiharvinaisuus lisää hinnassa, niin verot menisi tuon harvinaisuuslisän mukaan.. mutta noita tapauksia tuskin on montaa.

    Comment


      Nyt kun hiukan oon jo tuota päätöstä tavannut pintapuolisesti, niin mm. seuraava pistää silmään: "tilastollisessa arvonmäärityksessä on käytetty 583 samaa malli- ja tyyppisarjaa olevaa ajoneuvoa, joista 10 kpl on teknisesti täysin samanlainen kuin hakijan ajoneuvo"

      Eihän tuossa muuten mitään, mutta kun sain myös listat noista verrokeista (53 sivua) ja tässä on useampi sivu noita verokkiautoja 4F korimallia (tarkemmin laskettuna melkein puolet eivät ole edes samaa tyyppiä, eli ~25-26 sivua on jotain muuta kuin 4B). Omani taas on 4B. Jokainen varmaan osaa päätellä, millaiset hintaerot on 4F ja 4B malleilla, ja kuinka se vaikuttaa tilastolliseen keskiarvoon. Olihan tuolla joukossa myös C4 korisia joitakin. Täytynee laskeskella hiukan itse, paljonko nuo väärät mallit muuttaa hintaa.

      Taidanpa koittaa myös tuota verotusarvon alentamista seuraavassa valituksessa.
      Viimeksi muokannut RistoEe; 13.3.2013, 18:14.

      Comment


        Laskettiinkos Okkimin verot oikean mallin mukaan? Minulla ei verrokkina ollut yhtään samalla koneella olevaa. Oli muutaman 3.0 TDI:n autoliikkeen hinnoista jollakin mystisellä kertoimella korotettu suunnilleen kymppitonnilla hintaa ja se on tullin virallinen totuus verotusarvosta...

        Comment


          Enpäs muista, pitää kaivaa se veropaperi esiin kun muistan.

          Comment


          • En tiedä menikö nyt oikealla osastolle mutta kirjoitan nyt tänne. Elikkäs tarkoitus olisi myydä tämän hetkinen autoni ja kysymys kuuluu. Olen ottanut ajoneuvovero ja käyttövoimaveron maksettavaksi niin että se tulee 2 kertaa vuoteen, joten joudunko nyt auton omistajan vaihdon jälkee vielä maksamaan sen toisen laskun vaikka en enää omistakkaan autoa?

            Comment


              Eikös noiden verojen juoksu pääty siihen hetkeen, kun auton omistus päättyy.

              Comment


              • Kyllä päättyy. Eli kun trafi saa tiedon kaupantekopäivämäärästä, se joko a: palauttaa jo maksamasi ylimääräiset verot, tai b: lähettää sinulle uuden laskun, jolla maksat verot tuohon kaupantekopäivämäärään asti. Eli tiivistettynä; maksat veroja vain niiltä päiviltä kun olet rekisteriin merkitty omistaja.

                Comment


                • Ite tuonu muutaman Audin Saksasta tänne pohjolaan...Autot olleet samaa koria(b7*3, b8*3), mutta veroissa hinta eroa jopa +2k€ ja ajattelin kun täällä ja yleensäkkin ollu puhetta autoverovalituksista, niin onko jollai jtn pohjaa vai millanen hakemus sinne pitäs lähettää? Ja tiedän kyllä et moniasia vaikuttaa noihin verojutskiin....

                  Itsellä ei siis näistä mitää käsitystä ja sen takia kyselen täällä...

                  Comment


                  • Itsekin laskeskelin viime kesänä tuodusta 2008 syksyllä käyttöönotetusta b8 avant 2.0 tfsi quattrosta uuden veron. Viime kesänä veroa meni autosta veroa 6765 euroa 31 veroprosentilla(päästöt 177) ja vuonna 2008 voimassa olleen taulukon mukaan veroa menisi 21,7%, eli reilut 4700 euroa. Eli parin tonnia pitäisi takaisin tulla joskus, pitääpä alkaa muutoshakemusta väsäämään..

                    Comment


                    • Olisiko noin? Melkein kannattaisi sitten itsekin tehdä valitus veroista, jos 2008 käyttöönotetuissakin on ollut vielä noin eikä sama co2 pohjainen verotus. Mistähän nuo 2008 vuoden taulukot sitten löytää?

                      Comment


                      • Näin ainakin tuon kouvolan hallinto-oikeuden ratkaisun mukaan, eli käytetystä maahan tuodusta autosta pitäisi periä veroa samalla prosentilla kuin vastaavasta uutena Suomessa ostetusta autosta. Ja co2 pohjaiset päästöt ovat tulleet voimaan 2008 vuoden alusta, niitä korotettiin vuosi sitten reilulla kädellä. Eli eikös hallinto-oikeuden ratkaisun logiikan mukaan nyt maahan tuodusta vuosimallin 2008 autosta pitäisi periä veroa samalla prosentilla kuin vastaavasta 2008 Suomessa käyttöön otetusta autosta...

                        Ohessa laki linkki lakimuutoksesta, jolla otettiin co2 pohjainen verotus käyttöön:
                        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071292

                        Lopussa Jyrki Kataisen nimen alla on linkki liitetiedostoon, jossa veroprosentit vuoden 2008 alusta.
                        Viimeksi muokannut M.H.82; 19.3.2013, 14:33. Perustelu: kirjotusvirheiden poisto

                        Comment


                          Kyllä vaan. Ei muutakuin oikaisuvaatimusta tullille raapustamaan. Hyvin selkeä keissi.

                          Comment


                          • Saanko purnattua tulliin kahdesta eri asiasta yhdellä oikaisuvaatimuksella? Pari asiaa hiertää mua:
                            1. Liian suuri veroprosentti nykyisen CO2-verutuksen mukaan. Mätkäisivät 44% kun pitäisi käsittääkseni olla 37.1% niinkuin muissa vastaavissa, kts: http://www.automatch.de/cgi-bin/vero...128&kk6=Kaikki
                            2. Haluan että verotus tehdään vastaavalla prosentilla kuin vastaavasta uutena Suomessa ostetusta autosta.

                            Tietty päällekäisyyshän tuossa on ja luonnollisesti kohta 2 on se mikä on tavoite. Jos se ei jostain syystä toteudukaan niin ainakin pitäisi saada tuo nykyisellä menetelmällä määritelty veroprosentti korjattua. Vinkkejä kuinka toimin?

                            Comment


                            • Tuo 44% vero sinunkin tapauksessakin johtuu nimenomaan tuosta vuoden 2012 huhtikuun alun co2 prosenttien nostosta. Eli ennen 1.4.2012 veroa meni noilla päästöillä 37% ja sen jälkeen 44.

                              Eli haet vaan muutosta tuon 2.kohtasi mukaan.

                              Comment


                              • Aa, aivan. Sitten tämä on varsin selkeä. Kiitos!

                                Comment


                                • Re: Autoverovalituksista/palautuksista

                                  Yksi tyhmä kysymys. Kuka on oikeutettu tuohon veronpalautukseen? Auton nykyinen omistaja vai auton maahantuonut ja veron maksanut taho? Eli olen ostanut auton liikkeestä. Auto rekisteröitiin suoraan meidän nimiin ensimmäistä kertaa suomeen. Olenko siis minä, vai autoliike joka veron maksoi, oikeutettu tuohon mahdolliseen veronkorjaukseen?
                                  Viimeksi muokannut ilkkapoika; 19.3.2013, 22:35. Perustelu: Kielioppivirheitä...

                                  Comment


                                  • Hankala sanoa miten tuossa käynee, itsekin pähkin tuota samaa ohimennen kun tämän ketjun perusteella sain aikaiseksi alkaa valitusta väsätä. Järjellä ajateltunahan sinä olet käytännössä maksanut veron autoa ostaessasi, mutta autoliike on tehnyt veroilmoituksen ja näin ollen voi hakea muutosta verotuspäätökseenkin. Joku enempi lainoppinut voisi ottaa tuohon kantaa.

                                    Comment


                                    • cabrion verotusprosenttina käytetty 36,5

                                      Kannattaako tuosta nyt pistää valitusta menemään? Eihän tuosta nyt paria satasta enempää voi takas saada, mutta yrittää voi.

                                      Veropäätös tuli muuten lähetyksestä alle viikossa!

                                      Comment


                                        Palautus / valitusoikeus on auton verotuspäätöksen saajalla eli ilmeisesti tässä ilkkapojan tapauksessa autoliikkeellä.

                                        Comment


                                        • Autoverovalituksista/palautuksista

                                          Mielenkiintoinen soppa kun nuo verotustaulukot toki on laadittu ihan varmasti myös maahantuotavien autojen mukaan, vaikka vaikuttaa toki uusmyyntiverohinkin. Ja saa nähdä miten tuo verotusarvon määritys tapahtuu jatkossa. Periaatteessahan siihen nyt vaikuttanut maahantuotujen myyntihinnatkin missä veroa "liikaa". Tuskin MAHTI on hintatiedoissa laskenut vain Suomi-autot mitkä verotettu sen hetkisten veroprosenttien mukaan? Melkein palaa siihen tilanteeseen missä kauppahinta on se "luotettavin" veroton hinta. kukahan jaksaa tuosta valittaa niin että syntyy tulosta.

                                          Comment


                                          • On tää systeemi, kun v. 2001 B6:sta saadaan prosentiksi vielä 38,5%. Siinä on about 10% enemmän kuin jokunen vuosi siten tuomassani Volvossa (joo, välillä jouduin harhateille ...).
                                            Viimeksi muokannut Time; 21.3.2013, 14:50.

                                            Comment


                                              Yritin etsiä oman auton (A8 4.2 2003) veroprosenttia, mutta tuossa tullin taulukossa on vain vanhempiin.

                                              Päteekö se näissä 29% sääntö myös näissä 2003 ja uudemmissa jos prosenttia ei löydy? Oma verotettiin 40% mukaan.

                                              Comment


                                                Vääntelen tässä vastinetta tullin päätökselle, jossa hylättiin kaikki vaatimukseni. Veroprosentin suhteen onkin jo uudet perustelut kirjattuna, mutta onkos verotusarvolle mitään lisäperusteita, jotta kauppahinta olisi verotusarvo eikä tullin MAHTI-hinta?

                                                Tämän siis hylkäsivät:
                                                ajoneuvoni käypä arvo ja samalla verotusarvo on veronmääräytymishetkellä kauppakirjan mukainen 80.000 SEK, eli ostopäivän 12.9.2009 valuuttakurssin, 1 EUR = 10,2128 SEK, mukaan laskettuna 7.833,31 EUR, eikä 11.293,00 EUR, kuten Tulli väittää.

                                                Vaatimukseni verotusarvosta perustuu todelliseen, toteutuneeseen ja dokumentoituun kauppahintaan ja pidän sitä täytenä totuutena.

                                                Samalla väitän, että minkäänlaisella tullin tekemällä muunlaisella arvonmäärityksellä samanlaista todistusvoimaa ei missään tapauksessa ole.
                                                Ja kyseisen valituksen liitteenä oli myös kopiot kauppakirjasta. Onko tähän enää mitään aseita, vai onko vain tyydyttävä MAHTI-hintaan?

                                                Comment


                                                • Mielestäni taitaa olla ihan aikaa sitten todettu, että hintoihin käytetään MAHTI hintaa. Ensinnäkin tuon valuuttojen eron vuoksi ja toiseksi verokierron vuoksi, ettei kauppakirjoissa osteta "alihintaan". Nythän veroprosenttiakin halutaan pyytää suhteutettuna vastaaviin Suomiautoihin, joten samalla ajatuksella verotusarvon hintakin pitäisi olla suhteutettu vastaaviin Suomessa oleviin. Tietysti onko se miten oikeudenmukainen, on eri asia. Yleensähän tuo taitaa olla tuontiautoja suosiva, kun hinnan määritykseen käytetään suurimmalta osin karvalakki Suomi-autoja. Jos hinta määriteltäisiin vastaavilla varusteilla olevan Suomi-auton mukaan, verotusarvo olisi varmaan suurempi.

                                                  Comment


                                                    Täytynee tyytyä tuohon MAHTI-hintaan sitten. Eihän tuohon jää kuin prosentista valittaminen enää.

                                                    Comment


                                                    • IL 10.4.2013:

                                                      http://www.iltalehti.fi/autot/2013041016886183_au.shtml

                                                      Comment


                                                      • Eli Tulli valittaa päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen, kuten ajattelinkin. Olen tuon Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen odotellutkin että asiasta uutisoitaisiin lisää. Itselläni olisi laskujeni mukaan yli 4000e saatavia takaisin Tullilta S4:n veroista. Kannattaako valitusta ylipäätänsä tehdä vielä? Jos teen valituksen veropäätöksestä nyt vedoten Kouvolan hallinto-oikeuden päätökseen, ilmoittaako tulli vain, että mitään ei makseta, koska ennakkotapausta ei ole käsitelty korkeimpia oikeusasteita myöten? Jos näin, voiko hylätystä valituksesta tehdä uuden valituksen myöhemmin, mikäli tuomio ei muutu korkeimmassa oikeudessa?

                                                        Comment


                                                        • Autoverovalituksista/palautuksista

                                                          Mielestäni tuossa verotuksessa ei ole mitään syytä miksei se muutos menisi läpi, kun huvikseni luin tuon SEUT 110 artiklan. Selkeällä kielellä kielletään nykyinen toiminta mikä aiheutuu kun autot verotetaan tuontipäivän mukaisella verolla eikä ensirekisteröintipäivänä voimassa olleella verotuksella, jolloin rajoitetaan verotuksella tavaran vapaata liikkuvuutta. SEUT 110 on siis artikla joka kieltää tuollaisen toiminnan EU:n sisällä.

                                                          Toki tässä maassa on kummia tapahtunut, joten kai joku lakimies jonkun porsaan reiän löytää....

                                                          Comment


                                                          • Hieman OT, mutta meneekös tuossa autovero maksuun, jos herra ministeri on ajanut auton tuonne talliin? Tuossahan ei käsittääkseni ole mitään poikkeuksia tai helpotuksia, jos ajat Suomessa ulkomaan kilvissä olevalla vehkeellä, niin naps.

                                                            http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...556991416.html

                                                            Comment


                                                              Ei mene jos sitä katuu ja pyytää anteeksi...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X