Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverovalituksista/palautuksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Olin tänään yhteydessä tullin yhteyshenkilöihin, jotka ovat asiaa hoitaneet. RS6:n verotus tapahtuu markkinapohjaisesti, koska MAHTI-järjestelmässä ei ole tietoja autosta.

    Sanoivat sieltä että kyllä tämä näyttäisi oikealta päätökseltä, mutta voin toki tehdä oikaisun. Sanoivat myös että viime vuonna tulleet autot olivat halvempia sen takia kun RS6:n markkina-arvo oli pienempi, koska niistä haluttiin viime vuonna eroon ja kuulemma nyt arvo on noussut?!...Näin siis esimies minulle sitä perusteli.

    Mistä sitten tulee 07/10 tulleen RS6 avantin verotusarvoksi 34700€? Siitäkö, kun sillä oli ajettu 193tkm?!
    Vaikuttaako tämä niin paljon.

    Tämä kyseinen henkilö, päätöksen tehneen esimies sanoi että voi ottaa mukaan myös tuon 39800€ arvoisen RS6:n mikä on nettiautossa, mutta kuulemma se vaikuttaa minun verotukseeni vain muutaman satasen, toki senkin summan voin ottaa, mutta en siihen vielä ole tyytyväinen.

    Eli siis onko enää vaihtoehtona jättää oikaisuvaatimus, mikä ei kuitenkaan vaikuta mihinkään?

    Comment


    • Käsittääkseni verotusarvon määrittelyssä käytetään iän ja kilometrien perusteella tapahtuvaa hinnan korjausta. Eli markkinoilla olevia hintapyyntejä korjataan siten, että ne iältään ja kilometreiltään vastaavat verotettavaa autoa.

      Saamani verotuspäätöksen liitteenä olleessa dokumentissa oli määritelty nämä kertoimet, mutta päätös ei nyt ole tässä käsillä.

      Eli verotushetkellä markkinat määräävät tuomallesi autolle tulevat verot. Jos tällä hetkellä RS6 markkinat ovat sellaiset, että hintapyynnit ovat korkeampia kuin viime vuonna niin silloin vero on korkeampi.

      Varmaan kannattaa ottaa silti tuo satasien säästö, jos se kerran on tarjolla. Valituksenhan voit sitten tehdä jälkikäteenkin.

      EDIT: Korjauskertoimet ovat: 0,8% / 5000 km ja n.9,2% / vuosi (12.2.2010)
      Viimeksi muokannut anotsook; 21.12.2010, 17:09. Perustelu: lukemat lisätty

      Comment


      • Kannattaa myös muistaa jossain EY-päätöksessä todettu fakta että auton veron määrä ei voi lisääntyä iän myötä uudelleen, vaikka auton arvo nousisikin. Tämän takia 60-luvun Ferrarin vero on muutamia kymppejä tai satasia.

        Comment


        • Niin.. Viron kilvet alkaa houkuttelemaan vähänkään hintavamman auton kanssa.

          Comment


          • Historiallisten vero-%:ien valitustilanne etenee ns. Pietarisen casessa. KHO:sta tullut joulukuun alussa valituslupapäätös (tulli ei saanut valituslupaa KHO:een, joten aiempi päätös jää voimaan jonka tulli hävisi) jossa todetaan että tulli ei saanyt käyttää kuukausittain vaihtelevaa veroprosenttia vaan vuoden alinta kuukausikohtaista prosenttia kaikille autoille. Asiasta juttua tuolla ->

            http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...comment-430751

            Ja muistakaa nyt kaikki v.2007 auton tuoneet valittaa autoveropäätöksestä 31.12.2010 mennessä. v.2007 verotettujen autoverovalitusaika DL siis viikon lopulla. Valituksen tekemiseen menee se 15min-30min kun tekee valituksen lakiwikin valituspohjalla. Näitä KHO/EU-tuomioistuimen päätöksiä satelee jatkossakin niin kannattaa varmistaa että olet palautuksiin oikeutettujen joukossa...

            Comment


            • Kiitos muistutuksesta! Eipä 2007 tullut maksettua kuin muutama tonni veroa, mutta sehän on kaikki laitonta EU:n perusartiklan mukaan...

              Comment


              • Mistä löytyvät nykyään nuo malli & kuukausikohtaiset veroprosentit? koitin etsiä tullin sivuilta, mutta ovatko ne menneet nekin kiusakseen piilottamaan..

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja mixah Näytä viesti
                  Mistä löytyvät nykyään nuo malli & kuukausikohtaiset veroprosentit? koitin etsiä tullin sivuilta, mutta ovatko ne menneet nekin kiusakseen piilottamaan..
                  Niitähän ei enää kaiketi ole. Nykyään vero-% menee joko päästöjen tai painon mukaan, verrattuna polttoaineen taulukkoon. Eli bensiini- ja dieselmoottoreille omat taulukkonsa.

                  Comment


                    Tässä tullin prosenttitaulukko.

                    Mites homma nyt menee, minulla oli valitus sisällä vuonna 2005 tuodusta GTI Golffista ja 2006 tuodusta TT Quattrosta, joiden ELVit sain takaisin valituksieni vuoksi vasta tämän vuoden heinä- ja syyskuussa. Nyt tullin prosenttitaulukkoa tarkastellessani huomaan että TT:n veroprosentti on ollut 32, vaikka saman vuoden sisältä löytyy samalle mallille myös veroprosenttia 30. Golfin veroprosentti oli 28, vaikka samalta vuodelta löytyy myös prosenttia 26.

                    Onko minulla vielä mahdollisuus valittaa noista prosenteista, vaikka ELVit kolahti tilille syyskuussa ja jatkovalitusta en vielä tähän päivään mennessä ole tehnyt. Jos voin valittaa vielä, onko olemassa jotain valmista pohjaa tälle "prosentti"valitukselle? Tuo prosenttimuutos näyttäisi olevan kokonaisuudessaan noin 650e arvoinen...

                    Comment


                    • Minun käsittääkseni tuosta päätösestä jonka olet noista autoista saanut on taas 3 vuotta aikaa valittaa. Pitää varmaan itsekkin valitus taas tehdä, vaikka kyseessä on vain prosentin muutos (31 - > 30)

                      Comment


                      • Mikäs tuota MAHTI-järjestelmää vaivaa? Liittyykö jotenki vuoden vaihtumiseen?? Onpa sopivasti häipynyt kaikki S4 mallit sieltä.... Ja eipä sieltä löydy enää ilmeisesti mitään ennen vuotta 2008 rekisteröityjä ajoneuvoja???
                        Viimeksi muokannut KuiKelo; 24.1.2011, 15:33.

                        Comment


                          Tuli postia elv:n takaisin saamiseksi ennen 2005 tuoduista. Tässäkin ketjussa osalle tullut valituksesta hylky ja maksettavaa. Tässä joukkokanteessahan ei ole paljon kiinni ja ihan periaatteen vuoksikin hyvä että lähtivät ajamaan asiaa vaikka eivät tavoittelemaansa asiakasmäärää saaneetkaan mukaan. No, vielähän siihen ehti mukaan, mutta siis tämmöinen tilanne tällä hetkellä:

                          Hyvä asiakkaamme


                          Olemme päättäneet aloittaa oikeudelliset toimenpiteet autoverolle
                          EU-oikeuden vastaisesti kannetun ns. ei-arvonlisäveron eli ELV:n
                          korvaamista koskevassa asiassa.

                          Vahingonkorvauskanne Suomen valtiota vastaan toteutetaan joukkokanteena,
                          johon voivat liittyä kaikki vuosina 2002 - 2005 EU-alueelta auton tai
                          moottoripyörän tuoneet yksityishenkilöt, joilta on kannettu autoveron
                          arvonlisäveroa, jota ei ole palautettu ja jonka palauttamista koskeva asia
                          ei ole vireillä missään hallinnollisessa menettelyssä.

                          Joukkokanteeseen ilmoittautumisen takarajaksi olemme asettaneet 20.4.2011.
                          Sen jälkeen uusia ilmoittautumisia ei voida ottaa enää vastaan.
                          Maksuvaatimus Valtiokonttorille esitetään huhtikuun loppuun mennessä ja
                          ellei valtio korvaa vahinkoa vapaaehtoisesti, vahingonkorvausta koskeva
                          haastehakemus jätetään Helsingin käräjäoikeuteen toukokuun aikana.

                          EU-tuomioistuin antoi maaliskuussa 2009 tuomion Suomea vastaan asiassa
                          C-10/08. Tuomion mukaan autoveron arvonlisävero oli yksityistä autontuojaa
                          syrjivä ja unionioikeuden vastainen. Toki tämä asia oli
                          Valtiovarainministeriössä tiedossa jo aikaisemmin, koska lainmuutos oli
                          ehditty valmistella ja Suomi luopui tämän veron kantamisesta jo 1.4.2009.

                          Katsoimme jo tuolloin, että yhdessä ajettava vahingonkorvauskanne olisi
                          yksityisen autontuojan kannalta käyttökelpoisin tapa edetä asiassa ja
                          lanseerasimme tämän ELV-joukkokanteena markkinoidun palvelutuotteemme
                          kevään 2009 aikana. Sittemmin asiassa tapahtuneet käänteet ovat
                          osoittaneet, että olemme olleet alusta asti oikeassa sen suhteen, miten
                          tässä asiassa kannattaisi menetellä:

                          - EU-oikeuden vastaisesti kannetun veron palauttamisesta säädettiin ns.
                          palautuslaki, jossa palautukset kuitenkin rajoitettiin vain vuonna 2006 ja
                          sitä myöhemmin toteutettuihin verotuksiin;

                          - yksityishenkilöiden tekemät rikosilmoitukset ja tutkintapyynnöt koskien
                          Tullin ja Valtiovarainministeriön menettelyä asiassa päätyivät tutkinnan
                          keskeyttämiseen "ei rikosta" -perusteella;

                          - Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kesällä 2010 vaatimukset purkaa
                          verotuspäätökset, joilla Tulli oli kantanut autoveron arvonlisäveroa ennen
                          vuotta 2006;

                          - Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi tammikuussa ratkaisunsa Tullin ja
                          Valtiovarainministeriön toimista ELV-asiassa tehtyihin kanteluihin.
                          Ratkaisun mukaan edellämainittujen tahojen toiminnasta "ei löytynyt
                          huomautettavaa".

                          Käytännössä kaikki vaihtoehtoiset tiet väärin kannetun ELV:n takaisin
                          saamiseksi ovat siis yksi toisensa jälkeen osoittautuneet tehottomiksi.

                          Olemme tietoisia siitä, että eräät yksityishenkilöt ovat kannelleet
                          Euroopan Unionin komissiolle Suomen menettelystä virheellisesti kannetun
                          ELV:n palautusasiassa. Komissio voi halutessaan nostaa Suomea vastaan
                          kanteen EU-tuomioistuimessa. Tämä on kuitenkin epävarmaa ja joka
                          tapauksessa mikäli tällainen kanne nostetaan, prosessi tulisi viemään
                          useita vuosia. Oikeus saada vahingonkorvausta ehtisi tässä ajassa
                          vanhentua, eikä tätä kannetta voida sen vuoksi jättää odottamaan, kunnes
                          nähdään mitä komissio aikoo asiassa tehdä.

                          Meidän mielestämme tässä asiassa olisi alun perinkin pitänyt edetä
                          nimenomaan vahingonkorvaustietä eikä hallinnollista tietä, jonka
                          lopputulos oli hyvin pitkälti ennakoitavissa. Asia pitää saattaa
                          riippumattoman ja puolueettoman yleisen tuomioistuimen tutkittavaksi, joka
                          poliittisista paineista vapaana pystyy tekemään tässä asiassa sellaisen
                          ratkaisun, mikä oikein on.

                          Vahvistuksen sille käsityksellemme, että vahingonkorvauskanne on oikea tie
                          edetä asiassa, antoi Helsingin käräjäoikeus lokakuussa 2010. Asiassa
                          L09/16281 valtio tuomittiin korvaamaan vahingonkorvauksena kantajana
                          toimineelle ei-arvonlisäverovelvolliselle yritykselle sen vuonna 2003
                          Belgiasta tuomasta autosta kannettu autoveron ELV.

                          Tuo tuomio ei ole saanut lainvoimaa, koska Tullihallitus on valittanut
                          siitä hovioikeuteen. Siitä huolimatta tuomio osoittaa, että tällainen
                          juttu on voitettavissa vahingonkorvausperusteella. Tuomion perustelujen
                          mukaan valtion tekemä virhe on ollut "riittävän ilmeinen", jotta
                          vahingonkorvausta voidaan tuomita.

                          Alioikeuksien tuomiot eivät ole ennakkopäätöksiä. Tuo yksittäinen tuomio
                          ei siis millään tavalla takaa sitä, että me tulisimme varmasti voittamaan
                          oman vahingonkorvauskanteemme. Lisäksi jutut ovat erilaisia siinä
                          suhteessa, että mainitussa jutussa kantajayritys oli käyttänyt kaikki
                          hallinnolliset muutoksenhakumahdollisuudet ennen vahingonkorvauskanteeseen
                          turvautumista. Useimmat auton tuoneista yksityishenkilöistä eivät ole edes
                          hakeneet muutosta Tullin verotuspäätöksiin. Itse oikeuskysymys koskien
                          Suomen valtion virhettä ja siitä seuraavaa vahingonkorvausvelvollisuutta
                          on jutuissa kuitenkin identtinen.

                          Me emme ole saaneet emmekä ilmeisesti tule saamaankaan juttuun alun perin
                          tavoittelemaamme viittäsataa asiakasta, jolla määrällä tämä kanne olisi
                          voitu toteuttaa liiketaloudellisesti kannattavasti ja suhteellisen
                          riskittömästi. Ajamme kanteen siitä huolimatta. Tämä asia on
                          periaatteellisesti niin tärkeä ja se koskettaa niin suurta
                          kansalaisjoukkoa, että tämänkin tien loppuun asti katsominen on
                          mielestämme välttämätöntä.

                          Me uskomme tähän juttuun, meillä on hyvää osaamista tämänkaltaisen jutun
                          menestyksekkääseen hoitamiseen ja kokemusta useiden kantajien puolesta
                          yhdessä ajetuista riita-asioista. Tämän jutun valmistelusta vastaa
                          varatuomari Altti Lepoluoto, jolla on kahdeksan vuoden työkokokemus eri
                          lakimiestehtävistä, pääasiallisesti asianajoalalla. Häntä avustaa
                          iso-britannialainen yhteistyölakimiehemme, barrister David Lewis, jonka
                          vastuulla on erityisesti tämän asian EU-oikeudelliset kysymykset. Jutun
                          hallinnoimisesta, tiedotuksesta ja asiakasneuvonnasta vastaa
                          allekirjoittanut. Pyydän kohdistamaan asiaan liittyvät mahdolliset
                          tiedustelunne tai muut yhteydenottonne ensisijaisesti minulle.

                          On mahdollista, että vähäisestä asiakasmäärästä johtuen joudumme hieman
                          takentamaan tämän hankkeen ehtoja. Sellaisia muutoksia, jotka olennaisesti
                          muuttaisivat tämän hankkeen tai asiakkaan aseman toiseksi, mitä
                          markkinoinnissamme on esitetty, ei ole kuitenkaan tulossa.

                          Tilanteen näin eläessä, ja koska tämän hankkeen lanseeraamisesta on
                          kulunut jo lähes kaksi vuotta aikaa, tulemme vielä ennen haastehakemuksen
                          jättämistä olemaan erikseen yhteydessä jokaiseen asiakkaaseemme ja vielä
                          kerran varmistamaan halukkuuden olla mukana. Tässä yhteydessä hankkeesta
                          on vielä mahdollisuus vetäytyä, jolloin maksettu ennakkomaksu palautetaan.

                          Joukkokanteen aikataulusta, ehdoista ja muista yksityiskohdista tullaan
                          vielä tarkemmin tiedottamaan helmikuun aikana uudistettavilla
                          kotisivuillamme [COLOR=#0000ff]http://www.arcticoutcomes.com[/COLOR]

                          Vastaamme mielellämme kaikkiin asiaa koskeviin tiedusteluihinne.



                          Ystävällisin terveisin,

                          Atte Lauerma
                          Arctic Outcomes
                          +358 44 012 4307



                          Että tämmöinen jos jollakin mennyt ohi ettei ole huomannut ja haluaisi lähteä hakemaan "omiaan":)

                          Comment


                          • Tulipa maksettua äsken nuo ässän verot, ihan linjassa oli päätös, kun MAHTI:sta olivat suoraan ottaneet myyntiarvon. Kysymys kuuluukin kannattaako näistä nykyään raapustella jotain valituksia tms. johonkin tulevaisuutta ajatellen??

                            Comment


                            • Tarjoan nopeimmalle vastaanväittäjälle oluen jossei vuoteen 2020 mennessä ole autovero poistunut ja kaikille valittaneille maksetaan kaikki takaisin.

                              Comment


                                Itsellä on nyt puoltoista vuotta auton tuonnista.. valitusta pitäis pikku hiljaa alkaa vääntämään ihan vain varmuuden varoiks, jos vaikka sais verot joskus takas.

                                Comment


                                • Ei tässä mitään ihmeempää sarkasmia, mutta käsittely alkoi jo vuonna 2002. Ei tämä ole ihan reilua. Lisäksi Tulli hukkasi maksut ja Korkein Hallinto-oikeus vastaavasti hukkasi paperit arkistossa ja pyytää lähettämään uudestaan 14pv kuluessa koko valituskirjelmän liitteineen. - Miten voi arkistoidut ja diaarimerkinnöin rekisteröidyt valituspaperit kadota tuolla tavalla ja ei edes ole tulipaloa ollut KHO:n arkistossa, mihin olisivat voineet vedota ? Aika hupia ihan oikeusturvankin vinkkelistä. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä seuraamaan onko kaikki toimittamani asianhaarat huomioitu, vai kenties osa asiakirjoista kadotettu ja päätös tehty puutteellisen tiedon valossa.

                                  No myönnän kyllä, että oikaisuvalitus oli tylsää luettavaa, joten onhan se voinut kadota, kun lukija on nukahtanut ja lienee avustaja-harjoittelija vienyt vahingossa pöydän pahvit muuhun arkistopaikkaan tai Ö-mappiin. Lienee aika kälyinen työpaikka, kuin pahvit tuolla tavalla hukkuu...

                                  Comment


                                    Voiskohan tuohon katoamiseen vaikuttaa että oikeustalo muutti parisen vuotta sitten Pasilasta Salmisaareen?

                                    Comment


                                    • Eilen hain Postista tullipiirin lähettämän lausunnon, jossa esittää että Oulun hallinto-oikeus ratkaisisi arvonlisäveron mahdollisen palauttamisen. Ymmärtääkseni minulla olisi nyt vastineessa mahdollisuus joko suostua tuohon tai perua vaatimus elv/alv:n palauttamisesta. Turpaanhan tuolla hallinto-oikeudessa ilmeisesti tulee, kuten KHO:n päätöksissäkin on tullut. Taitaa tulla maksettavaakin.

                                      Mitenkähän kannattaisi toimia? Ymmärtääkseni jos annan asian mennä hallinto-oikeuteen, en voi osallistua tuohon ArcticOutcomes:n vetämään joukkokanteeseen.

                                      Comment


                                      • Taas autoveromaat uutisissa "Suomen ympäristöperusteinen autoverolaki saattaa syrjiä tuojaa"

                                        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/s...-syrjia-tuojaa

                                        Comment


                                        • Jos ostan suomesta tax-free auton johon on jo veropäätös haettu muttei veroja kuitenkaan maksettu, voinko ajaa autolla miten kauan veroja maksamatta? tai voinko laittaa auton firman nimiin ja ajaa sillä koekilvillä?

                                          Eli lyhykäisyydessään miten voin venyttää verojen maksamista?

                                          Sen verran päivitystä, että nykyinen päätös on peruttu, voiko tuolla ajaa mihinkään ennen uuden päätöksen hakua?
                                          Viimeksi muokannut juudas; 7.6.2011, 14:36.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viesti
                                            Taas autoveromaat uutisissa "Suomen ympäristöperusteinen autoverolaki saattaa syrjiä tuojaa"

                                            http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/s...-syrjia-tuojaa
                                            Jos ymmärsin tuota oikein, niin kysymyksessä on juuri se syrjivyys, jota ihmettelin jo CO2-veron voimaan tullessa. Miten voidaan yhtäkkiä alkaa periä samanlaisesta autosta erikokoista veroa. Siis jos CO2-hirmu tuotiin maahan viimeisenä päivänä ennen verouudistusta, ja maksettiin veroa vaikkapa 29.7% markkina-arvosta, ja sitten seuraavana päivänä em. auton vero olikin 40%. Eikö se nyt ollut selkeästi EU-alueelta myöhemmin tuotavaa ajoneuvoa syrjivä? Lakimies sanoi, että ei ole. Perustelu oli, että muuten jäsenvaltiot eivät voisi muuttaa verotusperusteita. Maalaisjärjelläni ajatellen se on syrjivä, kun vero koskee takautuvasti vanhoja autoja eri tavalla riippuen maahantuontiajankohdasta. Hauska nähdä mitä nyt tapahtuu.

                                            Vuotuinen käyttömaksu taasen ei olisi syrjivä, koska se kohtelee samalla tavalla kaikkia ajoneuvoja. Kannattaisikohan unohtaa se uusien verotus ja siirtyä tuohon käyttömaksuun vaan suosiolla.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                                              Jos ostan suomesta tax-free auton johon on jo veropäätös haettu muttei veroja kuitenkaan maksettu, voinko ajaa autolla miten kauan veroja maksamatta? tai voinko laittaa auton firman nimiin ja ajaa sillä koekilvillä?

                                              Eli lyhykäisyydessään miten voin venyttää verojen maksamista?

                                              Sen verran päivitystä, että nykyinen päätös on peruttu, voiko tuolla ajaa mihinkään ennen uuden päätöksen hakua?
                                              Tavailin Tullin ohjetta mutta sieltä ei löytynyt suoraa vastausta tuohon tilanteeseen. Kuitenkin kun nämä kohdat lukee niin sanoisin että jos käyttöönottoilmoitus on kertaalleen tehty niin 3kk:n väliaikainen veroton käyttö alkaa siitä eikä verotuksen perumalla voi saada uutta kolmen kuukauden ajoaikaa.

                                              Ajoneuvoa, joka on tarkoitus rekisteröidä Suomeen, voidaan käyttää veroja suorittamatta enintään kolmen kuukauden ajan. Edellytyksenä on, että siitä on annettu Tullille käyttöönottoilmoitus lomakkeella nro 83 ennen ajoneuvon Suomessa tapahtuvan käytön alkamista.

                                              ...

                                              Jotta ajoneuvon käyttöoikeus säilyisi, se on ilmoitettava verotettavaksi viimeistään viiden päivän kuluttua käyttöönottoilmoituksen vahvistamisesta. Veroton käyttöoikeus päättyy myös autoveron eräpäivänä sekä silloin, jos autoverotus peruutetaan.

                                              ...

                                              Käyttöoikeus ei myöskään lakkaa, vaikka ajoneuvon omistusoikeus siirrettäisiin. On kuitenkin syytä huomata, että jos ajoneuvolla on suomalainen liikennevakuutus, sen voimassaolo päättyy, kun ajoneuvon omistusoikeus siirretään.
                                              Trafin ohje koenumeroista mahdollistaa autoverottoman auton käytön koenumerotodistuksen haltijalle tieyissä tilanteissa mutta vastaavasti kieltää koenumeroiden käyttämisen yksityishenkilöiltä jos autovero on maksamatta.

                                              Koenumerokilvin saa kuljettaa rekisteröimättömiä, liikennekäytöstä poistettuja sekä sellaisia rekisteröityjä ajoneuvoja, jotka ovat ajokiellossa katsastamattomuuden tai epäkuntoisuuden vuoksi (kun kyseessä on korjaus- tai katsastussiirto). Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon omat kilvet on poistettava tai peitettävä käytettäessä ajoneuvoa koenumerokilvillä.

                                              ...

                                              Koenumerotodistuksen saanut saa käyttää ajoneuvoa koenumerokilvin liikenteessä, kun kysymyksessä on todistuksen saajan harjoittamaan toimintaan välittömästi liittyvä:
                                              - ajoneuvon tai sen laitteiden tutkimukseen tai tuotekehittelyyn liittyvä koe, - ajoneuvon koeajo tai esittely myyntitarkoituksessa tai
                                              - muu ajoneuvon valmistukseen, myyntiin, varustamiseen, korjaukseen tai katsastukseen välittömästi liittyvä siirto. (Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 32 §)

                                              ...

                                              yksityinen henkilö voi käyttää koenumerokilpiä ilman, että koenumerokilpien haltijan edustaja on mukana, jos kyseessä on lyhytaikainen koeajo ajoneuvon ostotarkoituksessa, ja käyttäjällä on alkuperäinen koenumerotodistus sekä autoliikkeen antama tilapäinen käyttölupa (voimassa 24 h) liikenteessä mukana, ja autovero on maksettu
                                              Haiskahtaisi siltä että jos autoa aikoo käyttää liikenteessä niin verot on maksettava. Ja jos verot on maksettu niin sittenpä se kannattaa myös rekisteröidä niin käyttö on vapaampaa koenumeroihin verrattuna.

                                              Comment


                                                Kyllä mä ainakin ajattelin jossain vaiheessa valituksen laitella co2-perustaisen käytöstä. Vaikka se onkin nykyisen lain mukainen käytäntö, ei sitä ole käytetty viisi vuotta aiemmin kun tuomaani vastaavia autoja täällä rekisteröitiin. Jos joku sanoo ettei voi tuon perusteella olla syrjivä niin puhuu kyllä pehmeitä.

                                                Jälkituotavallehan siis ei saa määritellä tuotaessa suurempaa veroa kuin mitä vastaavassa "suomiautossa" on tuontihetkellä arvon aleneman kautta jäljellä. CO2-perustainen veromalli ei todellakaan takaa tuota.

                                                Noh viime vuonna tuodulle on 2,5 vuotta aikaa vielä katella miten hommat etenee.

                                                Loppuvuonna kirjailin valituksen 07 tuomastani octaviasta, jonka arvonmääritykseen oli käytetty erilaista autoa ja lisäksi tullin taulukoista löytyi hämäryys. Ocua tai ylipäätään skodaa ei ollut missään prosenttitaulukossa, mutta silti prosentteina oli samoihin aikoihin käytetty vähän kaikkea ~25-30 väliltä. Omani oli toki verotettu ikäänkuin oikein sen yleisen prosentin mukaan, olikohan 29 bensa-autolle.
                                                Tuo episodi päättyi onnellisesti eli aiemmin ~900e automaattisen elv-palautuksen kaveriksi tuli suunnilleen samansuuruinen autoveropalautus. Tosin tulli ei virallisesti oikaisussaan käyttänyt vaatimaani alinta toteutunutta veroprosenttia eikä myöntänyt siihen liittyvää hämäryyttä vaan homma oli kirjailtu anonyymisti johonkin "ajoneuvokohtainen alennus"-tyyliseen kenttään...
                                                5500 tuntui sillon aikoinaan oculle vähän rajulta verolta, mutta 2x900 palautuksen jälkeen ei niinkään :)

                                                Comment


                                                  Onkos mitään valmista pohjaa valitukselle, kun auto on tuotu 09 loppuvuodesta? Tai siis varmasti löytyy, mutta ei vain ole osunut omiin silmiin googlen avulla.

                                                  Ja vinkkejä otetaan vastaan, mihin kaikkiin kannattaa hakea muutosta.

                                                  Comment


                                                  • Voe elämän kevät. EU nostanut kanteen COC todistuksista. Eli nuokin rahat tulee joskus saamaan takaisin. Kestää vaan taas sen 2-3 vuotta että tuosta tulee päätös EU-tuomioistuimesta jota Suomi ei tietenkään noudata :=)

                                                    http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...ksyntatodistus

                                                    Comment


                                                      Tulipahan kaivettua tuo veropäätös esiin ja nyt kysynkin täältä että mistä kaikesta kannattaa valittaa kun tiedot ovat seuraavat:

                                                      Auto: A6 2.7 btq avant automaatti (käytt.otto 20.10.2000)
                                                      Verotushetken km: 156000
                                                      Vero-%: 35,50%
                                                      Verotusarvo: 11293€
                                                      Päätös pvm: xx.10.2009

                                                      Aattelin nyt alkuun ainakin pyytää verrokkiautolistan, päätöksen mukana kun tuli vain kuva, jossa on eri värisillä täpillä kuvattu autojen hintoja. Onko mitään mahdollisuutta saada verotusarvoa Ruotsissa maksetun hinnan tasolle? Prosentista nyt varmaan kannattaa ainakin valittaa? Kuuluukos tämä COC-valitus tähän samaan vai tarviiko siitä tehdä erillinen valitus jonnekkin?

                                                      Comment


                                                      • Odottelet vaan rauhassa valituksen kanssa. Sulla valituksen DL vasta 31.12.2012 (valitusaika lähtee juoksemaan sen kalenterivuoden lopusta jolloin olet auton tuonut/verottanut - siihen päälle +3 vuotta aikaa valittaa)... Siis odottelet 2012 loppuun saakka mitä uusia tuomioita tippuu EU-tuomioistuimesta ja vetoat niihin. Autosi verovalitusta ei tulla kuitenkaan käsittelemään ennen v.2012 loppua :)
                                                        Verotusarvosta nyt kannattaa valittaa aina. Ei voi perustua yksittäisen auton arvo mihinkään muuhun EU:n yhteismarkkinalla kuin autosi kauppahintaan = kuitti. Tuon veroprosentin kanssa odottelisin millaisia caseja tulee vireille 2012 loppuun mennessä ja ottaisin niistä aikanaan mallia valitukseen.
                                                        Viimeksi muokannut Monster; 9.6.2011, 23:40.

                                                        Comment


                                                          Kiitoksia vinkeistä. Täytynee siis vaan pistää jäitä hattuun ja odotella :)

                                                          Comment


                                                            Jahas Turun hallinto-oikeus päätti laskea minun tuontilintan veroprosentin 29->27 ja Tulli oikaisi taas muutaman satasen minulle.

                                                            Nyt kysymys kuuluu "kannattako" hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta tuohon viivästyskorko asiaan johon ei tietenkään tullut muutosta Turun hallinto-oikeuden päätöksessä?

                                                            Nykyisessä päätöksessä annetaan ymmärtää aika suoraan ettei viivästyskorkoa tulla oikaisemaan mutta näihän se oli alv:kin suhteen josta tuli sentään tuhansia euroja takaisin ekalla valitus kierroksella.

                                                            Tuosta veroprosentista(27%) meinasin kuitenkin hakea valituslupaa vaikka tuskin ottavat käsittelyyn.

                                                            On tämä Suomen autovero kyllä hieno tätäkin päätöstä on jo kuuden vuoden ajan koitettu oikoa ja joka kierroksella rahaa palauteltu surkealla korolla takaisin päin.
                                                            Viimeksi muokannut tommi78; 21.6.2011, 15:07.

                                                            Comment


                                                            • Oman ässän verot vaatimattomat 46.7%

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X