Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Morjentes!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Morjentes!

    Tervehdys kaikille, kirjoitan teille ensimmäistä kertaa, koska en aiemmin ole omistanut Audia. Mutta nyt omistan, vajaan kuukauden olen ollut -95 A8:n onnellinen (ainakin toistaiseksi) omistaja. Olen lähempänä 5:ttä kuin 6:ttakymmentä oleva mieshenkilö Keski-Suomesta, perhettä on vaimo, vajaan vuoden ikäinen tyttö ja pari kissaa. Niin ja tietysti ne autot... Voita leivänpäälle tulee hankittua paperikoneiden tuotekehityshommista.

    Useamman vuoden olen miettinyt V8:n hankintaa ja sellainen oli nytkin suunnitelmissa, mutta A8 tarttui matkaan kun hyvä yksilö oli sopivasti tarjolla. Muitakin mieluisia pelejä tuli mietittyä ja katsastettua, mm. Lincoln MK VIII, Alfa 156, Jeep Cherokee yms. Talvista harrasteautoa kun hain, niin neliveto piti mieluusti olla, joten tuohon Audiin se sitten kallistui, muuten ehkä olisi tullut Linccu tai Alfa laitettua.

    Tämä onkin ensimmäinen ei-amerikkalainen harrasteautoni ja ensimmäinen saksalaiseni ylipäätään. Audi siis tuli rospuuttokauden harrasteeksi, kun kesäkiesi on talviunilla. Lisäksi tarkoitus on kiskoa sillä peräkärryä, jos rakennusprojekti pyörähtää vauhtiin. Pari viime talvea tuli harrastettua GMC Typhoonilla, joten siihen Audiakin tulee helposti verrattua. Typy piti myydä pois kun teimme tonttikauppoja, niisk... Tämän hetkisiä mietteitä Audista verrattuna Typhooniin

    + Todella mukava
    + Iso sisältä
    + Takaovet
    + Hyvä henkilökuljetuskapasiteetti
    + Turvakaukalon saa turvavöihin ilman jatkopalaa ;-)
    + Halpa
    + (Uskoakseni) vakaampi ajettava talvella pidemmän akselivälin, tehojaon ja ei-ihan-niin-äkkinäisen luonteen vuoksi. Tästä ei vielä tosin käytännön kokemuksia.
    + Peräkärryn saa lailliseesti perään
    + Ei (kait?) ihan niin arka ruost... anteeksi hapettumaan
    + Laadukkaan oloinen
    - Laiskahko (väitetystä) 300 hv tehosta huolimatta, ainkin Suomessa laillisilla nopeuksilla. Tämä tosin pätee kaikkiin ajamiini Audeihin, tuntuvat aika ponnettomille ilmoitettuun tehoon nähden. No, pysyypä paremmin lapasessa eikä vaimokaan moiti että ottaa ilkeästi mahasta liikkelle lähdettäessä...
    - Iso ulkoa
    - Vaatimaton tavarankuljetuskapasiteetti, jos ei ole sitä kärryä perässä
    - Sleeper-efekti puuttuu, tai no se vaatisi kyllä enemmän papuakin
    - Niin asiallinen, että on jo melkeinpä tylsä, saksalaisuuden sterotyyppi...?

    Mutta ajellaanpa tuolla ensi talvi ja katsotaan, mikä on mieliala keväällä. Nyt on ainkin pääasiallinen käyttis saanut olla aka rauhassa tuossa pihassa...

    Kuveja Audista ja muistakin perheenjäsenistä onpi tuolla: http://picasaweb.google.com/303.Rocket/CurrentWheels#

    #2
    Tervetuloa foorumille. Hieno on kasi - unohtamatta toki vanhustakaan. Pikkusen tuota Oldsia vastaavan näin juuri äskettäin. Tuskin oli kuitenkaan sama, kun matkaa sieltä Hyllykalliolle jonkin verran. Näkemäni taisi olla pikusen rakenneltu. Takapää laski parkkiin päästyään lähes maahan...

    Comment


    • #3
      Kiitos, kiitos. Joo, ei ole Oldsi liikkunut eteläisellä Pohjanmaalla viime aikoina ja peräkin on aina samalla korkeudella. Lienee joku toinen samantapainen (ihan samanlaisia on kaksi muuta Suomessa).

      Comment


      • #4
        On kyllä hieno kasi ikäisekseen. Mukavan näköisiä nuo kasit, kun eivät omaa mitään silmään pistäviä piirteitä. Toki sen aina huomaa, kun vastaan lipuu leveä ja matala auto.

        Comment


        • #5
          Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.

          ...mutta pitää muistaa, että ahdin määrää tahdin. =)


          Tervetuloa foorumille.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viesti
            Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.

            ...mutta pitää muistaa, että ahdin määrää tahdin. =)
            Molemmat niin totta, niin totta. Ameriikan kaseja ja turboja on tullut harrastettua ennestäänkin, tämä on nyt uusi aluevaltaus. Tavoite oli hankkia 8.8.08 auto, jossa on kasi pellin alla ja mallimerkinnässä (toinen vaihtoehto oli Lincoln Mk XIII). Aikataulu kyllä petti liki kuukaudella, tai no kättä päälle lyötiin aika lähellä tuota maagista pvm:ää, mutta nimet paperiin saatiin vasta myöhemmin.

            Pari viime talvea meni tosiaan GMC Typhoonilla. Eli jatkuva neliveto, 4,3 l turbo, tosin "vain" kutonen - mutta niinkuin kaverilla on tapana sanoa "Kyllä kutosellakin kerkeää jos on turbo - tai kaksi." Aika hätänen peli, 0-100 km/h 5,6 s, varttimaili n. 13,5 s (lehtien testien mukaan, itse ei tullut kellotettua). Silläpä tuo kasi tuntuu vähän laiskahkolle, tosin äskettäin hokasin, että jos painaa kaasun pohjaan asti, niin pykäläkin vaihtuu pienemmälle ihan toiseen malliin ;-) Vähän tunnoton se kick-down -pykälä kaasupolkimessa.

            Mutta hieno laite on Audikin. Taas yksi peli, josta ei raaskisi luopua. Eipä tietysti tarvikaan, mutta kun alkaa olla autojen lukumäärä jo tapissa ja kaikenlaista jännää olisi ostettavissa...

            Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viesti
            Tervetuloa foorumille.
            Kitoos!

            P.s. Tuosta ahtimesta vielä, ameriikan poijat tapaa sanoa, että "God created turbo lag to give V8 a change" ;-)

            Comment


            • #7
              Täytyy vielä kehua: komee Oldsi. Noissa "sämpylöissä" on sitä jotakin.

              Muutaman kerran on ollut todella lähellä jenkin osto (viime kesänä koeajossa Buick Electra), mutta jotenkin vaan ei sitten kuitenkaan ole tullut ostettua, kun ei ole muista autoista raaskinut/voinut luopua. Sama ongema kuin sinulla: kalustoa on jo nyt vähän liikaa.

              Kasin äänistä nautiskelen Audilla, kun Detroitin rautaa ei ole.

              Comment

              Working...
              X