Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoritien erkanemiskaista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottoritien erkanemiskaista

    Ellei liikennemerkillä ole ylintä nopeutta osoitettu, niin mikä on suurin sallittu nopeus moottoritieltä poistuvalla erkanemiskaistalla?
    Onko se sama kuin moottoritien nopeusrajoitus, vai yleisrajoitus eli 80 km/h?
    Olisiko jollakin tiedossa lakiteksti, jossa ks. asia esitetään?

  • #2
    Muistaakseni viimeisessä tuulilasissa oli tämä selvitetty.
    Kuitenkin max. nopeus 80 km/h.

    Edit:
    Olikin TM 16/08:

    Eli, erkanemistie lasketaan risteäväksi tieksi ja tällä on automaattisesti nopeusrajoituksena 80 km/h.

    Levähdyspaikoilla, sekä niiden kiihdytys/hidastuskaistoilla rajoitus on kokoajan sama kuin moottoritiellä!
    Outoa.
    Viimeksi muokannut Merza; 3.10.2008, 18:30.

    Comment


    • #3
      80km/h se on, mutta kovin selvää ei taida olla missä kohdin ramppia tuo nopeus astuu voimaan.

      Comment


      • #4
        Oisko siinä vaiheessa kun ramppi "irtoaa" ajoradan reunasta? Hidastuskaista vielä osa moottoritietä...

        Comment


        • #5
          Kunhan jeparit hiffaa (tai lukee) tämän, niin eiköhän ruveta tutkaamaan niitä, joiden auto on yli 50% moottoritien poistumiskaistan puolella. En oikeastaan ihmettelisi, onhan se hengenvaarallista... kai...

          Comment


          • #6
            Moottoritien päättymismerkki tarkottaa samalla että yleisrajoitus astuu voimaan(80km/h), ellei nopeusrajoitusmerkillä muuta osoiteta.

            Comment


            • #7
              Eli rampilla vasta "moottoritie päättyy" -merkin jälkeen on nopeusrajoitus 80km/h? Onko niissä kaikissa rampeissa tuo merkki, kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota? Ainakin varmaan pitäisi olla?

              Comment


              • #8
                En ainakaan tampereen ohitustien rampeissa nähnyt noita moottoritie päättyy kylttejä

                Comment


                • #9
                  Vähän jo pohdiskelinkin tuota olenko ajanut toista miljoonaa kilometriä tietämättä yleisrajoitusta moottoritieltä poistuessa. Eikös täällä ole ainakin yksi liikenneopettajakin joka osaa varmistaa tuon säännön.

                  On tullut tavaksi herkistellä jarrukalustoa motarilta poistuessa jos ei ole autoja perässä, eihän niitä takamäntiä saa muuten koskaan liikkeelle.

                  Comment


                  • #10
                    Syy ja seuraus

                    Syy miksi tätä alunperin kysyin on se, että esim. Nokia-Tampere moottoritieltä kääntyessä Pirkkalaan tai Ylöjärvelle menevään erkanemiskaistaan, niin nopeusrajoitusmerkkiä tai moottoritien päättymismerkkiä ei ole, luonnollisesti senkään takia, koska molempiin suuntiin tie jatkuu moottoritienä.
                    Sama tilanne on Pirkkalasta rajasalmen sillan ylityksen jälkeen käännyttäessä Nokia-Tampere moottoritielle.
                    Seuraus on se, että tämä sääntö ei ole monenkaan tiedossa ja ilmeinen sakkorysä ainakin em. paikoissa on olemassa.
                    Mistä kohtaa nopeusrajoitus 80km/h sitten alkaa, itse ajattelen sen alkavan valkoisen poikkiviivoituksen alettua erkanemiskaistan ja moottoritien välissä, mutta varma tieto siitä pitäisi varmaan kysyä lainsäätäjältä.

                    Comment


                    • #11
                      Loogistahan se olisi että 80km/h rajoitus astuisi voimaan vasta moottoritien päättymismerkin
                      kohdalla. Tuota erkanemiskaistaa pitäisi verrata liittymiskaistaan, jota myös kiihdytyskaistaksi
                      kutsutaan. Mikäli 80km/h rajoitus astuisi voimaan heti katkoviivan jälkeen syntyisi paljon vaarallisia
                      tilanteita kun "vastuulliset" autoilijat jarruttaisivat esim. 120km/h nopeudesta 80km/h:iin ennen
                      kuin siirtyvät erkanemiskaistalle. Erkanemiskaistalle täysillä, ja vasta sitten hidastusta on oma
                      tapa.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä sen 80 rajotuksen on pakko alkaa vasta henkseli merkin jälkeen, muuten ihan killeri homma ja tosiaan aikamoinen sakkorysä.

                        Comment


                        • #13
                          Toivottavasti ei leviä yleisesti sellainen käsitys että rajoitus on 80km/h kun aletaan siirtyä ulos motarilta, tulee taas lisää vaaratilanteita. Päivittäin näkee koukkauksia ruuhkassa vasemmalta kaistalta suoraan luiskalle pienestä välistä, jos tuossa vielä joku jarruttelee edessä ylättäen niin romun määrä lisääntyy. Usein kyllä joutuu jonkun perässä köröttelemään pitkälläkin erkanemiskaistalla jopa kuuttakymppiä.

                          Comment


                          • #14
                            Muistini mukaan tuttu poliisimies sanoi, että merkillä osoitettu nopeusrajoitus on voimassa kunnes tulee toinen merkki joka sitä muuttaa.

                            Kysyin tuota kun kasitiellä Turusta Raumalle päin on yksi risteys, jota ennen on ollaan satasen alueella, risteyksen jälkeen on linnunpönttö ja sen jälkeen taas satasen kyltti. Hän oli sitä mieltä, että tolpan kohdalla on satasen rajoitus.

                            Tuon perusteella poistumisrampilla on motarin nopeus kunnes tulee muu merkki. Henkselit tai taajamakyltti tai 80/60, tollasia ainakin itse muistan nähneeni. Mikäs rajoitus muuten tuon henkselin jälkeen voimaan astuu. Sanotaanko jossain nimen omaas, että sen jälkeen on 80?

                            Comment


                            • #15
                              Sanotaanko jossain nimen omaas, että sen jälkeen on 80?
                              Taajaman ulkopuolella aina 80 ellei toisin mainita.

                              Ja risteävällä tiellä aina yleisrajoitus 50/80 ellei taas ole heti muuta ilmoitettu tai olla nopeusrajoitusalueen vaikutuspiirissä, joka voi olla alkanut ties kuinka monen kulman takaa.

                              Tulkintavaikeuksia moottoritien liittymässä aiheuttaa se, jos ramppi lasketaankin risteäväksi tieksi vaikka onkin lähes moottoritien suuntainen. Mainittiin myös ketjun alussa...

                              Comment


                              • #16
                                Kysyin tuota kun kasitiellä Turusta Raumalle päin on yksi risteys, jota ennen on ollaan satasen alueella, risteyksen jälkeen on linnunpönttö ja sen jälkeen taas satasen kyltti. Hän oli sitä mieltä, että tolpan kohdalla on satasen rajoitus.
                                Ja risteävällä tiellä aina yleisrajoitus 50/80 ellei taas ole heti muuta ilmoitettu tai olla nopeusrajoitusalueen vaikutuspiirissä, joka voi olla alkanut ties kuinka monen kulman takaa.
                                Nämä kaksi kun yhdistetään, niin päästään sellaiseen tulemaan, että tuon tolpan kohdalla on päätietä jatkavilla satasen rajoitus, mutta risteävältä tieltä tulevilla 80 km/h. No ei aiheuta ongelmia tässä kohtaa. Toisinpäin voisi aiheuttaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Eiköhän se mene niin, että sitten kun ramppi erkanee moottoritiestä niin nopeus muuttuu pienemmäksi. Muistaakseni autokoulussakin sanottiin, että kiihdytyskaista ja hidastuskaista(eli moottoritien puolella ei jarruteta, vaan siirrytään rampille ja alataan himmata.)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muistini mukaan tuttu poliisimies sanoi, että merkillä osoitettu nopeusrajoitus on voimassa kunnes tulee toinen merkki joka sitä muuttaa.
                                    Pyöreä merkki on aina voimassa seuraavaan risteykseen saakka.

                                    Neliskanttinen kunnes toisin ilmoitetaan.

                                    Taajamassa aina 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h ellei toisin ilmoiteta.

                                    Moottoriliikenne tiellä aina 100 km/h (ellei toisin ilmoiteta) ja ilmeisesti moottoritiellä myös 100km/h (ellei toisin ilmoiteta), jos ottaa talvinopeudet huomioon?

                                    Niin ja se sinitaustainen on suositus jota ei tarvitse noudattaa ;)

                                    Edit:

                                    Periaatteessa moottoritie päättyy jo silloin kuin tie erkanee moottoritieltä pois, mutta seuraava nopeusrajoitus astuu voimaan vasta kun sen kohdalle saavut. Esim. monella poistumisrampilla on 60km/h rajoitus jossain vaiheessa. Tarkoituksena on joustavasti hidastaa 120 km/h - 60 km/h nopeus ennen tuota merkkiä. En usko että siltä väliltä sakkoa voisi saada. Teoriassahan kyllä, käytännössä ei.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pyöreä merkki on aina voimassa seuraavaan risteykseen saakka.
                                      Mutta mikäs sitten lasketaan risteykseksi? Maantiellä siis. Ei varmaan kaikkia kärrypolkuja?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hannun kysymykseen en osaa vastata varmasti mitään.

                                        Oletuksella voisi sanoa että risteys on semmoinen, jonka jälkeen tuo merkki tulee uudestaan :) Kärrypolku ei ole mielestäni risteys.

                                        Toisaalta silloinhan kinttupolulta kääntyvä ei tiedä että paljonko saa ajaa, toisaalta saako ajaa yhtä lujaa? :)

                                        Edit: Tulin siihen tulokseen että jos merkkiä ei "risteyksen" jälkeen tule, pysyy nopeusrajoitus samassa! Jokaisella päätiellä tulee ns. oikean risteyksen jälkeen merkki joka tiedottaa toiselta kantatieltä ryhmittyville suositellun kattonopeuden.

                                        Nopeusrajoitusalue-merkkiä ei käytetä taajaman ulkopuolella, eikä olisi mitään järkeä laittaa sitä pyöreää merkkiä jokaiselle kymmenelle tuhannelle kärrypolulle.

                                        Ja nyt puhuin käytännöstä en siitä mitä laki tarkalleen ottaen sanoo. Olen aivan varma että näin liikennepoliisikin jotenkin soveltaa. Jos tätä asiaa alkaa viilaamaan pilkulla ei siinä ole mitään järkeä.
                                        Viimeksi muokannut Onroud; 7.10.2008, 15:19.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuo risteyspohdinta on täysin turhaa, sillä missään ei määritellä nopeusrajoituksiin liittyen, että "pyöreä merkki on voimassa seuraavaan risteykseen asti".

                                          Kuten Hannun tuttu poliisimies, myös tieliikenneasetus kohdasta Merkki 361 (eli nopeusrajoitus) ilmaisee tuon ihan selvästi:

                                          Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361?363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sitten on vanhassa autokoulun kirjassa painovirhe tai sääntö on jotenkin muuttunut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tänään ajelin autokoulu auton perässä erkanemiskaistaa tuossa tampereen uudella ohitustiellä kun mennään nokian moottoritieltä pori/vaasa suuntaan ja 60km/h se siinä körötteli.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei välttämättä kerro kuinka kovaa siinä saisi ajaa :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No nyt on kysytty yhdeltä komisariolta ja kahdelta autokoulunopettajalta. Yhtenevä mielipide tuli kaikilta. Nopeusrajoitus jatkuu sellaisenaan kunnes uusi merkki sitä muuttaa tai kääntyy pois väylältä. Mikään risteys ei nopeusrajoitusta muuta. Kaupungissa tietysti voimassa on ne aluenoperusrajoitusmerkit jos ei muuta näy. Tuo asia kuulemma sekoitetaan usein pysäköintikieltoon, jonka voimassaolo lakkaa risteykseen.

                                                  Motarin erkanemiskaista katsotaan samaksi väyläksi, joten siellä rajoitus on (esim) 120 kunnes tulee rajoituksen muuttava merkki. Tai kun rampin päässä kääntyy pois väylältä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joskus muinoin oli määre "yleisen tien risteys" jolla oli merkitystä rajoitukseen.
                                                    Esim. ajat valtatietä X jolla nopeusrajoitus 100, ohitat valtatien XX risteyksen jonka jälkeen ei ole nopeuteen liittyvää merkkiä - seurauksena 80 nopeus koska ollaan taajaman ulkopuolella. En ainakaan ole kuullut tätä säädöstä kumotun muilla pykälillä.

                                                    Toinen esim. tietyömaa rajoitus vaikka 30km/h, seuraavan kadun kulmassa eli yleisen tien risteyksessä vallitsee jälleen yleisrajoitus

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Motarin erkanemiskaista katsotaan samaksi väyläksi, joten siellä rajoitus on (esim) 120 kunnes tulee rajoituksen muuttava merkki. Tai kun rampin päässä kääntyy pois väylältä.
                                                      Kuten alussa todettiin niin TM vastasi tähän kysymykseen että erkanemiskaistalla on rajoitus 80kmh siitä lähtien kun kaista "irtoaa" väylästä.

                                                      Jos mainitsemasi esimerkki pitäisi paikkansa niin löydän turusta heti paikan jossa saa syksyä 100kmh liikenteen joukkoon, noin 500m väylältä erkanemisen jälkeen koska mitään risteystä ei ole eikä liikennemerkillä ole osoitettu toisin.

                                                      En nyt ulkoa muista tuota TM selvitystä mutta vaikutti kyllä artikkeli siltä että tiesivät mistä puhuivat.

                                                      Toki TM voi olla väärässä mutta sitten esimerkkiliittymäni voitaisiin luokitella melko vaaralliseksi, eri suunnista tulevilla autoilla eri nopeusrajoitukset :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        TM:n teksti oli suoraan tieliikennelaista lainattua... Eli erkanemiskaista EI ole samaa, vaan risteävää tietä!
                                                        -->Eli 80 km/h rajoitus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Löytääkö joku sen kohdan laista? Itse en löytänyt jostain syystä, vaikka kyllä se siellä siis jossain on. Finlex.fi:stä löytyy materiaali.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            kyl se vaan 120 on kunnes toisin sanotaan, eli risteyksellä tai merkillä.
                                                            Ja jottei menis mutuksi, kysäsin tutkinnon vastaanottajalta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X