Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kauhajoen tapahtuma ja jälkipuinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Koulukiusaaminen on epäonnistunut termi. Se kuulostaa "Lällällää, sulla on tyhmä pipo -lallatukselta". Todellinen koulukiusaaminen on jatkumo tekoja, joista jokaisesta aikuinen tuomittaisiin vankeusrangaistuksiin. Kouluväkivalta olisi parempi termi.

    Comment


      #92
      Silti, ei paha teko oikeuta kostamaan yhtä pahalla tai paljon pahemmalla.

      En löydä ymmärrystä moiseen tekoon mitenkään, oli takana kuinka paljon kiusaamista ja väkivaltaa tai ei - enkä näe mitään syytä, miksi pitäisi löytääkään.

      Comment


      • #93
        Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat eri asioita. Tietenkään moinen väkivalta ei ole mitenkään hyväksyttävissä, mutta on hyödyllistä moisten ehkäisemiseksi tunnistaa tapahtumaketjusta riskitekijät ja niiden vaikutusmekanismit sekä oppia niistä, että voidaan mahdollisesti tunnistaa paremmin riskirajalla olevia:

        http://www.turunsanomat.fi/viimeuuti...:0:0:0:#567065

        ja tarjota oikeanlaista apua ongelmiin tai jopa ehkäistä ongelmia.

        Kouluväkivallan hiljainen hyväksyminen virittelee osaltaan pikkuhiljaa tikittäviä aikapommeja.

        Comment


        • #94
          Harrastan ammuntaa ja metsästystä, kuten monet muutkin. En ymmärrä jalkapalloa, en jääkiekkoa, en gofia, en tennistä, en kuntosaleja, en jäähalleja...ne kannattaa varmuuden vuoksi kieltää. =)

          Ruutiase on nykypäivänä pääasiassa harrastuksen väline ja joillekin keräilyesine, koska harva meistä metsästyksellä tai tarkkuusammunnalla elää. Siis väline aivan kuten Golfmailat tai rullaluistimet. Ruutiaseita valitettavasti käytetään joskus väkivallan välineinä (erityisesti elokuvissa), mutta sivistyneissä maissa autot ja leipäveitsi ovat huomattavasti yleisempiä kuolettavan vamman aiheuttamisen välineitä kuin ruutiaseet.

          Ruutiaseita ei "kanniskella julkisella paikalla", se on lainvastaista. Ei kukaan kantele talja- tai jalkajoustakaan kaupunkien kaduilla, vaikka sellaisen aseen saa ostaa ilman mitään lupakäsittelyjä. Jos joku kantaa ruutiasetta jatkuvasti mukanaan eikä ole menossa ampumaradalle tai sieltä pois tai asesepälle tms. , niin aseenkantolupa on höllässä poliisin kysellessä, että mihinkäs sitä asetta kanniskellaan. Myös mikä tahansa muu väkivaltarikos voi viedä syyllistyneen kaikki aseenkantoluvat kerralla. Kyllä laki toimii ihan ok. Ihan jokaista ihmistä ei vain ehditä valvomaan 24h/vrk ja siksi maailmassa on omaisuusrikoksia, huumeita, väkivaltaa, terrorismia...
          Vaikka monet näemmä haluaisivatkin lisää valvontaa, Suomi ei silti ole yksi iso Big Brother tai poliisivaltio. Jos olisi, niin muuttaisin pois.

          Älkää syyttäkö välinettä. Ihmiset tappaa ihmisiä, eivät aseet. Ihminen on peto. Ihmiset pitää siis kieltää.

          Kovasti etsitään syyllistä poliitikoista, poliisista, aseista, mistä vaan, kunhan ei tarvitse peiliin katsoa. Lain mukaan syyllinen oli se joka painoi aseen liipaisinta ja se joka kiihotti tekijää näihin tekoihin. Ei kukaan muu.

          Aseita ei saa kieltää. Jos niin tehdään, tulee myös kieltää autot, kaikki terävät terät, kivet, golf- ja pesäpallomailat, vasarat, kirveet... onhan noita. Kaikilla niillä on saatu aikaan ruumiita ja niin käy jatkossakin.

          Aseita ei myöskään kannata säilyttää ampumaradoilla, koska sieltä ne aivan varmasti joutuvat rikollisten käsiin. Suurin osa Suomen ampumaradoista on syrjäisillä paikoilla, eikä radoilla ole yleensä muuta rakennusta kuin ampumakatos. Jos siellä radalla on yhtään mitään arvokasta, niin lukot murretaan varmasti pian. Ruotsi on hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun esim. armeija säilyttää aseitaan vartioimattomissa bunkkereissa pitkin maastoa. Satoja rynnäkkökivääreitä on kateissa...
          Harrastajien aseet ovat parhaassa turvassa yksityiskodeissa lukkojen takana, ripoteltuna sinne tänne, eikä isona murtomiesten saaliina keskitetysti jossain yhdessä paikassa.

          Ei aseita hulluille pidä antaa, mutta miten tunnistaa hullu? Mielenterveys voi myös järkkyä aseen ja luvan hankkimisen jälkeen.

          Jotta jotain parannusta syntyisi aselupakäytäntöihin, voisi ase- ja metsästysharrastuksen alkua porrastaa samoin kuin moottoripyöräkorttia: Ensinmäinen oma ase ei saa olla puoliautomaattinen käsiase, vaan kertalaukeava pienikaliiperinen kivääri ammunnan harjoittelua varten. Sillä ei pysty ampumaan montaa laukausta minuutissa, eikä sitä voi kuljettaa piilossa julkisilla paikoilla. Tällä ensimmäisellä kertalaukeavalla kiväärillä tulisi sitten harrastaa ainakin vuosi tai jopa kaksi, ennen kuin voisi hankkia muita aseita. Nuorille aktiivimetsästäjille voisi myöntää rinnakkaislupia omien vanhempien omistamiin kunnollisiin metsästysaseisiin tämän "osakarenssin" ajaksi.


          Eihän kukaan tarvitse urheilua, joten sen voi kieltää ja urheilusta vapautuvan ajan voisi käyttää kansantaloutta kehittävään TYÖHÖN!! Vaikka sitten mielenterveystyöhön tai koulukiusaamisen poistoon.
          Ohjataanko resursseja oikein?
          Viimeksi muokannut QuattroTbo; 27.9.2008, 18:19.

          Comment


            #95
            Ei aseita hulluille pidä antaa, mutta miten tunnistaa hullu?
            No miten olisi jos aseenkantolupaa hakevalta edellytettäisiin psykologisen testin läpäisy ennen luvan myöntämistä?

            Mielenterveys voi myös järkkyä aseen ja luvan hankkimisen jälkeen.
            Totta tämäkin ja sille ei kait voida oikein mitään jos ihan totalitääriseen poliisivaltioon ei mennä.

            Comment


            • #96
              Tuskinpa tuo olis tältä saarelta tekemättä jäänyt, vaikka aseenkantolupa olis jäänyt saamatta. Koulu ym kiusaamisiin pitäis puuttua ankarasti. Kiusaaminen kun ei lopu koulun loppumisen jälkeenkään välttämättä, työpaikoilla kiusaaminen on erittäin yleistä. Kova luonne täytyy olla joka kestää ala-asteelta aikuisiälle asti jatkuvaa kiusaamista, joka ei välttämättä lopu edes työelämään siirryttäessä. Lapsen vanhempien tehtävä on asettaa lapsillensa rajat.

              Comment


                #97
                Aivan käsittämätöntä tuollainen koulun käytös kun kiusaamista ei saada lopetettua! Pistää oikein vihaksi, ja tekisi itse mieli mennä paikanpäälle ojentamaan kiusaajia.

                Minuakin kiusattiin yläasteella yli vuosi. Jossain vaiheessa mitta tuli aivan täyteen liikuntatunnilla, ja otin yhteen kahden kiusaajan kanssa. Suomeksi sanottuna, annoin toiselle niistä turpaan ja kunnolla. Jouduttiin rehtorin puhutteluun, ja selitin asian miksi niin tein. Minä en tiedä mitä rehtori sanoi toiselle, eikä siitä tapauksesta minulle koulun taholta kerrottu koskaan sen enempää.

                Seuraavana päivänä tuli kaksi isoa k**sipäätä minun kimppuun (tämän kiusaajan kavereita) ja löi minua pari kertaa. Reilu peli ennen kaikkea?

                Minun kiusaaminen kuitenkin loppui kaikkien osalta siihen, kukaan ei enää uskaltanut aukoa päätään. Vaikka väkivalta ei olekaan ratkaisu, niin tässä tapauksessa se toimi. Moni ei vaan uskalla pistää vastaan tarpeeksi ajoissa, jolloin siihen auttaisi pienempikin vastarinta. Sitten kun on tarpeeksi kauan kiusattu, homma lähtee käsistä.

                Kiusaamisesta tulee erittäin helposti pahojakin itsetunto-ongelmia, varsinkin jos sitä on teini-iässä. Itselläkin kesti todella kauan päästä yli niistä typeristä haukkumisista, ja saada itsetunto takaisin. En yhtään ihmettele miksi jollain menee niin yli että haluaa ampua ihmisiä kostoksi jos kiusaamista on kestänyt vuosia.

                Onneksi pojan koulussa puututaan kiusaamiseen jo heti alusta, eikä siellä anneta sen kasvaa. Kouluihin pitää saada kovempi kuri ettei missään kukaan ala toisia kiusaamaan. Sillä näitä ampumisjuttujakin estettäisi. Myös vanhempien pitää olla hereillä, ja kasvattaa lapsi niin ettei siitä tule kiusaajaa.

                Comment


                  #98
                  Itellä oli yläasteella sama homma. Kiusattiin 7 luokalla ja 8 luokallakin ihan tarpeeksi asti. Vitutti mennä kouluun aamuisin, kun ei tiennyt mitä tänään on isompien ohjelmassa. Porukalla aina käytiin kimppuun sanoin ja teoin.

                  Päätin sitten, että jotenkin loppuisi arvostelu ja nälviminen ym . No aloin sanomaan vastaan ja pystyin jopa tällä varrella ojentamaan kiusaajia. Kumma kyllä, pikku hiljaa alettiin "arvostamaan" ja hyväksymään porukkaan muiden tapaan.Aikaa ja vaivaa se vei, mutta kannatti. Mun luokan likatkin "uskalsivat" jo keskustella varsinkin ysillä meikäläisen kanssa.

                  Mutta tänäkin päivänä, kun muisti on pitkä, tulee mieleen ne ajat. Ei ollut helppoo.

                  Kenekään ei pidä sietää kiusaamista (henkistä tai fyysistä) ja varsinkaan tottua olemaan olemaan nälvittynä.

                  Comment


                  • #99
                    Jatketaan vuodatusta. Itseä kiusattiin vuosia läskiksi. Eka luokalta aina johonkin viidenteen luokkaan asti. Olipahan se vaan ton ikäselle kaverille vaikeeta aikaa. Useita aamuja mutsi sai mua suostutella väkisin kouluun. Mua pelotti mennä sinne. Ja nimenomaan ne tyypit vaan sai sen aikaan ketkä kiusas mua. Ei koulu itsessään, mutta se sai sen tuntemaan siltä että se koulu on se mikä pelottaa.

                    Sitten mä kasvoin isommaks kun muut. Meni vittuilut heti nenähommiks. Loppu siihen. Tässä tapahtui ilmeinen elämän oppi. Jos on voimaa sitä pitää käyttää heikompien hyväksi. Jos tällaista voimaa ois kaikissa piireissä tarpeeks, kaikki tällaset ammuskelut vältettäisiin. En olisi tämä ihminen jos minua ei olisi kiusattu. Ajattelisin asioista varmasti jotenkin toisin. Jos olisin tähän tapahtuneeseen voinut jotenkin vaikuttaa positiivisesti, olisin sen tehnyt kaikin keinoin.

                    Ihmiselämä ja sen hyvinvointi on mulle konkretisoitunut uudella tavalla tyttären syntymän myötä. Sen eteen on tehtävä työtä. Ja mä tosiaan yritän kaikkeni että sen elämänopin mitä mun tytär tulee saamaan, ei tule mistään teennäisistä asioista. Mä tunnen olevani valmis jakamaan ainakin sen mitä mä tiedän. Ja mielestäni mä tiedän aika paljon siitä kuinka joku voi tehdä vaan kiusaa, manipuloida, käyttää hyväksi tms. Mä oon onneks kasvanu siihen vahvuuteen mitä tää yhteiskunta nykyään vaatii. Se ei vaan kaikilta onnistu.

                    Surunvalittelut kaikille omaisille ja tapahtumasta kärsineille.

                    Comment


                    • Ala ja yläasteella tapahtuva kiusaaminen, musertaa monelta sen kasvavan itsetunnon jota tässä koko ajan raaistuvassa maailmassa tarvittais. Veikkaanpa että moni näistä kovanaamoista jotka porukalla sorsii jossain yläasteella porukkaa, jatkaa tätä käyttäytymistä armeijassa ja työpaikalla. Eli oma itsetunto on niin heikko että kerää samanhenkisiä ympärilleen ja sit alkaa kiusaaminen. Moni menee tuohon porukkaan ettei ite joutuisi kiusatuksi. Vaatiihan se jumalattomasti munaa, esim yläasteella olla omanlaisensa, ja tehdä asioita niinkuin oikein on. Pätee minusta esim siihen , kuka lähtee kokeilemaan huumeita ym.

                      Comment


                      • Paljon on ongelmia, eikä niitä pystytä rahalla ratkaisemaan. Siis pelkästään.

                        Kaiken tämän koulukiusaamisen sun muun keskellä sitä oikeastaan arvostaa enemmän ja enemmän henkilöitä, jotka sitten tosiaan uskaltavat olla mitä oikeasti ovat, eivätkä kätke kynttiläänsä vakan alle. Se tosiaan vaatii munaa.

                        Toivon vain että kun tätä asiaa nyt taas vatvotaan viikkotolkulla, niin jotain konkreettistakin, muutakin kuin aselaki, tehtäisiin. Ettei jää taas kauniiden puheiden asteelle.

                        Comment


                        • Itseänikin on jossain määrin kiusattu. Ala-asteella lähinnä pientä nälvimistä, mutta ylä-asteella oli muutaman viikon kausi kun pelkäsin mennä kouluun kun ulkomaalainen poika kävi päälle. Sillä oli oikein jengi. Eihän siitä mitään uskaltanut tehdä eikä siihen kukaan puuttunutkaan.

                          En ole nähnyt ko. kaveria koulun loppumisen jälkeen, mutta huonosti sille on huhujen mukaan käynyt..
                          Toisaalta, luulen että sitäkin kiusattiin pienenä kun tuli Suomeen. Eristäytyi maahanmuutto porukkaan ja leimasi kaikki Suomalaiset pahoiksi ja halusi kostaa.

                          Nämä on näitä loputtomia kierteitä mitä mm. Afrikassa on ollut ajan alusta lähtien. Loputonta heimosotaa.

                          Demokraattisessa yhteiskunnassa on erilaisia ihmisiä ja heillä on oikeus siihen. Kuitenkin kun liika erilaisuus kohtaa, syntyy aina konflikteja.

                          Mitä Auvisen ja Saaren elämänkatsomuksesta olen lehdestä lukenut, olivat he muutenkin Suomen kaltaista yhteiskuntaan vastaan.

                          Lakeja voi muuttaa, ihmisiä ei.

                          Haluan uskoa että kaikkia rikostilastoja pystytään kovalla työllä pienentämään vuosi vuodelta, absoluuttista ihanneyhteiskuntaa ei silti voi koskaan syntyä, aina on joku jolle tehdään väärin, jonka jälkeen hän tekee itsekin toisille väärin..

                          Comment


                          • Komppaan QuattroTbo:ta TÄYSIN. Olen itse myös pitkän linjan aseharrastaja, ja minusta käsiaseiden täyskiellolla ei saada muuta kuin monen hyvän ampumaharrastuslajin kaatuminen aikaiseksi (esim. IPSC, SRA).

                            Kyllä se syyn etsiminen täytyy lähteä jostakin muualta kuin välineestä. Ei se, että saa luvan .22 itselataavaan pistooliin, tee kenestäkään joukkomurhaajaa, syyt ovat syvemmällä ja tuollainen hörhö todennäköisesti toteuttaa tekonsa luvattomalla aseella jos ei luvallista saa. Luvattomia vehkeitä on kuitenkin liikkeellä pilvin pimein, jos suomessa on 1.6 miljoonaa luvallista ampuma-asetta, niin varovaisesti arvioiden luvattomia on yli 500.000 kpl ellei paljon enemmän.

                            Teko oli järkyttävä ja tuomittava, en sitä kiellä. Toivon vain, että kahden sekopään tekemien ampuma-aserikosten takia ei estetä kaikkien Suomen ampumaurheilua harrastavien ihmisten harrastusta.

                            Comment


                            • Osanottoni.

                              Luin koko keskustelun läpi ja tässä muutama kommentti, jotka nousivat mieleen:

                              Koulukiusaaminen on todella vakava asia, johon pitää puuttua kaikin mahdollisin keinoin. Nuorella iällä istutetaan myöhempien vuosien ongelmien ja käyttäytymisen siemenet. Avoimuus ennen kaikkea auttaisi ratkaisemaan asiat ennen niiden kärjistymistä; puhuminen opettajalle, vanhemmille, kavereille on ainut tapa saada asia näkyville ja muutoksia tapahtumaan, eikä siinä pidä olla mitään hävettävää.

                              Olin Mörssärin kanssa samoissa kouluissa rinnakkaisluokalla ja tuohon aikaan ja noissa kouluissa oli yhteishengessä ja ryhmäkäyttäytymisessä jotain todella pahasti pielessä. Pahimmillaan muistan, kuinka eräässä tappelussa kiusatulta lyötiin neljä etuhammasta alaleuasta irti ilman, että kukaan puuttui asiaan ennen seuraavaa päivää, jolloin tieto oppilaan kotoa oli kantautunut koululle. Ongelma onkin, kuinka kukaan uskaltaa lähteä asiasta puhumaan, jos seuraamukset voivat olla tuollaiset? Näiltä luokilta jouduttiinkiin kokoamaan yläasteella aivan oma erityisopetusluokkansa. Syitä tähän voi miettiä, useimmat meistä olivat perheistä jotka muuttivat tyhjästä rakennetulle uudelle asuinalueelle, jonne kenelläkään ei ollut juuria. Koulut olivat vasta tekeillä ja yläasteelle päästessä olimme jo viidennessä koulussa peruskoulun aikana.

                              Koti- ja koulukasvatuksessa täytyisi säilyä kuri, menemättä liiallisuuksiin. Huutamalla ei oppi mene perille, fyysinen kuritus syö luottamuksen niin omia vanhempia kuin opettajiakin kohtaan. Miten sitten esim. koulukiusaamisesta kiinnijääneelle osoitetaan ne rajat? Siirto uuteen kouluun tuskin korjaa ongelmaa, vain lakaisee sen maton alle piiloon edellisestä koulusta.

                              Ase- ja muusta lupakäytännöstä:

                              Tällä erää asun Espanjassa ja täällä ollessani toteutin pitkäaikaisen haaveeni ottaa koira, Rottweiler. Asiaa olin harkinnut yli vuoden ja pentu oli varattu tulevasta pentueesta jo puoli vuotta ennen mahdollista syntymää, Suomesta. Täällä Espanjassa juurikin kukkahattutädit ovat saaneet tahtonsa läpi esim. tällä saralla, kun muutama yksittäistapaus koirahyökkäyksistä on tullut julkisuuteen. Näissä tapauksissa on liki poikkeuksetta ollut kyseessä koira, jota ei ole koulutettu ja jota on käytetty pääasiassa jonkun mökin/ muun omaisuuden vartijana ilman kontaktia ihmisiin tai muihin eläimiin. Tämän seurauksena pitääksesi Rottweileria, jonka rodun tuntevat tietävät olevan hyvin jaloluonteinen, rauhallinen ja perhekeskeinen koira KASVATETTUNA, tulee täyttää seuraavat vaatimukset:

                              -luonnollisestikin koiran tunnistusmerkintä mikrosirulla ja/tai tatuoinnilla, sekä lemmikkieläinpassi
                              -pakollinen vakuutus, joka korvaa 120 000 euroon asti koiran aiheuttamat henkilö- tai omaisuusvahingot
                              -koiran rekisteröiminen eristyiseen tietokantaan eläinlääkärisi kautta, josta saat todistuksen
                              -omistajalle lääkärintarkastus, jossa tutkitaan polvista refleksit, näkökyky, kuulo ja käsien puristusvoima, juttutuokio psykologin kanssa, hulluuskysely tietokoneella, samat motoriikkatestit mitä täällä joutuu ajokorttia hankkiva suorittamaan... tämän läpäistyäsi saat todistuksen, jossa sinut todetaan sopivaksi saamaan erityislupa "potentiaalisesti vaarallisen" eläimen pitoa varten
                              -vielä kun hankit kopion rikosrekisteristäsi tai siitä ettei sinulla sellaista ole, voit kaikkinen näine papereinesi marssia kuntasi ympäristövirastoon ja pulittaa lupaveron
                              -näin saat pitää hauvaa, joskin laki sanoo että yli metrisessä hihnassa ja ilman kuonokoppaa sitä ei saa ulkoiluttaa ja omalla kotikuistillakin sen pitää aina olla kytkettynä

                              Sama pätee Saksanpaimenkoiraan, Dogo Argentinoon, American Staffordshireen, Dobermaniin, Pitbulliin, Kanarian lintukoiraan jne, SEKÄ MIHIN TAHANSA KOIRAAN joka painaa enemmän kuin 30kg, on kooltaan suuri, omaa voimakkaan niskan sekä leveän pään ja lyhyen karvan, tai joitakin näistä ominaisuuksista!?

                              Onkohan nyt toimittu oikein ja kohdennettu toimenpiteet sinne missä niitä tarvitaan? Jos nyt koiraihminen satut olemaan, niin on kyllä tehty vaikeaksi ja nöyryyttäväksi lemmikin ottaminen. Entäpä vastuuttomat omistajat, jotka koiransa hankkivat vaadittiin em. asioita tai ei?

                              Tämä esimerkki toki koskettaa hieman eri asiaa kuin kouluammuskelu, mutta kuten ylempänäkin on monesti sanottu, se on se käsi joka aseen lataa ja sormi joka liipasimesta vetää, itsekseen ei nalli pauku.

                              Ei muuta kuin nopeusrajoitukset kahteenkymppiin kaikkialla niin ei enää rekkoja vastaan ajeta itsemurhia kun ei kai siihen kuolisi, aseet kaikilta pois niin enää ei ammu kuin rikolliset toisiaan ja metsän eläimet saavat elää rauhassa ja vapaina. Miksi ei kiellettäisi alkoholin myyntiäkin, monet rikoksethan, myös toiseen ihmiseen kajoamiset, tehdään humalapäissään. Ja nukkua pitää kaikkien lakisääteisesti vähintään 8,5 tuntia yössä, koska väsyneenä voi olla kärttyinen ja sillä arvaamattomat seuraukset. Jos lastasi tukistat, leikataan siltä hiukset pois niin et enää pysty?

                              Tässä yhteiskunnassa pitäisi todellakin miettiä prioriteetteja, puuttua asioihin oikealla tavalla ja riittävän ajoissa, sekä jättää turhanpäiväinen hyysääminen ja pilkunviilaaminen autojen maahantuontia vaikeuttaville organisaatioille. Jos joku päivä kasvan itse niin viisaaksi, että osaan jotain uutta ja toimivaa ehdottaa, lupaan kirjoittaa sen tänne foorumille.

                              Kiitos ja anteeksi.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja xbikes Näytä viesti
                                Ala ja yläasteella tapahtuva kiusaaminen, musertaa monelta sen kasvavan itsetunnon jota tässä koko ajan raaistuvassa maailmassa tarvittais. Veikkaanpa että moni näistä kovanaamoista jotka porukalla sorsii jossain yläasteella porukkaa, jatkaa tätä käyttäytymistä armeijassa ja työpaikalla. Eli oma itsetunto on niin heikko että kerää samanhenkisiä ympärilleen ja sit alkaa kiusaaminen. Moni menee tuohon porukkaan ettei ite joutuisi kiusatuksi. Vaatiihan se jumalattomasti munaa, esim yläasteella olla omanlaisensa, ja tehdä asioita niinkuin oikein on. Pätee minusta esim siihen , kuka lähtee kokeilemaan huumeita ym.
                                Pakko vähän heittää offtopikkia, mutta tässä oma näkemykseni tuosta armeija-ajasta.

                                Alikersanteiksi pyrkivät usein ne, joita on kiusattu koulussa. Ja alikersantiksihan pääsee kuka vain kunhan vähän edes yrittää. Nappulat kaulassa kiusatuilla on kerrankin mahdollisuus olla kova jätkä ja vittumainen muille. Sitten taas näitä rehtejä ja rentoja alikersantteja ovat ne tyypit, joiden ei ole koskaan tarvinnut todistella muille tai hakea paikkaa koulussa. Karkea linjaus, mutta noita kahta ihmistyyppiä oli selvästi havaittavissa alijohtajien keskuudessa.

                                Comment


                                • Omat kommenttini asiaan..

                                  Olen sillä kannalla, että ruutikäsiaseet pitää poistaa. Englannissa näin on tehty. Tämä varmasti vähentää tämänkaltaisia tapahtumia, koska asetta ei ole niin helppo saada. Rikolliset saavat aseita, mutta Mc-poikia lukuunottamatta vähemmän harrastavat näitä joukkomurhia - ainakin näin lehtien perusteella.

                                  Tämä ei ole reilua ampumaharrastajille - valitettavasti. Mutta, jos tästä on seurauksena, että yhtään uutta Kauhajokea ei tule - ainakaan tässä mittakaavassa saati näin usein - on uhraus sen arvoinen. Itseasiassa, jos tämä päätös säästäisi yhdenkin ihmishengen on se sen arvoinen. On meillä Suomessa monta muutakin asiaa mistä joutuvat muut kärsimään kun joku pieni joukko ihmisiä ei osaa pelata sääntöjen mukaisesti tai heillä ei ole kykyä tai taitoja siihen.

                                  Tämä ei kuitenkaan ole kuin laastari vuotavaan tulehtuneeseen haavaan. Mitkä ovat perimmäiset syyt miksi tällaisia asioita tapahtuu? Tuskin löytyy mitään yksittäistä syytä vaan paremminkin kombinaatio eri tekijöistä (ei missään prioriteettijärjestyksessä): koulukiusaaminen, väkivalta (tv, pelit), vanhemmat (läsnäolon ja välittämisen puute), toisesta välittäminen (kaverit), suorituspaineet, jatkuva henkinen kilpailu (koulu, kaverit, status, harrastukset, vanhemmat..), liian varhainen "aikuistuminen" (antaa lapsen olla lapsi!), virtuaalimaailmat (todellisuus hämärtyy), ainoastaan oman edun tavoittelu jne. jne.

                                  Moni lapsi voi pahoin koulussa, mutta ei saa mitään apua koulusta, ryhmistä tai kotoa. Missä on vika? Jos mennään ajassa taaksepäin vaikka 20v niin ei tällaista tapahtunut. Kiusaamista kylläkin, mutta ei niin sadistisessa mielessä mitä nykyään - tai ainakin sellaisen käsitykseä olen saanut. Jos mennään ajassa vielä kauemmaksi niin sitä harvinaisemmaksi tapaukset tulevat - tai sitten niistä vaietaan. Mutta, yksi asia on ainakin matkan varrella muuttunut huonompaan: kuri. Silloin kun itse olin ala- ja yläasteella ei ollut montaa opettajaa jolle sanottiin jotain vastaan tai huudettiin päin näköä. Oli monta opettajaa, joilla oli vahva auktoriteetti ja pelkästään sillä luokka pidettiin kurissa - opettajaa kunnioitettiin. Ja oli siihen aikaan myöskin mahdollista käyttää "fyysistä väkivaltaakin" eli poistaa häirikkö luokasta niskasta kiinni pitäen (ei sentään niska-perse otteella). Se mitä olen kuullut (en tiedä varmaksi) niin nykyään kersat haistattelevat opettajalle päin naamaa, heittävät tavaroita päin, käyttäytyvät luokkkaa käsittämättömän törkeästi jne. eikä opettaja käytännössä saa tehdä mitään - "aseet" vaikuttaa on otettu pois (johtuuko tämä pienestä asia pienestä joukosta joka ei ole osannut toimia sääntöjen mukaan vrt aseet). Minne on kadonnut koulun kasvattava osuus vai eikö se enää kuulu sille tai eikö sitä saa enää tehdä? Aina löytyy näitä pumpuli-perseitä, joiden vanhemmat uskovat kaiken mitä oma kullannuppu sanoo ja puollustavat tekemisiään viimeiseen saakka. Ongelmallisia tapauksia, mutta kyllä keinot löytyisivät näillekin.

                                  Kuri, kunnioitus, kasvatus, toisesta välittäminen, tukeminen jne. takaisin niin uskoisin että päästään pitkälle. Kuri voi olla mielestäni myös fyysistä, mutta se ei saa olla pahoinpitelyä - näillä kahdella on suuri ero.

                                  Comment


                                  • Olen sillä kannalla, että ruutikäsiaseet pitää poistaa. Englannissa näin on tehty. Tämä varmasti vähentää tämänkaltaisia tapahtumia, koska asetta ei ole niin helppo saada. Rikolliset saavat aseita, mutta Mc-poikia lukuunottamatta vähemmän harrastavat näitä joukkomurhia - ainakin näin lehtien perusteella.

                                    Tämä ei ole reilua ampumaharrastajille - valitettavasti. Mutta, jos tästä on seurauksena, että yhtään uutta Kauhajokea ei tule - ainakaan tässä mittakaavassa saati näin usein - on uhraus sen arvoinen. Itseasiassa, jos tämä päätös säästäisi yhdenkin ihmishengen on se sen arvoinen. On meillä Suomessa monta muutakin asiaa mistä joutuvat muut kärsimään kun joku pieni joukko ihmisiä ei osaa pelata sääntöjen mukaisesti tai heillä ei ole kykyä tai taitoja siihen.
                                    Nyt kun muistetaan että suurin osa käsiaseilla suoritetuista väkivallanteoista tehdään luvattomilla aseilla ja että Englannin (Skotlannin) käsiasekielto lisäsi näitä tapauksia niin tässä jäisi taas pää vetävän käteen ja rankaistaisiin syyttömiä korjaamatta oikeaa ongelmaa.

                                    Toki aselupakäytäntö tarvitsee ja kokeekin muutoksen, mutta pitää ymmärtää, että sekä Auvinen että Saari tekivät tekonsa luvallisella aseella siksi, että se oli helppoa, ja olisivat todennäköisesti suorittaneet tempun jollain muulla konstilla, jos luvallisen käsiaseen hankkiminen olisi ollut hankalampaa.

                                    Käsiaseiden kielto olisi tunneperäinen ratkaisu ilman tarkoituksenmukaista vaikutusta.

                                    Comment


                                      Mikäli laillisen aseen hankkimiseksi olisi pitänyt käydä läpi pitkäaikaisempi harrastukseen sitoutunut prosessi, olisi suuri mahdollisuus, että pidemmällä aikavälillä elämäntilanne ja siten ajatuksen olisivat ehtineet muuttua tai sitten psyykkiset ongelmat olisivat paljastuneet prosessin aikana.

                                      Laittoman aseen hankkiminen puolestaan sekin olisi vaatinut pidempää prosessia ja osittaista alamaailmaan sulautumista, mikä puolestaan olisi suurella mahdollisuudella olisi tarkoittanut sitä, että hän ei moiseen olisi kyennyt ryhtymään tai ainakaan tekemään tätä piilossa. Näiden kaikkien kolmen (Myyrmäki, Jokela, Kauhajoki) tapahtumien tekijäthän olivat pitkälti elivät "normaalissa yhteiskunnassa" eivätkä olleet mitenkään rikollisjärjestöihin tai siihen liittyvään elämään yhteydessä.

                                      Jos hän puoleestaan olisi tehnyt teon muulla välineellä, olisi epäonnistumisen riskin tai vähintäänkin uhrien määrä pienentymisen todennäköisyys kasvanut huomattavasti. Puoliautomaattisten lippaallisten käsiaseiden huomaamatta kuljettavuus ja tuhon aiheuttamisnopeus ovat huomattavasti muita asetyyppejä suurempia. Kotitekoisen pommin valmistaminen ja ennen kaikkea sen toimiminen suunnitellusti on erittäin epävarmaa.

                                      Eli siis näen, että mikäli laillisen aseen hankitaprosessi olisi ollut huomattavasti vaivalloisempaa, todennäköisyys sille, että tälläinen tapahtuma tai ainakaan tässä mittakaavassa olisi päässyt tapahtumaan, olisi ollut merkittävästi pienempi.

                                      Comment


                                      • Mikäli laillisen aseen hankkimiseksi olisi pitänyt käydä läpi pitkäaikaisempi harrastukseen sitoutunut prosessi
                                        Minulla on Tikkakoski-pienoiskivääri tarkkuusammuntaa varten. Siihen luvan saamiseksi tapahtui seuraavaa. Menin kysymään poliisilaitokselta mitä tarvitsen lupaa varten. Kerrottiin että pitää olla ampumaseuran jäsen, että luvan saa, vaikkei laki tätä sanelekaan. Lisäksi rikosrekisteriä ei saa olla. Selvitin seura-asiaa ja menin ampumaradale paikan päälle juttelemaan jäsenten kanssa. Seuraan voi liittyä vain, jos kaksi jäsentä sinua suosittelee ja tämä ei tapahdu automaattisesti, vaan pitää tehdä itsensä tunnetuksi ja osoittaa olevansa vastuullinen aseen käsittelijä sekä sellaisen haltija. Aikani kävin seuran radalla ampumassa seuran ilma-aseilla ja tutustuin ihmisiin paremmin. Jokusen kuukauden jälkeen jäsenyysasiakin sitten järjestyi. Tämän jälkeen jälleen poliisilaitokselle jäsenkirjan kanssa ja ostoluvan anominen. Aseen oston jälkeen vielä tietenkin sen esittely asetarkastajalle.

                                        Näin homma toimi Tampereella omalla kohdallani, en tiedä onko suuria paikkakuntaisia eroja, mutta kuinka tätä sitten voisi/pitäisi "vaikeuttaa", jotta harrastuksen aloittaminen ylipäänsä olisi mahdollista? Aseeni on toki kertalatauksinen ja pitkäpiippuinen tarkkuuskivääri, jolla ei varmaan ensimmäisenä kukaan lähtisi mitään yrittämään, mutta vaikka kyseessä olisi ollut käsiase, ei luvan saanti olisi mitenkään hetken mielijohteesta nopeasti onnistunut. Kun taas puhutaan sairaasta mielestä, joka on valmis tekemään hirmutekoja, voi pitkäaikainenkin persoonallisuuden peittäminen, näytteleminen, tavoitteen saavuttamiseksi olla mahdollista - jos kerran on ajatusta hautonut kuusikin vuotta...

                                        Mielipiteestäni ei missään nimessä pidä vetää johtopäätöstä, että olisin löyhän aselain kannalla, mutta mielestäni laki nykyisellään toimii niin kuin on tarkoituskin ja lain tuolle puolelle meneviä olisi lakia tiukentamalla aivan yhtä vaikea havaita yhtään aiemmin kuin nytkään. Pitkäpiippuisten/käsiaseiden välillä voisi toki olla eroa luvan myöntämisessä, toista kun tosiaan voi kuljettaa täysin huomaamatta mukana.

                                        Comment


                                          Jotkut valmistavat esim. käsiaseensa itse. Tosi harvinaista, mutta totta. Silloin sen luvan kanssa on kuulemma niin ja näin.

                                          Comment


                                            Jotkut valmistavat esim. käsiaseensa itse.
                                            Esim. mustaruutiaseiden harrastajat. On jopa kursseja, joilla opetetaan tekemään ko. aseita. Velipoika ja kaveri tekivät moiset joskus viime vuosikymmenellä, osittain "omasta päästä". Niillä ei tietenkään olisi Kauhajoen tyylinen roiskinta (yli sata laukausta, yhteen uhriin pahimmillaan parikymmentä) edes mahdollista.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja paju Näytä viesti
                                              Omat kommenttini asiaan..

                                              Olen sillä kannalla, että ruutikäsiaseet pitää poistaa. Englannissa näin on tehty. Tämä varmasti vähentää tämänkaltaisia tapahtumia, koska asetta ei ole niin helppo saada. Rikolliset saavat aseita, mutta Mc-poikia lukuunottamatta vähemmän harrastavat näitä joukkomurhia - ainakin näin lehtien perusteella.
                                              Englannin käsiasekielto toimii loistavasti. Ampumaharrastus on käytännössä kuollut, kuitenkin rikokset joissa aseita käytetään ovat lisääntyneet kun samaan aikaan muu rikollisuus on vähentynyt. Pimeiden aseiden markkinat voivat hyvin.

                                              Suomessa kävisi luultavasti samoin, pimeiden aseiden myynti lisääntyisi kuten myös salakuljetus. Nykykäytäntöön verrattuna seuraus vain olisi se että aseita saisi mutta mitään rekisteriä tai kontrollia ei olisi. Ammunta siirtyisi radoilta montuille. Aseen todella saisi kuka tahansa. Turha väittää että pimeä ase olisi hankala saada. Alaikäinen saa pullon vartissa kun vähän kyselee. Samaan tapaan ase löytyy, ei välttämättä vartissa, mutta löytyy kun vähän kyselee. Ei tarvitse kuulua ns. piireihin, rahalle on aina ottajia.

                                              Nuuskan myyntikin on kielletty eikä sitä esim. siellä Vaasassa myydä kioskissa tiskin alta? Huumeet on kielletty eikä niitä myydä eikä niillä ole markkinoita? Kolmekymmentäluvulla kiellettiin alkoholi ja Suomi raitistui? Taannoin Kokkolan suunnalla sattui se sangen valitetteva yli ajo. Muistaako kukaan kun lehdissä kirjoiteltiin: tarpeettoman tehokas, moottori vaihdettu, mihin kukaan tarvitsee autoa jolla pääsee yli 120 km/h saati miksi kenenkään tarvitsee vaihtaa tehokkaampaa moottoria. Ymmärrättekö yskän?

                                              Comment


                                                Loistava kommentti edelliseltä.

                                                Comment


                                                  Asiaan liittyen, taustalla on tärkeä pointti:

                                                  http://www.familienett.com/showthread.php?t=2181

                                                  Comment


                                                  • Erittäin nokkela kommentti, pisti suorastaan hymyilyttämään. Oli tuo kenraalin kommentointi aseistakin niin täyttä asiaa, kuin vain voi olla.

                                                    Nyttemmin edesmennyt isäni tunnettiin taitavana ja harjaantuneena metsästäjänä. Hän opetti minulle kuinka aseita käsitellään, miten aseilla ammutaan turvallisesti ja että niiden kanssa tulee olla hyvin varovainen. Mieleen jäi myös tarina siitä, kuinka eräs pitäjäläinen oli saanut surmansa toisen tyhjäksi luuleman aseen laukauksesta -useimmat vahingonlaukaukset ammutaankin tyhjällä aseella.
                                                    En koskaan unohda sitä, kun isäni jälkikasvuansa vannotti, että älä koskaan osoita toista ihmistä kohti minkäänlaisella aseella.
                                                    Viimeksi muokannut jtlukkari; 1.10.2008, 06:57.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja makini Näytä viesti
                                                      Englannin käsiasekielto toimii loistavasti. Ampumaharrastus on käytännössä kuollut, kuitenkin rikokset joissa aseita käytetään ovat lisääntyneet kun samaan aikaan muu rikollisuus on vähentynyt. Pimeiden aseiden markkinat voivat hyvin.
                                                      Onko tämä mutua vai löytyykö tälle väitteelle katetta? Jos löytyy niin ihmeissäni olen. Aseita täytyy silloin salakuljettaa paljon maahan..

                                                      Nuuskan myyntikin on kielletty eikä sitä esim. siellä Vaasassa myydä kioskissa tiskin alta?
                                                      Ei missään tapauksessa - se on kiellettyä ;-)

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja paju Näytä viesti
                                                        Onko tämä mutua vai löytyykö tälle väitteelle katetta? Jos löytyy niin ihmeissäni olen. Aseita täytyy silloin salakuljettaa paljon maahan..
                                                        Näistä voi tutkailla (joo, en lukenut, selasin käppyrät läpi):

                                                        http://www.homeoffice.gov.uk/rds/

                                                        http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb0104.pdf

                                                        http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs08/hosb0708.pdf
                                                        (Esim. sivut 62 / 74, sivulla olevat numerot ei vastaan pdf:n sivunumerointia)

                                                        http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/abstract/cjusew96.htm
                                                        Tilannekatsaus ennen -97.

                                                        Kielto tuli jotain -97.

                                                        Ja vielä:

                                                        http://www.telegraph.co.uk/sport/oth...n-gun-ban.html

                                                        Comment


                                                        • Mulle on aivan sama perusteena että pimeitä aseita on saatavissa.

                                                          Olen edelleen sitä mieltä että aseita ei edes tarvi olla saatavissa (sivilikäyttöön).

                                                          Kertoo aika paljon ihmisten asenteista ja valtion kyvyttömyydestä kun niitä aseita kerran on pilvin ja pimein.

                                                          Palataan samaan asiaan minkä sanoin jo aikasemmin. Ainoastaan verottaja on ainut joka hoitaa tehtvänsä Suomessa. Millään muulla ei ole mitään väliä. Mikään muu asia ei ole "balanssissa" vaan jokainen terveydenhuollonlaitos ja koulu on jatkuvan muutoksen kohteena, on sitten kyseessä raha tai henkilöstöpula.

                                                          Sovitaan vaan että aseita saa olla, pitäähän ase olla jos niin haluaa (ilmeisesti). Mutta mistä ne kaikki pimeät aseet tulee ja miksi kukaan ei niiden kanssa tee mitään?

                                                          Comment


                                                          • Joku jossakin heitti, että aseenkantolupa ajokortin hintaiseksi, niin karsii lieveilmiöitä. Ei tosin edelleenkään vaikuta luvattomiin aseisiin, mutta osoittaa varmasti hakijassaan lain uudistuksessakin moneen kertaan esille tullutta termiä "harrastuksen vakavuus", jos luvasta joutuu maksamaan enemmän kuin leimaveron tjsp. Kerätyt varat voisi käyttää ohjatun ampumaharrastuksen tukemiseen, vrt. metsästäjien riistanhoitomaksu.

                                                            Comment


                                                            • Olen alkanut olla yhä enemmän sitä mieltä että yksityisautoilu tulisi kieltää. Autot tappavat vuositasolla huomattavan määrän ihmisiä. Kokeilun voisi aloittaa kieltämällä moottoripyörät, vaikka he tappavat onnettomuuksissa lähinnä itsensä, mutta nämäkin uhrit ovat liikaa ja tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Moottoripyörät ovat typeryydessään ihan turhia vai voiko joku muka perustella sellaista vehjettä järjellisillä syillä?

                                                              Kertoo aikas paljon ihmisten asenteista ja valtion kyvyttömyydestä, kun yksityisautoista ei ole päästy eroon ja siirrytty julkisiin kulkuneuvoihin ja polkupyöriin.

                                                              Kerralla kuitattaisiin huomattava määrä ongelmia:
                                                              - Noin 300 kuolonuhria/vuosi
                                                              - Muutama megatonni hiilidioksipäästöjä
                                                              - Kansalaisten liikkuminen lisääntyisi->Sydän- ja verisuonisaurauksiin huomattava vaikutus->Säästöt terveydenhuollossa.
                                                              - Melusaasteiden vähentyminen
                                                              - Maailma pelastuu!

                                                              P.S. MUISTAKAA ETTÄ KYPÄRÄN KÄYTTÖ ON SUOTAVAA MYÖS SAUVAKÄVELYSSÄ!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X