Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helsingin suunnalta autotuntemusapua autonostoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Helsingin suunnalta autotuntemusapua autonostoon?

    Oisko Helsingin suunnalla autotuntemusta omaavaa henkilöä, joka viitsisi lähteä katsomaan ja koeajamaan autoa? Kyseessä olisi vag-konsernin turbodiesel, eli vw bora. Itsellä ei niin noista tekniikkapuolen asioista ole hajua, joten pelko on, että tulee ostettua ei niin kunnossa oleva.

    Autolla, joka nyt on tähtäimessä, on ajettu toki n. 345tkm, mutta huoltoja kuulemma on tehty. Viimeksi liikkeessä huolto 330tkm kohdalla. Katsastettu huhtikuussa ja uusittu tuulilasi, takatukivarren puslat ja jarrut.

    Jos en löydä ketään joka viitsisi tulla katsomaan kanssani kulkinetta, niin ainakin oleelliset vinkit tuon suhteen olisi auttavia. Tekniikkapuolen tarkastuskohdissa tosin tarvii varmaan vääntää rautalangasta ;)

    Kahvit tai ruuat tarjoan kyllä jos joku mukaan lähtee!

  • #2
    Näistä ei ole kokemuksia, enkä tiedä kenenkään käyttäneen autoansa
    tämänkaltaisissa paikoissa https://www.a-katsastus.fi/sauk/tohtori.asp,
    mutta jos ketään asiantuntijaa et saa paikalle, niin tämä voisi ehkä olla vaihtoehto.

    Comment


    • #3
      Tuota itsekin mietin, mutta ei sitä ihan mielellään mene kuitenkaan 97e maksamaan tuosta tarkastuksesta. Tosin hyvän kuvan autosta saisi ainakin siten. Ehkä ostajan kanssa voi puhua jostain diilistä, esim. 50/50 maksaminen. Jos myyjä oikeasti tietää auton olevan kunnossa, ei pelkoa autotohtorille viemisessä ole, ja varmasti käyttää papereita mahdollisesti toisen ostajan varalle jos itse en autoa osta. Pitääpä miettiä.

      Comment


      • #4
        Itte ostin tuollaisen boran vuoden alussa. 2003 mallia ja 74kw versio. Vaikea sanoa mitä noilla kilometreillä pitää katsoa, mutta tosi kestäviä pelejä. Kaikkea pientä nitinää ja natinaa on omassakin, mutta ei mitään kummempaa. Nuo puslat on heikko kohta, ne natisee jos on väljät.

        Tarkista ihmeessä milloin jakopää on vaihdettu viimeksi, ainakin merkkifirma otti ison vuosihuollon kanssa siitä ihan tarpeeksi euroja korvaukseksi.
        Pikkuvikakohteista ainakin ajovalojen pesurit kannattaa tarkistaa. Ne toimivat vain "valot-päällä" asennossa ja minulla alkoivat vuotamaan saman tien kun ensimmäisen kerran käytin niitä. 125? per puoli korjaus. Sähkölasien pitää liikkua suoraan ylös ja alas, muuten on riski, että se mekanismi menee jumiin. Korjaussarjaa tuohon saa muutamalla kympillä jos on näppärä kaveri.

        Tekniikan puolelta kannattaa tsekata tuon jakopään lisäksi ainakin apulaittehihna ja sen kiristimet yms. Tuon kunto on helppo todeta silmämääräisesti, eli jos automaattikiristin ei vatkaa hulluna, niin ollaan hyvällä mallilla. Samoin jos paikalla kääntää hiljakseen rattia ei saa kuulua kovaa jurinaa, pientä jurinaa kuuluu joka tapauksessa. Siis jos tuossa se on samalla tavalla toteutettu kuin omassani.

        Minulla tuohon saamarin hihnaan vaihdettiin pariin kertaan kiristimiä ja muuta kunnes pikahuollon mekaanikko tiesi syyn olevan laturin vapaakytkimessä autoa näkemättä tai kuulematta. Saman firman huoltopäällikkö ja normaali-mekaanikko eivät vikaa löytäneet etsimälläkään...

        Muuta en osaa sanoa, toivottavasti nämä auttavat.

        Comment

        Working...
        X