Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tolueenin käyttö bensan joukossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tolueenin käyttö bensan joukossa?

    Niin eli mahtaakohan tuota uskaltaa käyttää bensan kyljessä ja olen kuullut että ahtopaineita voisi nostaa tuon avulla jonkun verran??? Vai voiko?

    Onko mitään vaikutusta ja jos on niin kuinkahan paljon uskaltaa nostella?
    17-19 % kuulemma suositus bensiinin joukossa oikein bueno. (Kysytty joltain nesteen asiantuntialta)

    Jos eksperttejä tai muuten vaan tietoa niin mielenkiinnolla odotan vastausta =) (Varastoon ilmaantunut 2 tynnyriä kyseistä ainetta ja täytyis keksiä niille jotain käyttöä)

    #2
    Oktaanilukuhan tuo kasvattaa, eli pienentää nakutusherkkyyttä. Toki kovemmilla paineilla tai rajummalla sytkällä voi ajaa. A Graham Bellin kirjoista löytyy tarinaa tolueenin käytöstä.

    Comment


      #3
      Ei vaikuta juurikaan nykyisissä bensoissa. Tämä taitaa lukea myös tuolla Bellin kirjassa.

      Comment


        #4
        No kyllähän tolueenin MON luku on 107 ja RON 121 ja SG on suurempi kuin normaali gasolla, joten kyllä sillä on vaikutusta nykybensoihin. Toki sitä pitää sotkea reilusti sekaan.

        Sinällään muistin väärin, ei ollu A.Bellin kirjoissa tolueenista muuta juttua kuin maininta miten turbo formuloissa käytettiin 86% tolueenia "bensassa" ja silloin nakutussieto vastasi 118oktaanista...


        EDIT: Tässä miksausohjeita: http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene.html

        Huom. lähtöaine on 92 premium, RON luvultaan siis n. 97-98RON bensaa.
        Viimeksi muokannut salonenm; 14.9.2008, 01:23.

        Comment


          #5
          Ja varmuudeksi tolueenin käsittelyohjeita: http://www.ttl.fi/internet/ova/tolueeni.html

          Eli ei mitään supermyrkkyä. Ei ainakaan bensaa pahempaa.

          Comment


          • #6
            => nyrkkikaavat 2 - 3 points nostolle
            Audin 60 litran tankkiin 6 - 9 litraa
            Audin 80 litran tankkiin 8 - 12 litraa

            Todennäköisesti Shellin äko-super tehdään samalla tavalla lisäämällä x-määrä tolua yms...?

            "Tolueenin täydellisessä palamisreaktiossa vaaditaan kipinäsysteemiltä hyvää kuntoa etenkin pakkaskeleillä. Pelkän tolueenin täydellisessä palamisessa saadaan C02 ja H2O eli hiilidioksidia ja vettä. Ei ole haittaa lambdalle tai katille. Ei sisällä metalliyhdisteitä kuten lyijyä tai magneessiumia tai nitroa. Se on tehty samoista aineista kuin kaupan bensan lisäaineet. "

            Maaseudula voisi laittaa navetan päädyn avokatoksen Mad-Max 250L RS-tankki, jota tankin sisäisellä bosch-pumpulla silloin tällöin hieman hämmentäisi.

            Tolueenin webkauppa
            http://www.cheminent.fi/index.php?di...roductid=17828

            Siitä sitten vaan tekemään hintavertailua Shellin superpowerille ......

            Comment


              #7
              Muistelen, että ei ole parasta hoitoa bensajärjestelmälle, vaan voi aiheuttaa kumitiivisteille ym vaurioita, ainakin liian isolla sekoitussuhteella.

              Comment


                #8
                Tuommoinen tekstinpätkä löytyy A.Bellin kirjasta:
                Polttoaineeseen sekoitettavista lisäaineista sanottakoon vielä, että asialleen omistautuneet virittäjäthän ovat jo vuosikausia lisäilleet bensiiniin tolueenia, bentseeniä, asetoonia taikka muita vastaavia aineita polttoaineen oktaaniluvun saamiseksi alkuperäistä korkeammaksi. Nämä aineet toimivatkin varsin hyvin menneinä aikoina, kun bensiinissä oli vielä lyijyä runsain määrin.
                Tämän päivän lyijyttömissä bensiineissä oktaanilukua aikaisemmin kohottanut lyijy on kuitenkin usein korvattu ainakin osaksi nimen omaan tolueenilla tai vaihtoehtoisesti bentseenillä. Tästä johtuen saman aineen lisääminen ei välttämättä saakkaan aikaiseksi samanlaista oktaaniluvun kasvua kuin ennen, joten sen varaan ei enää nykyaikana pitäisi laskea samalla tavalla kuin lyijyä sisältävän bensiinin tapauksessa.

                Comment


                  #9
                  Joo, olihan tuo englanninkielisessäkin kirjassa.

                  Mutta esim. nesteen bensoissa on 5-15% tolueenia mukana, joten lisätolueenilla voi ihan hyvin käyttää ja oktaaniluku nousee ihan suhteessa siihen, kuinka paljon lisätään 121 oktaanista tolueenia 98:n sekaan. Ei vaan ilmeisesti kannata sitten pariakymmentä prossaa enempää lisätä tai voi tulla käynnistysongelmia jne.

                  Comment


                  • #10
                    Ja rupee ilmeisesti savuttamaan ja nokeamaan putkia jos käyttää yli 20 % tavaraa...
                    Viimeksi muokannut jasso; 14.9.2008, 18:58. Perustelu: Turhat pois.

                    Comment


                    • #11
                      Oktaaniboostereiden testituloksia ja yhtenä vaihtoehtona tolueeni :

                      http://sportscarforums.com/f13/tolue...oice-3257.html

                      Toinen ufo-artikkeli, jolle ei löytynyt hirveästi näkyvyyttä tai siteerauksia:
                      http://keelynet.com/energy/toluene.htm

                      " a NEW FUEL made from Toluene and water, 60% water to 40% toluene "

                      Jos tuon seoksen saa palamaan niin nakutuskestävyys lienee aika hyvä. Litrahinta olisi noin 1,5 eur per litra.

                      Comment


                      • #12
                        Piti piruuttaan koittaa sekotella ksyleeniä V-poweriin. Koitin melko lievällä seoksella (101,4okt). Vetää kyllä helteelläkin alhaalta asti tasasesti ja "voimakkaasti", mikä viittais, että myöhästystä ei niin paljon ainakaan ole kuin normi 98:lla. Pakolämpöä en päässyt katsomaan, vems mittari pimeenä jostain syystä. Lämpö tod. näk. kovempi, mutta vois olla ruutan kans kova yhdistelmä radalle ja mailivetoihin. Varsinkin kovempi ruttuisessa ja ahdetummassa laitteessa, puhumattakaan jos ois oikeen säädetty tälle. Itellä 8.5 ja 1.2bar.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla oli joskus oma "spesiaaliseos" 2-tahtisessa (ei kattia) joka oli suunnilleen tällainen:

                          100LL -Lentobensaa 40% (sisältää lyijyä melko paljon)
                          Shell V-Poweria 35%
                          Metanolia 10%
                          Tolueenia 10%
                          Nitrometaania 3%
                          2-tahtiöljyä 2%

                          Tuolla sai käyttää melko suhteetonta puristussuhdetta ja aikaista ennakkoa sytkässä :)
                          Jos täällä on joku kemian taitaja, tuosta vois kait jotenkin laskea oktaanit(?)...

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja cancermann Näytä viesti
                            Mulla oli joskus oma "spesiaaliseos" 2-tahtisessa (ei kattia) joka oli suunnilleen tällainen:

                            100LL -Lentobensaa 40% (sisältää lyijyä melko paljon)
                            Shell V-Poweria 35%
                            Metanolia 10%
                            Tolueenia 10%
                            Nitrometaania 3%
                            2-tahtiöljyä 2%

                            Tuolla sai käyttää melko suhteetonta puristussuhdetta ja aikaista ennakkoa sytkässä :)
                            Jos täällä on joku kemian taitaja, tuosta vois kait jotenkin laskea oktaanit(?)...
                            Jos saa udella, niin missä 2-t:ssä käytit tuota seosta?

                            Comment


                              #15
                              Villi veikkaus, vesijetti. ;)

                              Comment


                              • #16
                                Juu, Superstock -luokan vesijetti :)
                                Puristussuhde oli sen verran raju että ei millään pumppubensalla toiminut nakuttamatta edes kohtuullisilla sytkäennakoilla :D

                                MOD:
                                Niin siitä piti sanoa että bensa tolueenilla maustettuna nokeaa hiukan enemmän tulppia kuin ilman.
                                Toisaalta jos ihan "perus" tulpat käytössä niin sama vaikka vaihtaa joka lähtöön uudet.
                                Viimeksi muokannut cancermann; 17.7.2011, 21:36. Perustelu: lisäjuttua

                                Comment

                                Working...
                                X