Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä vauhtia ajat sateella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitä vauhtia ajat sateella?

    Tuli vaan mieleen kirjoitella aiheesta kun eilen ajelin Lahden motaria ja sattui tulemaan sen verran reippaasti vettä että pyyhkijät täysillä ei nähnyt tietä "kunnolla" saati sitten edessä ohittanutta autoa rekan vesisumussa.
    Itse uskalsin tuossa tilanteessa ajaa n. 100km/h todellista, mutta ohitse meni hujahtamalla pari autoa. Itsellä ei vain luotto auton hallintaan / renkaisiin riittäisi ajamaan "järvessä" 130km/h+ kun tullut sen verran monesti vesiliirtoa nähtyä ja itsekin pari kertaa luistellut miltei uusilla renkailla.

    Normaalisti tuossa motarilla jos sataa vettä niin että pyyhkijät ehtivät mukana ajelen 110-120km/h riippuen paljonko tiellä sitten vettä.

    Toinen mikä oli erittäin rasittavaa tuossa vko sitten kun jsahlmankin tuli bongattua Kemin lähettyviltä oli rekan ohittaminen vesisateella leveäkaista tiellä (ennen Oulua pohjoisesta päin), ei kyllä nähnyt oikeastaan muuta kuin autojen valot himmeänä, joka herättääkin kysymyksen miten paljon käytätte takasumuvaloa vesisateella? Itse ainakin toivoisin ihmisten käyttävän enemmän juurikin noissa tilanteissa jo kun vettä tulee niin paljon että pyyhkijät ovat päällä kokoajan ja nopeudet 90km/h+, se näkyvyyden parantuminen on ihan huikeaa taaksepäin että ennemmin itse sen pidän päällä vaikka se sattuisikin sitten unohtumaan kelin parannuttua hetkeksi vielä päälle.

    Mites te muut ja millä perustein valitsette nopeutenne? Luottoa vain renkaisiin? Leveämmät kumithan tekevät liirtoon lähdön helpommaksi jos nyt oikein olen käsittänyt?

    #2
    Oikein rankalla sateella tulee hidastettua kyllä vauhtia. Ohitte lähen vain ihan selkeissä paikoissa.

    Ei ainakaan mun halpisrenkaat kovin kovaa vauhtia kestä jos urissa on vettä.

    Comment


      #3
      Kun alla on 255 leveät renkaat (harrasteautossa 265), sateen ei tarvitse olla kovinkaan rankka, kun alan hidastamaan vauhtia. Ajan vauhtia, minkä koen turvalliseksi. n. 80 km/h tuntuu vesiliirron kannalta melko varmalta nopeudelta, ei edes isot lätäköt kauheasti enää heittele, näkyvyys sitten ratkaisee joutuuko siitä hidastamaan. Porvoon motarilla olen hitaimmillani ajanut reilua neljää kymppiä ja useampaan otteeseen n. 60km/h. Kertakaikkiaan ei ole vaan nähnyt mitään.

      Comment


        #4
        Enskakin joskus jakoi viisauksia, eli "Älä aja sataa jos sataa".

        Kyllä satasen vauhdissa tulee helposti niitä vesiliirtoja kun tulee uraan tai kuoppaan.

        Comment


          #5
          Mulla nopeudenrajoitin menee päälle siinä vaiheessa kun vettä tulee niin paljon että näkökyky heikkenee oleellisesti. Uria välttelen sadekelillä motareilla niin paljon kuin mahdollista.

          Comment


          • #6
            Noin kuukausi sit ajelin Iistä ouluun kaatosateessa ja alkoi jo olla pimeää,huomaamatta vauhti nousi 140-160. Ei lähteny luisteleen, mutta muuten hirvitti.

            Comment


            • #7
              Oho,
              vauhtia oli tietenkin 14-16...

              Comment


              • #8
                Yleensä suurinta sallittua tai 20km/h sen alle (todellista nopeutta). Takasumuvalo aina päällä, kun näkyvyys heikkenee, ja olen usein ainoa sitä käyttävä. Etusumareita ei ole eikä tule, koska tänäkin vuonna on ollut ehkä kerran niin sankka sumu että olisi tarvinnut.

                Comment


                • #9
                  Yleensä ajan +10km/h letkan vauhtiin ohituskaistaa (eli jotain 90-100km/h jos paljon sataa), siinä on pienemmät urat eikä vesi lennä samaan malliin kuin letkassa.takasumari myös päällä.

                  Comment


                    #10
                    Nopeus riippuu paljon näkyvyydestä, renkaiden kunnosta ja veden määrästä. Audin alla olevilla renkaille ei tarvi vettä olla kuin nimeksi kun se jo lähtee vesiliirtoon. Jonossa muun liikenteen mukana riittävällä turvavälillä ja yksinään tiellä ollessa sellaista nopeutta joka tuntuu turvalliselle (80...110).

                    Comment


                    • #11
                      Ihan normaalisti kunnes vettä alkaa olemaan urissa ja jos näkyvyys heikkenee.. 80 km/h on monesti ihan hyvä vauhti. Ei ole pahemmin kiire tuolla ruuhkissa muutenkaan.. Ajoin tänään ekaa kertaa kehä I:stä ruuhka-aikaan, koulujen alkamisen jälkeen ja täytyy kyllä todeta että hermoja tarvitaan leppävaaran risteyksessä.. :)

                      Comment


                      • #12
                        Ranskassa aikanaan tuli törmättyä sateeseen jossa tiestä ei erottanut enää edes kaistaviivoja saati moottoritietä reunustavia pensaita. Keskimmäisellä kaistalla vieressä ajavat autot erotti juuri, samoin kuin edellä ajavan hätävilkut n. 10 metrin päästä. Vauhti jonolla oli siinä 20km/h.

                        Täällä ei ihan vastaava ole vielä nähty, mutta itse vähennän nopeutta ja ajan muutenkin varovaisemmin siinä vaiheessa kun sateesta jää selvästi vettä tien pinnalle, edellä ajavia on vaikea erottaa vesisumusta ja/tai lätäköt alkavat selvästi tuntua ohjauksessa. Moottoritiellä n. 110km/h, maantiellä liikenteen mukana mutta pidemmällä välillä.

                        Comment


                        • #13
                          Ajetaan sellaista nopeutta, että yritetään olla tappamatta muita. Itselläni ei niin väliä, mutta vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella, sanoi eräs viisas edesmennyt muusikko. En halua olla se kun tappaa nelihenkisen perheen typeryydellä ja kävelen itse henk. koht. autosta ulos vähin vammoin. Ihmiset saisivat huonoissa ajo-olosuhteissa ajatella juurikin niitä muita, eikä itseään.

                          Tänä kesänä on satanut erittäin paljon (toivottavasti joku muukin on huomannut saman..). Onneksi on rakkineiden (ainakin tuon profiilin vehkeen) kesärenkaat sellaisessa kunnossa ettei pelätä nyt tarvitse.

                          Muutaman kerran on tullut niin kova vesisade ettei eteensä ole nähnyt. Tulin Nummelasta Turkuun tuossa kuukausi takaperin ja oli varsin aurinkoinen sää. Yhtäkkiä vähän ennen Ykköspesää tuli niin jäätävä vesisade että kaikki hidasti 80-100 nopeudesta 40km/h vauhtiin. Silti ei meinannut eteensä nähdä ja viisaimmat jopa pysähtyivät tuossa kohtaa tien sivuun.

                          Normi "kaatosade" tilanteessa tulee ajettua max. sallittua nopeutta, tai n. 20km/h alle, riippuen rajoituksesta.

                          Comment


                            #14
                            Asiaan etäisesti liittyen:
                            http://www.liikenneturva.fi/fi/?we_objectID=4108

                            Ei ajeta niillä radalla loppuunpoltetuilla kissannahoilla siellä :)

                            Comment


                              #15
                              Oma ajatus on, että liikun aina turvallisella nopeudella, satoi tai paistoi. Suomen nopeusrajoitukset ja kalusto ja renkaat huomioiden saatan olla jonkun näkemyksestä tuollainen sateella ohi suhahtelija. Eli hyvin harvoin tarvitsee nopeutta muuttaa kelin mukaan, nopeusrajoitukset on vedetty niin alas. Välillä pitää vain alkaa keskittyä ajamiseen enemmän.

                              Pääasia, että kukin ajaa turvallisesti, se ihan oikeasti turvallinen nopeus voi vaihdella huomattavasti. Toki muut huomioon ottaminen ja joustavuus on osa turvallisesti ajamista.

                              Comment


                                #16
                                Reipas viikko sitten Hollolasta kotiin tullessa vähän pienempää asvalttitietä ei uskaltanut ajaa yli kuuttakymppiä kun vettä tuli harmaana seinänä. Normisateessa pystyy uusilla renkailla ajamaan ihan hyvin rajoitusmerkin nopeuksia.

                                Comment


                                  #17
                                  Taajamassa ei mun mielestä välttämättä tarvitsisi hirveesti hidastaa vauhtiaan sateella, kun jollain kuskeilla nopeus putoo myös hitaissa nopeuksissa sen 20km/h vaikka sataisi vain vähän.

                                  Hidastaahan ne formuloissakin :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Ajelen tilanteen mukaan. Sateella hiljennetään, jos se tuntuu tarpeelliselta. Joskus ajettu moottoritiellä 60km/h nopeutta, kun vettä tulee niin, ettei eteensä meinaa nähdä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ensimäistä kertaa vasta on renkaat semmoisella hepella, että on pakko hidastaa vauhtia jos sataa sillälailla "normalisti". Nakeissa on uraa silti semmoset 3-4mm, mutta on tullut vesiliirto koettua sen verran useasti tänä kesänä, että jo autonominen hermosto pakottaa vauhdin pienemmäksi (näin vanhemmiten vettä pelkää, ei sitä tapahtunut nuorempana). Ei se tiehen kuluneen uran välttäminen onnistu vaikka sitä aina yritänkin.

                                      Takasumaria käytän aina kun sen käyttö tulee mieleen.. Eli lähinnä silloin kun edellä menevässä ajoneuvossa semmonen on päällä. Ei sitä muuten muista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vähän tuli ajettua yli rajoitusten, mutta "vain hetkellisesti" Ouluun mentäessä. Hyvin tuntuu Hankookin Evo 107kat tarttuvan tiehen enivei. Kyllä tuo ratastus tuntuu ainakin toistaiseksi pitävän miehen tiellä. Ei sateella tule ajettua paljon sen kovempaa kuin muullakaan säällä =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kun sataa, niin silloin ajetaan sataa. Kuivalla kelillä sitten +10% - +15% sallittuun nopeuteen nähden.

                                          Kerran muistan että ajoin kaatosateella melkein kaljuilla kesäkiekoilla motorilla, jossa rajoitus 120 km/h, suurinpiirtein sataaviittäkymppiä. Silloin rupesi jo mietityttämään...

                                          Comment


                                            #22
                                            Joskus on joutunut sateen takia hidastaa, kun ei konepeltia edemmäs nähnyt. :)
                                            Muuten tulee kyl about normisti ajeltua, toki tilanteen mukaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kevyessä alkavassa sateessa ei ole tarvis paljoa hiljentää, mutta sateen jatkuessa ja runsastuessa nopeuden alentaminen 10-20 % on välttämätöntä. Syynä luonnollisesti heikentynyt näkyvyys ja vesiliirron mahdollisuus.

                                              Märällä tiellä koetan välttää tavallistakin enenmmän urissa ajamista, joskin ne ovat aika vaikeasti havaittavissa, jos vettä on koko tien / kaistan leveydeltä. Siitä kun viiden sentin syvyiseen, veden täyttämään uraan sataakahtakymppiä huitaiset, niin ei enää naurata ...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kannattaa muistaa että tie on liukkaimmillaan juuri sateen alkaessa, kun tiellä oleva siitepöly, kura ja muu lika ei ole vielä huuhtoutunut pois.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä huomio Jouni. Olen juuri tihkusateen alkaessa tehnyt lukkojarrutuksen asfaltilla siten että kumia ei asfalttiin jäänyt ja porohan se keulaan kolahti. Kannattaa hidastaa juuri sateen alkaessa ja sitten taas vetää sataa kun tie huuhtoutuu kunnolla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Totta on, että varaudun itsekin heti sateen alkaessa. Kirjoitin vastoin parempaa tietoani :).

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X