Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autonvalintaa...järki vai tunteet eli A5 vai TTS?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autonvalintaa...järki vai tunteet eli A5 vai TTS?

    Parin "vieraissa" vietetyn vuoden jälkeen on mieleen juolahtanut palata taas Audi-kantaan. Kyse on ihan arkisen käyttöauton virkaa toimittavan auton valinnasta, siis pelkkää rata- tai kesäpäivien iloa ei olla hankkimassa. Eräs tuttu autokauppias kerran totesi että auton valinta on tunneasia jota koitetaan perustella järkisyin, ja tähän kysyisin arvon palstalaisilta mielipiteitä.

    Eli kiikarissa olisi joko A5 3.0 TDI tiptronic quattro tai TTS S-tronic. A5:ssa houkuttelee coupe-koriin yhdistetyt kohtuulliset tilat ja kehuttu 3.0 TDI-tekniikka. TTS taas puhuttelee enemmän tunneosastolla, käytännöllisyys ei niinkään tule heti mieleen plussapuolina. Käyttökustannukset autoilla nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselvero huomioiden ovat varmaan melko lähellä toisiaan.

    Autoni ei sinällään tarvitse olla mikään tilaihme, taloudessa on kaksi henkeä ja harrastusten vuoksi toisena autona on maasturi johon kyllä mahtuu tarvittaessa porukkaa. Koitin muistella koska nykyisen käyttikseni takapenkillä on joku istunut, enkä ihan heti muistanut moista. Mutta TTS:n kohdalla mietityttää muuten auton kabiinin koko, alkaako se ajan mittaan ahdistamaan?

    A5:n kohdalla mietityttää auton -anteeksi A5:n omistajat- muotoilun tavanomaisuus, etenkin takaviistosta katsoessa. Lisäksi A4 on äkkipäätään aika saman näköinen. Samoin sisältä auto on mielestäni hivenen pliisu. Molemmissa kohdin TTS vetää pidemmän korren.

    Mutta sitten on eräs asia joka autokuumeessa tahtoo unohtua eli jokapäiväinen köröttely, miten auto istuu siihen? Eräs aiempi autoni oli Mitsu Evo IX, ja niin upea ajettava kun Evo olikin niin jokapäiväisessä ajossa auto oli lopulta vähän rasittava. TTS hieman pelottaa tässä suhteessa, A5 tuskin tuottaisi pettymystä. Mutta kun tuo A5 ei tahdo puhutella samaan malliin vaan mielessä pyörii vaan TTS:n kuvia.

    Olisiko kellään mitään apua?

  • #2
    odotat hetken koeajat molemmat ja koeajat myös S3 sportpackin
    tilaat sen, säästät 20ke ja mahtuu tarvittaessa muitakin eikä hytti ala heti ahistaan

    nimim. näin minä tekisin jos olis ylimääräistä

    erotuksella voi ostaa sitten vaikka jonkun klassikon joka vetoaa tunteisiin, kuten esim Quattro

    Comment


      #3
      Tuttavasi autokauppias on harvinaisen oikeassa. Aniharva pystyy auton valitsemaan puhtaasti järkisyin, muuten täällä ei muita olisikaan kuin Mazdoja ja Toyotia. Ottamatta mitään kantaa vaihtoehtoihisi, sen verran voin sanoa, että jos kerran on varaa valita niin älä ota sellaista mistä et pidä. Mikään ei ole niin kamalaa kuin joka aamuinen vitutus autoon istuessa. Siinä vain käy niin, että auto tulee kuitenkin sitten vaihdettua sellaiseen josta pitää. Ja taas tuli rahaa haaskattua sinänsä turhassa auton vaihdossa.

      Comment


      • #4
        Jos sydän sanoo TTS, niin semmonen sitten vaan. Omaan silmään tuo A5 ja varsinkin S5 istuu vallan mainiosti, mutta makuasioitahan nämä on.

        Comment


        • #5
          jos et ostoskasseja kummempia kulettele mukana niin TT. jos joudut vaikka isompia laukkuja viemään niin vitonen. kerta maasturi on rojun kulettamiseen niin ota se TT,kun tekstistä päätellen viehättää jo valmiiksi enemmän muutenkin. kyllähän vitonen on järkevämpi, mutta TT on näppärämpi pienemmän kokonsa ansiosta. jos olet jo molemmat ajanut niin varmaan jo huomasit että TT etupään liikkeiden hahmottaminen on hieman vaikeampaa kuin vitosessa. johtuu luultavasti pienemmistä ikkunoista ja matalammasta istuma-asennosta. parkkihallissa ajelun se tekee hiukan inhottavammaksi.

          Comment


          • #6
            Epäilit hieman tuota TTS:n käytettävyyttä arkipäivän ajoissa. Ainakaan mun mielestä se ei missään tapauksessa ole rasittava laite päivittäisessä ajossa, päinvastoin. Itse tosin omistan vanhempi koppasen TTQ:n mutta tilojen suhteen ollaan kuitenkin samalla osastolla. Naapurin +40v jantterillakin on TTQ Roadster MTM:n palikoilla ympäri vuoden ajossa, talvisin hardtopilla varustettu mutta ihan pelkkää kehua on vaan kuulunut siltäkin suunnalta ja aivan samaa mieltä olen itsekkin auton käytettävyydestä. Varsinkin kun sulla on jo valmiiksi maasturi isompien tavaroiden kuskaukseen tai vaikkapa harrastuksiin.

            Comment


            • #7
              Kiitos kaikille kommenteista ja kannustuksesta. Kumpikin ehdokas on vielä ajamatta, paikallisessa Audi-kaupassa on A5 2.7 TDI ajettavissa ja lupailivat järjestää myös TTS:n koeajon haluttaessa. Ja tietystihän molemmat pitää ajaa.

              S3 Sportback olisi varmasti viisas valinta, mutta tuo ex-A3:ni oli myös Sportback joten se malli "on nähty", vaikka siihen juuri facelift tulikin.

              10 vuotta sitten ajelin Ford Pumalla muutaman vuoden, autohan on tosi pieni jopa TT:hen verrattuna, toki silloin olin itsekin 10 vuotta nuorempi (ja notkeampi?) mutta ei tilantarve siitä ole ratkaisevasti kasvanut vaikka nykyinen auto onkin kokoluokaltaan enemmänkin XL (Chrysler 300C). Eli enemmän ostoskassi- kuin matkalaukkulinjalla mennään päivittäisessä käytössä.

              Comment


              • #8
                meillä myös TT mk1 ihan päivittäisessä käytössä, ainoana autona. sillä jo pari pitempää reissua on heitetty ja kaikki tarvittava mahtui mukaan pienellä järkeilyllä. se on suurempi miltä näyttää.

                Comment


                • #9
                  Kuvittelisin myös A5:n ja TT:n olevan käyttötiloiltaan lähes samalla viivalla, TT:n takapenkki on käytännössä olematon muttei sen käyttäminen tuollaisessa autossa kuitenkaan ole kovin käytännöllistä.

                  Comment


                    #10
                    Molempia autoja käytännössä kaikilla konevaihtoehdoilla ajaneena sanoisin TTS:stä ensinnäkin sen, että riittää yhden tai kahden ihmisen jokapäiväisiin askareisiin. Vakiona tuleva Magnetic Ride tekee autosta huomattavasti erilaisen mutkissa, miinuspuolena on huonolla tiellä ajaminen. Plussana taas voi sanoa että sen saa napista päälle ja pois.

                    A5 on huomattavasti enemmän järkivalinta ja älyttömän hieno auto ajaa oikeilla renkailla ja nelivedolla. Jos suurimpia nelivetomallistoja ei kykene tai halua kannattaa miettiä uusia 2.0TDI (170hv/350Nm) tai 2.0TFSI (211hv/350Nm) quattro malleja. Huono puoli niissä on ainoastaan se, että automaattia ja varsinkaan S Tronicia ei vielä saa. Isot quattrot ovat sitten niitä parhaimpia ja varsinkin 3.0TDI on hieno moottori. Ainoa ongelma riisselissä on ilmennyt että tehoa on paljon verrattuna koneen kierrosmäärään. Tarkoittanee siis sitä, että manuaalilla pitää kepittää ja paljon jos painaa kaasua pohjaan. Tiptronic automaatti on nyt korjannut tilanteen ja toimiikin autossa erinomaisesti. Ei voi verrata S Troniciin mutta ei turhaa nyi eikä mieti. Kannattaa sitten hintaa miettiä, koska kyseisillä tiedoilla A5 on vakiona karvalakki ja vaatii vähintään 2 700€:n hyvän comfort varustepaketin, jolloin hinta kipuaa 68 120 euroon. Vakio 17" A5 vanteet kömpivät aikalailla automaattisesti talvirenkaisiin ja paremmat vanteet olisivat itselläni satavarmasti ostoslistalla.

                    TTS antaa sitten S Tronicilla lähtöhinnaltaan 72 550€ paljon enemmän (vähemmällä tilalla tietenkin ;D ). Tehoa ja tuntoa on enemmän, komeileehan keulilla erehtymätön S -merkintä. Vakiona löytyy neliveto, ihana S tronicin ja erehtymättömän S -ulkonäkö; sekä lisäksi Xenonit, Magnetic Ride, S-erikoisalusta, paremmat istuimet, isommat vanteet, varashälytin, vakkari yms yms. Oikeastaan omasta mielestäni TTS on käytännössä tehnyt 3.2 quattron turhaksi vähemmällä kulutukseltaan, paremmilla varusteiltaan, huomattavasti paremmalla ajettavuudellaan ja hyvinkin pienellä hintaerolla vaikka varusteita on huomattavasti enemmän! Coupessa tavaratilan koko yllättää ja "takapenkkien" olemassaolo (roadsterissahan ei ole) hyödyttää myös huomattavasti tavaroiden kuljetuksessa. Toivottavasti pääset ajamaan TTS:ää S tronicilla. Manuaalilla se on hieno peli, mutta S Tronicilla auto loistaa. Ja äänet on muuten huomattavasti paremmat. Parasta on vaihteen vaihtuminen kihelmöivällä pörähdyksellä.

                    Jaarittelun lopuksi voisin tiivistää TTS:n olevan älyttömän hieno ajettava ja hauska peli, mutta A5:n verrattuna pikku koppi. Aivan älyttömän hieno ajamaan mutkat kuin raiteilla ja S Tronic paukuttaa seuraavaa vaihdetta niin hyvin ettei siihen tarvitse keskittyä ollenkaan. A5 taas on kaunis kuin mikä, mutta nyt kun verrataan TTS:ään jäänee A5 taka-alalle nöyristelemään. Eri asia kun katsoo vihaista ässä-vitosta. Silloin TTS itkee. A5 on taas oikeilla vanteilla, renkailla ja varusteilla aivan unelmapeli (jos ei veny S5:een). Kokeile 3.0TDI quattro vaikka manuaalilla. Älä tyydy 2.7TDI multsikkaan vajaavedolla. Auto on huomattavasti erilainen multsikalla ja etuvedolla. Ja vaikka vain 0.3 litran tilavuusero antaisi uskoa muuta, on moottoritkin aivan eri maailmoissa. Siinä missä 2.7 kiljuu, 3.0TDI karjuu pikkusiskonsa pieneksi. Sydän huutaa aina hauskaa TTS:ää, mutta rehellisyyden nimissä pitää sanoa; jos on rahaa tai tarvetta vain yhdelle, hanki hauska, tehokas mutta hieman järkevämpi A5.

                    P.S. Ei siinä mitään vaikkei A5:n muotoilu saa aikaan samanlaisia säväytyksiä kuin mussa. Kaunein auto mitä on ikinä veistetty, mielipidekysymyksiä. Ja vielä sen verran, että muista ajaa JUURI ne autot jotka kiinnostaa!
                    Viimeksi muokannut xapanthe; 28.8.2008, 01:25.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos Kimille erinomaisesta ja hyvin perustellusta vastauksesta. A5 3.0 TDI maksaisi toivomillani varusteilla melkolailla saman kuin TTS muutamalla lisävarusteella, joten niiltä(kin) osin vaakakupit ovat melko lailla tasoissa. S5 olisi tietysti Amerikkaa mutta valitettavasti tällä hetkellä ulottumattomissa hinnan osalta. Mutta täytyy koittaa järjestää itselleni koeajomahdollisuus molempiin, ennen sitä tämä pohdiskelu on enemmän akateemisella tasolla.

                      Comment


                        #12
                        En ole TTS:ällä ajellut, mutta S5:n kokeilemisen jälkeen se voisi todellakin kiinnostaa, kun tuossa vitosessa on ainakin yksi ongelma, jonka syytä ei heti pystynyt paikantamaan - nimitäin auto tuntuu älyttömän painavalta "ohjukselta" jopa A4:een verrattuna, vaikka sen omapaino on jotain 1600 kilon luokkaa eli melkein sama kun A4:ssa tai omassa nykyisessa autossa.

                        Vielä ottaa päähän se etupenkin kippaamiseen liittyvä sähköinen penkin siirto, jonka hitaus vie hermot - jos siis on asiaa tapapenkille (tosin en tiedä, mahtaako TTS:n penkki toimia samalla tavalla).

                        Comment


                        • #13
                          TT:ssä tuolla penkin toiminnalla ei ole kauhean suurta merkitystä. Takapenkki kun on siinä laitteessa lähinnä koriste, ei sinne kukaan istumaan mahdu.

                          Comment


                          • #14
                            joo TT: takapenkki on just sellanen että siitä etupenkkien välistä nakataan reppu takapenkille tyylinen. konttiin mahtuu mataluudesta huolimatta yllättävänpaljon rojua ja takapenkin kaatamalla kyydissä kulkee kokonainen rengassarja. vitosen kontti on luonnollisesti korkeampi, mutta pienemmällä luukulla.

                            mk1:ssa on ilmeisesti isofixit takapenkillä, mutta ideana tuntuu lähinnä vitsiltä kun ottaa huomioon sen tilan siellä. jos sinne kaukalon saa kikkailtua,niin olisi hauska tietää miten sinne toukan pystyy köyttämään =) lieneekö kakkos sukupolvessa vielä? tila on ainakin ihan yhtä suuri.

                            Comment


                              #15
                              Yksi asia mikä pitää ottaa huomioon:
                              TTS-haldex
                              A5q-torsen
                              Itse olen vitoseeni tosi tyytyväinen, vuosi yhteistä taivalta takana, automaattilaatikkoa kyllä kaipaan jatkuvasti...
                              En osaa tältä istumalta sanoa kumpaan itse päätyisin, jos nyt kauppaan menisin, molemmat on hyviä!

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja pantealex Näytä viesti
                                Yksi asia mikä pitää ottaa huomioon:
                                TTS-haldex
                                A5q-torsen
                                Itse olen vitoseeni tosi tyytyväinen, vuosi yhteistä taivalta takana, automaattilaatikkoa kyllä kaipaan jatkuvasti...
                                En osaa tältä istumalta sanoa kumpaan itse päätyisin, jos nyt kauppaan menisin, molemmat on hyviä!
                                Unohtui toi aika tärkeä homma tietysti sanoa, kuin että TTS on varustettu haldexilla. Ei muuten radalla saatika sitten normaalissa ajossa huomaa kyllä sen toimintaa taustalla. S mallien haldex muistaakseni on ns. ässäpainotteinen, eli suoraansanoen järkevämpi. Takapainotteinen voisi olla ok ilmaisu, tämä siis A3 ja TT mallit. Perus A3:n tai TT:n kun ottaa haldex quattrolla, huomaa toiminnan hyvinkin selvästi räväkän ajon läpi. Pitäis vaa quattro-keleillä testata TTS:ää. Mutkissa jopa sateella käyttäytyy todella mallikkaasti. Eli argumenttina tähän kohtaa TTS haldex VS A5Q Torsen on vähän mitäänsanomaton. Sanottakoon vaikka niin, että TTS jos lähtee käsistä pidon takia, on kuski kyllä aika hurjapäänä vetänyt kolmenumeroista numeroa joka alkaa kakkosella. tjsp.

                                S5 on uskomaton auto, mutta oikeanlainen A5Q ei ole paha sekään. Ei sitä parempaa kaipaa suomen teillä saatika sitten satunnaisilla ratapäivillä.

                                Comment


                                  #17
                                  Joko A5 tai sitten Porsche TTS:n sijaan. Possu on kuitenkin ihan oikea urheiluauto ja eri peli kuin Audi vaikka rinkelinokka kuinka olisikin ässä. Joko uusi tai uudehko Boxster tai 911 Carrera 4 tai 4S, riippuen kiireen ja tilan tarpeesta. Arvokin säilyy ihan eri tavalla kuin uutena hankitussa Audissa ja hintaluokka on loppujen lopuksi aika lähelle sama.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yhdyn edelliseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ajelin päivän tolla a5 3.0 tdi ja kyllä jos mulla euroja olisi niin sen ostaisin kyllä niin makee peli oli .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ensi viikolla saattaa avautua mahdollisuus TTS:n koeajoon, katsotaan sitten mihin suuntaan asia etenee.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse olin tässä keväällä saman valinnan edessä mainitsemistasi syistä (sama hintaluokka ja ei oikeastaan tarvetta isommalle kuin 2henkilön autolle). Kovasti olin aluksi TTS:n kannalla, mutta lopulta sitten kuitenkin päädyin A5:een ja en kyllä ole erikoisemmin katunut päätöstäni.

                                          A5 on erittäin mukava ja hiljainen matkaa ajellessa; Sporttisemmassa ajossa auto antaa mielestäni palautetta mukavasti. Tilaa löytyy sieltä takapenkiltäkin kohtuullisesti (kunhan etupenkillä ei ole aivan järjettömän isoa ihmistä) ja matkustelu on kuulemma jopa oikein mukaavaakin kun sinne on päässyt. Oikeastaan ainoana miinuksena voisin mainita manuaalivaihteiston. Kuten tuossa muutkin jo aikaisemmin ovat maininneet, automaattia tai no oikeammin s-tronicia tuo kaipaisi - tikuttelua saa harrastaa runsaasti jos meinaa sporttisesti ajaa... Saapa nähä koska se 7lovinen s-tronic löytää tiensä A5:een - siinäkohtaa on auton vaihto taas kerran lähellä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt näytti olevan tekniikan maailman autohinnastossa 2 litraiset neloskoneet/nelivedot tulleet myyntiin A5 koppaan.

                                            Semmonen olisi varmaan hankinnassa jos lähtisin itse vaihtaan.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X