Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Hieman erilainen autohakureissu, Dkw Mungan metsästystä
Öljykäryä tulee sisälle aina enemissä määrin, venakopan tiiviste vuotaa vieläkin vähän vaikka sitä jo vähän kiristin. Nyt on kiristetty sitten korkkitiiviste reippaaseen ylimomenttiin, jos ei rupea pitämään niin tarvitsee vaihtaa uuteen. Tuossa on kyllä hyväkin puoli että vuotaa pakosarjan päälle, tietää että moottorin voitelu toimii. Autossa kun ei ole minkään valtakunnan öljynpainemittaria, saatikka valoa. Toki tämän menetelmän haittana saattaa olla hieman hidas reagointi mahdolliseen voitelun pettämiseen, samalla kun leikkaa kiinni niin öljykäryt alkaa hälvenemään pakosarjan osalta.
Ihan kuin ohjauksen nivelet olisivat alkaneet pitää kovempaa kolinaa, tarvii selvitellä huomenna asiaa auton alla, ei mitään ihan kriittiseltä tuntuvaa kumminkaan. Mutta sitten taas hieman kriitisempää on, että kardaanin nivelet varmaan antavat myöden epätasapainoisen akselin edessä. Perstuntuma on että täristää alemmissa vauhdeissa kuin matkan alkaessa, mutta katsotaan miten asia etenee, vielä pääsee 75km/h tunnissa ajamaan eteenpäin.
Bensaa ei sitten tankata enää piripintaan, syy löytyi miksi aina välillä haisee bensa sisällä. Bensatankin ja tankkausaukon välinen kumiletku on haperoa, luonnollisesti jokaisessa kunnioitettavassa maastokelpoisessa autossa tankki sijaitsee kabiinin sisällä. Kulutus on ollut positiivinen yllätys, karkeasti arvioituna semmoinen 9-10l/100km.
Kytkin ei ole muuttunut huonompaan, eikä todellakaan parempaan suuntaan. Asiaan liittyen jouduin kolmen aikaan yöllä erittäin hankalaan päätöksentekoon. Piti valita ostanko tuosta Puttgardenin alkomaholiliikkeestä (kyllä, se on auki silloin kun hätä on suurin, eli aina) lavan täyteen nestemäisiä mieltä virvoittavia juotavia, vai säästänkö Mungan lisäpainolta ja siten annan kytkimelle isomman mahdollisuuden. Vähänkään minua tuntevien henkilöiden ei tarvitse arvata miten kävi. Gedu, jokunen tölkki löytyy omastakin takaa ensihätään.... Tuntuu tuo takapään jousituskin nyt pelaavan vähän pehmeämmin.
Lautalla tosiaan nyt ollaan matkalla kohti Tanskaa. Yllättävästi ei väsytä, ja hymy ei todellakaan ole vielä hyytynyt. Oli mukava ajaa hiljaisempaan aikaan nuo pahimmat ruuhkapaikat pois, kun valotkin on yllättävän hyvät tässä. Lisäksi tiettyjen epäselvyyksien takia on parempi ylittää rajat pimeän aikaan, älkää uskoko mitään mitä uutisissa lukee!
Ihan vaan ehdotuksena: Kun muilla lukee kaikenlaista esim. tee se itse mies yms. moderaattoria, niin voisiko Mikalle ajatella tuohon profiiliin esim. Hullua!?!
Siis kaikella kunnioituksella, on tuo niin kunnioitustusta herättävä teko edes harkita tuollaista taikka sitten toteuttaa. Muiden joukossa mielenkiinnolla seuraan matkan jatkumista.
Että mä vihaan Tanskalaisia... Sen aikana kun otin 2tunnin yöunet parkkipaikalle aamulla, niin eikö joku pöllinyt Mungasta tyhjäkäynnin! Ihme porukkaa, onneksi ei vienyt mitään muuta. Sopii muuten Mungan hytti aika hyvin nukkumiseen, kun kaivaa vähän fylliä repusta penkkien väliin, kaikkea se Sakemanni onkin ajatellut.
Aurinko kun nousi ylöspäin, tein päätöksen että matka jatkuu enintään Tukholman korkeuksille asti. Kardaanin epätasapaino syö ristikoita ja matkanopeutta on pakko pudottaa koko ajan, nyt 70km/h on sellainen järkevä ettei mitään muuta hajoiteta. Tarkoitus ei nyt todellakaan ole hajoittaa tuota autoa. En taida edes selvitellä uusia niveliä kardaaniin ja tasapainoitusta täällä matkan varrella, ellei ihan pakko ole. Menee varmasti sitten ensiviikkoon, joten ratapäiville ei keretä. Elikkä paluumatka alkoi hyvin ja kunnianhimoisesti, mutta kyllä nyt jätetään kesken, ei tämän matkan tarkoitus todellakaan ollut lähteä tappelemaan verissä päin, vaan tekemään niin kuin hyvältä tuntuu.
Malmössä nyt aamupalalla, matka jatkuu taas tästä ylöspäin. Saattaa olla että Perjantai aamulla ollaan Naantalissa, jos ajaminen maittaa kuten tähänkin mennessä, ja matkanopeus ei laske enää paljoa enempää.
Kyse on kuitenkin sen verran harvinaisesta tyhjäkäynnistä, että toivottavasti viranoimaiset huomaavat kun sitä aletaan kaupittelemaan myyntipalstoilla.
Tosi hyvällä tsäkällä voit saada sen takaisinkin.
Hullun hommaahan toi ajaminen vaikuttaa olevan, mutta kiva juttu lueskella :)
Meinaatko noilla Saksan "keltaisilla kilvillä" ajaa myös muissa maissa kuin Saksassa. Vakuutus loppuu sitten rajalle, ja polliisi voi pysäyttää matkanteon siihen paikkaan!
Noihin saa nykyään vakuutuksen joka on voimassa ainakin Ruotsissa ja Suomessa. Saksassa huomanneet markkinaraon, mutten osaa sanoa tuleeko tuo automaattisesti.
EDIT: Keltapäisiin kilpiin tosiaan tarvitsee osoitteen Saksassa, yleensä tuo sovitaan C/O myyjän kautta.
Ei se ulkonäkö, vaan tarkoituksenmukaisuus (makuuhuoneesta kuultua)...
Matka alkaa olemaan lopuillaan, joku 20kilometriä Vikingin satamaan, aamulla laivaan. Kaikki iltalaivat oli tänään täynnä, mikä hieman harmittaa. Olin järjestänyt Turussa kardaanin rempan, niin että jos heitän sen puoleen päivään mennessä korjaamoon, saan sen vielä iltapäivällä takaisin (mikäli olisi joku ristikko saatu sopimaan). Tämän takia autoa ei tulla näkemään ratapäivillä. Turha lähteä tuolla sinne, ensinnäkin matkavauhti on maksimissaan 70km/h. Toiseksi, se värisee kumminkin, mikä ei tee hyvää laatikolle ja perälle.
Ruotsin pään ajot on sujunut aika leppoisasti, koska mikään "kiire" ei ole enää ollut mihinkään. Kestopäällysteen jatkuva tallustaminen Mungalla alkoi tuntua suorastaa pyhäinhäväistykseski, senpä takia on ajeltu paljon sorateillä tänään. Muutaman kerran metsän puolellakin käytiin, tosin ihan tarkoituksella, yhtään hullua maajussia ei onneksi näkynyt haulikon kanssa. Muutamassa paikassa vähän jännitti huonojen renkaiden kanssa, että jäädäänkö kiinni, mutta ei tietoakaan että olisi edes sutinut.
Munga jaksaisi vaikka tauotta, mutta kuskin tarvii pitää kusitaukoja.
Ruotsin ajot meni ihan mallikkaasti, välillä jopa tuntui siltä että kardaanin värinät väheni, kunnes ne taas palasi takaisin. Juuri tankkauksen jälkeen taas huomasi että kärkiväli on kulunut lähes nollaan jakajasta, ei jaksanut heti topata niin mentiin 200km hieman vajaakäyntisellä koneella, säädön jälkeen taas käynti palasi normaaliin. Tyhjäkäyntiä ei kyllä tullut takaisin, se on edelleen jollain tasapäällä taskussa varmaan. Kaasupoljin ruvennut vähän jumittelemaan silloin tällöin, aika reippaita kierroksia ollut välillä kun startannut huoltsikalta vehkeen tulille. Jos ei ihmiset jo muuten töllistele tuota, niin viimeistään siinä vaiheessa kun kone jenkaa niin että venttiilit sekoaa. Kelien viilennettyä kytkinkin on pelannut, tosin ei sen kanssa tietenkään ole yhtään leikitty.
Niin, noista kilvistä... Tosiaan, ensin soiteltiin kolmelle eri virkamiehelle, kaksi oli sitämieltä että vain Saksassa saan ajaa, yksi sitä mieltä että saan ajaa Euroopassa. Kilvet tehnyt asiantuntevan oloinen herrasmies sitten sanoi selkeästi että saan ajaa niillä kaikissa EU-maissa, paitsi en Suomessa. Kilvet ovat ihan minun nimilläni, enkä omista Saksan passia tai osoitetta. Ruotsin maallakin autoja näkyi monta ohi (yllättäen meni ohi...) menevän keltaisilla kilvillä. Tiedä sitten mikä on totuus, mulla on noiden alla normi Saksan kilvet, jos niillä olisi pattitilanteita saanut lauottua. Minähän en koskaan ole ajanut millään puolilaittomilla autoilla, en todellakaan :D
19.50 Pitäisi käsittääkseni Vikingin rantautua Turkuun, Munga kyydissä. Siihen sitten taitaa tämä tarina päättyä. Tänään on ollut ihan julmetun hauska matkapäivä, aina kun kestopäällyste tosiaan kyllästytti niin vaihdettiin se sorapintaiseen tiestöön, ja välillä ihan metsään/peltoon. Nyt ollaan nautittu muutamia oluita Tukholmassa, ja kohta mennään pehkuihin. 31tuntia oltu reissussa, mistä kaksi nukuttu autossa, ja varmaan tunti vietetty taukopaikoilla kirjoitellen juttua, jos ei pakollisia tankkaushetkiä lasketa mukaan.
Hyvin se moottorin tukikin on kestänyt matkan, varmuuden vuoksi laitettiin vähän "narua" ympäri enne reissuun lähtöä.
Tuosta laivamatkasta, eikö FinnLinkilläkään ollut paikkoja yölaivalle? Eli Finnlink lähtee Kapellskäristä, ja on tosi nopea. Muistaakseni klo 01:00 lähtee laiva, ja on 9:30 aikaan Naantalissa.
Voiko ihanemmin enää aamu alkaa, Aurinko paistaa ja ei tuule. Ei muuta kuin Mungasta katto alas, tämä tosin ihan käytännön syistä ja navigaattoriin uudet reittiohjeet "VÄLTÄ MOOTTORITEITÄ!!!". Mungaa rupesi ilmeisesi harmittamaan kun ei tultukkaan maitse Suomeen pohjoisen kautta, ja päätti protestoida asiaa. Pakki ei pois päältä millään helvetilläkään. Jos ei tähän mennessä ihmiset ole kiinnittänyt autoon huomiota, niin voin kertoa että Tukholman aamuliikenne kiinnitti. 10,2kilometriä pakilla satamaan Tukholman läpi, ei voinut kuin nauraa. Meinaisin aikaisemmin että otan Hotellin 40km Tukholmasta, että kiitin itsenäni sen päätöksen tekemättä jättämisestä. Kulkee muuten 30km/h pakilla, sitten sekoaa venttiilit koneesta. Matka satamaan ei vienyt kuin 4minuuttia enemmän kuin Navigaattori oli laskenut ajaksi, eli laivaan kerkesin hyvin.
Tuon kyllä täsmensivät kaikki virkamieslähteet Saksassa, että Suomessa ei kilvillä saa ajaa, kyllä tuli ylpeä olo kansallisuudesta... Toki todellisuudessahan se tarkoittaa sitä että Suomen kansalainen ei saa ajaa niillä, mutta lisähäpeän välttämiseksi olin korjaamatta asian.
Ei jumalauta ole todellista, mahaan sattuu kun nauraa. Mä jotenkin näen kaverin tukkimassa pahinta aamuruuhkaa hirveä virne päällä pakki silmässä 60-luvun avomaasturilla. Siinä on varmaan jokunen Svante ja Pär-Erik olleet tyytyväisiä :).
P.S. Mun mielestä kuvassa on kaksi virhettä, mutta jätänpä kertomatta toisen ;)
Pitää antaa kyllä propsit täältäkin suunnalta, sen verran on hilpeyttä ja kunnioitusta herättänyt reissu aamulukemisina :) Tuo pakittelu oli vaan se joka sai ihan ääneen hekottelemaan.
Vielä noista kilvistä, helposti sekoitetaan keltapäiset ja punapäiset, vaikka niillä on vissi ero. Keltapäiset on voimassa 5 päivää ja Saksan sisällä. Punapäiset on vientikilvet, voimassa kaikkialla (kyllä nyt myös Suomessa) ja saa pidemmäksikin aikaa (sisältää myös kansainvälisen rekisteriotteen).
Tämä tarina meni "onnellisesti", mutta ilman liikennevakuutusta ei ole terveellistä ajella, aina on kumminkin se mahdollisuus että sattuu jotain. Myyjät/ostajat vaan haluaa ottaa noi keltaiset kun ne on selkeesti halvemmat kuin vientikilvet, osa tietämättään että ajelu Tanskan ja Ruotsin kautta menee riskillä, kun taas lautalla suoraan Saksasta Suomeen menee ilman riskiä (jos ei nyt satu kolaroimaan lautasta pois ajettaessa ennen suomalaisen liikennevakuutuksen ottoa tullissa). Ja on niitä nähty keltaisilla ajettavan täälläkin! Ilmeisesti ei edes pysähdytty tullissa... Ja myös punaisilla, joista voimassaolo on mennyt jo aikapäiviä sitten umpeen!
Eihän sitä kilvillä ajeta, mutta itse en haluaisi ottaa mitään riskiä noissa vakuutusasioissa.
Tämä juttuhan vain paranee edetessään :)) Ei voi olla hihittämättä kun kuvittelee hullun suomalaisen ajavan pakilla Tukholman keskustassa :) Ja vielä tuollaisella autolla.
Peilistäkö ajoit, vai pää mutkalla? Mahtaa olla helppoa touhua muun liikenteen seassa vieraassa kaupungissa. Eikö poliisitkaan osunet paikalle? Tuliko kukaan edes laivalla kommentoimaan erikoista ajotapaa?
En nyt sano että parantuiko juttu tämän aamuisesta, olisin voinut ihan hyvin mielin elää onnellisena loppuelämäni ilman tätä episodiakin :D Mungan kuskin penkillä mahtuu hyvin istumaan poikittain, siitä oli helppo peruutella.
Nyt ihan 100% faktaa, Minun keltaisissa kilvissä on KOKO EU:n laajuinen vakuutus, lukaisin vakuutuslappua. Lisäksi vakuutus on ihan omissa nimissä, ja osoitetietojen viimeisenä sanana on vielä FINNLAND.
Virallinen tieteellinen nimitys minulle taitaa olla "Täyttä ymmärrystä vailla", tahi epävirallisesti "Idiootti".
Oikeasti tämmöisistä vastaavista jutuista tarvii tehdä loppu, jotkut saattavat tietää että viime Syksynä ostamani Mk1 Polo ei kanssa ollut monen mielestä ihan normaali autokauppa. Taas kerran syyllinen oli Irc (hemmetti, olisi varmaan parempi lopettaa sielä maleksiminen), #VW kanavalle joku laittoi nettiautoon linkin ko. autosta. Kello oli jotain seittemän nurkilla iltapäivällä, humalatila siihen aikaan oli jo melkoinen johtuen aamuisesta kalastusreissusta. "Komia peli, halpaan hintaan" tuli todettua, ja ihmetys kuinka hyvässä alkuperäisessä kunnossa se oli. Pieni miettiminen ja soittoyrityksiä myyjälle, puhelin vaan oli kokoajan varattuna. Kahdeksan aikoihin olin matkalla kaverin luokse Saunomaan (juomaan lisää), ja myyjä soitteli takaisin minulle. Keskustelujen jälkeen selvisi että hän oli pelastanut sen eräältä vanhukselta, mutta ei tee sillä mitään, harrastaa jenkkiautoja. Totesi vain että tule hakemaan pois, en takuulla pety auton kuntoon. Myyjä kuulosti rehelliseltä, vikakohteet sanottiin suoraan eikä todettu vain että "ihan pientä laittoa". Ongelmana tosiaan vain oli että minun promille lukemat olivat varmaan jo kakkosella alkavia, ja auto oli Lahdessa. Selvää oli alusta asti että tuolla autolla tulee olemaan niin iso kysyntä, ettei se enää aamulla ole sielä kun kerkeän paikalle.
Kaverin luo päästyäni kerroin autosta, ja kaveri katsoi nettiauton ilmoituksen. Kun totesin että voisin käydä sen vaikka heti hakemassa pois, jos en olisi humalassa, totesi hän että "just korkkasin ekan kalja, lähdenkö kuskiksi?". Ei siinä paljoa mietitty, soitto myyjälle että onko tosiaan hän vielä yöllä myöhään valveilla (oli myöskin viihteellä myyjä) kuten lupasi jos tulen hakemaan, ja kyllä hän kuulemma vielä aamun pikkutunneille juopottelee. Auto ja traileriyhdistelmällä Lahteen, Polo oli trailerin päällä Lauantai yöllä 01:00. Aamulla Lahden hotelli Seurahuoneesta kun heräsin kaverin kanssa samasta huoneesta, hetken aikaa raksutti päässä "Mitä, Missä, Milloin...".
Vajaa vuosi sitten tuo, nyt tämä... Hieman pelottaa itseänikin että lähdenkö ensi vuonna Etelä-afrikasta ajamalla hakemaan VW Cityä tai jotain muuta vastaavaa.
Virhe on se, että kaikki muut autot on pysäköity väärin päin, paitsi DKW.
Tämä topikki aiheuttaa jo eräänlaisia mielenhäiriöitä: näin muutama yö sitten unta, että olin ostattelemassa VW T4 pakua (doppeli), josta oli tehty maastoversio 8)
Tässä aktiivisen ACF ulkojäsenen ehdotus: tälle miehelle vuoden Audiclub Finland mediateko/viihdepalkinto. Aivan loistavaa matkakertomusta elävästä elämästä. Noinhan se Matti Ijäksen elokuvissa /Kari Hotakaisen kirjoissakin menee. We are tue fuel, veljet, panehan seikkailija auto kuntoon. Perkele kun alkoi taas itsekin tehdä mieli reissuun..
Comment